Alternativ.nu
Djur => Biodling => Ämnet startat av: Sten-Åke Lindell skrivet 06 apr-10 kl 13:06
-
Har funderat en del på att få till ett dokument och få ner allt på papper om en bra driftform för min biodling.
Jag använder 3/4 Langstroth rätt igenom och får snart spatt på alla förslag som oftast hänger mycket på vad man har för bin/lådor/yngelrum/placering och lite ambitionsnivå förstås.
Förutsättningen är att allt startar vid invintringen!! Många glömmer bort detta!! Invintringen är starten på sässongen som komma skall och det är då man bestämmer om det skall bli himmel eller helvete eller kanske nånstans där emellan ibland.
Jag invintrar sista veckorna i Augusti så att bina är på alerten och kan fort och enkelt dra ned fodret i översta lådan som är helt tomma, utbyggda urslungade ramar. I nedersta lådan sätter jag helt outbyggda ramar längst ut på kanterna om de finns annars de som är sämst utbyggda. Detta är lite skrock för cirkulation som främst syns på våren.
Det som inte görs korrekt vid invintringen resulterar alltså i oönskade effekter på vårkanten fram till rensningsutflykten.
För att bringa lite ordning i denna röra har jag gjort en liten skiss på driftform efter rensningsutflykt till slutskattning som skall stafflas i tid, vara enkel och stimmulera bistyrkan samt vara något svärmhämmande.
-
Källan till tankarna finns i nedanstående länk och handlar om "Nectar Management".
Det finns varianter med ramar, antingen tomma eller delvis med honung.
http://www.beesource.com/point-of-view/walt-wright/nectar-management-101/ (http://www.beesource.com/point-of-view/walt-wright/nectar-management-101/)
-
Jag hittade originalartikeln.
http://www.knology.net/~k4vb/ABJ%20Copies/BC%20Feb%202002.pdf (http://www.knology.net/~k4vb/ABJ%20Copies/BC%20Feb%202002.pdf)
-
Snygga ritningar! En fråga angående skede 4: Du sätter in två nya ramar i L1 - varför sätter du inte en längst till vänster i L2 och en längst till höger i L3? Det motsvarar väl mer orginaltankarna med CB/NM?
/Michailov
-
Det är därför att yngelklotet alltid i olika grad är centrerat i mitten och därför öppnas det upp möjligheter för mera yngel just i mitten.
Tanken bakom CB/NM är etablera ett yngelklot som det för drottningen tar sådan tid att fylla att hon aldrig behöver lämna detta för att få utrymme.
Samhället går aldrig i taket och detta skulle vara en anledningen till att de inte bestiftar svärmceller i någon nämnvärd grad.
Det handlar alltså inte bara om svärmhämmande åtgärder utan också att få upp bimassan och för att göra detta måste man allokera möjligheter för drottningen att fylla tomma celler. Bina skall ha en utmaning och det kan de få på flera sätt. Man kan organisera om och då kan bina få bygga/städa celler. Jag tror på alla åtgärder tillsammans har effekt.
-
Jag gillar de här artiklarna som kom runt 2003/2003 för de vrider runt alla gamla tankar på hur yngelklotet skall hanteras, vad som är möjligt med ett enhetligt ramformat etc. Att splitta upp yngelklotet har i det närmaste varit tabu och det har inte funnits några bra svärmhämmande åtgärder innan dess, för vad gör man med ett SVEA format?
-
Snyggt Ste-Åke !
En inlaga i debatten, jag har använt mig av Hel Langsroth under ett antal år och kommit fram till att efter skiftet med undre o övre lådan i Mitten Maj så är nästa steg i början av Juni att skapa en elliptiskt yngelklot och då blir det 4-5 ramar rakt ovanför varandra i övre och undre lådan med de täckta i mitten som kryper ut i närtid och när de gör detta så går drottningen inåt från kanterna och bestiftar dessa både uppe o nere ,när hon gjort detta så går hon utåt för då har de övriga krypit ut och är tomt för henna att lägga igen, det blir en kalasbra effekt för då går drottningen i en större yta o lägger och detta är en svärmhämmande åtgärd som jag sett, sen plockar jag om dessa veckan efter midsommar ännu engång och får effekten att upprepa sig.
Vill jag då så kan jag skapa avläggare utan att det märks på skörden nämnvärt.
-
Är det någon som har liknande tankar med LN? /PH
-
Detv skulle gå precis lika bra med LN, det skiljer endast lite mellan Ferrar och LN i kg/ram och ytor.
-
Skiftar man ut L1 (Låda #1) vid invintring så invintrar man inte på samma låda två år på raken, vilket också kan vara bra.
Många av dessa åtgärder tar faktiskt inte mycket tid alls i anspråk och borde passa vilken biodling som helst.
-
LN går att sköta likadant. Tre lådor i yngelrummet funkar rätt bra faktiskt. Iaf. för mig. :)
***
Hade just skrivit ett jättelångt inlägg om Wrights teorier och fick "Server temporary unavaliable" så att allt försvann. Bah!
Men för att dra det kort igen...
Sten-Åke: Frågan är om Wrights ursprungliga variant av CB/NM överväger din kombinerande variant av Thomas Dahls metod med att spränga yngelklotet och lådskifte rationalitetsmässigt, eller inte? Wright är klar vid "2" med både vårfodring, lådpåsättning och svärmförhindring, dvs. i mars. Men han offrar en låda honung på detta. Med din variant blir det fler resor (bensin) och mer jobb men frågan är om det är bättre ekonomiskt eller inte? Vinner Dahls metod även fördelarna med en ökning av stilla byte som Wright menar att hans metod gör? Man måste tampas med bina därtill om man går ned i yngelrummet senare under våren vilket Wright slipper. :)
Själv funderar jag kring att ha en hellangstroth i bottnen över vintern (hela året runt) och sedan sätta på två lådor 3/4 L i mars enligt Wrights cb/nm. Men det är bara teoretiskt än så länge naturligtvis. Ingen har ju testat riktig cb/nm i Sverige än verkar det som. Dennis Murell kör ju 3 hel langstroth i yngelrummet men det känns lite mastigt. Har Drönarn som kör med hel L någon tanke kring det månne?
Men annars tycker jag att din beskrivna driftsform ser bra ut! Jag kommer sannolikt att sköta det ungefär likadant i år (i brist på honungsramar från förra året som annars hade suttit på kuporna nu). Iaf. vissa kupor. :)
-
Kostnaderna för besöken i bigårdarna anser jag som klart överdrivna. Man skall ha en plan och hålla sig till den då blir det ändå få och ett antal besök.
Man skall transportera lådor och material. Minst 3 besök är oundvikligt under den kritiska delen (svärmtiden) av sässongen.
Vårkoll #1 kan du inte trolla bort. (inga stora/tunga transporter)
Vårkoll #2 för att skifta lådor måste man i alla fall. (inga stora/tunga transporter)
Utförande av låda #3 kräver en gång i bigården, man kan ta med spärrgallret denna gång också och lägga under taket så länge. (transport av låda + spärrgaller)
Skattlådorna skall sedan ut, ett måste. (massor av skattlådor att transportera)
Hämta skattlådor, slutskatta, invintra kräver också en del logistik och transporter, något man får leva med. Man får se på totalkostnaden men inte vara dumsnål.
Jag har inte kikat så mycket på Dahl metod utan bara utgått ifrån Wrights varianter och använder tomramar.
-
Använder man honungsramar och följer Wright metod på pricken så går det åt för många kg honung per kupa och det vill jag trolla bort och ändå få bra effekt.
Men allting är tid och pengar, man bestämmer själv det som man anser vara lämpligast, jag prioriterar honungen.
-
Det blev för tusan nästan som "höremetoden" i alla fall ... Han måste läsa min blogg asså ... ;D Fast där är 12 Ferrar i en märklig låda.
http://www.mamut.net/bigardenhb/subdet16.htm (http://www.mamut.net/bigardenhb/subdet16.htm)
Det finns flera varianter på nätet, de kanske också har haft detta som referens. Men poängen är att splitta yngelklotet med eller utan honung i ramarna.
-
Vårkoll 1 kan begränsas med väl ventilerade bottnar (ingen bottenrengöring). Men samhällenas status bör ju kontrolleras såklart. Vid 2 borde allt vara klart som ska göras och även skattlådor borde teoretiskt kunna sättas på direkt om man har möjlighet. Annars kan man pyttsa på dem allteftersom antar jag. Med Wrights metod alltså. :)
Skifta lådor behövs faktiskt inte med cb/nm, enligt Wright. Man sätter bara på två "schackade" lådor ovanför yngelrummet i mars (enligt råd från Dennis Murell). Dessa borde man kunna fixa iordning hemmavid och köra ut utan att behöva styra med bikuporna med bin i. Teoretiskt sett skulle man även kunna ha dem förvarade ute i bigården under vintern stående redo. Men sannolikt blir de för kalla för att använda då, tyvärr. Hade varit väldigt smidigt dock för isf. hade man bara kunnat fyllt bilen med skattlådor och kört ut och fixat upp allt på en gång! Och sen tagit långledigt fram till honungsskörden om man inte vill samla pollen och/eller drottningodla. :)
Fick ett tips om att hänga in thymol i kuporna i en plastpåse under våren istället för att skära drönarvax... funkar det (allt jag skriver nu är ju helt teoretiskt) så är även denna besvärlighet bortrationaliserad. Allt som blir kvar är påsättning av lådor. :)
Dennis Murell menar att vinsten från att slippa svärmar, den frammanipulerade ökningen av stilla byte, det minskade arbetet och en faktiskt ökad honungsskörd väger upp förlusten av honungslådan. Men den saken bör nog utredas på egen hand innan man tar det som sanning. Ja, liksom hela konceptet naturligtvis. :)
Thomas Dahl gör ungefär så som du har ritat upp, dvs. spränger yngelrummet med tomramar i "schackbrädesmönster" i maj/juni (nånstans där har jag för mig att det var). Men det blir ju mer ett hämmande av svärmningen än förebyggande av den vilket ju Wrights ursprungliga metod innebär. :)
-
Ja, höremetoden blev det nog. :)
Freddy Duwe jobbar också sådär. Han gick igenom förfarandet på "från blomma till hink-kursen" förra helgen. :)
-
Jag håller på och planerar ett schema i 3-veckors intervall och uträttar allt man kan på ort och ställe.
En anledning till 3-veckor är just drönarramen som skärs fram till midsommar ungefär, sedan kan man kanske prova något innovativt på försök.
Att trolla bort allt och i princip hoppa över egentligen viktiga moment för sjukdomar, tillsyn mm bara för att minimera kostnader är också att riskera mycket för väldigt lite.
Vem vinner på bisjukdomar?
Och så har man lite koll på sina samhällen om man lämnar dom helt. Att t ex rekonstruera från det sämsta, att höja lägstanivån kräver lite tillsyn/statistik.
-
Jag har aldrig någonsin haft yngelröta. Men visst händer det och då är det otrevligt! Den saken borde kunna gå att kontrollera genom stickprov vid skattning annars eftersom man då naturligt kommer ned till yngelrummen. Alternativt när man skär drönarvax såklart.
Får jag en bigård över kommer jag iaf. testa cb/nm nått år enligt ovan beskrivna göra så lite som möjligt-princip iaf. Sen får vi se om det är kasst eller bra. Enda sättet ju. :)
-
Jag tror det bara är möjligt i kombination med t ex Buckfast (svärmtröga bin) och kontinuerligt drottningbyte. Nu kör jag två gårdar helt olika, Carnica och Buckfast där båda garanterat inte är rena, i alla fall inte Carnica från Stockholm. Mina Buckfastdrottningar kommer fån sjuhäradsbygden och skall vara över medel.
Jag har redan en gissning i form av svärming men det är inte värt att avslöja den än för det blir bara chafs.
Jag anser att fem samhällen av varje sort sätter mina gränser för "tålamod" med bin.
Svärmning kostar och är klart negativt för produktionen, man kan alltså inte ha svärmbenägna bin det funkar inte.
Jag tror att bl a Buckfast går att hantera såhär.
-
Dennis Murell menar att vinsten från att slippa svärmar, den frammanipulerade ökningen av stilla byte, det minskade arbetet och en faktiskt ökad honungsskörd väger upp förlusten av honungslådan. Men den saken bör nog utredas på egen hand innan man tar det som sanning. Ja, liksom hela konceptet naturligtvis. :)
Pratar vi en hel honungslåda 10 ramar (17 kg) per samhälle så kostar det ca 500 sek/samhälle (17kg x 30:-).
Jag fattar inte hur man får igen den kostnaden ?? när tomramarna säker är precis lika effektivt, borde vara det.
En yngelgata med en tomsida och en normalt fullstiftad borde vara absolut bästa förhållandet bland ramarna.
Vilken girig yrkesodlare som helst kan med fingerräkning komma fram till att 500 sek * typ 500 samhällen = 250.000:- eller har jag fel på kalkylatorn?
För den summan kan jag åka taxi och käka räkmackor mellan bigårdarna!!!
-
Det enda drönarn kan tillägga att det är ytterst få samhällen som ska ha en tredje Hel Langsroth låda
ofta blir det honungs ramar som lyfts upp vid lämpligt tillfälle för att bereda plats där nere i yngelnästet o då är vi inne i Juli månad, jag gör detta om behov föreligger för att öka på för att göra paketbin andra halvan av Juli i slutet av dragsäsongen för då har jag en generation bin som ändå inte kommer att göra nån nytta mer än att skapa fler samhällen till nästa år i övrigt jag kör mer o mer med 3/4 dels langsroth som skatt lådor
Det andra jag kan kommentera är att spränga yngelklot måste ju givetvis passa samhället som detta görs med med tanke på bistyrka som orkar med att värma upp ytan.
Till syvene o sist så är MAJ månad den viktigaste månaden i biodlingen det är som att stämma ett piano, lägger man ned tid under denna månad och finjusterar och skaffar sig en lägesavkänning i samhällena så kan man rikta deras utveckling alldeles rätt och sen är det bara att lägga sig i hammocken och vänta på utfallet.
-
*måste skaffa sig en hammock*
-
Själv funderar jag kring att ha en hellangstroth i bottnen över vintern (hela året runt) och sedan sätta på två lådor 3/4 L i mars enligt Wrights cb/nm. Men det är bara teoretiskt än så länge naturligtvis. Ingen har ju testat riktig cb/nm i Sverige än verkar det som. Dennis Murell kör ju 3 hel langstroth i yngelrummet men det känns lite mastigt.
Själva lådskiftet har ju flera syften.
1) att göra yngelklotet större och allokera plats för detta.
2) att skifta ut vinterlådan till en ny nästa vinter så att invintring inte sker på samma låda.
-
Själva lådskiftet har ju flera syften.
1) att göra yngelklotet större och allokera plats för detta.
2) att skifta ut vinterlådan till en ny nästa vinter så att invintring inte sker på samma låda.
Ja, nummer två är bra. Men nummer ett behövs inte vid checkerboarding. Allt fortsatt teoretiskt såklart.
Wright har föresten själv givit svar på dina tankebanor du ventilerade tidigare angående honungförlust:
If you are interested in honey production, CB/NM is your best bet. The third advantage is increased production. Look at it this way: If you get twenty percent swarming, stopping swarming would only increase production by twenty percent, other aspects being equal. The increased brood volume of CB/NM can increase honey production from thirty to over one hundred percent in my area.
***
[url]http://www.beesource.com/point-of-view/walt-wright/advantagesdisadvantages-of-swarm-prevention-by-checkerboardingnectar-management/[/url] ([url]http://www.beesource.com/point-of-view/walt-wright/advantagesdisadvantages-of-swarm-prevention-by-checkerboardingnectar-management/[/url])
Han menar även att med CB/NM är det inte ovanligt med yngelklot motsvarande 2.5 hellangstroth. Fyll en låda med bin och de fyller det med honung. Om man, som Wright gör, räknar med minst 30% ökad honungsproduktion så får man honung över till vårmanipulationerna. Om några samhällen producerar ännu mer har man vunnit på det. Jag tänker att höstlig slaskhonung och överblivna foderramar borde duga om inte annat. :)
Men det är klart att han kanske överdriver. Jag vet inte... men jag är mycket sugen på att ta reda hur det ligger till. :)
-
Det är klart att man skall prova om det fungerar. Allt sådant har ett större värde ju större biodlingen blir.
Det anslås en hel del slantar till Binäringen men inget används till något utvecklande frånsett kurser om gammalt som kommer igen.
-
Det är klart att man skall prova om det fungerar. Allt sådant har ett större värde ju större biodlingen blir.
Det anslås en hel del slantar till Binäringen men inget används till något utvecklande frånsett kurser om gammal som kommer igen.
Exakt! Kanske dags för en ansökan till Nationella programmet? :)
-
Intressant att läsa era olika idéer. De flesta i vår förening inklusive jag själv har en egen lösning. Jag har haft detta sedan jag började och då det fungerar har jag inte reflekterat över att byta. Fördelarna med detta är att jag bara behöver en typ av sarg till allt. Det är även lätt att hitta drottningen och att jobba i yngelrummet.
Jag har alltså formatet 3/4 Langstroth i skattlåderna liksom alla sargar. Plastramar i skattlådor. Yngelrummet är två lådor 3/4. Sedan är det en dubbel 3/4 träram. Lite större än Dadant alltså. På vintern/avläggare har jag en frigolit mellanvägg så jag invintrar på ca 4-6 ramar.
(http://www.ravaruforum.com/fredrik/kupa.jpg)
-
Vilken nytta tycker du frigoliten gör? Sätter du dit den innan eller efter vinterfodring?
-
Tja, Det hindrar från vildbyggen på sommaren tex. på avläggare som jag har på ca 4 ramar. Sedan isolerar det på vintern. Det måste vara riktig byggfrigolit annars tuggar de sönder den direkt.
De stora samhällerna har 10 yngelramar från maj till invintring.