Alternativ.nu
Djur => Får => Utfodring av får => Ämnet startat av: Vilverin skrivet 07 dec-09 kl 13:01
-
Jag har två gutetackor och en bagge. De är födda i år, och har gått ihop sedan första november ungefär. Så jag räknar lite optimistiskt med att tackorna ska vara betäckta nu. Men jag känner mig hemskt osäker på vad jag ska ge dem att äta om de nu är med lamm.
De har fri tillgång på hö, och det är bra kvalitet på höet. De äter inte särskilt mycket av det heller, enligt min uppskattning. Har räknat på 2kg om dagen per får, men så mycket går det absolut inte.
Sen har jag då min säck med fårpellets, som jag mest använt som godis för att göra mina älsklingar lite tamare. Det har lyckats, för övrigt, de kommer springandes bara de ser mig.
Men det svåra är att överallt jag kollar står det olika vad och hur mycket kraftfoder tackorna ska ha före lammning. De har ju verkligen inte fått för mycket av det ännu så länge. Har läst i Sjödins fårbok, men blir inte riktigt klok på den heller.
Mina får har en stor fyrkantig slicksten som ska vara till ekologisk lammskötsel, har för mig att det var extra koppar eller något sånt i den, men är inte säker.
Så, nu till mina frågor:
Om fåren har sin slicksten behöver de ändå en massa andra mineraler? I Vilken dos i så fall, och var köper man det?
Kan jag fortsätta ge kraftfoder i form av Fårpellets, eller måste man blanda själv med betfor och havre och sånt? Vilka doser ska de ha?
Hur länge efter lammning ska man fortsätta med kraftfodret? Jag flyttar mina får till fint klöverbete efter lammning, så det borde vara gott om kraft i det i alla fall.
Och, slutligen, är det stor risk att fåren blir för tjocka om de har fri tillgång till hö? Har läst att de kan få svårt att lamma om de är för feta.
Är hemskt tacksam om någon kan hjälpa mig med några tips. Har letat runt här inne på forumet, men det verkar variera med fodergivorna efter ras och sånt också, så har inte blivit särskilt mycket klokare tyvärr.
/ Malin
-
eftersom tackorna är precis nybetäckta är det tillräckligt med bra hö och salt-mineraler. Lantrasfår ska ha koppar i saltstenen.
Sjödins bok avser framförallt produktion och många äldre lantraser kan vara känsliga för dessa foderstater.
Gutefår behöver generellt inte kraftfoder. Möjligen i enstaka fall. Men att stoppa i dem en massa inför lammning, kan få förödande konsekvenser. Lammningsförlamning och framfall t.ex.
Om du menar att du låter dina gutar betar klöver? så har det liknande effekt på dem som kraftfoder så rödklöver ska de inte äta alls egentligen.
Gutefår (och de flesta får) gillar örtrika naturbeten framför åkerbeten.
Angående kraftfoder jämte havre, så är det samma typ av tillskott.
Gutar är ganska små i maten, speciellt ungtackor. Har de fri tillgång till bra hö är det oftast tillräckligt. Men de blir knappast för tjocka, när de växer + är dräktiga. Dessutom är det ju troligen bete när de lammar, så låt dem beta så fort gräset spirar, det är bästa maten för mjölkande tackor. (Det är av kraftfoder de blir för feta och får komplikationer normalt sett).
-
Om du är osäker, gå efter rekommendationerna i sjödins bok vad gäller kraftfoder. Personligen tycker jag att det är för mycket kraft, men experterna lär väl veta vad de snackar om. Känn på dina tackor och lär dig bedömma hullet så kan du på sikt fodra ufefter dessa kunskaper. Vilket kraftfoder man kör med är en smaksak. Pellets är ju dyrt så man kan komma billigare undan om man blandar själv.
Fri tillgång på grovfoder är, om du frågar mig, optimalt. Den enda risken att får skulle bli för feta av fri tillgång på grovfoder är om de inte är avelsdjur (d v s om du bara har dem för att hålla landskapet öppet och ej tar lamm). Jag skulle säga att det är för mycket kraftfoder som riskerar göra tackor satta i avel feta.
Om det går mycket mindre hö än vad du räknat med kan du fundera över om fåren inte föredrar ditt hö (grovt hö gillar de inte, så är det för grovt kanske de ratar stora partier av den anledningen, men det ser du hur de beter sig när de äter - tjatar de om mer fast de har mycket kvar?? etc etc).
Selen och e-vitamin är viktigt att ge som tillskott när tackorna är dräktiga.
Fri tillgång på mineraler kör vi med.
Lycka till!
-
Hej !
Jag har haft jättebra hjälp av handboken som de säljer i Gutefårsföreningen. Där finns det ganska tydliga råd hur mycket man ska ge vid olika tidpunkter i dräktigheten.
Mvh Helena.
-
Tack för alla svar!
Jag har inte gutarna på klöver, ännu, och nu ska jag nog akta mig för det.
Vet dock inte hur mycket klöver där blir i år på just den plätten, men det ska hållas koll på.
Selen och e-vitamin, finns det på pulver? Var och vad kostar i så fall?
Vore nog en bra idé att köpa den där handboken. Tack för det tipset!
-
Gutefårhandboken fanns som PDF fil på deras hemsida förut, kanske kommer den tillbaka när hemsidan är klar, den verkar vara under ombyggnad:
www.gutefar.se
Mvh
Charlotte
-
Tack för alla svar!
Jag har inte gutarna på klöver, ännu, och nu ska jag nog akta mig för det.
Vet dock inte hur mycket klöver där blir i år på just den plätten, men det ska hållas koll på.
Selen och e-vitamin, finns det på pulver? Var och vad kostar i så fall?
Vore nog en bra idé att köpa den där handboken. Tack för det tipset!
selen och e vitamin finns i de flesta hästbutiker,granngården, city gross osv. Både i flytande och pulverform.
Mineraler köper du också på granngården eller liknande återförsäljare, säljs enbart i 10kg hink men om de får fri tillgång så brukar det gå åt innan de blivit för gamla. Jag har bara 4 och det går en hel hink om året.
-
Mineraler kan också köpas i lösvikt i säck. Vilket jag föredrar. Blir billigare också!
-
Mineraler kan också köpas i lösvikt i säck. Vilket jag föredrar. Blir billigare också!
Ja det går säkert, inte här där jag bor i alla fall,det är 10kg hink eller 5kg säck som gäller :-\
-
selen och e vitamin finns i de flesta hästbutiker,granngården, city gross osv. Både i flytande och pulverform.
Mineraler köper du också på granngården eller liknande återförsäljare, säljs enbart i 10kg hink men om de får fri tillgång så brukar det gå åt innan de blivit för gamla. Jag har bara 4 och det går en hel hink om året.
Selen finns på apoteket också. Lär dig känna om dina tackor är magra, känn på sidorna vid revbenen och bak över "höfterna". Du kan jämföra med dig själv.. såtillvida du är i "normalhull" Det ska var lite underhudsfett. Om du vill ge dom godis släng in en tallruska eller nåt annat nedhugget träd. Det verkar som om dom blir trötta på ensidig hödiet om dom står inne, då uppskattar de lite bark och barr och eller torra löv.
-
Vid vilka tillfällen skall selen ges? Orkar inte leta rätt på fårböckerna just nu.. ;) Är det X veckor innan beräknad lamning eller är det hela vintern igenom eller..
-
Apropå selenbrist som tyvärr är vanligt så köper jag Tokosel på apoteket och ger två doser i två "stötar" före lamning. Tidpunkter och instruktioner står på burken, jag kommer inte ihåg exakt just nu. Det är i pulverform och blandas ut med någon liten giva kraftfoder, väldigt enkelt. Burken är dyr men räcker många år. Det är den enda specialgrejen jag ger mina gutar. I övrigt får de mineral i balja, salt och har tall-, aspbark och sly att tugga på under vintern. Det sistnämnda ger ganska mycket mineraler har jag hört. Fritt ensilage utesluter i princip kraftfoder, då skulle de definitivt tjockna till, tror jag. Problemet med mineral i balja är att det är godis för dem eftersom de blandar i en massa melass i det tror jag. Så den tar slut snabbt och är ganska dyr. Pulver är kanske mer ekonomiskt?
-
Hej har inte samma erfarnhet som många andra här men förstår dina funderinga välldigt bra. Har köpt mina tackor förra höst och undrada ungefär samma. Du kan alltid ringa Fårhälsovården även om du inte är medlem och fråga. Eller förenigerna är oftast en väldigt bra stöd till just dina får. Jag har ringd rätt ofta detta året och lärde känna många trevliga fårägare på köpet.
Saltstenen ersäter inte mineraler (i balja eller löst). Mineraler ska fåren också ha året runt, fri till gång även på sommaren. (Det fins många som inte gör det men rätt mängd/tillgång är välldigt viktigt för tackor och lamms motståndskravt mot t.ex parasiter)
Jag kör saltsten utan kopper och mineraler med kopper. Har dem fri tillgång till mineraler skulle man till och med kunna köra saltsten med enbart salt untan dem små mängder av vissa minerale som kan finnas med. (jag hade en tacka som nästan bara slikade salt och inte åt mineraler då fick jag tipset av fårhälsovården) Det ska inte vara kopper i både och fick jag lära mig. Det ska inte ha saltsten eller mineraler för nötdjur där finns det för mycket kopper mm enligt fårhälsovården.
Om sly skulle kunna ersätter mineraler eller ej det märks på djuren om de äter mer eller mindre av mineralerna. (Sly kan bara inehåller det så som finns i jorden och är den utarmad och har den ingen selen etc så finns det inget i sly heller)
Det här med mineraler i balja eller lösvikt och mineraler i "konstform" kontra sly diskuteras mycket om. För mig funkar det bra med mineraler i balja "trots melass". Jag skrev upp när jag ställde in den och sen ner den var tom räknade jag på hur mycket som dem åt i genomsnitt per får och dag det stämde alltid. Om det fungerar med mängderna så är det mycket praktisk med fri tillgång.
Jag tro inte heller att du behöver blanda själv och har så stor nytta av "stora billiga" foderförpacknigar med bara två tackor, det gäller att även kolla utgångsdatum.
Om fåren har "bra hull" så räker det med pellets två månder för lammning och sex vekor efter. Efter är viktigar än man tro för mjölkens skull (men beror på bete och årstid). Mina tackor som bara väger 30-40kg får max 200g vilket motsvara 2dl lantmännen pellets. Pellets är ungefär dubbel so tung som havre så havre gick på 4dl för 200g. Jag blanda inte själv det går inte åt so mycket när man ha så få tackor.
Ge du selen från lantmännen / garngården så inehåller den mindre selen och då ska de har dagligen (under den tid som du ger kraftfoder). Från apoteket kan du sen i år köper "tokosel" frit utan recept det behövs bara 2x under dräktighetn. Men dyrare, vet ej hålbarhet.
Vid fri tillgång till hö ska man låta fåren välja, sortra bort som det vil, annas är det ingen fri tillgång. (citat fårhälsovet på kurs som jag tyckte var bra och enkelt sagt)
Så här har jag lärt mig under året ;) et myket lärorikt och fårintensivt år (funderade över att skaffa gutefår ett tag) Jag har också gutfårhandboken som pdf den är bra!
-
Som jag nämnde, finns inget: Ska ha kraftfoder. Jag ger aldrig det, till vare sig gutar eller Roslagsfår. De är alla i gott hull och får fina lamm.
Har djuren, som ulfg. skrev tillgång till tall, gran och löv (barkgnag, eller lövsly) så får de i sig mängder av mineraler och vitaminer osv. naturligt.
Vet många vet. som inte anser att de ska ha mineralbaljor på bete (naturbeten). Själv anser jag att de slutar att själva söka upp ämnen de känner behov av.
Att få allt serverat alltid, gör fåren "dumma" och lata. De tappar sina instinkter. Själv ger jag bara saltsten med mineraler under sommaren.
Däremot får de lite selen iblandat i mineralerna på vintern. Eftersom jag ger lösa mineraler (ej fri tillgång) så är det lätt att blande in selen i det. Mina har tillgång till bark och torkat löv större delen av vinterhalvåret och mår prima. Mineral i balja innehåller melass (för att öka aptiten hos djuren och producenten därmed säljer mer) i pulver form är det just mineraler. Om marken är selenfattig så finns de högsta mängderna i just bark och sly. Prover på selenhalt görs inormalt i producerande mark (åkermark) så finns selen i marken är halterna störst där man inge konstgödslat. Dessutom vad gäller mineraler, så är det ämnen som lagras i kroppen och förbrukas efter behov. Alltså inget de måste äta lika mycket av var dag.
Kraftfoder är ett modernt påfund, som inte är nödvändigt alls. (En genväg till snabbare tillväxt) Dessutom förstör det fettsyrabalansen i köttet, vilket gör det onyttigt (gäller även kor och mjölkprodukter) så påverkas säkert också lammen indirekt via mjölken! Nyttigt fett är ju bra för immunförsvar m.m. så ger man tackorna en massa kraftfoder när de mjölkar, får lammen en sämre mjölk och därigenom sämre immunförsvar. Allt hänger samman. Det är inte bara vi människor som påverkas.
Kan igen tipsa om de länkar jag lagt in under Nyttiga Länkar.
-
Vid kraftfoderfri uppfödning måste man planera lamningen i förhållande till betessäsongen. Tackornas näringsbehov veckorna före lamning och under början av laktationen kan inte täckas med grovfoder, de kan inte äta tillräckligt mycket helt enkelt. Vårbete är enormt rikt på protein och innehåller precis vad nylammade tackor behöver.
-
Vid kraftfoderfri uppfödning måste man planera lamningen i förhållande till betessäsongen. Tackornas näringsbehov veckorna före lamning och under början av laktationen kan inte täckas med grovfoder, de kan inte äta tillräckligt mycket helt enkelt.
Säger vem ??? Jag har själv kört detta i flera år utan problem! Dessutom är det ju frågan om tackor som kommer lamma vid betessäsongens början. Idealiskt alltså!
-
Säger vem ???
En tabell över tackornas behov under olika förutsättningar i kombination med en foderkalkyl.
Säger vem ??? Jag har själv kört detta i flera år utan problem! Dessutom är det ju frågan om tackor som kommer lamma vid betessäsongens början. Idealiskt alltså!
Just det, det var ju vad jag menade. Vårbetet tillgodoser tackornas enorma proteinbehov under början av laktationen på bästa tänkbara sätt. Fast tidig novemberbetäckning är inte lamning till betessläpp där jag bor.
-
Köpte flytande selen idag, nu undrar jag om det blir risk för överdosering (tydligen farligt) om jag ger lite havre i krubban och blandar med selenet, de brukar samsas bra så att alla får äta men rimligtvis är väl någon glupskare och får i sig mera, hur snål är säkerhetsmarginalen? Doseringen är två ml per dag och djur om jag inte minns fel. Inser nu att det varit bättre att köpa tokosel och ge två ggr per år, men nu är det gjort. Känns lite bökigt att ge dem en och en varje dag, men hellre det än att förgifta dem.
Det här med kraftfoder eller ej kan ju diskuteras i en evighet men att kunna hullbestämma sina djur måste ju vara bland det viktigaste verktyget i den frågan. Ingen annan än fodertillverkarna blir ju gangnade av för feta djur, men samtidigt vill man ju inte underutfodra en dräktig växande ungtacka. Kan man hullbedömma så kan man ju känna om djuret behöver mera mat, jag känner igenom mina varje dag eftersom jag är nybörjare på får och behöver träna på att få in känslan för hur ett får i gott hull känns. Kan man få hjälp av någon erfaren bonde så måste det vara ett perfekt sätt att lära sig :)
-
Köpte flytande selen idag, nu undrar jag om det blir risk för överdosering (tydligen farligt) om jag ger lite havre i krubban och blandar med selenet, de brukar samsas bra så att alla får äta men rimligtvis är väl någon glupskare och får i sig mera, hur snål är säkerhetsmarginalen? Doseringen är två ml per dag och djur om jag inte minns fel. Inser nu att det varit bättre att köpa tokosel och ge två ggr per år, men nu är det gjort. Känns lite bökigt att ge dem en och en varje dag, men hellre det än att förgifta dem.
Det här med kraftfoder eller ej kan ju diskuteras i en evighet men att kunna hullbestämma sina djur måste ju vara bland det viktigaste verktyget i den frågan. Ingen annan än fodertillverkarna blir ju gangnade av för feta djur, men samtidigt vill man ju inte underutfodra en dräktig växande ungtacka. Kan man hullbedömma så kan man ju känna om djuret behöver mera mat, jag känner igenom mina varje dag eftersom jag är nybörjare på får och behöver träna på att få in känslan för hur ett får i gott hull känns. Kan man få hjälp av någon erfaren bonde så måste det vara ett perfekt sätt att lära sig :)
Varför inte mäta upp strax i underkant och blanda ut det i deras vatten?
Så gör jag med det pulver mina får och det har fungerat ypperligt. Får brukar inte överdosera vattenintaget ;)
-
Det här med kraftfoder eller ej kan ju diskuteras i en evighet men att kunna hullbestämma sina djur måste ju vara bland det viktigaste verktyget i den frågan.
Håller med! Hullbedömning är viktigaste verktyget. Foderstat och kalkyler är bra hjälpmedel. Att tackorna är i rätt hull vid betäckning och när de går in i högdräktighet är grunden för all lyckad fåruppfödning. Men just när det gäller högdräktighet och tidig laktation finns det inte riktigt utrymme för att känna på hull och korrigera i efterhand, behoven är så uppskruvade. Eller, det är klart att man kollar hull och försöker korrigera i efterhand då också, men det är svårt att hämta tillbaka om de tappar och det gäller att ha en aning om hur mycket större behoven är.
Om man frågar Opti-bää (http://www.freefarm.se/djur/far/opt.htm) vad en 60 kg tung tacka behöver:
Underhållsbehov: 8,5 - 9,4 MJ (energi), 63 - 75,6 g SmbRp (protein)
2 veckor före lamning, 2 lamm: 19,5 - 21,5 MJ (energi), 203 - 243,6 g SmbRp (protein)
Digivning medeltillväxt 2-3 lamm: 27,5 - 30,3 MJ (energi), 263 - 315,6 g SmbRp (protein)
För att ge 300 g protein behövs ca 5,5 kg hö och det kan inte ett får äta.
-
Okej, då ska vi se om jag förstått rätt...
Jag kan alltså köpa nått pulver på lantmännen som innehåller både mineraler och selen i den mängd som fåren behöver, och sen blanda detta i vattnet? Det låter ju onekligen smidigt...
Tycker nog inte att fårpellets blir så dyrt till bara två tackor (och en bagge) om man slipper kladda med att blanda själv. Ska prova att känna efter hullet på mina får imorgon, men tycker det är svårt när de är så ulliga. De har riktig vinterpäls redan...
Men det är väl bara att känna sig fram antar jag! =)
Tack så jättemycket för alla svar. Ska kolla upp den där pdf-filen så fort hemsidan funkar igen.
-
Hej Birgit
Jag ville inte sätter igång med en disskusion egentligen. Håller med med dig och ulfgr at det kan fungera om man har rätt sorts mark, stora beten, etc etc. Men hur ska vi nybörjare kunna bedömmer allt detta? Det var mycket interressant att studera i år vad dem äter hur och när. Vilka får äter mineraler när etc. Det är inte så lätt att lära sig att se om dem mår bra, man är så oroligt i början. Då känns det skönt med lite tips att gå efter åtminstonen först året. :-[
-
Okej, då ska vi se om jag förstått rätt...
Jag kan alltså köpa nått pulver på lantmännen som innehåller både mineraler och selen i den mängd som fåren behöver, och sen blanda detta i vattnet? Det låter ju onekligen smidigt...
Tycker nog inte att fårpellets blir så dyrt till bara två tackor (och en bagge) om man slipper kladda med att blanda själv. Ska prova att känna efter hullet på mina får imorgon, men tycker det är svårt när de är så ulliga. De har riktig vinterpäls redan...
Men det är väl bara att känna sig fram antar jag! =)
Tack så jättemycket för alla svar. Ska kolla upp den där pdf-filen så fort hemsidan funkar igen.
Vet inte om det finns mineraler som även innehåller selen. Jag ger mineraler i fri tillgång och månaderna innan lammning får de selen i dricksvattnet 1 gång var fjortonde dag fram till en månad efter lamning. det har funkat på mina allmogefår. Då jag också har hästar ger jag detta märke i pulverform..
-
Okej, tack så mycket Kimma. Ska kolla upp det snarast!
-
Min mor hade en finullsbesättning på omkring trettio tackor, ja nu är det över 30 år sedan. Jag minns att det var viktigt för tackorna att dom skulle ha fäld asp och sälg som dom fick barka, hon sa att det var viktigt för att motverka bl.a. lammlamhet. Vi fick även hugga sly och torka med löven kvar och det fanns alltid en blå mineralbalja i hagen och saltsten.
Höet var härsat ängshö med mycket örter och kraftfodret sådde vi havre och vicker som även härsades.
Om jag kommer ihåg rätt så hade hon ett år 2,7 lamm per tacka, vet att det var flera tackor med fyra lamm och det tyckte hon inte om riktigt, hon tyckte det var bäst med ett eller två.
MVH
/Lars