Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Neiklot skrivet 16 jan-10 kl 15:58

Titel: Få ut bult..
Skrivet av: Neiklot skrivet 16 jan-10 kl 15:58
Ställde för ett par månader sedan en fråga om hur man får bort pinnbultar och nu ställer jag en liknande fråga.

Vattenpumpen på vår 740 har läckt, och den skulle bytas.
Alla bultarna lossnade fint förutom pinnbulten överst! Den gick av precis intill motorväggen.

Så hur får man ut en sådan? Borrar man ut den och gängar nytt?

Det är väl knappast lönt att sätta dit pumpen utan alla bultarna...




Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: grimbart skrivet 16 jan-10 kl 19:57
borra å gänga...
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Pjöllerberg skrivet 16 jan-10 kl 20:08
En 740 har ju rimligen inte så långt kvar, så det kanske inte blir fler pumpbyten?
I så fall kanske det går att använda nåt slags starkt limmande flytande packning, som håller tätt även med en bult borta.
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Tapio skrivet 16 jan-10 kl 20:51
Halaj!

Första alternativet är griskuk. Om du misslyckas, se:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=4963.msg83628#msg83628 (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=4963.msg83628#msg83628)

//T
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Jorlan skrivet 16 jan-10 kl 20:52
På samma sätt som man tar av en bruten pinnbult. Svetsa på en snopp och svetsa sen på en mutter. Krävs många gånger en hel bunke försök. Värm godset om det går och om du har möjlighet. Fast har du tillgång till insatsgängor, så kan du nog enklast dra dit det direkt.
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Lainde skrivet 17 jan-10 kl 13:41
Konisk skruvutdragare är "stenålder", så återigen,,,,,

Köp dig en ordentlig/modern skruvudragarsats fr:

http://www.ridgid.com/ (http://www.ridgid.com/)     

(Se Svenska åf).
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: softarn skrivet 17 jan-10 kl 15:22
Grispittar funkar vanligen inte, men man kan ju ha tur...

Uppvärming och riktiga urdragare rekommenderas (ofta brukar urdragarna ha räfflade stift som man slår ner i ett storleksanpassat borrat hål). Alternativt om det är tillräckligt åtkomligt kan man med svets loppa fast något lämpligt med sex eller fyrkantshuvud på den avdragna pinnskruven.
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Tapio skrivet 17 jan-10 kl 19:13
Halaj!

Jag har aldrig provat den räfflade stifttypen, men är lite skeptisk till dem.

Men det finns en annan typ av grispitt som är bättre än den vanliga med koniska vänstergängor.
Den har istället ett tvärsnitt som en sexkantstång ungefär. Eftersom den har mjuka former istället för skarpa kanter som ger brottanvisning så håller den bättre.
Bild här:
http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp?item_ID=10477&group_ID=1261 (http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp?item_ID=10477&group_ID=1261)

tyvärr är de svåra att få tag i. På de vanliga vattenhålen för en hemmamek (jula, biltema m.fl.) finns bara den dåliga varianten. Obegripligt.

//T
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Imp skrivet 17 jan-10 kl 23:15
Det finns skruvutdragarsats av bättre typ på Biltema numera.
Men även bits av sexkant eller torx kan funka att banka in i ett hål somman borrat i bulten.

Lösningen på de flesta problem med skruvar som sitter fast är värme. En sådan där liten butanbrännare som man fyller med tändargas funkar i de flesta fall.
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: jotr skrivet 18 jan-10 kl 18:41
borra ur med vänstergående borr, så brukar hela skiten komma av sig själv...

de kostar väll en del men hu så bra, en rostig skruv kommer sällan ensam...
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Lainde skrivet 18 jan-10 kl 23:47
Halaj!

Jag har aldrig provat den räfflade stifttypen, men är lite skeptisk till dem.


Testa och du lär bli förvånad.

Däremot är det ju som med allt annat som man köper.

"Prislappen avgör kvalité",,,,,, (med vissa och få undantag).
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Neiklot skrivet 19 jan-10 kl 20:13
Införskaffade en sats på biltema. Och det gick ok, sen började den glida och då skulle min svärfar (bilen står där) prova med ett torxbits!

*GAH*

Bitsen gick av inne i hålet!
Och eftersom den där lilla skiten är härdad och hård som f a n, och eftersom varesig jag eller svärfar hade rätt borr hemma så stod det stilla.

Nu har jag införskaffat borren och den jävlen ska ut. :)

Ang. åldern på bilen: 20år i år och ja, det är troligen sista gången vattenpumpen byts på den. Om den nu inte blir veteranbil...

Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: softarn skrivet 20 jan-10 kl 00:38
Det blir den ju om 10 år så det är bara att börja vårda den ömt!  ;)
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 20 jan-10 kl 10:50
Jag brukar köra med svetsen i första hand.  Det för att värmen som alstras av svetsningen oftast gör att rosten släpper lite grand.
Först sprutar jag på en skvätt krypolja som får verka i några timmar sen tar jag en mutter som precis täcker pinnbulten.  och så bränner jag på. sen provar jag att lossa.
Det kan hända att proceduren måste upprepas. 

Efter tre försök övergår jag till att borra och slå i utskruvare.  Då brukar det gå riktigt lätt.
Att slå i bits är för riskabelt då dom väldigt gärna knäcks om man är oförsiktig.
Och då återstår bara att svetsa för att dels bryta härdningen i bitset och kanske få ut bulten.
Har man tur så kan det gå att borra i bitset efter ett par försök med svetsen i detta fallet.
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: M8e skrivet 20 jan-10 kl 12:38
Ang. åldern på bilen: 20år i år och ja, det är troligen sista gången vattenpumpen byts på den. Om den nu inte blir veteranbil...
Sälj bilen och köp en bubbla istället. De har aldrig något problem med någon vattenpump. ;)
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Ulric Eriksson skrivet 20 jan-10 kl 13:00
Sälj bilen och köp en bubbla istället. De har aldrig något problem med någon vattenpump. ;)

"Luft fryser inte. Luft kokar inte."
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Imp skrivet 20 jan-10 kl 14:33
"Luft fryser inte. Luft kokar inte."

"Inte äga bil utan topplockspackning, inte äga bil utan oljefilter"
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: torbjorn skrivet 20 jan-10 kl 21:12
"Inte äga bil utan topplockspackning, inte äga bil utan oljefilter"

Luftkylda VW hade topplockspackningar (en kopparring för varje cylinder) fram till början av 60-talet. Jag är osäker på om packningen avskaffades då 34 hk 1200-motorn kom eller om det var 1300- och 1500-motorerna som var de första helt utan packning.
Sedermera fick de faktiskt oljefilter. 1700-motorerna i 411/412 och Transporter hade det redan när de kom 1969, och 1600-motorerna fick det i slutet av 70-talet (men då hade ju typ 1 redan slutat säljas i Sverige).

Ett annat bra alternativ om man vill ha en luftkyld bil med oljefilter (men fortfarande utan topplockspackning) är Citroën GS/GSA.
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Neiklot skrivet 21 jan-10 kl 18:54
Sälj bilen och köp en bubbla istället. De har aldrig något problem med någon vattenpump. ;)

Och frun, barnen, hundarna och ev. pryttlar som ska med får åka egen bil?

Nja, pygmébil i all ära, men inget för mig.  ;D
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: torbjorn skrivet 21 jan-10 kl 20:09
Och frun, barnen, hundarna och ev. pryttlar som ska med får åka egen bil?

Nja, pygmébil i all ära, men inget för mig.  ;D

Det finns (fanns) ju gott om luftkylda VW med större utrymmen.  1600 och 411 variant (där har man ju ett extra bagageutrymme under huven fram förutom kombiutrymmet) för att inte tala om Transporter. Antingen en buss eller pickup med dubbelhytt skulle väl passa utmärkt i det här fallet?
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Troy McClure skrivet 31 jan-10 kl 20:55
När jag var liten åkte alla barnfamiljer i Simca, Bubbla eller Amazon. Ungarna for runt i bilen utan bälten. :)
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Ulric Eriksson skrivet 31 jan-10 kl 21:33
Minns jag rätt hade bubblan en "grop" i hatthyllan där det passade bra att ligga för den som, likt mig, var liten nog. Tur sånt inte var farligt på den tiden.
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Troy McClure skrivet 01 feb-10 kl 04:03
Du minns helt rätt, Ulric. Där låg man och kedjeåt röda remmar på väg till sommarstugan!
Titel: SV: Få ut bult..
Skrivet av: Strajder skrivet 14 mar-10 kl 09:12
Ett gammalt trick för att få loss avbrutna bultar om man har en MIG-svets visas i video på Youtube: How to MIG Weld : Removing a Broken Stud for MIG Welding (http://www.youtube.com/watch?v=8Asb4RWMvig#)