Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Slättahultarn skrivet 12 jan-10 kl 07:21
-
min traktor läcker glykol det är väl inga stora mängder men det blir en rejält grön fläck i snön iallafall.
Läckage är väl inte problemet i sej utan att jag är rädd att vår hund och katt får tycke för det gröna.
Kan man tillsätta något illaluktande i glykolen som inte skadar motorn eller skall jag ersätta glykolen med något annat.
Dessutom är all glykol giftig?
just nu har jag täckt över fläcken med snö men det kommer en ny med jämna mellanrum
-
min traktor läcker glykol det är väl inga stora mängder men det blir en rejält grön fläck i snön iallafall.
Läckage är väl inte problemet i sej utan att jag är rädd att vår hund och katt får tycke för det gröna.
Kan man tillsätta något illaluktande i glykolen som inte skadar motorn eller skall jag ersätta glykolen med något annat.
Dessutom är all glykol giftig?
just nu har jag täckt över fläcken med snö men det kommer en ny med jämna mellanrum
nja någe allternativ harjainte men det vore väll bätre att laga skylett så du slipper att fylla på glykol och vatten finns ju någe som heter skylar tätning prova det får du se . mvh
-
Håller med Pålle. Prova kylartätning
-
Propylenglykol är inte särskilt giftig (inte värre än att den är godkänd som livsmedelstillsats, förekommer bl a som mjukgörare i muffins). Men tyvärr är den något dyrare i tillverkning än den giftiga etylenglykolen, så det förekommer fortfarande mycket giftig glykol på marknaden.
De sista åren före EU-inträdet, då den s k substitutionsprincipen gällde för kemikalier i Sverige, var etylenglykol i stort sett borta från marknaden men de senaste 15 åren har den kommit tillbaka.
För närvarande är det framför allt på OKQ8 och Coop man kan hitta giftfri propylenglykol, men läs det finstilta på dunkarna för säkerhets skull innan du köper.
Tänk på att propylenglykol har annan densitet än etylenglykol så man kan inte använda samma sorts glykolprovare för båda kylarvätskorna (om den inte har en skala för vardera sorten). Undvik att blanda etylenglykol och propylenglykol i systemet, det är bäst att skölja ur ordentligt, fylla systemet med rent vatten och köra med det några timmar emellan.
Men allra bäst är det ju att åtgärda läckan. Ta först reda på var läckan finns. Om det är frågan om t ex läckande vattenpump, någon dålig slanganslutning eller liknande så hjälper det inte med kylartätning men desto lättare att fixa ordentligt. Om det är kylaren som läcker och den är uppbyggd med kopparlameller som är tennlödda så går den ofta att reparera. Aluminiumkylare med ändstycken av plast är däremot hopplösa om de har börjat läcka, de brukar inte gå att få pålitligt täta med kylartätning heller.
-
Som sagt är ju det bästa att täta läckan, men om det inte är några större mängder det handlar om, som dessutom läcker från ett enda ställe kunde man kanske tänka sig någon sorts uppsamlingskärl med ett relativt finmaskigt nät uppepå. Då kanske kylarvätskan går att hälla tillbaks i kylaren också förutom att man undviker att andra får den i sig.
-
Ett helt annat tips är att blanda i sprit i stället för glykol .
Glykol har också förmåga att krypa , så om läckan är liten (hur otroligt det än låter) kan bli tät med sprit .
-
De flesta tätningsmedel har en tråkig egenskap i att överskottet lägger sig längst ner i alla utrymmen..
Jag skulle testa med kanel eller vitpeppar som första alternaiv..
Kornen flyter runt i systemet och om hålet inte är för stort så pluggar det igen hålet..
Swedol har en lylartätning som funkar på samma sätt med större korn. Dock bra mycket dyrare än en burk kanel ;)
-
pröva med ingefära i pulverform ,det brukar funka :)
-
Såg ett avsnitt av Bosse bildoktorn där han knäckte i ett ägg i en kylare som läckte :o Men vem vet var i kylsystemet den omeletten hamnar ;)
-
Sök efter läckan och reparera den ordentligt.
Såna där nödlösningar brukar bara ställa till ett elände något år senare då man blir tvungen reparera riktigt.
Då min traktor gjorde sådär var det tätningarna kring axeln på vattenpumpen som var slut. Det var ganska enkelt att byta pump och så var problemet löst en gång för alla.