Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Misse skrivet 20 apr-10 kl 12:49

Titel: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 20 apr-10 kl 12:49
Såå, så kan det gå när Andtol satte ut en annons här på alternativ, på sin röda rostiga övergivna Nissan Micra från -90, jag låg slappt i min köksoffa och slängde iväg ett sms (om jag minns rätt..) om att jag var intresserad om den var svinbillig.
Och det var den! Sällan jag känner behov av att höja inköpspriset  :o men denna gången var det så.
Hade om jag minns rätt stått stilla ett år.

Så skulle den hämtas (har ingen ''före'' bild, men om Herr Andtol har så lägg in den..) och ingen av mina kompisar ville köra mig de 20 milen till platsen norr om Växjö där den stod.

Så vad göra? Tog min bekväma Trek liggcykel och trampade dit. Tog 14 timmar och dödade knän och muskler för en liten tid framöver :P
Hade ju inte cyklat på evigheter!



 Kommentera mer än gärna. Fördöm och beröm.
 Ge kreativa ideer.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 20 apr-10 kl 12:54
Den gick någotsånär ok men hade inte mycket till avgassystem, bromsar som låg på, en kraftigt slingrig gång och en tjutande växellåda. 16tusen mil på trippmätaren.
Men en oki grund att jobba vidare på!
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 20 apr-10 kl 13:10
Konsulterade unge Herrn om projektet att göra den levande igen, som var med på det om den blev Stark, Kul, och Lätt  >:D
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 20 apr-10 kl 13:14
Här en bild på upprostade undre bärarmsinfästningen på vänster sida.
Verkligen skittråkigt att laga.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 20 apr-10 kl 13:25
Sätter dit andra BRA beg fjäderben både fram och bak och besiktigar sen. Gick ok!
 Tror det var fjäderben fram från en renault 19 som är en tyngre bil=hårdare dämpning ;D
Gör nya hål så den passar på Micrans främre nav, monterar det så långt ner som möjligt på Micrans nav så att den blir så låg som möjligt. Micrans övre skål anpassas till benet. Minns inte vilken fjäder jag tog ??? :P

Bild på ben-borrning.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 20 apr-10 kl 13:31
Efter besiktningen (som gick bra trots avsaknad av ljuddämpare, endast ett lååångt 32mm rör,  besMannen reagerade först kraftigt men insåg vid provkörningen att Micrans original dubbla katalysatorer inte behöver ljuddämpning..) så var det dags att sänka meera fram. Bak hade jag redan kapat fjädrarna ett varv ;D


Övre fjäderbensfäste Före:
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 20 apr-10 kl 13:32
Och efter ilagd plåtremsa:
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 20 apr-10 kl 13:35
Med lite mer kortad fjäder fram så ser det ut såhär i jämförelse med original fjäderben fram:
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 24 apr-10 kl 13:19
Bränsleförbrukningssänkningsönskemål >:D

 Hittar inte anteckningarna nu men tror den drog ca 0,56-0,58 liter per mil i originalutförandet. Var mest lugn landsvägskörning. Vinterkörning fast med sommardäck.

Den tjutande OriginalVäxellådan (som jag trodde var original..) gav upp efter 100-200 mil ungefär så det blev att pillra dit en annan.
Upptäckte att växellådan redan var bytt i forntiden nångång (det var väl inte du Andtol som bytt? ) till en 1000cc växellåda, som har lite lägre utväxling.
Satte dit en växellåda (2,75:1 totalutväxling på högsta växeln) från ett annat 1200cc paket som fanns tillgängligt, men innan det skruvades ihop så åkte svänghjulet upp i svarven då dess 6,2 KILO  :o var på tok för tungt ;D

Svarvbild:
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 24 apr-10 kl 13:33
Jag har i olika steg framåt gjort mina svänghjul till vanliga originalbilar tunnare och tunnare, och undrat var gränsen går innan det går sönder ???
Är ju ändå väldigt många kilon som trycker på när kopplingspedalen trycks ner.

Så denna gång tänkte jag att jag skulle passera gränsen för hållbarhet och svarvade ner det området utanför själva centrumet till 3,9 mm tunt!

Väger nu 1,9 kilo ;D


Men gick det sönder..?? Inte alls, håller än! Är så tunt så att jag var tvungen att använda muttrar på baksidan när jag skruvade fast tryckplattan eftersom gängorna i det spröda gjutjärnet inte höll.

Startkransen fick sig en 6-7 svetsar för att stanna kvar på den smala ytan då jag lät svänghjulet vara ca 2 mm tunt utanför bultarna/muttrarna till tryckplattan.

Låter nu nästan som en 70tals honda 750 i rapphet ;D
Känns betydligt piggare nu än innan. Kul!
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Tapio skrivet 24 apr-10 kl 17:05
Halaj!
Du är galen!  ;D ;D
Hur blir det med tomgången?

//T
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 24 apr-10 kl 18:28
Halaj!
Du är galen!  ;D ;D
Hur blir det med tomgången?

//T

Inga problem öht.
En av alla sjuka myter som existerar att tomgången blir knäpp utan stor svänghjulsvikt.
Den myten punkterades totalt för över 20 år sen för min del då jag tappade ett hundkojesvänghjul på en trimmad motor, jäddrarr vilket rappt ljud den fick!
Och fortfarande jämn tomgång ;D

Hojar har ju ingen svängmassa öht i jämförelse med bilar å de funkar fint ändå.

Nu blir jag nyfiken på vad du tycker är galnast i denna tråd ;D
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 apr-10 kl 18:36
En av alla sjuka myter som existerar att tomgången blir knäpp utan stor svänghjulsvikt.
Det gäller förstås att man har tillräckligt många cylindrar också. En gräsklipparmotor, som ju inte har någon svängmassa i svänghjulet (aluminium), det är ju egentligen bara kylfläkt och fäste för en magnet, går mycket underligt om man plockar bort kniven. Liknande motorer för snöslungor och jordfräsar har ett tungt gjutjärnssvänghjul istället.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 25 apr-10 kl 14:18
Den 25 november på morgonen när jag körde gossen till skolan så åkte vi in t WhereMountain och vägde Micran på en kalibrerad våg som var ''lättillgänglig'' inne i ett industriområde ;D

''Vissa'' (faktiskt båda 2..) ansåg att det var dags för slöhögen att bli piggare och det enklaste sättet att trimma ett fordon är att lätta.
Sen kan man ju ha olika åsikter om vad som är nödvändigt att ha och vad som är onödigt.

Ytterbackspeglar är tex en sådan sak :P

Så av 2 morgonsega individer så kunde bara den ena vara med på bild då den andra höll i, och siktade med mobilögat ;D
Men han är så jättesööt ändå fast det är morgon :-[

Mätsiffrorna i displayen nån meter ovanför Mimos skalle.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 25 apr-10 kl 14:20
TUNG KLUMP

Så detta är vågresultatet med tom bil och bara några liter bensin i tanken:

Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Tapio skrivet 25 apr-10 kl 18:05
Nu blir jag nyfiken på vad du tycker är galnast i denna tråd ;D

Halaj!

Galnast är helt klart att du cyklade 20 mil för att hämta vagnen!  :o

Torbjörn har en bra poäng där med cylinderantalet. Japanska enstånkor har en tröttsamt hög tomgång på en bit över 1000 rpm. Ändå är de inte särskilt varvvilliga, utan upplevs som ganska sävliga.
//T
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 26 apr-10 kl 01:01
Halajj!!  ;D


du har en poäng där, det var nog idiotcyklandet som är klart galnast, ;D det har jag inte tänkt på :P


Långt Svar till 2 herrar T: Tror det har att göra med tändning och framförallt förgasare, ojämnheten i motorgången på enstånkor med liten eller ingen svänghjulsvikt.


Precis så som Torbjörn säger är en gräsklipparmotor väldigt väldigt ojämn i tomgången utan kniv eller annan roterande vikt.
Teorin som jag tror på angående orsaken till det fallet är att den mycket grovt tillyxade förgasaren av skräpkvalite  (men dom förgasare av flottörtyp som varit på de motorerna de sista kanske 5-10 åren är lite bättre när dom väl funkar som dom ska..)  lämnar förhållandevis stora bränsledroppar i dimform, kan också gissa att dom har varierande storlek. Speciellt när varvet går upp och ner så varierar vacuumet och därmed förgasningshalten av de stora dim-dropparna. En ''snöbollseffekt'' alltså, problemet förvärrar sig själv.
Tror att den jättelåga kompressionen också hjälper till att göra den ojämnare, har upplevt att de gräsklipparmotorer som jag har fått upp kompressionsförhållandet 2 kg på går jämnare på tomgång. Och blir betydligt starkare/snålare >:D o:)



Jag har en liten söööt mc-reggad Monkeybike som jag har testat en del kul saker med och en av de saker jag testade när jag hade en 110cc kines fyrtaktsmotor på den var att sätta på en modifierad
1 1/4 tums SU-förgasare från en nära 50 år gammal 850cc hundkoja på den. Och flytta Cdi-boxens avläsare till en som jag tyckte lämpligare avläsningspunkt ;D  (ca 33 graders förtändning på höga varv)

En SU-förgasare på min Apa (Monkey) lämnar extremt små bränsledroppar ifrån sig,  som förångas ytterligare på ett väldigt bra sätt på den korta vägen (8-9 cm) från hålet den stora nålen går i,  fram till förbränningsrummet, detta pga det konstanta vaccum som den genialiska gamla förgasaren arbetar med.
Och Resultatet ???
 När jag körde långt i ca 90 km/h så tog den 0,19 liter milen under en tungt lastad norge-semester!
OCH hade en mycket jämn tomgång!

Körde den sen på E85 (etanol) och skruvade bara ut bottenmunstycket exakt 2 varv så gick den perfekt, snacka om enkel etanol-konvertering :D  Tog då 0,23 liter E85 per mil.
Och luktade betydligt goare för den som åker bakom.


Har även en liten cross med en vass (för storleken) YXmotor och D-portsförgasare med nån sorts platt-trottel, och när den väl är riktigt genomvarm så går den stadigt på tomgång (men INTE lika stadigt som Apans motor när den hade SU-förgasare..) trots att den inte har något svänghjul öht, har bara en liten magnetklump ca 6 cm i diameter där svänghjulet brukar sitta. Att få upp den till ventilsläppsvarvet ca 13tusen tar en halvsekund ungefär så det är verkligen minimal roterade massa.



Nej, lätt svänghjul ger inte ojämn dålig tomgång.
Men ett tungt svänghjul maskerar en dåligt  konstruerad/kalibrerad  förgasare/taskig tändning eller annat.




Att testa/leka/pröva är att veta o:)

                       '
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 27 apr-10 kl 14:45
Den 25 november på morgonen när jag körde gossen till skolan så åkte vi in t WhereMountain och vägde Micran på en kalibrerad våg som var ''lättillgänglig'' inne i ett industriområde ;D

''Vissa'' (faktiskt båda 2..) ansåg att det var dags för slöhögen att bli piggare och det enklaste sättet att trimma ett fordon är att lätta.
Sen kan man ju ha olika åsikter om vad som är nödvändigt att ha och vad som är onödigt.

Ytterbackspeglar är tex en sådan sak :P

Så av 2 morgonsega individer så kunde bara den ena vara med på bild då den andra höll i, och siktade med mobilögat ;D
Men han är så jättesööt ändå fast det är morgon :-[

Mätsiffrorna i displayen nån meter ovanför Mimos skalle.

760 kilo :P Såå ruskigt tungt...


Efter hemkomsten från skolan den dagen så fiskades den för mig och Mimo varma goa gemensamma vännen Ida upp och lättningsjobbet började.

--En torkararm, den är ju HELT onödig eller hur Ida? ;D
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 27 apr-10 kl 14:47
 :) Bakre Torkarmotor BORT

Idas overall ostulen från Åkrabergs trädgård o:)
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 27 apr-10 kl 14:54
Är det bara jag som är den oerhört partiska föräldern som ser en starkt bubblande glädje/hängivenhet i vackra gossens feja att vi 3 drog på ordentligt i detta gemenskapsjobbande??
 Är så svårt att se neutralt på den man älskar allra allra mest :-[
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 27 apr-10 kl 15:00
Så jobbas det inåt i bilen med JätteOnödigaGrejorBorttagande >:D
BakluckeUpphållarFjädrarna är en sån sak tex..
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 27 apr-10 kl 15:08
--Ääähhh, denna plastbit väger minst 300 gram...
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 27 apr-10 kl 15:10
Tillfälligt bort med bältet så det går att få bort onödig plast bakom.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 27 apr-10 kl 15:17
En Massa onödigt skit här framme...
Det är så kul att se Ida som aldrig har mekat/skapat nåt inom detta område som kallas fordon göra nåt kreativt, att utvecklas/lära sig en massa inom detta område.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 27 apr-10 kl 15:35
Trist att det ofta är så taskig kvalite på nallebilder. Speciellt när han som håller i den shaekar onödigt mycket.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 27 apr-10 kl 15:53
Här har även dörrsidor, innerbackspegel, solskydd och ytterbackspeglarna åkt bort :P
Dock satte jag dagen efter tillbaka innerbackspegeln. Jag är för gammal och lat för att ständigt vrida på skallen 180 grader ;)
 Förarstolen byttes mot en äldre micrastol med fast nackstöd som vägde 11,5 kg, originalet vägde 12,5. Utan nackstöd.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 27 apr-10 kl 15:56
Energi måste intagas, här i form av den sunda ungkarlsvarianten (va heter de när de e en hon..? ) cashewnötter och en majsburk. Mums!
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 27 apr-10 kl 16:07
Morgonen efter, den 26nov -9.  Vägning igen på indusriområdet i WhereMountain. Ingen fanns inne på området, således ingen som klagade på vad vi gjorde där med en ful gammal bil..
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 27 apr-10 kl 16:12
Så här glad och tillfredsställd såg trötta gossen ut trots den alltför sena kvällen (i säng efter kl. 23 :P ) innan sovdags, efter det myckna arbetandet dagen före. Gillar däremot inte längre att bli fotad.
Gillade gjorde vi däremot båda 3 det mycket fina slutresultatet 680 kilo ;D  80kg skillnad!
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: blowmeakiss skrivet 27 apr-10 kl 16:49
haha! Riktigt roligt projekt det där
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Humle skrivet 22 jul-10 kl 08:58
Underbart projekt! Vore kul med bilder på inredningen efter lättningen :D. Jag trodde inte det skulle skilja så pass mycket i vikt, 80 kg är ju en passagerare ungefär. Kanske borde jag lätta Ford Fiestan från -83 också, för att underlätta skrotens eventuella arbete i höst...
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: JohnA skrivet 22 jul-10 kl 16:23
Tjo! Först nu tog jag mig tid att läsa tråden ordentligt. Härligt projekt Misse! Det verkar som att vi båda jobbar i samma riktning men med olika metoder. Det vore intressant att göra min motorkonvertering på din Micra för att se om tvåcylindrigt kan spara samma 15% som jag uppmätt. Är du galen nog att cykla 20 mil för att hämta ett gammalt bilvrak borde förutsättningarna vara goda att du står ut med en slö bilmotor.  ;D

Mycket vacker svarv du har må jag säga! Är det nosen på en hundkoja man skymtar i förgrunden?

Detta med att svarva svänghjul är något jag funderat över. Att tomgången inte blir lidande är intressant. Nu när min Fiat 127 fått två kolvar urtagna känns svänghjulet VÄLDIGT tungt och gassvaret är seeegt. Det jag misstänker är att ett lättat svänghjul tyvärr skulle ge ökade vibrationer i det lägre varvtalsregistret då det är 540+180 grader mellan kraftstötarna. Som det är idag rycker motorn kraftigt vid varvtal som inte är några som helst problem i fyrcylindrigt utförande.

Jag har en känsla av att ett tungt svänghjul på en fåcylindrig motor också är till viss fördel vid finmanövrering och start i uppförsbacke.

Misse, hur mycket ökade ljudnivån sedan du kastat ur allt onödigt? Min fiat är i ungefär samma storlek som micran och har ungefär samma vikt. Jag har inte vågat lätta bilen av rädsla att få mer örontröttande oljud och jag kör ca 18 mil om dagen till vardags.

Nästa steg för oss båda borde vara att experimentera med aerodynamiska förbättringar för där tycks det finnas massor att göra på en standardbil.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 25 jul-10 kl 22:08
Underbart projekt! Vore kul med bilder på inredningen efter lättningen :D. Jag trodde inte det skulle skilja så pass mycket i vikt, 80 kg är ju en passagerare ungefär. Kanske borde jag lätta Ford Fiestan från -83 också, för att underlätta skrotens eventuella arbete i höst...
Ska se om jag har nå'mer bilder från inredningen som inte finns :D
 
Men inredningen väger inte 80 kilo enbart den. Räcker inte att liksom bara slänga ut den.
 Är många bäckar små liksom... Ex reservhjul bort 8 kilo. VarningsTriangel 0,5. Radio 0,5 kg. Div små braÅha-saker som ligger och skräpar i bilen=några kilo. Byte av stolar 2x1 kilo. Div onödiga kablar och lykt-torkare=nåt kilo eller 2. Baksäten inkl fästen, bälten och andra små detaljer kanske 5 kg?

Gäller att skåda varje liten detalj och se --Behöver jag verkligen denna?

Och inte ex låsa sig vid tankar: --JAG åker ingenstans utan ett reservhjul och domkraft.
Utan vända på det och ha omvänd bevisföring: Kan jag motivera varför jag inte ska stoppa en annan japansk bil som nästan alla har nummer 21 på hjulmuttern OM någon av mina hjulmuttrar skulle lossna när jag är ute på vägarna, när jag inte har med något fälgkors eller liknande.

Själv tar jag med tex reservhjul när jag sticker iväg längre än 15-20 mil bort. Annars ringer jag någon om hjul går sönder när jag är ute på färd. Händer ändå så sällan nuförtiden.


Lätta din Fiesta inför skrot...Huu vilket rysligt ord :P Skrota den alltså. Ska den inte få leva vidare?
Men om du lättar den så gör du ett dubbelt bra arbete iom att jag antar att du sorterar de olika materialen plast plåt papp glas på återvinningen. På skrotar sorteras INTE.
Metall blir metall  igen efter maskinell sortering med maskinell sönderslagning och div tillbehör ex magneter. Allt övrigt går till deponi och i vissa fall förbränning. Så de delar du ev nogsamt delar upp återanvänds igen :)

Har du ingenstans att vara med lättningsjobb får du gärna vara hos mig om du bor i närheten. Det är alltid intressant.
Och i din fiesta är det förhållandevis enkelt att få i en annan modernare 16 V motor om du vill ha det snålare/piggare ;D
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Humle skrivet 26 jul-10 kl 17:20
Kloka ord. Tack för erbjudandet men det är lite långt :). Jag har aldrig behövt använda reservdäcket trotts att jag kört skitbilar efter dåliga vägar i några år nu och jag kör väldigt sällan längre än 10 mil från hemmet. Jag vill ju vara laglig för att slippa oroa mig för böter, får man skruva bort baksätet och köra runt på det viset givet ingen sitter där bak? Det borde man ju få tycker jag men jag vet inte, det kanske räknas som någon slags säkerhetsgrej.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: JohnA skrivet 29 jul-10 kl 01:54
Baksätet räknas numera till vad Bilprovningen kallar "en brukandefråga", d.v.s. de bryr sig varken om man vill att eventuella passagerare ska få plåtsmak i rumpan eller om de rent av ska se ut som Pinhead i skallen efter en tvärnit genom att man satt in ett elakt lastförskjutningsskydd bakom framstolarna. Däremot tror jag att säkerhetsbältena faktiskt måste vara kvar!

Det finns fler "brukandefrågor" som jag inte kommer på i skrivande stund. Även om Bilprovningen struntar i dessa KAN en nitisk trafikpolis ha rätt att tycka annat.

Jag fick en gång ordentlig bassning från polisen för att jag körde en VW Polo helt utan baklucka. Bilprovningen skulle inte heller godkänna detta då det sannolikt är att bedömma som en inte helt obetydlig karossändring. Samma sak med dörrarna. Däremot borde man kunna göra registreringsbesiktning för sådana ändringar om man istället har någon annan form av skydd för passagerarna.

Varför jag inte skulle få köra utan baklucka begriper jag inte då det är helt ok att bli CO-förgiftad av att köra med luckan öppen när mormors byrå sticker ut där bak. Jag var dock i ett underläge inför polisen i fråga då någon anonym tipsare påstått att det gått väldigt fort där på motorvägen i vinterkylan...  ;D

Det finns förresten mig veterligen inga krav på ens vindruta på en personbil! Kanske kan Bilprovningen neka godkännande för "karossändring" på några oklara grunder men man får faktiskt bygga en cabriolet helt utan vindruta! Således borde man kunna
plocka bort ALLA fönster och det är ju en hel del kilon det! Utan fönster kan man skippa fönstervevmekanismerna, vindrutetorkarna och faktiskt också värmesystemet! -Kravet på torkare och defroster gäller ju bara bilar med vindruta.  :) Helt utan fönster torde det inte heller finnas risk att Bilprovningen hävdar att avgaserna blir ett problem för föraren.  ;D

Dörrarna kan kanske ersättas med ett fastsvetsat stålrör i höfthöjd och en plåt- eller plastskiva under detta. Förslagsvis skär man av originaldörren 20-30 cm upp från tröskeln.

När alla fönster är borta blir det heller inte lika jobbiga resonansljud i kupén!  ;D Att skrapa bort alla bitumenmattor kan nog göra några kilon. Och eftersom det ändå lär regna in som sjutton kan man säkert såga lättningshål i vissa icke bärande delar.

Det finns numera LED-baserade E-märkta baklysen för MC hos t.ex. Biltema. Sådana är nog några hekton lättare än bilens originalbaklysen.

Avgassystemet får förresten dras upp genom motorhuven och vidare längs ena A-stolpen, bara man sätter på ett värmeskydd! Man sparar säkert en meter minst på detta, och så ser det coolt ut.
Att detta är möjligt beror på att man råkat skriva ihop reglerna för personbil och lätt lastbil!  ;D

Motorhuven ska man också kunna göra sig av med när man ändå reggar om för karossändringarna. Det som krävs är petskydd för heta och roterande delar.

Snart är det ju inte så mycket kvar av vår bil och jag är osäker på var SFRO blir inkopplade för en reggning till Ombyggt Fordon. Jag tror gränsen blivit mer generös på senare år sedan OF-klassningen bollades över till SFRO. När jag byggde om min Saab V4 för ca 17 år sedan blev det "ombyggt" via SBP, men då var det en ganska enkel klassning.

http://em34.mine.nu/FOTO/2004-11-03_Fulsaaben-Snabelgalfen/ (http://em34.mine.nu/FOTO/2004-11-03_Fulsaaben-Snabelgalfen/)

Slutligen måste jag än en gång tjata om att två kolvar absolut ska bort ur vår lättade bil, för de väger ju flera hekto!  ;D

Undrar förresten hur aerodynamiken påverkas av att alla fönster och dörrar tas bort? Den totala frontarean minskar ju, men det blir å andra sidan massor av fula kanter och hörn som lär virvla runt luften rejält... Bättre då att helt kapa bort taket, men då skulle det inte se lika kul ut...



Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: JohnA skrivet 29 jul-10 kl 02:04
Filosofin att lägga reservhjulet hemma är precis tvärt emot det jag lever efter. Jag har t.ex. nästan alltid med 15 kg verktygslåda på resor över en mil. "Man vet aldrig" är det jag skyller på, men egentligen handlar det nog om att försöka lura Murphy...  ::) -Är jag förberedd på att behöva meka, och har jag dessutom lagt ner besvär på det i någon form, ja då måste Murphy se till att jag vidtagit åtgärderna förgäves!

Jag har förresten en stor cykelpump med mig också, för mina däck läcker. En extra oljedunkt är bra att ha till sliten motor och fem liter reservdunk eftersom bensinmätaren är trasig. Radio är ett måste. Värst är kanske ändå att jag envisas med att frakta omkring 50 kg hund hela tiden...  :)

Dessutom funderar jag på ett ännu tyngre alternativ till mekarhjälpmedlen och det är en påputtande nödmotor baktill och ett par "rullskridskor" för hjulen utifall att t.ex. ett hjullager låser sig. Sedan vore det  >:D om man blir stående, vad som än skiter sig!
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: JohnA skrivet 29 jul-10 kl 02:10
Men hur är det nu med extra kilon egentligen? Den ökade däckfriktionen torde vara ganska liten. Så länge man inte har ovanan att förstöra sin dyrköpta rörelseenergi med att ständigt trampande på bromspedalen borde inte vikten spela någon roll. Visst går det saktare i uppförsbackarna men den ökade rörelseenergin kan också hjälpa till att hålla farten uppe i mindre backar!

Så en rejäl bantning av bilen har väl mest betydelse för stadstrafik och där spelar det ju mindre roll om man sabbar aerodynamiken med brutalare åtgärder som bortkastade fönster och dörrar... ;D

Enklast är väl då att köpa en kinesisk fyrhjuling istället för att bygga en egen av bilen? Om man jobbar övertid lika länge som modifierandet av en standardbil pågår kanske man rent av får fyrhjulingen "gratis".  ;D
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Humle skrivet 29 jul-10 kl 09:40
Märker att jag ligger rejält i lä när det kommer till extrema åtgärder även i fantasin  ;D. Hur smala däck får man ha på en bil tro? När det gäller cyklar gör ju däckens bredd mycket för prestandan.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: torbjorn skrivet 29 jul-10 kl 11:10
Hur smala däck får man ha på en bil tro?

De smalaste däck jag känner till på någon serietillverkad personbil i någorlunda historisk tid är 125R15 som användes på Citroën A-modeller (2CV m fl). Men sen har vi ju såna här nödreservhjul också, de är inte breda och brukar tåla högt tryck om man får tro den finstilta texten på däcksidan.

Om man ska byta till smalare däck på en personbil som är typbesiktigad i Sverige enligt de "gamla" reglerna före EU:s helfordonsgodkännande, så är väl det viktigaste att rullningsomkretsen avviker max ±5 % från den däckdimension som står i registreringsbeviset, samt att bilens hjultryck vid full last inte överskrider tillåten belastning för de smala däcken (brukar också stå finstilt på däcksidan). På en modern helfordonsgodkänd bil får man egentligen inte använda några andra däckdimensioner än de som finns uppräknade på registreringsbeviset.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 29 jul-10 kl 11:53
Märker att jag ligger rejält i lä när det kommer till extrema åtgärder även i fantasin  ;D. Hur smala däck får man ha på en bil tro? När det gäller cyklar gör ju däckens bredd mycket för prestandan.

Däcksdimensioner gör nästan ingenting på motståndet. Däremot gör mönsterdjupet mycket för rullmotståndet, utslitna däck rullar mycket lättare, vinterdäck med mycket mönster rullar tungt.

Mina och exet Mimo-mors tester med cykeldäck visar mycket liten skillnad på olika bredder och tumstorlek. Var först när vi kom ner under ca 40 cm diameter på cykelhjul som det började att gå tyngre.

Däckstrycket var kring 10 kilo på alla cykeldäck vi testade på.



Samma med bildäck. När jagf har tex 6 kilo i ett däck så har jag inte märkt någon skillnad på rullmotståndet om det är ett 145/70 -13 däck, eller om det är ett 235/75 -15 däck från en cheva-van. Däremot är det stor skillnad på luftmotståndet på smala och breda däck!


Saab 900, 9000 och flera citroênbilar har 125 breda 15-tums reservdäck. Dock rullar de inte superlätt, och väger mycket beroende på tjocka stela däcksidor.




Mina däckstester har ju alltså skett vid högt tryck, de som fegar med typ 2,5 kilo och sånt får ju helt andra resultat i tester :P


Att pröva är att veta ::) ;D
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: JohnA skrivet 29 jul-10 kl 16:36
Rent teoretiskt borde det vara så att ett stenhårt och hjul av t.ex. stål rullar extremt lätt på extremt slätt underlag medan samma hjul bromsar värre än ett pösigt gummidäck på mjukt eller knöligt underlag. Får fjädringen jobba istället för gummit borde oljan gå varm i stötdämparna!

Jag brukar föredra smala däck i normalprofil (80) framför dagens löjliga feta lågprofildäck, inte för att de rullar marginellt lättare utan för att de rullar mjukare och framför allt tystare! Ska man bredda begreppet miljöförstöring kan man gott ta med bullret och moderna däck kan föra ett sabla liv!  >:(
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 29 jul-10 kl 20:43
 ;D Stöld (nästan..) av text:
Jag brukar föredra smala däck i normalprofil (80) framför dagens löjliga feta lågprofildäck, inte för att de rullar marginellt lättare utan för att de rullar mjukare och framför allt är nästan gratis på skroten! Ska man bredda begreppet miljöförstöring kan man gott ta med ''tillverkningskostnaden för naturen'', dvs mer resursnålt tänkande, och moderna däck är isf ena sabla miljöbovar!!  >:( >:(  ;D

 
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: JohnA skrivet 29 jul-10 kl 21:53
Börjar bli OT här, men det är intressant detta om däck! Ett smalt däck av exakt samma material som ett brett borde slitas snabbare men den totala materialåtgången är onekligen mindre. Bildäck är dessutom en oerhört dum engångsartikel eftersom hela stommen ofta kasseras bara för att några procent nötts bort av den totala massan... Visst finns regumering, men det är ändå ingen vidare återanvändning.

Kanske svävaren har EN poäng gentemot bilen som miljöfordon trots allt?  ;D

Skämt åsido, HÄR har vi i alla fall ett ypperligt miljöargument för varför man ska lätta en bil så mycket som möjligt! -För väger den mindre borde däckslitaget minska!
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 20 okt-10 kl 12:35
 :D :D UPPDATERING.
Dags för evigheter sen att skriva vidare om kulig miljöbil
;D

Efter 10 centimeters sänkning fram och bara några få centimeters sänkning bak så såg den så här jättelöjlig ut. Röven ser liksom lyft ut.

10-tums hundkoja aluminiumfälgar bak, med 165/70 -10 begagnade racedäck på. Gött vintergrepp ;D



Hilma i bakgrunden, Nina W's kära corsa.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 20 okt-10 kl 12:44
Vi har även varit på skroten och hittat en annan Micra som hade rostfri baklucka (som dessutom var svart vilket Världens Finaste Gosse uppskattade..)
Hade även en fin vänsterdörr.

Att använda fräscha beg grejor (återvinna) istället för att köpa nytt eller svetslaga en massa känns skitbra för miljösamvetet.
 
Denna micran som stod på skroten hade knappt ens gått tiotusen mil och var ganska fin. Synd & skam :'(
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 20 okt-10 kl 12:49
Den kapades givetvis ur duktigt och blev härligt sladdrig ;D

Har för mig att vikten på luckan var 23,5 kilo före. Med plastruta (som inte blivit isatt än..) så är vikten 12 kilo.


Så lätt en bil skulle kunna bli om man tänkte viktlättning om varjendaste detalj ! !
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 20 okt-10 kl 12:53
Ojdå. Fel bild i förra inlägget, var ju en dörr :P
Här är dock bakluckan under lättningsluppen:
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 20 okt-10 kl 12:57
Mera dörrkapning:
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 20 okt-10 kl 13:00
Kapskivebyte.
Kan lugnt säga att det har gått åt ett stort gäng såna här tunna enmillimeters 125-skivor :P
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: JohnA skrivet 21 okt-10 kl 18:50
Såååå häftigt projekt Misse! Tänk om världens bilfabrikanter kunde göra det där jobbet redan från början!  :)

Många bäckasiner små, jag antar din Micra börjar bli väldigt lätt.
-600 kilo?

Men mina egna erfarenheter av tung respektive lätt last i löjligt motorsvag småbil av micra-storlek säger att vikten har väldigt liten inverkan vid landsvägskörning, t.o.m. i kuperad terräng. Däremot kan jag tänka mig att en rejält lättad bil är snål i stadstrafik, i synnerhet om man försöker låta bli bromspedalen.

Misse, du hade sluppit allt besvär att göra bilen papperstunn om du hade köpt en Citroën 2CV istället! För de bilarna är verkligen läskigt smäckiga!
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Tapio skrivet 21 okt-10 kl 19:44
Misse, du hade sluppit allt besvär att göra bilen papperstunn om du hade köpt en Citroën 2CV istället! För de bilarna är verkligen läskigt smäckiga!

Halaj!

Nej, nej! Sätt inga griller i huvet på honom nu!
För om han handlar en 2CV kommer han att sätta vinkelkapen i den också!
Det kommer att bli ett helgerån och en våldtäkt på allas vårt västeuropeiska kulturarv!
Det finns inte många kvar.  :-\

//T
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: JohnA skrivet 21 okt-10 kl 19:56
Grillgrill: Haha, då kan ju Misse sätta kapskivan i en Mehari och se hur många procent han kan banta bort.  ;D För den som inte vet (och förutsatt att jag minns modellnamnet rätt) var Citroën Mehari en 2CV med öppen plastkaross. En vanlig 2CV väger väl knappast mer än ca 600 kg och det är en god bit under andra småbilar i samma storlek. Å andra sidan är dörrarna tre centimeter tjocka, fönstervevar saknas och stänkskärmarna bucklar man med pekfingret...
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Tapio skrivet 21 okt-10 kl 20:24
Grillgrill: Haha, då kan ju Misse sätta kapskivan i en Mehari och se hur många procent han kan banta bort.  ;D För den som inte vet (och förutsatt att jag minns modellnamnet rätt) var Citroën Mehari en 2CV med öppen plastkaross. En vanlig 2CV väger väl knappast mer än ca 600 kg och det är en god bit under andra småbilar i samma storlek. Å andra sidan är dörrarna tre centimeter tjocka, fönstervevar saknas och stänkskärmarna bucklar man med pekfingret...

Halaj!

Du trampar på mitt hjärta…  :-\
Jag har närt en huggorm vid min barm!  :'(

//T  ;)
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: JohnA skrivet 21 okt-10 kl 20:30
Nejdå, jag lovar att jag aldrig skulle ha hjärta att såga sönder en 2CV och inte många andra fina gamlingar heller för den delen. Förvisso har jag nyligen malt ner en Fiat 126 från 1975 men den var så rostig att den inte hade funkat ens som fisksump. En fiat 127 från 1974 i räddningsbart skick ligger också under sågen i skrivande stund men den är ful som stryk, har möglig inredning och saknar papper samt en hel del reservdelar som nu sitter på min lite nyare 127:a (den med två kolvar).

Mitt problem är att jag faktiskt är på tok för blödig för mitt eget bästa så jag drunknar snart bland alla gamla prylar...
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: Misse skrivet 21 okt-10 kl 22:00
Misse, du hade sluppit allt besvär att göra bilen papperstunn om du hade köpt en Citroën 2CV istället! För de bilarna är verkligen läskigt smäckiga!


Jag har en Mini Marcos från 60-talet. För er som inte vet så har den hundkojans fram och bakvagn, motor och växellåda.
 Endast EN meter låg, ingen inredning, plastfönster och glasfiberkaross.

Vikten på den nu, helt tom och komplett på alla delar den består av, men utan mig inuti: FEMHUNDRAFYRTIO KILO >:D
Är enligt uppgift en lättviktsmodell av Mini Marcos med tunnare glasfiber.
Inte direkt någon vanlig bil, men jag bangar inte för att taksänka den 5 centimeter till. Även fjädringen går att sänka åtminstone 3 cm till och ändå kunna köra på asfaltvägar.  Tillsammans med en trimmad Suzuki Swift 1300 GTI motor och låda och ett väldigt hårt lättningsarbete så skulle den kunna lättas 100 kilo till >:D

Hade blivit en kul bomb som ändå varit sjukt snål, speciellt om jag hade fått ihop Suzukimotorn med en Vw Lupo 3L växellåda. Hade isf klarat sig UNDER 0,3 liter milen vid lugn långkörning och ändå haft 0-100 km/h på 5-6 sekunder och åtminstone 230-240 i toppfart.





Näej Herr JohnA och Herr Tapio, risken att jag kapar sönder en Cv2 är ganska obefintlig.......Mini Marcosen är ett mycket bättre utgångsobjekt ;D

Har även några såna Suzukimotorer som ligger här i gömmorna...
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: JohnA skrivet 22 okt-10 kl 15:13
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/Mini_Marcos_Mark_3.jpg/250px-Mini_Marcos_Mark_3.jpg)
En sådan Misse? Cooooool! Aja baja, inte kapa!  :)
Men jag vet, ibland är det svårt när man har roliga idéer. Själv skulle jag våga såga ett och annat hål i min Heinkel från 1959 om det ledde till något riktigt häftigt, och min fiat 126 från 1975 är redan illa moddad för en massa år sedan då den redan var unik. Ibland måste man nog våga förstöra en klassiker lite trots allt.

Undrar om Micran någonsin blir en klassiker som får entusiasterna att vråla rakt ut så fort man ändrar något?
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: JohnA skrivet 23 mar-11 kl 20:22
Misse, hur var det nu med viktminskningen på micran? Har du kontrollvägt? En micra av äldre modell är i samma storleksordning som Fiat 127 och den väger ca 750kg. En Fiat 126 väger 550-600kg och även det är mycket för en så liten bil. Jag antar att man inte brytt sig så mycket om vikten på den tiden. Micran borde ha tunnare plåt men väger kanske mer i form av "skräp" istället.

Så här ett framgånsrikt år efter kolvlobotimin börjar jag bli sugen på att försöka banta min fiat. Jag ska skriva till Bilprovningen i hopp om att få veta hur mycket man egentligen får ta bort. Att borra ur och kapa i uppenbart bärande delar tror jag inte de gillar. Har Misse någon uppfattning om vad som accepteras utan krav på registreringsbesiktning? Bara det att vikten minskar borde ju vara något de tycker ska in i bilens handlingar.
Titel: SV: Andtol's gamla Micra lever igen, konstgjord andning eller vettigt? :-)
Skrivet av: p@nk1978 skrivet 02 okt-13 kl 20:41
va hände sen ?