Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Ylven skrivet 02 jan-10 kl 12:58

Titel: Vilket är tändstift nr 1?
Skrivet av: Ylven skrivet 02 jan-10 kl 12:58
Står i vinterkylan och ska skruva bort fördelardosan på min Grålle. Jag har fått anvisning att rotorn ska peka mot tändstift nr 1 när jag plockar bort fördelardosan, men vilket tändstift är det? Jag skulle gissa på det tändstift som är närmast vattenpumpen/fläkten, men jag vet inte.

Är det någon annan som vet?
Titel: SV: Vilket är tändstift nr 1?
Skrivet av: Tapio skrivet 02 jan-10 kl 16:09
Halaj!

Den cylinder som är längst bort från svänghjulet är alltid nr 1 oavsett motorkonfiguration.

//T
Titel: SV: Vilket är tändstift nr 1?
Skrivet av: Ylven skrivet 02 jan-10 kl 21:13
Och var sitter svänghjulet i förhållande till fläkt, vattenpump och växellåda?

Jag antog att tändstift nummer 1 var den som satt längst fram närmast fläkt och vattenpump, men det hjälpte inte, jag fick inte bort fördelardosan i alla fall. Ville inte ta i för kung och fosterland innan jag har pratat med någon som kan.
Titel: SV: Vilket är tändstift nr 1?
Skrivet av: Pjöllerberg skrivet 02 jan-10 kl 21:33
Svänghjulet sitter på motorns bakre gavel, mot kopplingen.
Har du provat att ladda ner handböcker från maskinisten.net?
Där finns det mesta för Grålle skulle jag tro.
Det krävs att man registrerar sig innan man kan ladda ner filer.

http://www.maskinisten.net/downloads.php?cat=19&sid=e766963fbef50c850e9d36a7567ffa68 (http://www.maskinisten.net/downloads.php?cat=19&sid=e766963fbef50c850e9d36a7567ffa68)
Titel: SV: Vilket är tändstift nr 1?
Skrivet av: torbjorn skrivet 02 jan-10 kl 23:16
Halaj!

Den cylinder som är längst bort från svänghjulet är alltid nr 1 oavsett motorkonfiguration.

//T

Inte helt självklart. Peugeot och en del andra franska motortillverkare räknade förr cylinder 1 som den som finns närmast svänghjulet.

Och om det rör sig om en boxermotor eller V-motor finns det ingen självklar numrering alls. En del tillverkare räknar udda cylindernummer på ena sidan och jämna på andra, medan andra börjar räkna på ena sidan och fortsätter sedan på den andra. Ibland är cylindernumreringen eller tändföljden uppmärkt på motorn - t ex ingjutna siffror i topplock eller insugningsrör, eller inpressade siffror i täckplåtarna om det är en luftkyld motor.

De flesta fördelare har en markering för vart fördelarrotorn ska peka för cylinder 1. Antingen ett streck eller körnslag i kanten av fördelarhuset, eller också är tändkabeluttaget märkt på något sätt i fördelarlocket.

Om det rör sig om att ta bort fördelaren från en motor där man själv ska sätta dit den efteråt så spelar det egentligen ingen roll i vilket läge den står, om man bara gör en ordentlig ritning över hur fördelarrotorn pekar, hur fördelarhuset är vridet och i vilket läge vevaxeln står (förmodligen finns det ett övre dödpunkts-märke på svänghjulet eller remskivan som ska stå mitt för ett fast märke).
Titel: SV: Vilket är tändstift nr 1?
Skrivet av: Ylven skrivet 03 jan-10 kl 00:07
OK, om man markerar fördelardosan bara för sig själv, det är gott och väl. Är det bara att dra upp den sedan? För den satt bra hårt...
Titel: SV: Vilket är tändstift nr 1?
Skrivet av: brainghost skrivet 03 jan-10 kl 06:14
vad är det du ska göra?
Titel: SV: Vilket är tändstift nr 1?
Skrivet av: Tapio skrivet 03 jan-10 kl 17:13
Inte helt självklart. Peugeot och en del andra franska motortillverkare räknade förr cylinder 1 som den som finns närmast svänghjulet.

Och om det rör sig om en boxermotor eller V-motor finns det ingen självklar numrering alls.

Halaj!

Dessa fransmän... Skall alltid göra sig märkvärdiga.  ::)

Jodå. De flesta V8 t.ex. har fyra vevslängar där två vevstakar delar släng. Stakarna sitter inte i ett plan utan sitter offset (bredvid varandra) på slängen. Den ena är då längre bort från kraftuttaget än den andra och är cyl 1.

//T
Titel: SV: Vilket är tändstift nr 1?
Skrivet av: Ylven skrivet 04 jan-10 kl 11:44
vad är det du ska göra?

Jag ska åka på kurs och renovera förgasare och fördelardosa. Då ska jag ha med mina mekar-objekt.
Titel: SV: Vilket är tändstift nr 1?
Skrivet av: brainghost skrivet 09 jan-10 kl 08:45
Håller med "gammelsur" inte så svårt sätt i en skruvmejsel  eller trädsticka i tändstiftshålet så ser du när kolven vänder o att rotorn pekar åt  tändkablens håll är rätt, går inte att misslyckas......
Titel: SV: Vilket är tändstift nr 1?
Skrivet av: Ylven skrivet 09 jan-10 kl 13:54
Jag ska prova det nästa gång jag kommer till traktorn. Tack för alla tips!

Titel: SV: Vilket är tändstift nr 1?
Skrivet av: Rosten skrivet 21 jan-10 kl 17:53
Jag brukar stoppa ner ett finger i tändstiftshålet om det det går.
Sedan vrider man runt motorn tills man känner att det blir tryck från kompet mot fingern.
Då är det bara att ta bort fingret och stoppa ner en svetstråd/ skruvmejel eller liknade.
Vrid sedan på motorn till svetstråden precis skall vända. Då står kolven längs upp och rotorn i fördelarlocket pekar mot den tändkabeln som får gnista.

Märk och ryck upp fördelaren. 
Titel: SV: Vilket är tändstift nr 1?
Skrivet av: brainghost skrivet 04 feb-10 kl 08:42
Helt rätt "rosten" svårare är det inte...........
Titel: SV: Vilket är tändstift nr 1?
Skrivet av: Rosten skrivet 07 feb-10 kl 09:37
Jag lärde mig att göra så efter att jag hade vänt en fördelare 180 grader fel. ;D