Alternativ.nu
Odling => Övrigt om odling => Ämnet startat av: fishfinder skrivet 01 mar-10 kl 20:59
-
Hello
Jag är ganska ny på detta område, så jag undrar om
någon vänlig själ kan tipsa mig om hur länge man skall skjuta på sådd/förkultivering
av kål, broccoli m.m. efter denna vintern.
Tror inte att det är nån "mördartjäle" i backen, men sjukt mycket snö.
Jag bor på småländska höglandet och glor på snödrivorna och bläddrar bland fröpåsarna om vartannat.
Vill inte dröja för länge eller vara för tidigt ute så att plantorna blir fula och gängliga..
Tacksam för ideéer !
// Mange
-
Det är bättre att så lite för sent än lite för tidigt, plantorna tar igen det snabbt. Jag skulle räkna med att utplantering av köldkänsliga plantor sker första veckan i juni, som vanligt, sommaren brukar komma då, även år med jobbigt lång vinter. Det är de som man brukar kunna så på frilande eller plantera ut tidigt som blir försenade, typ lök, vitlök, viss kål osv.
Men mitten av maj borde funka för dessa. Det finns bra tabeller i odlingsböcker om hur lång tid före utplantering som olika växter ska sås.
Lycka till!
-
Med tanke på att det knappt är tjäle under all jäkla snö tror jag våren kommer som ett skott när det är dags. Jag följer rekommendationerna på påsarna.
-
Har precis sått tomater, en del blommor och kryddväxter samt kål (röd-, grön-, bryssel-). Kål mår bara bra av att planteras om flera gånger. Den tål ju lite kyla ocks.
Jag tror som Ulric att våren kommer som ett skott.
Har röjt i växthuset (kallväxthus) häromdagen, fick gräva och skotta mig fram först förstås, och skyfflat in en massa snö så att det kommer in lite fukt. Det mesta har smält nu efter 1 solig dag och det finns inte mycket frost under lövtäcket jag la in i höstas. Ska så där inne de närmaste dagarna, plockåsallad, rucola, krasse mm.
Sedan när det blir varmare ska tomaterna mm bäras ut till växthuset på morgonen och in på kvällen.
-
här i dalarna kom tyvärr kylan före snön. två, tre veckor med 25 minus och knappa decimetern snö gör att vi alla oroar oss för rosor och perenner och annan växtlighet. ska bli intressant att se hur de klarat sig... nu har vi dock snö så det räcker och blir över :)
jag har sått purjolök och persilja, och kommer inom de närmsta dagarna sätta lite blommor (tobak, blå salvia, zinnia) och basilika. kålen väntar jag nån månad till med, liksom tagetes, lejongap o.s.v. tomater får jag av mor min :)
-
Jag skulle nog inte förkultivera kål förens i början av Maj, eller kanske något tidigare. Cirka en månad innan utplantering.
Jag odlar i zon 2.
-
Jag skulle nog inte förkultivera kål förens i början av Maj, eller kanske något tidigare. Cirka en månad innan utplantering.
Jag odlar i zon 2.
För mig är det en månad innan utplantering, zon 3, med fiberduk. Har gjort så i över 20 år och det har gått bra.
-
För mig är det en månad innan utplantering, zon 3, med fiberduk. Har gjort så i över 20 år och det har gått bra.
Så du sätter ut kålen redan i början av April alltså? Jag undrar om ens tjälen släppt här där jag bor då :S
-
Jo, jag ställer lådorna i växthuset på dagtid så snart det är varmare där än inne, brukar vara från mitten på mars när solen ligger på, inte varje dag förstås, då får de vara inne. Jag gör så med alla mina utplanteringsväxter, ett evigt kånkande men som tur är har jag fått en gammal bagagekärra som jag kan dra alla lådor fram och tillbaka med.
Sedan brukar jag sätta ut kålen i mitten på april. Dubbelt fiberduk över. Kanske jag ska nämna att jag odlar i sand, där brukar det bli varmt ganska fort.
Nu är det 18 grader i växthuset och jag ska ut nu och så rucola, sallad mm.
-
Låter både smidigt och osmidigt med växthus alltså. Jag förkultiverar inomhus och har liksom ingenstanns att mellanlanda. Men jag kanske ska testa att sätta ut blomkålen tidigt i år.
-
Jag gillar den här killens lösning, små flyttbara bågväxthus.
Han smälter bort snön och kan förgro, och så är grejerna skyddade för den värsta frosten.
http://onestraw.wordpress.com/2010/02/11/mini-hoopty-100-awesome/ (http://onestraw.wordpress.com/2010/02/11/mini-hoopty-100-awesome/)
http://onestraw.wordpress.com/2010/03/04/mini-hoopty-frost-free/ (http://onestraw.wordpress.com/2010/03/04/mini-hoopty-frost-free/)
-
Ser ut ungefär som jag gjorde förra sommaren, och tänkte göra nu också. Problemet är att rören inte går ner i marken, så det blir till att vänta på att tjälen ska går ur. Till nästa år får jag förbereda och sätta ut rören på hösten, det tråkiga är bara att kylan och vintersolen får rören att åldras snabbare. Jag använder vanliga elrör, och till de högre växterna använder jag rättviksknuten för att förbinda elrören så att jag kan göra en högre men ändå stadig konstruktion.
Svårigheten är att fästa plasten i jordnivå, det får inte blåsa in för då går plasten sönder, samtidigt ska det vara lätt att lyfta plasten för bevattning, skötsel och skörd. Om någon har en bra lösning på det problemet, helst billig också, tas förslag tacksamt emot.
-
Kanske lösa brädor med en dm-lång pinne mitt på, som du sätter i varje rör-ände?
Då kommer de dels upp en liten bit, och så får de en fot. På utsidan av varje bräda sätter du en liten krok eller nåt annat som plasten kan fästas i. Kardborr?
vanliga elrör, plast alltså?
Kolla manicken den här killen har för att böja metallrör!
-
Plasten skulle i sådana fall ligga under en bräda, problemet är att brädan blir fuktig och inte håller särskilt länge. Plast rivs lätt sönder så så stor anläggningsyta som möjligt är nödvändig för att plasten inte ska gå sönder. Krokar går bort, håller inte ens för en liten vindstöt.
Och att inte trycka ner rören i marken går också bort, vinden skulle flytta hela konstruktionen annars. Och det blåser inte extremt mycket hos mig, snarare ganska lite, men det blir stora vindfång, tunnlarna är mellan 60 cm och 120 cm höga, 120 cm breda och ca 10 m långa.
Jag vill använda kostnadseffektiva och hållbara alternativ, de ska helst hålla länge, själva plasten är byggplast, och väl förankrad, samt förvarad under tak på vintern håller den i 2 säsonger, elrören röknar jag med att ska hålla i genomsnitt 10 år, det är fästena som är kluriga.
-
Som fäste för elrören kan användas stumpar av armeringsjärn som bankas ner i marken. Fästa byggplasten är besvärligare om det skall vara både hållbart och lättlossat.
-
Man kan sätta öglor på plasten, som krokarna ska fästa i.
Krokarna ska sitta fast på brädan, men plasten ska inte ligga under brädan utan vara precis utmätt för att precis fästa i kroken. Om du kan göra dig en bild av hur jag menar.
Det kräver lite förarbete såklart.
Egentligen skulle det vara enklare att gjuta betongklumpar med pinne och krok.
-
Öglor i plasten kräven en helt annan och dyrare plast. Det går inte med vanlig byggplast. Och investeringskostnaden blir alldeles för hög för mig. Dessutom brukar inte öglorna hålla särskilt bra på sådan plast heller. Både presenningar och lastbilsöverdrag (vad de nu heter) blåser ju sönder om vinden får fäste i dem.
-
Ser ut ungefär som jag gjorde förra sommaren, och tänkte göra nu också. Problemet är att rören inte går ner i marken, så det blir till att vänta på att tjälen ska går ur. Till nästa år får jag förbereda och sätta ut rören på hösten, det tråkiga är bara att kylan och vintersolen får rören att åldras snabbare. Jag använder vanliga elrör, och till de högre växterna använder jag rättviksknuten för att förbinda elrören så att jag kan göra en högre men ändå stadig konstruktion.
Svårigheten är att fästa plasten i jordnivå, det får inte blåsa in för då går plasten sönder, samtidigt ska det vara lätt att lyfta plasten för bevattning, skötsel och skörd. Om någon har en bra lösning på det problemet, helst billig också, tas förslag tacksamt emot.
Något sådant här kanske kan fungera för bevattning?
http://www.rattviksknuten-massan.com/bevattning.htm (http://www.rattviksknuten-massan.com/bevattning.htm)
-
Jag har sådana här odlingstunnlar och det borde gå att ha plast istället för väv:
http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?AvdID=192&ArtID=30525&page=1 (http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?AvdID=192&ArtID=30525&page=1)
De fästs i marken med speciella "klämmor". Här har de stått kvar även under stark blåst.
-
En sådan lösning, fast hembyggd har jag också provat. Funkar utmärkt till fiberduk, men inte till plast. Fiberduken släpper igenom tillräckligt med vind för att inte bli ett ordentligt vindfång, det gör inte plast.
Det finns ringar, som är lite mer än halvcirkelrunda, som passar på elrören, de funkar bra till att fästa plasten med upptill, och för att det inte ska röra sig i sidled.
Nertill har jag använt brädor som plasten lindas 1,5 varv runt, men då måste man vira loss brädan och lyfta på plasten varje gång man ska vattna osv. Därför använder jag bara den lösningen på våren och sensommaren till känsliga växter, de andra får klara sig. Men om man kom på en smidigare lösning kunde man förlänga odlingssäsongen med minst 2 månader för de flesta växter. Samtidigt kan man inte lägga 3 h varje dag på att sköta odlingarna, det orkar man inte i längden...
-
Jag har ett växthus med byggplast på. Plasten sitter fast med fastspikade och fastskruvade ribbor. Från början satt ribborna med enbart spik, men de drogs ur av vinden när det blåste ordentligt. :o Lösningar med öglor och liknande kan man glömma.
-
Vi har rullat ihop grässvålen till en lång "dolme" , 12 m lång och 1 m hög, med bevattningsslang. Sedan har hela rullen slagits in i dubbel svart kraftig plast som hämtats gratis ifrån brädvaruhuset.
Över den fula plasten har halm lagts, några trådar håller halmen på plats. Plaströr och Rättviksknut som underlag till väv/plast,nät eller skyddsnät för rådjur.
Massor med olika jordgubbssorter har planterats runt 0m huller och buller.
Bara att skära ett kryss och stoppa ned plantan.
Tackvare att det är upphöjt och möjlighet att driva på och tina snön så har vi jordgubbar veckan innan midsommar och några sorter ger sig inte förrens mycket sent på hösten.
Så varför inte upphöjda odligsbäddar som han killen på länken,,,, ::) med båge över :P?
*ute och stegar i snön*
-
Micke&Molly: Smart! :D
Gammelsur: Smart! :D
-
Man förstyvar plastkanterna enkelt på följande vis. Plasten tages till ordentligt i bredd och rullas några varv på var sin sida av valvet, runt styv POLYETENSLANG (vattenslang), förslagsvis PEM-10 (16mm). Pris cirka 400kr för 100m. På lämpligt (lagom) avstånd borras hål genom såväl plast som plaströr och kan då skruvas eller fästas på annat vis mot träregel 2x4tum eller grövre.
Jättebra lösning om man inte ska flytta på plasten, det håller säkert. Om man använder odlingstunnlar behöver man dock kunna lyfta halva plasten så att man kommer åt att vattna. Och en pemslang på 10 meter får man inte att ligga kvar på toppen av 11 böjda elrör...
-
Nej men....PEM-slangen ska alltså vara längs med nederkanten, som förstärkning! Så uppfattade jag det.
För att kunna använda denna lösning och ändå kunna lyfta och vattna, kanske man ska dela upp tunneln i delar, kanske 4 sammanhängande delar, som sitter fast i marken på ena långsidan, men kan lyftas på andra. Tack vare PEM och plastregeln så blir det mer hanterbart.
Å andra sidan blir det svårare att plocka isär och ta in för vinterförvaring. Fast det kanske man inte ska då..
-
Som jag ser det måste man kunna lyfta från båda sidor, fast ena i taget annars kan man inte sköta odlingen. Att ha den i flera delar är svårt, antingen får man, även med lång överlappning, glipor där vinden får fatt, och man måste öppna och stänga i samma ordning varje gång. Eller så får man ha mellanrum på minst 50 cm för att ha en till gavel där, med sin egen lösning för fastsättning - då förlorar man värdefull odlingsyta, plus att det blir svårare att planera odlingen.
Anledningen till att man måste kunna öppna från båda sidor är att annars når man inte över den 120 cm breda bädden utan att trampa i odlingen, och att trampa i odlingen är en dödssynd i min värld.
Alltid annars är 120 cm bäddar optimalt, man når halva bädden från varje håll, och därför vill jag att alla bäddarna ska vara exakt (nåja, nästan) likadana, så att växelbruket fungerar.
Jag fattade att pemslangen skulle vara i nederkanten, det funkar säkert utmärkt om man bara odlar pyttelite, och landen inte är mer än 2 meter långa, eller om man inte är ensam när man sköter odlingarna.
Som jag gjort tidigare har jag haft flera kortare (2-3 m korta...) brädor som jag virat in i plasten för att fästa den, och sedan virat loss, och dragit plasten längs med elrören tills vecket är nästan uppe på toppen, det kunde jag göra själv, genom att dra en gång i vardera änden, vattna osv, och sedan dra tillbaka och vira in brädorna.
Jag vet inte hur ni andra odlar, men för mig är det avgörande att odlingen kostar mindre än att köpa grönsakerna, annars får jag inte mat. Frön, gödsel, material osv måste under sin livstid betalas av det som produceras. Och då jämför jag inte med dyr ekologisk mat, utan den billigaste som går att hitta. Min mat får inte snitta på mer än max 600 kr per månad, inklusive djurhållning och grönsaksodling, annars spricker min ekonomi. Då räknar jag bort det jag kan sälja av djur och växter, men jag säljer inte särskilt mycket.
Om grönsakerna täcker hälften av mitt totala födointag får alltså frön, gödsel, plast osv kosta max 3600 kr om året, vilket snabbt går åt till allt som behövs.
Man kan dela upp den i mindre partier, men plastslangen är inte tung och det är inte svårt att dra upp långa partier upp på valvbågarna. Är man dessutom två personer kan man lätt dra upp tio meter långa partier. Vid små låga valv kan man till och med slänga upp såväl plastslangen som den träregel den är fastskruvad/fastsatt i.
Då kommer inte plasten att hålla i två säsonger, att hålla på att slänga den är att ta en stor risk. Och att alltid behöva vara två är inte hållbart, det ska göras varje dag, ibland flera gånger om dagen. Hade man metallrör hade det kanske gått att dra allt längs rören, men nu har jag inte det. Bäst vore om man kunde skapa en anordning så att man kunde fästa pemslangen på högsta punkten, men det r svårt om inte man ska riskera att anordningen är i vägen och har sönder plasten när den inte används.
-
Man kan fästa plasten på ramar av läkt och sätta fast på en regelstomme med gångjärn.
-
Man kan fästa plasten på ramar av läkt och sätta fast på en regelstomme med gångjärn.
Har funderat på det, men då måste det gå att flytta hela alltet till en annan bädd nästa år, jag har inte råd att göra den lösningen till alla mina ca 200 kvadrat (och ökande). Till de mer köldtåliga skulle jag då fortfarande använda elrör, täckt med odlingsväv/fiberduk mot insektsangrepp.
Dessutom är det svårt att göra en billig trälösning, som är giftfri och dessutom håller i många år.
Många bra idéer har kommit fram, jag vill inte vara negativ, men om jag kommenterar brister, är det inte för att kritisera utan för att jag vill hitta den lösning som är billigast, snabbast, smidikast och mest miljövänlig.
-
Du vill inte ha lite du...billigt, giftfritt och hållbart?! ;D
Micke&Mollys tips var bra, fast jag skulle köra på halmbalar som väggar, då blir det vindskyddat, man kan bygga upp bäddarna med skit i botten, och bäst av allt, man kan köra ner bågarna i halmen!
Hållbarheten vet jag inget om, ej heller hur pass billigt det blir.
Ett krux är att man inte vill ha för höga väggar, så solen kan nå växterna. Detta kan man lösa genom att gräva ner balarna en liten bit, vilket också gynnar mikrolivet och gör att det blir lagom fuktigt i bäddarna. Inbillar jag mig.
-
Mitt växthus har trästomme och jag räknar med att stommen kommer att överleva plasten med bred marginal.
Sektionerna kan göras löstagbara och därmed enkla att flytta.
-
Vad har du för plast, Ulric?
-
Sådan billig "byggplast" som används som ångspärr i innertak och väggar.
-
Du vill inte ha lite du...billigt, giftfritt och hållbart?! ;D
Dessutom måste det vara platseffektivt. Utan att ha många önskemål blir inget tillräckligt bra ;). Eller var det tvärt om...
Halmbalar tar för stor plats. Min odlingsyta består av 120 cm bädd och 40 cm gång, inte en centimeter till godo.
Om man gräver ner halmbalarna bryts de ner snabbare, men de kanske håller för att sätta bågarna i, om man inte gräver ner dem bryts de inte ner lika snabbt, men håller garanterat inte för att sätta bågar i, hela härligheten kommer att blåsa sönder.
Ulric, självklart håller träet betydligt längre än plasten, men kostnad per år om man räknar med extra inoljningar, blir troligen högre än produktionsökningen. I ett stillastående växthus blir det troligen bättre, man vattnar troligen mindre på stommen, men i odlingsbäddarna är man nästan tvungen att använda vattenspridare, och då håller träet inte så länge.
Mina bäddar har ännu så länge inga ramar, om de hade det vore det lättare att göra en flyttbar stomme. Bäddarna är ca 15-25 cm höga och har bara jordkanter, vilket gör det svårt att fästa något som helst där.
Men som vanligt är det väl bara att spara mer pengar och investera i en bra långsiktig lösning. Det är bara så mycket som kräver investering när man nyligen flyttat, snart är matbudgeten tvungen att sjunka ändå mer, tv-n åker ut och om det fanns ett bredbandsalternativ skulle jag välja det... Men vad gör man inte för att bli självförsörjande och oberoende...
-
Ja, det kan ju bli lite problem att hantera detta om man oftast är själv. Den relativt veka elrörskonstruktionen gör det ju även riskabelt med uppläggning av något tyngre.
Om man nu tänker sig en, för en person, realistisk längd på valven med kanske fem meter, vore det möjligt att utanför de ömtåliga plastvalven, i ändarna eller framför/bakom sätta upp fristående stolpar. Kanske vajer emellan och hissa/dra pemrören bit för bit rakt upp i denna? Det är inte många kilon det handlar om.
Sedan jag läste om pemslangen har jag klurat på detta, problemet är inte vikten, jag lyfter mycket mer än 10-15 m pemslang, faktiskt ;).
Utan problemet är att få styrsel på eländet, gången är bara 40 cm, och sedan finns det växter eller nästa odlingstunnel, som man inte får skada. Men om man satte stolpar med tex hängrännefästen på, borde man kunna lägga upp pemslangen där. Om man satte 4 sådana stolpar på varje sida borde man klara hela längden på 10-15 m. Fast det går åt 4 stolpar*2 sidor*10 bäddar (och antalet bäddar ska öka) = 80 stolpar och 80 fästen i nuläget. Det kostar nog ca 2500 kr bara det. Någon som har förslag på billigare hållare än den till hängrännor, som ändå inte är spetsig eller riskerar att punktera plasten?
-
STolpar på var sida, med vajer som sitter fast i bågens ena nederkant i ena änden, och i en tyngd på andra änden. När du lyfter så ska tyngden hålla kvar tunneln i position.
Eller om man vill göra det ännu enklare: vik tunneln hela vägen bakåt över gången. Sätt fast en pinne i mitten så kan du försiktigt luta tunneln bakåt över gången.
*ser fram emot att höra nästa invändning* :P ;D
-
STolpar på var sida, med vajer som sitter fast i bågens ena nederkant i ena änden, och i en tyngd på andra änden. När du lyfter så ska tyngden hålla kvar tunneln i position.
Eller om man vill göra det ännu enklare: vik tunneln hela vägen bakåt över gången. Sätt fast en pinne i mitten så kan du försiktigt luta tunneln bakåt över gången.
*ser fram emot att höra nästa invändning* :P ;D
Givetvis kommer det en invändning ;).
Mina bågar håller inte formen om man lyfter upp dem ur backen, då måste de sitta i en ram, och det har jag definitivt inte råd med nu. Elrörsbågarna måste därför sitta stilla, och bara plasten flytta på sig.
Om jag gjorde ställningar i enlighet med Ulrics idé, skulle det inte heller fungera, eftersom gångarna är för smala, ställningen kommer att gå i grannställningen.
Tror mer på idén med att hänga upp en pemslang, eller något som är billigare, i någon billig hållare på stolpar.
-
Tack för alla tips! :)
Det där med odlingstunnlar låter ju kanon!
Nåt att fundera på att fixa med till nästa vinter/vår !
I år tror jag att jag väntar nån vecka extra och hoppas på en solig sommar
så att godsakerna hinner mogna.
// Mange
-
Det finns smala försinkade hålade plåtband på rulle, avsedda för upphängningsändamål, men är tillräckligt starka för att kunna användas till ditt ändamål. En obruten längd veckas till i avsatser och skruvas längs hela/halva stolpens längd.
Spikband? Kan vara en idé, de är inte jättebilliga, men troligen billigare än hängrännehållare, om man snålar lite med längden. Frågan är om det håller formen? Men det är värt att prova, absolut.
Vad gäller att fästa plasten vid pemslangen, så är nog maskeringstejp för mycket budget även för mig, även om jag är sparsam :-[. Dessutom sitter maskeringstejp dåligt i fuktig miljö. Men silvertejp kanske vore ett alternativ? Lite dyrare, men man måste ju inte tejpa längs med hela längden. Frågan är om man kan använda tex elrör istället för pemslang, om man använder någon form av tyngder? Pemslang är inte helt billig om man ska ha 200 m.
-
Om man söker på Hoop house på Youtube så finns det mycket tips!
-
Hej på er!
Vi gjorde så här: Vi grävde en bassäng, 50 cm djup, 2m bred, 5 m lång. Satte ihop en ram av stockar, 2 gånger 5 meter och ramade in bassängen. Borrade hål,10 st på var sida, böjde 10 st. elrör i plast 3 meter långa, och stoppade ner i hålen. Stagade med en träribba längst upp på varje båge. Sedan lade vi en stor kraftig plast över. Längs med sidorna fäste vi plasten i varsin ribba, och med ett snöre blev det som en rullgardin på bägge långsidorna. Kanonbra! Det såg ut som ett flyghangar.
Odlingsbädden bestod av hästskit, löv, kompost och lite torvmull. Vi satte 8 stycken Squashplantor (Black beauty). Det var 7 st. för mycket...Har aldrig sett maken till skörd!
Ska testa med nån jättepumpa i år.
Hälsningar Krantzgården