Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Hook skrivet 16 dec-09 kl 17:21
-
Har en Stihl 028 AV som inte vill starta. Gnista finns, har provat m startgas, men den tänder inte. Tog den till en reparatör som drog i snöret och sa att den helt saknade kompression...(lite finns) och rådde mig att kasta den på tippen. Inte min melodi med slit o släng. Kan man byta kolvringar eller nåt för att få upp kompression?
Tips önskas!
-
Har en Stihl 028 AV som inte vill starta. Gnista finns, har provat m startgas, men den tänder inte. Tog den till en reparatör som drog i snöret och sa att den helt saknade kompression...(lite finns) och rådde mig att kasta den på tippen. Inte min melodi med slit o släng. Kan man byta kolvringar eller nåt för att få upp kompression?
Tips önskas! finns väl rep kitt i alla fall till Huskvarna typ 55 så det borde väl finnas till din och så mvh
-
Kruxet m rep.kit var ju kostnaden....cylinder/kolv sats kostade 1800.- det tyckte jag var lite häftigt. Det kanske räcker m byte av ringar, honing av cylinder?? Nån som provat???
-
Plocka isär sågen och kolla vad som orsakar låg komp, det får inte vara mkt till repor i cylindern om den ska gå att rädda ;)
-
En ny cylindersats kan kanske gå att få billigare, om man väljer en "pirat". Hittar man den inte i Sverige, kan det med frakt, tull och moms kosta. Bäst är att kolla inom EU, så kommer man undan med pris + frakt. Kanske Ebay.uk.
Är den i övrigt hel, blir den ju mer eller mindre som ny efter bytet.
En cylindersats till mitt såg som är nästan 140cc kostar sjuhundra i USA, men frakt och avgifter dubblar priset, hade jag hittat den i Europa för samma pris, hade den gått på under tusen.
-
Jag skulle betala vad en originalcylindersats kostar och tycka det var väl värt 1800 kronor för att få en bra motorsåg.
-
En annan vanlig orsak till att tvåtaktsmotorer blir omöjliga att starta är dåliga vevaxeltätningar, så att vevhuskompressionen pyser ut vid axeländarna. Om en motor lider av detta brukar man se att det är oljigt innanför svänghjulet.
Har man riktig tur kan orsaken till dålig kompression vara så enkel som att kolvringen har beckat fast eller, om motorn har separat topplock, att det sitter löst eller packningen är dålig.
-
Är det dålig komp så är inte vevaxeltätningar det första man ska kontrollera, men om ett cylinderbyte är aktuellt så kan det ju vara värt att gå över hela sågen...
Tror inte det nämnts ännu här, de flesta motorsågscylindrar är det ingen mening att hona eftersom det vanligtvis är helaluminiumcyliundrar med kromat lopp. Det är sällan en repa går bort. Man kan putsa lite lätt med ett mycket fint våtslippapper möjligen. Principen är vanligtvis att en repig cylinder byts ut.
-
Och, för den delen, om cylindern är hårdförkromad så ska det mycket till innan det överhuvudtaget blir repor eller skador i den. Sådana cylindrar kan till och med överleva svåra kolvskärningar. Jag såg ett sådant fall (utombordsmotor) för ett par år sedan, kolven var riktigt ful och cylindern nersmetad med fastklibbade aluminiumrester från kolven. Men det var bara att tvätta ur cylinderloppet med saltsyra och montera en ny kolv.
-
Hej!
Lossa ljuddämparen och titta in i cylindern kolla om kolven är repig- om den är repig har den nog skurit, om inte lossa kolven och kolla kolvringarna!!
Det finns ibland annonser på blocket om billigare kolvar!
MVH
-
Ta loss cylindern och kolla kannringen,tryck ihop den då skall den sluta tätt även vid den lilla piggen.Det får inte fattas något,det kan vara avsmalningen vid piggen son gått av. Du kan ta en bit hushållspapper och stoppa ner i vevhuset och sedan drar du runt motorn ett varv.Ta upp pappret och kolla om det ligger något i det.
-
:) Tack för tipsen!
"Skytten" har du nån adress till piratdelsleverantör?
Ska nog lossa avgasburk för en första koll på kolven.
Kallt just nu i ute verkstan, vi har minus 25 här i jämtland.
-
:) Tack för tipsen!
"Skytten" har du nån adress till piratdelsleverantör?
Ska nog lossa avgasburk för en första koll på kolven.
Kallt just nu i ute verkstan, vi har minus 25 här i jämtland.
Jag sökte nätet jag behövde, och fann för den modell jag har, tyvärr endast i USA, vilket ju fördyrar en del. Bäst är inom EU, inga tullar och högre moms.
Jag är säker på att om du googlar på sågen, så hittar du en leverantör, förmodligen i UK, om du inte är djävlig på en massa andra språk.
I Turkiet finns många bra leverantörer oxå, tom originaldelar är billigare, men man måste nog känna en som är där eller bor där för att fixa det lätt.
Vid sökning på "Stihl 028 AV cylinder kit" gav Google över 5000 träffar.
http://cgi.ebay.co.uk/STIHL-028-028Q-028W-028WB,-028-Q-W-WB-(46mm)-Piston-Kit_W0QQitemZ400087733497QQcmdZViewItemQQimsxq20091126?IMSfp=TL091126204003r22846
Här var budet 20 pund t.ex,
-
Bild på kolv sedd via avgas....
"bo i dala" det ser väl ut som en skärning, eller hur.
Tack till "Skytten", får väl ge mig in i ebay på en budgivning, 200.- är ju bra för kolv o ringar.
Sågen heter 028 WB, inte AV som jag skrev tidigare.........
Skruvning fortsätter. Återkommer m bild på cylinderloppet........
-
Ser ut som om du i vart fall behöver byta kolv + ringar kanske även cylinder om loppet har skador. För den snikne kan det ibland räcka att byta kolvring(ar) eller rent av bara göra rent kolvring(ar) och ringspår, får man tillräcklig komp så fungerar sågen, om än inte så bra som den skulle kunna göra med fräscha komponenter.
-
Hej!
jag tycker det ser ut som kolvbyte!!
mvh
-
Hej igen!!
Kolla på www.tradera.com , där finns annons om en kolv för din såg, sök på stihl och kolla under fliken fast pris!!
mvh
-
Kolven är ihjäl!!
Cylinder har en del repor. Hona eller ny cylinder????
42mm kolv, nån som har liggandes??
Och var finns bästa pris på delar?
Ska kolla runt på nätet.
Tips emottages tacksamt.
-
Tror nog du ska köpa ett nytt cylinderkit, är cylindern kass, kan man inte lätt göra något åt det.
Du hittar lätt delar på nätet, och jag skulle tro att det kan gå lös på ca 800:-.
En reperationsmanual kan du få från kommersiella nedladdningssajter, man bruka få "7-days trial" för några dollar, och så laddar man ner allt vad man kan tänkas behöva.
-
hej
kolla tradera!!
mvh
-
:)
Cylinder är uppsnyggad med fin slipduk, den får duga.
Men behöver kolv. Problemet tycks vara att få den i 42mm??? 44 och 46 mm finns till 028, men 42mm verkar vara svårt............
"Skytten" har du tips om 42mm är jag tacksam.
"bo i dala" jag kollade Tradera men hittade inte! Kan du ge mig länk?
-
http://cgi.ebay.co.uk/PISTON-KIT-COMPATIBLE-WITH-STIHL-FS450-FR450-025---42MM_W0QQitemZ390128834098QQcmdZViewItemQQimsxq20091209?IMSfp=TL0912092210001r24528
Troligtvis en sån här, men maila och fråga denna leverantör har mycket stort sortiment.
-
Det vore enklare om man hetat Steve å haft en Lloyd..........
Kolv till 028 á 42mm existerar visst inte! Enligt några leverantörer. Men lik förb...har jag en sån såg. Det närmast liknande var Stihl 042 eller 240, den har en 42mm kolv. Undrar om den passar?
Till 028 ska det vara 44 alt 46 mm men jag tankade en manual där det framgår att även 42mm kolv användes till 028. Bifogade Stihls partnumber, men det fanns inte....
Såå...de kanske blir återvinningen m sågen iaf....
-
Det vore enklare om man hetat Steve å haft en Lloyd..........
Kolv till 028 á 42mm existerar visst inte! Enligt några leverantörer. Men lik förb...har jag en sån såg. Det närmast liknande var Stihl 042 eller 240, den har en 42mm kolv. Undrar om den passar?
Till 028 ska det vara 44 alt 46 mm men jag tankade en manual där det framgår att även 42mm kolv användes till 028. Bifogade Stihls partnumber, men det fanns inte....
Såå...de kanske blir återvinningen m sågen iaf....
Nja det skulle vara konstigt, en originaldel bör finnas, Stihl kan ju leverera delar till såg de gjort för femtio år sen.
Många av deras modeller har utbytbara delar. Vevstakar som inte ändrats på femtio år och funnits i flera modeller.
Kolla oxå om en hel cylindersats, med en annan borrning som kan passa, det går på andra modeller. t.ex 070 skiljer sig från 090 endast på cylindersatsen.
-
Urrrk.....
Det var fanimej energikrävande och surfa efter en kolv 42mm......
Men cylinderkit finns ju i 44 alt 46mm. Det verkar som det skylle passa på 028 sågkroppen....men då är vi uppe i ca 13-14 hundra...
Tillkommande bör ju vara en repsats till förgasare..300.-
Plötsligen har jag stoppat in 2000.- kr i en gammal såg. På blocket finns ju ibland beg. husqvarna för 1500-2000.-
Alternativt en Jula såg för 995.-
Men en Stihl är en Stihl..........
En riktig genväg kunde ju vara bara kolvringar , putsa kolv och smacka ihop. Och kanske hoppar den igång.
Ska kolla om ringar finns 42 mm och 1,5mm tjocka..........
-
Jag skulle inte ens överväga "julasågen". Tung och med mycket tveksam detaljkvalitet. Det finns hyffsade kinesmaskiner men denna tillhör inte det segmentet.
-
Jag skulle inte ens överväga "julasågen". Tung och med mycket tveksam detaljkvalitet. Det finns hyffsade kinesmaskiner men denna tillhör inte det segmentet.
Inte för att ersätta Stihlen, men Julas såg är mycket för pengen. Jag har en, och har nytta avden.
Finns en kinamaskin på Tradera för 990:-, en kompis har den, men då han använt den så kort tid, vet vi inte än.
Märkesmaskinerna är mer och mer på väg till Kina, samtliga förgasare t.ex.
-
;D
Nu har jag hittat kolvringar!
Till moped...Suzuki K50, samma mått som Stihl............
Enda krux var ju att ringar hade kromskikt....funkar ju inge bra om cylinder har Nicasil beläggning??????
Men jag tyckte precis det såg ut som gjutjärn i cylinder.
Jag ska tamejfan prova.
-
Halaj!
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=588578&postcount=4
//T
-
;D
Nu har jag hittat kolvringar!
Till moped...Suzuki K50, samma mått som Stihl............
Enda krux var ju att ringar hade kromskikt....funkar ju inge bra om cylinder har Nicasil beläggning??????
Men jag tyckte precis det såg ut som gjutjärn i cylinder.
Jag ska tamejfan prova.
Kolla med en magnet om cylinderns insida verkar magnetisk eller inte.
-
:o
Kollade m magnet, cylinder är ej magnetisk......... undrar om det skärning omgående m kromringar på kolven??????
-
Ihopskruvad. Men går ta mig fan icke.........
Blåste i startgas och då tände den till en stund. Är det förgasar fel nu möjligen....???????
-
Kolla bränsleslangen. Att det går att duga bensin ur tanken och att slangen tätar bra mot förgasaren. Ibland sitter det ett filter i tanken som kan bli igensatt. Kontrollera också att försgasaren verkligen tätar mot cylinderns inlopp. Därefter förgasarens membran samt munstycken.