Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: vargahagen skrivet 14 maj-10 kl 10:50

Titel: gräsklipparsatan trilskas.
Skrivet av: vargahagen skrivet 14 maj-10 kl 10:50
jo den började spöka vid första körningen efter vintern,den sköt och rök i perioder, nu startar den inte alls,den går på startgas,kan det va förgasarmembranet? det är en rätt ny sak mtd heter den.
Titel: SV: gräsklipparsatan trilskas.
Skrivet av: torbjorn skrivet 15 maj-10 kl 00:19
Mest troligt avlagringar i förgasaren, saker som har fällts ut i och med att bensinen sakta har avdunstat ur flottörhuset under vintern. Risken för sådant verkar vara större om sista tankningen före vintern gjordes med alkylatbensin eller något annat bränsle som innehåller färgämnen.

Jag gissar att det är en kinatillverkad OHV-motor med flottörförgasare på den gräsklipparen? I så fall är det lätt gjort att ta ner flottörhuset och blåsa igenom/rensa huvudmunstycket och flottörventilen. Kolla också tomgångsmunstycket om det finns ett sådant.

Membran förekommer bara i förgasare till vissa Briggs & Stratton-motorer (de modeller där bränsletanken sitter under förgasaren). Och membranet brukar hålla minst 10 år, ofta över 20 år, om inte någon klåpare lyckas förstöra det i samband med att förgasaren plockas isär.
Titel: SV: gräsklipparsatan trilskas.
Skrivet av: Tännlappen skrivet 15 maj-10 kl 22:04
Vet en del som gör misstaget att ställa upp gräsklipparen mot en vägg,eftersom man kanske har ont om plats. Resultatet kan bli som du skriver i ditt inlägg  :o   :o ren olja kommer kommer in i förbränningsrummet vilket kan resultera i en tjock typ "kimrök" totalt ogenomtränglig  :o . Har varit med om det på Briggsmotor.Om du har gjort så låter jag vara osagt.  8). Annars fortfar som torbjörn skriver så blir det nog bra  :) .