Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: beekeepern skrivet 11 jan-10 kl 16:59
-
Sitter och kollar i ett reklamblad www.kellfri.se (http://www.kellfri.se)
Är det någon som har erfarenhet av dessa?
En traktor för mina behov ska narturligtvis ha frontlanstare o hytt.
Eller ska man leta efter en begagnad BM, Ford el. liknande?
Beekeepern
-
Har sneglat på dessa också... Så jag är också intresserad av att höra eventuella erfarenheter.
-
För mig kåter det som mycket pengar . Man får en BRA gamal traktor för dom pengarna .
Speciellt om man väger in att dessa traktorer inte haft det bästa ryktet om sig plus att man inte vet vad som sker i framtiden ; går det att få tag på reservdelar? vad kommer de att kosta , idag , imorgon , om tio år ?Finns det fortfarande kunnande kvar?
Eventuellt andrahandsvärde om marknaden förändras ?
En äldre traktor som man vet har ett grundmurat rykte på hemma plan , med reservdelar och kunnande på varje bakgård . Det ger trygghet .
Men man ska kolla utbudet även på de äldre , då vissa modeller var mer ovanliga och reservdelar börjar ta slut eller slutas göras i pirat .
-
Ska man handla "kermitgrönt" får man vara beredd på att priset står i paritet till vad man kan förvänta sig av kvalité och grejor.
Mycket Kinesiskt och illa "ihopspikat", men vill man skruva/svetsa/förbättra på egen hand så?,,,varför inte?.
-
skippa volvo,valmet mf
dessa betingar ju ockerpriser endast pga namnen!
nä..kolla in deutz belarus mfl
-
Valtra kallas väl numera för "Finnzetor",,,, >:D
Likvärdig kvalité - högre pris.
-
skippa volvo,valmet mf
dessa betingar ju ockerpriser endast pga namnen!
nä..kolla in deutz belarus mfl
Helt riktigt så länge traktorn knallar och går... men när det väl smäller till är det guld värt att ha en traktormodell som det sålts många av i landet = tillgång på reservdelar, pirat eller begagnat. Originaldelspriset till udda modeller har en tendens att nå astronomiska höjder, eftersom ingen är intresserad av att ta in piratdelar. Hur många som sålts i Skandinavien tycker jag är viktigt när jag väljer traktor.
-
Jag är också lite intresserad av dessa... idag kostar ju så gott som alla 4-hjulsdrivna traktorer minst 100 papp + moms.
Tittar man på motor och växellåda så är dessa av samma tillverkning som tex CASE och New Holland, skillnaden mot tex NH är att Foton skruvas ihop i Kina medans NH:n skruvas ihop i typ Rumänien.
Jag har för mig att det endast är Massey Fergusson som har montering i något tradionellt I-land (Frankrike), dock när jag köpte reservdel sist så kom den från Brasilien ;D.
Jag tror att det inte är någon egentlig skillnad på en 80 hk Foton jämfört med tex en New Holland TD80 - motorn är ju Perkins och i den storleksklassen så finns det sådär 2 tillverkare av växellådor i världen... skillnaden är nog mest att den ena är ihopplockad i Kina medans den andra är ihopplockad i "Turkland" och om det är värt 150-200 000 i mellanskillnad vete fasen.
Just BM anser jag är en starkt överreklamerad traktor, dom är varken bu eller bä egentligen så dom är ju definitivt inte värda pengarna.
Tittar man i samma prisklass som Foton (100-150 000) så kan man ju hitta en del vettiga exemplar men dessa är ju som regel från 80-talet eller har gått 10 000 timmar - om dessa är så mycket bättre än Foton är väl tveksamt.
Det skulle vara intressant att höra från någon som hade köpt just en Foton, just New Holland TD80 vet jag ju är en skittraktor av egen erfarenhet men som kostar i princip dubbelt så mycket den Kermitfärgade :o
-
Många statusmärken är gjorda i Asien, och för pengarna får du mycket mer om du köper en "äkta" kines. Det gäller att ha kontakt med en bra importör, annars kan du utan vidare importera en själv.
Det finns äventyrare i brachen som gör "klipp" och kanske inte finns kvar efter en tid.
-
Nilehnteknik har ett test av en Foton. http://www.nilehnteknik.se/?p=3133 (http://www.nilehnteknik.se/?p=3133)
Har de fixat dit en lyftdragkrok ännu? För många är det ju ett absolut krav och går inte att bortse ifrån till förmån för priset.
-
Vad jag förstår är Foton en betydligt större traktortillverkare äv Volvo BM någonsin var. Jag har ingen egen erfarenhet av Foton, men tycker inte det verkar finnas anledning att räkna ut dem. Håller med den som sa att BM är lite överreklamerade/för dyra som begagnade.
Generellt tycker jag också att exempelvis små 4-hjulsdrivna Valtra/Valmet ofta kostar alldeles för mycket som begagnade om man jämför med nypriset på samma traktor (netto)
-
Generellt tycker jag också att exempelvis små 4-hjulsdrivna Valtra/Valmet ofta kostar alldeles för mycket som begagnade om man jämför med nypriset på samma traktor (netto)
Håller fullständigt med dig, Trädman.
Har kikat länge efter en 60/70 hkr Valmet, men JAG!, vill åtminstonde INTE betala 150-175k för en 80 talstraktor med mellan 6-10000 h på mätaren.
Klättrar man iväg på en sen 90 talare, ja kanske tom början 00 så är det minst 75-100 k till och då börjar det bli för lite pengar mellan till en helt ny med garantier osv.
Funderar därför på en A 72?,,,,
-
Håller fullständigt med dig, Trädman.
Har kikat länge efter en 60/70 hkr Valmet, men JAG!, vill åtminstonde INTE betala 150-175k för en 80 talstraktor med mellan 6-10000 h på mätaren.
Klättrar man iväg på en sen 90 talare, ja kanske tom början 00 så är det minst 75-100 k till och då börjar det bli för lite pengar mellan till en helt ny med garantier osv.
Funderar därför på en A 72?,,,,
Det är nog ett bra alternativ. Valtra verkar med ojämna mellanrum ha kampanjer på dessa. Oavsett kampanj så är min erfarenhet att listpriset på traktorer är väsentligt högre än vad man i slutändan är tvungen att betala om man anstränger sig lite i förhandlingarna.
Nackdelen med A72 är att hytten är liten om man vill köra kriplastarvagn etc och vända sig bakåt. Är man storvuxen/långbent blir det tämligen trångt...Å andra sidan så är priskillnaden upp till nästa steg när det gäller Valtra (N-serien) ganska stort.
Det kan även vara värt att kolla med MF-handlaren. De små Valtrorna säljs även som Massey Fergusson, med lite andra huvplåtar, färg och modellbeteckning. Annars lika. Det är ju inte fel att ha två handlare att förhandla med
-
Det är nog ett bra alternativ. Valtra verkar med ojämna mellanrum ha kampanjer på dessa. Oavsett kampanj så är min erfarenhet att listpriset på traktorer är väsentligt högre än vad man i slutändan är tvungen att betala om man anstränger sig lite i förhandlingarna.
Nackdelen med A72 är att hytten är liten om man vill köra kriplastarvagn etc och vända sig bakåt. Är man storvuxen/långbent blir det tämligen trångt...Å andra sidan så är priskillnaden upp till nästa steg när det gäller Valtra (N-serien) ganska stort.
Det kan även vara värt att kolla med MF-handlaren. De små Valtrorna säljs även som Massey Fergusson, med lite andra huvplåtar, färg och modellbeteckning. Annars lika. Det är ju inte fel att ha två handlare att förhandla med
Stämmer det du säger om "kampanjer med ojämna mellanrum", men priset kan vara riktigt bra trots att det oftast rör sig om "naken traktor" så jag är i "beredskapsläge".
Detta trots lokala säljarens bedyrande att någon sådan inte kommer att inträffa det här året. ::)
För 2 år sedan vet jag iaf att man kunde plocka loss en A 75 med lastare för under 300k (på kampanj), men kolla gärna vad man tar för 07-08órna begagnade,,,, :o
Gällande hytt så får det bli en skogsdito med bakre gasreglage,,,, borde inte vara några problem att "plocka på" eftersom en stor del av maskinerna tillverkas EFTER köp med ca 8 veckors leveranstid.
Vad ligger motsv MF i för priskurs?,,,,,,
-
Och för att peka ut lite extra, om du inte sett det så är det MF 4400 serien som är förklädda Valtror.
http://www.masseyferguson.com/EMEA/SV/products/tractors/mediumhp/296.aspx (http://www.masseyferguson.com/EMEA/SV/products/tractors/mediumhp/296.aspx)
Som sagt kan man svänga runt i A-serien men golvutrymmet där bak är inte så stort (men inte obefintligt).
Valtra mezzo (6000)-serien har ju stor hytt och har funnits länge (föregångare till M och senare N-serien).
Men här är det ju verkligen läge för att besöka en handlare och provsitta lite traktorer så man märker om A/x00-serien duger eller inte.
-
Stämmer det du säger om "kampanjer med ojämna mellanrum", men priset kan vara riktigt bra trots att det oftast rör sig om "naken traktor" så jag är i "beredskapsläge".
Detta trots lokala säljarens bedyrande att någon sådan inte kommer att inträffa det här året. ::)
För 2 år sedan vet jag iaf att man kunde plocka loss en A 75 med lastare för under 300k (på kampanj), men kolla gärna vad man tar för 07-08órna begagnade,,,, :o
Gällande hytt så får det bli en skogsdito med bakre gasreglage,,,, borde inte vara några problem att "plocka på" eftersom en stor del av maskinerna tillverkas EFTER köp med ca 8 veckors leveranstid.
Vad ligger motsv MF i för priskurs?,,,,,,
Ingen aning om vad MF har för priser på sina "Valtror". Det tycks inte säljas mängder av dem. Om det beror på priset eller på att folk är helt inställda på Valtra och Lantmännen vet jag inte. För ¨några år sedan kunde man köpa en A75 med skogshytt, utan lastare för 259 el 269 om jag minns rätt. Det var inte långt i från vad en några år gammal motsv traktor då kostade begagnad.
När det begagnade gäller små 4-hjulsdrivna traktorer tycker jag Fiat verkar vara ganska prisvärda. De dyker upp med jämna mellanrum och tycks kosta betydligt mindre än motsvarande Valtra.Det verkar inte vara ovanligt med bukplåt för skogskörning. Jag har fått uppfattning att kvaliteten på dessa är bra.
-
Efter att ha funderat i flera år över traktorsituationen och letat på begagnat-marknaden.. Så har jag beställt mig en grön kines! Kommer nästa vecka om allt går som planerat.
Blev en Foton/Europard 70hk från Kellfri med frontlastare. Ska bli jävligt intressant. Jag uppdaterar tråden om intresse finnes med bilder och erfarenheter när(om? :) ) den har anlänt.
Det roligaste kommer bli reaktion från bonn-grannarna.
-
Ahh! Mkt intressant! Jag är väldigt intresserad av att höra ALLT, bra som dåliga saker!
-
Här hänger jag med! Nu vill vi se allt från snöplogning till skotning i vinter!
-
Efter att ha funderat i flera år över traktorsituationen och letat på begagnat-marknaden.. Så har jag beställt mig en grön kines! Kommer nästa vecka om allt går som planerat.
Blev en Foton/Europard 70hk från Kellfri med frontlastare. Ska bli jävligt intressant. Jag uppdaterar tråden om intresse finnes med bilder och erfarenheter när(om? :) ) den har anlänt.
Det roligaste kommer bli reaktion från bonn-grannarna.
Ja intresse finns. Mycket foton! Man vill ju se vilka egenheter i konstruktionen de har jämfört med västtraktorer. Något måste ju liksom skilja.
-
Hej
Jag har gjort en test av en kinesik Foton traktor. Det är den röda varianten som Möre Masiner säljer, men det är exakt samma traktor som Kellfri säljer i grön färg. Läs hela testen här: http://www.nilehnteknik.se/?p=3133 (http://www.nilehnteknik.se/?p=3133)
/Anders
Sitter och kollar i ett reklamblad [url=http://www.kellfri.se]www.kellfri.se[/url] ([url]http://www.kellfri.se[/url])
Är det någon som har erfarenhet av dessa?
En traktor för mina behov ska narturligtvis ha frontlanstare o hytt.
Eller ska man leta efter en begagnad BM, Ford el. liknande?
Beekeepern
-
Hej
Jag har gjort en test av en kinesik Foton traktor. Det är den röda varianten som Möre Masiner säljer, men det är exakt samma traktor som Kellfri säljer i grön färg. Läs hela testen här: [url]http://www.nilehnteknik.se/?p=3133[/url] ([url]http://www.nilehnteknik.se/?p=3133[/url])
/Anders
Den artikeln hittade jag innan jag köpte min! Bra skrivet.
Traktorn kom igår, en vecka för tidigt! Har kört lite grann idag,men inte tagit några bilder ännu. Knappt ett intryck heller då jag inte har haft så mycket tid. Återkommer i helgen.
-
Jag har också ledsnat på beg traktorer. Funderar också på en grön kines men då en mindre sort utan hytt. Fast jag skulle nog vilja ha en med hel störtbåge, inte bara en där bak.
Har de trepunktslyft därbak? Fungerar den i övrigt som en "vanlig" traktor?
-
Jag har också ledsnat på beg traktorer. Funderar också på en grön kines men då en mindre sort utan hytt. Fast jag skulle nog vilja ha en med hel störtbåge, inte bara en där bak.
Har de trepunktslyft därbak? Fungerar den i övrigt som en "vanlig" traktor?
Jag har inte sett någon modern liten väst- eller östtraktor som har hel bur som skyddsram, som gamla traktorer hade. Alla har båge fast den är vikbar så man får in den i låga skjul. Håller också med om att man nog skulle vilja ha lite bättre skydd.
Ja de små har trepunktslyft med. De stora (sådan som Fritjoff köpt) fick kritik för att de saknade lyftdragkrok (hitch), Fritjoff kanske kan verifiera om de fixat det nu eller fortfarande har det problemet.
Generellt när jag läst specifikationer på kinesmärken så tycker jag deras trepunktslyft på alla traktorer är väldigt svaga jämfört med dagens västtraktorer. Kellfris lastare också verkar riktigt svaga. Så det gäller att veta att man inte kommer använda några tunga redskap för då blir det stopp.
-
Med hänvisning till testet:
Är det verkligen en orginal Perkins-snurra som sitter i Fotonerna nuförtiden?.
Har för mig att det var Cummins tidigare? - kineskopia alltså.
-
Det roligaste kommer bli reaktion från bonn-grannarna.
Hehe,,,,,,, ;D
Lycka till med Traktorn!
Strular det så lär iaf Kellfri vara bra på att hjälpa sina kunder.
Vet de som skickat tillbaka bla vedprocessorer som fallit sönder och samman bara efter några 10 tals m3, men de har oxå fått alla slantarna tebax.
-
Generellt när jag läst specifikationer på kinesmärken så tycker jag deras trepunktslyft på alla traktorer är väldigt svaga jämfört med dagens västtraktorer. Kellfris lastare också verkar riktigt svaga. Så det gäller att veta att man inte kommer använda några tunga redskap för då blir det stopp.
Jag vill använda min traktor till följande:
- flytta grus/jord från A-B med skopa och lastare
- hämta timmer i skogen som jag lastar med befintlig vajerkran och vagn
- plöja och harva lite
- slå, vända etc hö
- driva någon slags kultivator för ogräsrensning
- ploga snö när det ev kommer lite snö
Jag har en ytterst liten gård (6 ha) så många timmar kommer det inte vara jag kör den och speciellt tungt kommer den inte gå.
Kommer den enklare (och billigare) modellen T254 räcka för mig?
-
Ja de små har trepunktslyft med. De stora (sådan som Fritjoff köpt) fick kritik för att de saknade lyftdragkrok (hitch), Fritjoff kanske kan verifiera om de fixat det nu eller fortfarande har det problemet.
Generellt när jag läst specifikationer på kinesmärken så tycker jag deras trepunktslyft på alla traktorer är väldigt svaga jämfört med dagens västtraktorer. Kellfris lastare också verkar riktigt svaga. Så det gäller att veta att man inte kommer använda några tunga redskap för då blir det stopp.
Jorå, den saknar fortfarande hitch. Tyvärr. Det är bara YTO modellerna, 100+hk, som har det. Jag klarar mig bra med gaffeldraget dock, och så har jag ju min MF 178 med hitch kvar.
Inga bilder blev det.. ingen körning heller. Svärmor kommer och frugan ville prompt ha den där jävla altanen på gäststugan klar som jag lovat i 3 år.
-
Jag vill använda min traktor till följande:
- flytta grus/jord från A-B med skopa och lastare
- hämta timmer i skogen som jag lastar med befintlig vajerkran och vagn
- plöja och harva lite
- slå, vända etc hö
- driva någon slags kultivator för ogräsrensning
- ploga snö när det ev kommer lite snö
Jag har en ytterst liten gård (6 ha) så många timmar kommer det inte vara jag kör den och speciellt tungt kommer den inte gå.
Kommer den enklare (och billigare) modellen T254 räcka för mig?
Tyvärr inte:
Lastaren för T254:n har beräknad lyftkraft på 200 kg skriver de. Är det sant så är det ett skämt. Lastaren för 404:an är bara 100 kg starkare.
För att beskriva hur svag trepunktslyften är så kan man se att t.ex. en new holland T1560 (http://agriculture.newholland.com/uk/en/Products/GroundCare/T1500/Pages/products_detail.aspx) som ser liknande ut har mer än dubbelt så stark trepunktslyft (trotts att den är lättare än 254:an, man får nog ha motvikter). 420 kilo kommer man inte långt med helt enkelt. Utöver detta så har de små och smala däck. Trotts fyrhjulsdrift betvivlar jag att de klarar av någon jobbig jordbearbetning.
Det kanske tar emot men jag tror du får mer traktor för mindre pengar om du köper en äldre begagnad jordbrukstraktor. Eller köper en som kostar lite mer men har renoverats noga. Det där är en förvuxen åkgräsklippare.
-
Löjlig lyftkraft.
Som jämförelse kan jag säga att min lilla Solid 2100 frontlastare från 70-talet lyfter omkring 600 kg på gafflarna. Den var tänkt för traktorer på omkring 35-55hk. Ärligt talat så ser jag ingen praktisk användning överhuvudtaget för en lastare som inte klarar minst 400 kg.
-
nu har jag tagit lite bilder. tyvärr har shift tangenten dött, så därför saknas stor bokstav..
bilderna ligger i ett web-album, länk längst ner.
ha i åtanke att mina intryck är efter att ha kört en gammal obekväm traktor. säkert kan komforten på en foton inte jämföras med en sprillans ny fendt eller john deere.
intryck hittils, negativa
den leverades med frontlastaren monterad och den funkar fint, men lyftarmarna funkar ej. nivån i hydraloljetanken var nästan på noll. ringde kellfri och han bad så mycket om ursäkt, allt kollas när dom får traktorn från fabriken i kina, men lastaren eftermonteras. han tror dom har glömt att fylla på oljan efter dom installerade frontlastaren. han skickar 10 liter olja.
rundbalsgripen jag köpte med kommer ej monterad. ingen stor grej då man bara bultar fast kolven och skruvar på slangarna.. förutom att bultarna saknades. dom är oxå på väg med bud.
hydraliken till frontlastaren är kopplad via ett utav dom dubbelverkande uttagen där bak. slangar går genom karossen till fronten. i hytten så är reglaget till det uttaget "låst" med en presennings-strop som är bultad i karossen, se bild. inte den elegantaste lösningen direkt. frontlastaren svarar snabbt dock.
koppling och växel-låda är enormt tröga och svåra att hantera. killen som körde ut traktorn kör nu bara för kellfri, och mest traktorer. han förvarnade mig om detta och sa att det är normalt på dessa och efter lite körning så nöts dom in. detta verkar stämma då det blir lättare o lättare efter ett par timmars körning. fördelen är att mina benmuskler tränas jävligt bra just nu.
idag såg jag att det var lite blött runtom där frontlastarens hydralik kopplas ihop. vet ej om detta är seriöst eller om jag bara måste dra åt lite grann.
detaljerna i hytten är väldigt plastiga, och ser ut att ha skärts upp med en kniv där reglagena går. knappar och spakar är väldigt basic alternativt plastiga.
fart-reglaget eller gas-hållaren är trög som fan. detta är ett känt problem och kan lösas med lite hemma-mek enligt forum-inlägg jag har hittat.
intryck hittils, positiva
allt som inte är plast ser och känns jävligt gediget ut. har en farbror som har kört grävare i många år som var skeptisk till denna traktor, som sa samma sak. dörrarna i glas är rejäla och öppnas väldigt bra. fönster likaså. sikten är rätt okay med tanke på frontlastaren. runtom och speciellt bak ser man väldigt bra.
den känns rejäl att köra, bra fjädring och bekväm.
frontlastare reagerar snabbt och bra. jag var förvånad över hur gedigen skopan är för priset.
styrningen är suverän, lite stor svängradie kanske men servon funkar asbra.
att få 3.e funktion installerad på frontlastaren kostade 2000:-, det tyckte jag var billigt.
http://picasaweb.google.se/mcederberg/KellfriTraktorFoton70470hk4wd?authkey=Gv1sRgCKXUn5vbmZvUSg&feat=directlink (http://picasaweb.google.se/mcederberg/KellfriTraktorFoton70470hk4wd?authkey=Gv1sRgCKXUn5vbmZvUSg&feat=directlink)
-
Trevligt med bilder och recension!
Att Kellfrigrejorna läcker olja vid lev är visst mera regel än undantag.
Mitt tips är därför att "dra på" alla kopplingar ett extravarv och skaffa gängtätning + Tredobrickor där det ev fortsätter att "fukta".
Kan även förekomma rent felaktiga kopplingar som har såpass litet hål att det stryper hydrauloljeflödet, så skruva isär och kolla om någon funktion går seeeegt.
Frågor:
Hur ser den ut under buken gällande nerstickande rör/filter/slangar?, och vad tror du om att hänga ett griplastarvagn bakefter för den som ämnar ha traktorn i skogen?
-
Jinma Skog säljer ju skogsutrustade kinatraktorer.. Misstänker att det är ungefär samma traktor med en annan färg och logga.
http://www.jinma.se/skog.htm (http://www.jinma.se/skog.htm)
-
[...]
Frågor:
Hur ser den ut under buken gällande nerstickande rör/filter/slangar?, och vad tror du om att hänga ett griplastarvagn bakefter för den som ämnar ha traktorn i skogen?
Det där är jag också nyfiken på. På första bilden på albumet ser det ju ut som det går en tvärbalken under traktorn för lastarfundamentet. Den ser ju att vara väldigt lågt ner.
Griplastarvagnen får väl inte vara för tung på draget eftersom det är ett rätt så långt utskjutande jordbruksdrag på traktorn (Fråga: går det att justera i längdled?).
Jinma Skog säljer ju skogsutrustade kinatraktorer.. Misstänker att det är ungefär samma traktor med en annan färg och logga.
[url]http://www.jinma.se/skog.htm[/url] ([url]http://www.jinma.se/skog.htm[/url])
Jinma säljer bara småtraktorer, inte den här större modellen 60-90 hk som Kellfri har. Men har man inte så stora behov är nog Jinma bättre eftersom de är skogsutrustade.
-
Hur har det gått nu då? Antar att traktorn har fått arbeta en del i vinter. :)
-
Hur har det gått nu då? Antar att traktorn har fått arbeta en del i vinter. :)
Jodå, den har gått som fan. Mycket problem dock.
Soppamätaren fungerade ej
Frontlastaren la av
3:e funktions switchen var det glapp i
Ingen värme i hytten
Allt detta uppmärksammades på en veckas tid. Allt var "småfel".. Frontlastaren var en snabbkoppling i ventilpaketet som var lite glapp (bör nämnas att just den delen var made in Italy). Resten av grejerna var även dom småfel som min lokala traktorgubbe fixade och skickade räkningen till Kellfri, inget snack om det. Fick även jäkligt bra rabatt på lite grejor från dom som plåster på såren.
Har varit jobbigt under den första månaden med alla dessa fel, men det positiva är att jag har testat Kellfris service rätt extensivt nu och har ingenting att klaga på där. Snabba och trevliga, och alltid en attityd med "det där fixar vi". Reservdelar kommer snabbt.
Bör även nämna att min traktor skulle ta 3 veckor att leveraras, men den kom på 6 dagar istället. Den veckan så var det nämligen Elmia utställningen som Kellfri var med på, så det verkar som många av dessa slarvfel blev till i hasten att leverera den.
Nu har jag kört problemfritt sen i mitten av november och är mycket nöjd. 4WD är underbart en sån här vinter, och snöröjningen var det ju trevligt att inte behöva leja ut som vanligt!
Huvudanvändningen för den var ensilage hantering i hagar och även att hämta hem ensilagebalarna från vallen dom står på. Nu så går den varm med snöröjning, nu använder jag skoppan och det fungerar rätt så bra med flytläge på lastaren.
Den kom väl till nytta under lamm-slakten, och min rygg mår mycket bättre då man inte är tvungen att lyfta dom för tunga grejorna för hand.
Dessutom hittade jag en begagnad bogserad sandspridare som är självdrivande och rymmer 2 kubikmeter sand för tre tusen - vilken fin maskin!!
Så även med problemen i början så ser det positivt ut. Speciellt ekonomin konstigt nog, men det jag tjänar på att köra snö, dynga och ensilagehämtningen själv istället för att leja ut överstiger avbetalningen på traktorn.
-
Det där är jag också nyfiken på. På första bilden på albumet ser det ju ut som det går en tvärbalken under traktorn för lastarfundamentet. Den ser ju att vara väldigt lågt ner.
Griplastarvagnen får väl inte vara för tung på draget eftersom det är ett rätt så långt utskjutande jordbruksdrag på traktorn (Fråga: går det att justera i längdled?).
Jinma säljer bara småtraktorer, inte den här större modellen 60-90 hk som Kellfri har. Men har man inte så stora behov är nog Jinma bättre eftersom de är skogsutrustade.
Det är inte mycket markfrigång med frontlastarens tvärbalk. Utan den är det rätt okay.
Draget går att justera i längdled, men vet ej hur långt in den går då jag ej har prövat ännu.
-
koppling och växel-låda är enormt tröga och svåra att hantera. killen som körde ut traktorn kör nu bara för kellfri, och mest traktorer. han förvarnade mig om detta och sa att det är normalt på dessa och efter lite körning så nöts dom in. detta verkar stämma då det blir lättare o lättare efter ett par timmars körning. fördelen är att mina benmuskler tränas jävligt bra just nu.
Kopplingen justerades lite av min traktormek och nu går det helt ok med både den och växel-lådan. Mitt vänstra ben har definitivt mer muskelstruktur nu än innan traktorn så det kanske är den förtjänsten oxå.
-
hur har det gått med traktrorn??
Skulle vara kul att höra nu när en tid har gått
-
hur har det gått med traktrorn??
Skulle vara kul att höra nu när en tid har gått
Ungefär en vecka efter mitt sista inlägg så gick ett stag på oljepumpen sönder. Dom hämtade traktorn och bytte, och sedan skickade tillbaks den. Då tyckte jag att dom inte hade balanserat motorn för det vibrerade så in i helvetet.
Jag ringde och klagade, och fick svaret att iochmed att jag hade haft så mycket problem så byter dom hela traktorn. Så dom hämtade traktorn, och jag fick vänta en vecka, sedan kom en ny tillbaka med min "gamla" lastare monterad.
Den "nya" har nu gått 12 månader och runt 170 timmar felfritt.
-
dét verkar vara väldigt bra service från deras sida
-
12 månader och 170 timmar utan fel är avsevärt mycket bättre än den sprillans nya New Holland som köptes in till förra jobbet.
Efter ca 5 timmar brann torkarmotorn till vindrutetorkarna sönder, efter en 60 timmar hade vi problem med luftbubblor i hydraul/växellådsolja pga defekt infästning på filterhållare, efter sådär 80 timmar gick kopplingen sönder... och den kostade dubbelt så mycket som en Kellfritraktor :-X
Skulle kunna räkna upp ännu fler fel som inträffade bara under första 12 månaderna... ska det jävlas så kan det åtmnstone få vara billigt i inköp.
Jo, förresten - switchen till 3:e funktion gick sönder åtskilliga gånger men vi iddes vid det laget inte ens tala med traktorfirman utan det mesta kunde ordnas med en lödkolv :-X
-
Då kanske du kan rekomendera att köpa en Kina traktor till ett mindre lantbruk
-
Ja nu har det gått ett år till så jag tänkte uppdatera er lite. Jag fick köpa ett fint snöblad från Kellfri för halva priset(modellen med hydralisk blad-svängning) som plåster på såren med traktor nr 1. Mycket roligare att röja snö med blad än med skopa :)
Nu står tim-mätaren på 350 timmar, och den har använts för en satans massa snö-knuffande. Har även lastat och kört hem 200 balar ensilage, pressat 1500 småbalar hö, lastat och spridit ut gigantiska mängder dynga och lastat en massa ved.
Inga problem att starta den i kylan, mestadels är jag snäll och kommer ihåg att koppla in motorvärmaren på den.
Roligt det där med 3:e funktions-knappen på NH.. Den bytte jag 3 gånger på min, tills jag gav upp och satte en gammaldags vipp-brytare på sidan av joysticken istället :)
Det enda haveri under året var att en svets-fog på front-lastaren gick(den översta armen, närmast hytten).. Jag var lite pantad och skulle "skaka" av snön på en ensilage bal. Just den balen var extremt tung, och hela traktorn gungade till när jag tiltade neråt snabbt, och då gick armen loss. Men lokala smeden svetsade ihop det och inget blev snett av smällen.
Interiör-detaljerna är fortfarande skräp... Dörrhandtag och plastknoppar här och var vibrerar loss. Skruvarna dom använder är rena skräpet, så i takt med att dom vibrerar ut så ersätts dom med lite bättre fäst-komponenter :)
Överlag är jag fortfarande väldigt nöjd med den. Om jag hade varit nöjdare med en begagnad Europe i samma prisklass vet jag inte.
Letade igenom lite bilder från året på traktorn, men jag sitter ju alltid i den, och frugan tycker inte den är värd att fotografera :)
-
Hej
lite vilsen för jag tänkte köpa en begagnad Foton 2011 504 med lastare.
undrar hur det gått med din de senaste åren - har du den kvar och vad har hänt??