Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Anders Plogen skrivet 04 dec-09 kl 23:01
-
Mina odlingar sväller och jag orkar inte göra allt för hand längre... Tittar på olika maskiner, men det är inte riktigt min avdelning, så ni kanske kan hjälpa mig välja... Har tillgång till en större jordbrukstraktor från 70-talet. Men den är för klumpig och tung till det mesta jag håller på med.
Förutsättningarna:
Jag odlar grönsaker, bär och snittblommor i liten skala, men växande. Inom några år hoppas jag ha odlat upp kanske ett kvarts hektar eller så (intensiv odling). Dessutom har jag ett växthus på 300 m2. Jag skulle verkligen vilja kunna fräsa stora delar av dessa ytor. Även inne i växthuset. Jag har också en växande äggproduktion. Inom ett par år siktar jag på att ha 200 höns. De genererar ju en del gödsel som ska köras iväg och dessutom behöver de ha foder framkört. Mellan mina bäddar av perenna blommor och grönsaker vill jag ha gräs-/klövermatta som ska klippas regelbundet. Helst med uppsamlare. Marken jag odlar på är gammal betesmark. Stenig och ojämn. Att skotta/slunga lite snö behövs också... Och köra sand, jord och sånt naturligtvis. Jag är helt värdelös på att meka. Behöver hjälp med minsta lilla fel.
Vad rekommenderar ni? Tvåhjulstraktor? Kompakttraktor? Gräsklippare+jordfräs+grålle?
MVH
Anders
-
Nu har jag ingen aning om hur det ser ut hos dig. Men jag skulle nog köpt en nyare traktor, av mindre modell utan för den skullen vara en kompakttraktor. Med frontlastare såklart. Grålletraktorer är gammal skit. Men visst de ser ju charmiga ut, men ju mer man sitter i en traktor desstå mer inser man utvecklingen har gått framåt väldigt mycket.
-
Jag har den perfekta traktorn till det du söker. En IH 585 2 wd riktigt smidig liten traktor i lagom storlek. Finns även en liten två radignibex såmaskin till grönsaker mm.
-
Jag tror det låter som en kompakttraktor om du ska köra inomhus med den. Problemet är väl att marknaden för sådana inte varit stor i Sverige så begagnatmarknaden är väldigt liten. Ibland läser jag på www.tractorbynet.com som är ett forum som de flesta verkar vara folk som inte driver storskalig jordbruk utan har kompakttraktorer för små saker (ploga, fixa potatisland osv.). Finns nog mycket kunskap där.
Jag har tyvärr ingen koll på vilka märken som marknadsför kompakttraktorer i Sverige men de kanske kan ta hem om de inte har. Kubota, John Deere och New Holland är märken som ofta verkar nämnas på tractorbynet (finns andra som man aldrig hört talas om i Sverige).
-
min rekom en da schon är skaffa dej en häst av typ litemidre russ liten fjårdin även schetläning kan hassin platts mvh
-
En Jinma, Silverstone eller Kellfri:s lilla Foton-traktor.. Billiga i förhållande till "vanliga" traktormärken men då får en fyrhjulsdriven, "modern" traktor i Grålle-storlek.
Utan lastare går det att få tag i dem från c:a 40 000 så med tanke på att man får fyrhjulsdrift och de funktioner man behöver på en traktor för det priset så får det ju räknas som billigt..
-
varför tycker ni Grålle är sån skit?
På sikt kanske jag också driver nåt liknande, grönsaker osv och behver också tips. Men jag kommer också att plöja och lyfta ensilagebalar..
-
Plöja med kompakttraktor kan man nog glömma, lyfta balar likaså.
Dvs det finns säkert nån fjuttplog som tillbehör till Kinatraktorer, men den håller nog inte länge i stenig jord.
En MF 35 el motsvarande i bra skick är rätt idealisk, många tomtägare har såna som trädgårdstraktor, och ändå duger dom i jordbruksdrift.
Säkert mycket bättre livslängd än Kina-skit.
Dock krävs det starkare saker till kraftuttagsdriven jordfräs.
Det går att hyra ganska stora tvåhjuliga jordfräsar, kan räcka vid sporadisk användning.
-
Jag har köpt en Volvo BM Mini.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/ekeberg/bm.jpg)
Motorn är på 16hk och fräsen är på 8hk. Jordfräsen fräser 96cm brett enligt instruktionsboken.
Mäter man så får jag till 98 cm. Men det kanske inte har så stor betydelse.
Hade lite otur för ett tag sedan så jag fick nys på ett slotterbalk till den men tyvärr så var det en som hann före mig.
Har inte hunnit testa den så mycket ännu. Men till nästa år skall den hårdtestas.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=69142.0
Nu i vinter skall jag bygga en tippkärra till den med flaket 1x2 meter.
Så man kan köra runt diverse saker här på gården.
I dag så använder jag bilkärran efter traktorn.
-
Lite filmer om Volvo BM mini som igentligen heter "Roper" i USA men döptes om i Sverige.
Plöjning av gräsmatta.
http://www.youtube.com/watch?v=8Z4HxsioT_0&translated=1
Plöjning av åker med lilla modellen.
http://www.youtube.com/watch?v=ssr_riuW8Ow&feature=related
Bra till allt möjligt.
http://www.youtube.com/watch?v=-h0jgTrIAuE&translated=1
-
Tack för tipsen. Som sagt har jag tillgång till en stor traktor när det behövs (plöja etc) så det jag behöver är något litet och smidigt som kan ta sig fram lite överallt och inte packar jorden för mycket. BM Mini verkar intressant! Ska hålla ögonen öppna efter en sån. Skulle behöva frontlastare dock... Tycker de kinesiska och japanska kompakttraktorerna verkar intressanta också. Men det verkar som om alla är överens om att det är skit?
-
Tycker de kinesiska och japanska kompakttraktorerna verkar intressanta också. Men det verkar som om alla är överens om att det är skit?
Finns det någon här på forumet som har ägt en sån traktor?
Många verkar vara väldigt negativa till kinesiska saker.
Men kina kan bygga bra saker också. Allt beror på vad man betalar dom.
-
Jinma är inte skit, i princip samma traktor som en liten John Deere, som görs även den i Kina, men kostar fem ggr mer.
Det går faktiskt att ta reda på lite om den traktor man tänker köpa. Det finns mycket information att få om Jinma både här och utomlands.
I vårt konventionella jordbruk duger den inte, därför där vill man ha jättestora traktorer.
Man kan köpa den i Sverige, från flera leverantörer, eller själv importera den i delar som en IKEA-möbel. Så gör John Deere i Amerikat, och eftersom de skruvar ihop den med ett flertal delar som är samma, kan de ju säga "made in USA", liksom man själv kunde påstå att den var framställd i Sverige om man skruvade ihop ett platt paket.
Detta gäller väldigt många produkter, från bilar till verktyg.
Jimna är inte ett "kinaskitbegrepp", och inom tio år har nog fördomarna bleknat, såsom det var med t.ex. Toyota på sextiotalet och Hundai på sjuttiotalet.
En av världens största tillverkare är det dessutom.
Kolla lite på Youtube.
Bra beg finns på en europamarknad kolla
http://www.mascus.se/
http://www.agriaffaires.se
-
Kan du inte bara köpa en traktorfräs och hänga bakpå din nuvarande traktor?
Jag hade förut en jordfräs till traktorn och den funkade bra.
Billiga brukar dom också vara.
Här är en mindre för 2500:-
http://www.blocket.se/gotland/Jordfras_24289863.htm?ca=8&w=3
-
Kan du inte bara köpa en traktorfräs och hänga bakpå din nuvarande traktor?
Jag hade förut en jordfräs till traktorn och den funkade bra.
Billiga brukar dom också vara.
Här är en mindre för 2500:-
[url]http://www.blocket.se/gotland/Jordfras_24289863.htm?ca=8&w=3[/url]
Få svarar på annonser utan bild, nästan nödvändigt för att få bud.
-
Traktorn är för stor och tung. Den går inte in i växthuset och den packar jorden för mycket.
-
Då är det nog en 2-hjulstraktor som du letar efter.
Belos är vanliga men vad jag har hört så är det problem med delar till dom.
Ifall dom skulle gå sönder.
-
Jag har ingen erfarenhet av någon kinesisk traktor än tyvärr.. När jag blir stor och jätterik ska jag dock köpa en.. :)
Men av andra har jag hört att vissa delar har en tendens att gå sönder, typ bultar, sprintar o.s.v.. Alltså inga komplicerade saker och när de väl har bytts ut så har det tuffat på. Fördelen med de kinesiska traktorerna är ju givetvis att man får en modern traktor för samma pris som man får en 70-talstraktor för.. Och 70-talstraktor är något som jag har testat på. :)
Reservdelarna är ju också billiga så även OM något går sönder är de ju mkt billigare att reparera än de mera etablerade märkena. Hade en kinesisk eu-moped ett tag och till den kostade cylindern och en ny kolv 600:-, det är ju en skitsumma jämfört med de etablerade märkenas priser.
De kinesiska traktorerna har ju sålts i Sverige under några år nu och det är ändå extremt få som säljs begagnat, borde väl vara någon form av indikation på att ägarna inte är allt för missnöjda.. :)
-
http://www.narlant.se/?page=produkter&fritext=&maincatid=Alla&subcatid=&agent=&submit=S%F6k (http://www.narlant.se/?page=produkter&fritext=&maincatid=Alla&subcatid=&agent=&submit=S%F6k)
BCS (halvvägs ner bland produkterna) verkar vara rätt roliga, små enaxlade manicker. Finns tom små strängläggare och balpressar till dem.
-
Gå ut på den europeiska begmarknaden, det finns ett stort utbud, och en några år gammal Kubota är mycket billigare där ute än här.
Inga som helst svårigheter inom EU, ibland är ju avståndet tom mindre.
Det är rätt att det är svårt att hitta en beg Jimna, och andrahandsvärdet tycks högt.
Att jag inte köpt en beror på att det skulle vara mer leksak än maskin i produktion, men visst den finns på önskelistan.
Den är ju fullfjädrad och det finns mycket man kan hänga på, från flistuggar, skogsvagnar och redskap för mindre jordbruk.
Storleken på dessa traktorer är ju inte så efterfrågade i Sverige, men i andra EU-länder finns de och begmarknaden är större för dessa och liknande (Iseki Kubota mm).
http://www.youtube.com/watch?v=XqBN0tmMQDk
http://www.youtube.com/watch?v=fDTyr_sHOfg
-
Hur funkar det att köpa en ny dyr traktor. Går det att leasa? Avbetalning?
-
Jag har ingen erfarenhet av någon kinesisk traktor än tyvärr.. När jag blir stor och jätterik ska jag dock köpa en.. :)
Men av andra har jag hört att vissa delar har en tendens att gå sönder, typ bultar, sprintar o.s.v.. Alltså inga komplicerade saker och när de väl har bytts ut så har det tuffat på. Fördelen med de kinesiska traktorerna är ju givetvis att man får en modern traktor för samma pris som man får en 70-talstraktor för.. Och 70-talstraktor är något som jag har testat på. :)
Reservdelarna är ju också billiga så även OM något går sönder är de ju mkt billigare att reparera än de mera etablerade märkena. Hade en kinesisk eu-moped ett tag och till den kostade cylindern och en ny kolv 600:-, det är ju en skitsumma jämfört med de etablerade märkenas priser.
De kinesiska traktorerna har ju sålts i Sverige under några år nu och det är ändå extremt få som säljs begagnat, borde väl vara någon form av indikation på att ägarna inte är allt för missnöjda.. :)
Inga egna erfarenheter, men två lokala bönder hade var sin Jinma. Initialt så har de ju positiva till Jinma, "1 traktor till priset av en halv John Deere" hette det. Som så vanligt så erkänner folk inte dåliga köp. Snart så gnällde de som fan på skiten, svag, elektronik som krånglar och fästen som lossnar. Nu har de istället, Valtra och New Holland.
Jämförelsen med japanska bilmärken, hade ju funkat om det vore sann. Kanske blir Kina bra i framtiden men jag själv skulle inte köpa något Kinamek idag.
-
Hur funkar det att köpa en ny dyr traktor. Går det att leasa? Avbetalning?
Ja det är en fråga till banken!
-
Vet ni verkligen hur mycket "Kinamek" det finns i kända märkesvaror. Inte ett enda motorsåg saknar det.
-
Ja det är en fråga till banken!
Sant. Men de har ju inte öppet nu... ;)
Så jag frågade mina kära alternativ-medmänniskor istället. Som har svar på det mesta.
-
Sant. Men de har ju inte öppet nu... ;)
Så jag frågade mina kära alternativ-medmänniskor istället. Som har svar på det mesta.
Förutom leasing (som jag vet väldigt lite om) ger en del leverantörer 24 månader "räntefritt" dvs du bör kunna hosta upp
strax under tre lakan/mån för en traktor och lite extra.
-
Jo nog går det att leasa och ta på avbetalning.. Men jag har svårt att tänka mig att en liten John Deere eller dylikt i "Jinma 254-klassen" kostar under 300 000. Fast det finns säkert någon här som kan säga ett mer exakt prisläge.. Det ska ställas mot 40 000 kronor.
Jag tror nog att för en småskalig användning så är nog de kinesiska maskinerna ett vettigare alternativ trots allt.
-
Inga egna erfarenheter, men två lokala bönder hade var sin Jinma. Initialt så har de ju positiva till Jinma, "1 traktor till priset av en halv John Deere" hette det. Som så vanligt så erkänner folk inte dåliga köp. Snart så gnällde de som fan på skiten, svag, elektronik som krånglar och fästen som lossnar. Nu har de istället, Valtra och New Holland.
Jämförelsen med japanska bilmärken, hade ju funkat om det vore sann. Kanske blir Kina bra i framtiden men jag själv skulle inte köpa något Kinamek idag.
Byter man till Valtra eller New Holland från Jimna, beror det väl nog att man hade för liten traktor. Det är inte alls samma användningsområde.
-
Kolla på Lantmännen Maskin.. Där står nog lite om finansiering.
http://www.lantmannenmaskin.se/
-
Jo nog går det att leasa och ta på avbetalning.. Men jag har svårt att tänka mig att en liten John Deere eller dylikt i "Jinma 254-klassen" kostar under 300 000. Fast det finns säkert någon här som kan säga ett mer exakt prisläge.. Det ska ställas mot 40 000 kronor.
Jag tror nog att för en småskalig användning så är nog de kinesiska maskinerna ett vettigare alternativ trots allt.
I synnerhet om lån ska amorteras.
Jag köpte 1977 en tjeckisk tryckpress för 150000:-, en kollega gav 890000 för en Heidelberg. Den tidens ränta var sådan att jag hade investeringen hemma på ett år, min kollega fick aldrig hem den. Jag menar inte att min press var bättre, men det gick att få ekonomi mycket lättare. Kvaliten var inte undermålig, resultatet bra, och man kunde mecka den själv. reservdelar billiga.
Kollegan betalade de tre första åren mer i ränta än jag för pressen, som jag kunde säljas för 80000 efter fem år.
-
En Kubota kanske.. De används väl mest inom fastighetsskötsel och de måste väl ändå klassas som beprövade maskiner.
Kolla denna:
http://www.blocket.se/stockholm/Snorojningstraktor_vintermaskin_24710585.htm?ca=14&w=3
Verkar ju ha både trepunktslyft, kraftuttag och hydraul-uttag.
-
En Kubota kanske.. De används väl mest inom fastighetsskötsel och de måste väl ändå klassas som beprövade maskiner.
Kolla denna:
[url]http://www.blocket.se/stockholm/Snorojningstraktor_vintermaskin_24710585.htm?ca=14&w=3[/url]
Verkar ju ha både trepunktslyft, kraftuttag och hydraul-uttag.
Kubotan brukar kosta mer beg än en ny Jinma i Sverige. Beg Kubota finns annars till bättre priser söder om oss.
De är rätt lika.
John Deere (trädgårdstraktorn)som är en Jimna omdöpt begärde de 175000 för begagnad i Eslöv när jag kollade in en.
Kunde inte låta bli att tänka på vad etiketten på ett par jeans kan betyda.
Annars importera en nobrand Jinma och märk den Gångtrött, made in Sweden.
http://www.youtube.com/watch?v=WchfONQ5zZU
Så kommer dom hit, om något sitter löst är det inte alltid av kinesiskt ursprung!
Tillägg
Med nuvarande $-kurs torde det gå att få en byggsats för ca 25 lakan.
Lägsta FOB pris för en styck jag hittat 3800 dollar, och det brukar finnas prutmån.
Som byggsats ca 2000 dollar, det medför oxå lägre frakt.
http://fotma.en.alibaba.com/product/205135154-50235159/Jinma_Tractor.html
Kanske inte EU-typat
-
Jag glömde bort "kinatraktorerna" när jag tänkte på kompakttraktorer (CUT - Compact Utility Tractor).
Jag tycker fortfarande du ska ha en rätt så modern sådan istället för tvåhjulig traktor eller grålle. Jämför man med grålle så har de nya CUT bättre hydraulsystem, servostyrning, kan fås med hytt (bättre än grållehytter) etc. etc.
Som sagt har du en större traktor om du ska plöja utomhus (förresten; vad är det för märke och modell på den?). För vid plöjning kan nog grålle vara med och kämpa. De nya CUT:arna finns ju som fyrhjulsdrivna men väger mindre (Kubota, vid samma motoreffekt) och har ofta mindre bakhjul som också kan vara så kallade grönytedäck ("turf", R4). Sådan minskar dragförmågan. Men dina andra uppgifter verkar inte kräva så mycket dragförmåga som inte kan ordnas - skulle du ploga snö så är det ju bara lägga på snökedjor, det är ju det som gör skillnaden, hellre än 2wd traktor med bra kedjor och styrkedjor på framhjulen än en 4wd med mindre däck utan kedjor. Men lägger du på kedjor på 4wd så blir den jättebra och resten spelar ingen roll.
Du ville ju klippa gräs med den, om det är större ytor så bör du ju ha grönytedäck, nu vet jag inte om man kan få det som val på nylevererade kinatraktorer men skulle du köpt en grålle så skulle du ju definitivt behöva lägga ut pengar på sådant som blir en extra kostnad.
Vad gäller frontlastare på kinatraktorer ska man nog vara väldigt uppmärksam. Minsta traktormodellen av Foton från Kellfri kan man få en frontlastare som bara lyfter 200 kg (!). Jag vet inte hur det är med de andra märkena. Jämför man t.ex. med Kubotas jämstora traktor (tror jag), L2800 eller L3400 så är den ca 2-2,5 gånger starkare (finns flera olika mott (armcentrum och 500mm ut men Kellfri anger ingenting om var lyftkraften är mätt). Samma sak gäller 3punktslyften bak.
Man måste först tänka ut vad redskapen behöver för lyftkraft. Kan man lyfta dem med en svagare kinatraktor så är det okej, det blir ju inte "bättre" om den skulle bli starkare men det är synd om man köper i blindo och sen märker att traktorn är för svag för något redskap.
-
Inga egna erfarenheter, men två lokala bönder hade var sin Jinma. Initialt så har de ju positiva till Jinma, "1 traktor till priset av en halv John Deere" hette det. Som så vanligt så erkänner folk inte dåliga köp. Snart så gnällde de som fan på skiten, svag, elektronik som krånglar och fästen som lossnar. Nu har de istället, Valtra och New Holland.
Jämförelsen med japanska bilmärken, hade ju funkat om det vore sann. Kanske blir Kina bra i framtiden men jag själv skulle inte köpa något Kinamek idag.
Man får ju komma ihåg att Jinma bara har småmaskiner. Som någon sa var det nog att de hade hade köpt för små traktorer. Jinma 304 som verkar vara den största som marknadsförs här är ju liten. Valtras minsta traktor väger dubbelt så mycket och är mer än dubbelt så motorstark.
Jämför man t.ex. Fotons större traktorer som i vikt och styrka motsvarar Valtra är mycket billigare och där tror jag man ska vara mer försiktig, ställs nog högre krav på dem för riktigt jordbrukande.
-
Som sagt har du en större traktor om du ska plöja utomhus (förresten; vad är det för märke och modell på den?).
En ganska risig MF 135 utan frontlyft. Skulle behöva gås igenom och fixa bromsar, lysen, styrleder m.m. Men jag är som sagt ingen mekare.
-
Låt då en liten verkstad med traktorvana gå igenom och fixa upp den, så har du en driftsäker traktor i åtskilliga år till.
-
En ganska risig MF 135 utan frontlyft. Skulle behöva gås igenom och fixa bromsar, lysen, styrleder m.m. Men jag är som sagt ingen mekare.
Hohoho ja då får vi perspektiv på sakerna. Du skrev att du hade tillgång till en större jordbrukstraktor, jag antog något 4,5+ ton och 80+ hästkrafter. MF 135 är en väldigt liten traktor om man då tänker på bara jordbrukstraktorer. Grålle är ju nästan omärkligt mindre (t.ex. några centimeter kortare hjulbas men väger några hundra kilo mindre).
Detta tar ju ut grålle ur diskussionen helt.
Du var orolig för markpackningen. Så man vill ju gå ner i vikt då, tyvärr är kinatraktorernas (foton, jinma) minsta inte direkt lättare än en grålle trotts låg motoreffekt. Man vill väl göra skillnad och komma ner i något riktigt litet som t.ex. MF 1523 (http://www.safetymerchant.net/Merchant2/graphics/00000005/MF1523_7044_LR.jpg) (knappa 700 kg utan lastare). Den är ju bara lite större än en åkgräsklippartraktor som man köper på en stormarknad men det är egentligen mer än traktor än en gräsklippare. 3-punktslyft och yttre hydraulsystem, kraftuttag, 4-hjulsdrift, frontlastare, servostyrning etc. Exempel på nytillverkade sådana: de små i MF1500-serien, Kubota BX2660 (http://www.tractorbynet.com/forums/attachments/kubota-buying-pricing/122541d1235617770-kubota-bx-bx2660.jpg), New Holland TC24D (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kubota-%2B-New-Holland-CUTs.jpg).
Men dessa traktorer känns "farligt små", man behöver verkligen se vad för tillbehör det finns och vad sådana klarar av.
En annan viktig sak om du behöver hjälp med meka och köper någon nyare traktor (även begagnad nyare) är ju service-ställe. Då får man utgå från vad för sådant det finns i närheten och sedan fundera på modell från det märket.
-
På vilket sätt är 135:an för stor för växthuset? För bred? För hög?
Är den för hög kanske det går att plocka bort hytten och dra dit en störtbåge istället.. 135:an är ju en väldigt bra traktor ur "småbrukar-perspektiv" så om du nu redan har en sådan så vore det ju bättre att lägga 10 000 på att få någon att ordna till den åt dig
-
På vilket sätt är 135:an för stor för växthuset? För bred? För hög?
Är den för hög kanske det går att plocka bort hytten och dra dit en störtbåge istället.. 135:an är ju en väldigt bra traktor ur "småbrukar-perspektiv" så om du nu redan har en sådan så vore det ju bättre att lägga 10 000 på att få någon att ordna till den åt dig
Var ut och kollade... Och det är visar sig vara en MF 165. Traktorn är som sagt inte min, den tillhör min kära Far på granngården. Den är för hög och tung och har för stor svängradie för växthuset.
-
Ta en titt på Ferrari traktorer, kompakta, extremt smidiga och driftssäkra.
http://www.bcs-ferrari.it/
-
New Holland TC24D.
Gissa var den är gjord?
-
Det är mycket som tillverkas i Kina, men kvalitetskontrollen verkar ännu vara ganska olika, beroende på om det är legotillverkning för utländska etablerade företag, eller egna kinesiska märken.
Det blir säkert en utjämning med tiden.
Jag minns när det fnystes åt japanska grejer i början av 60-talet, det fick vi också äta upp.
-
Var ut och kollade... Och det är visar sig vara en MF 165. Traktorn är som sagt inte min, den tillhör min kära Far på granngården. Den är för hög och tung och har för stor svängradie för växthuset.
Ok jo den kan man se som en medelstor traktor. Jag har själv en 175:a som är förutom annan motor nästan är identisk (samma hjulbas, större hjul) och väger 200 kg mer (165:an har 2600 kg tjänstevikt, okänt vad det gäller skyddsbåge/hytt). Jag förstår att du tycker den är för stor för de här uppgifterna, den är ju mycket märkbart större än en 135:a eller en grålle. Vilket också leder in på diskussionen om vikten. Mitt snack om de här SCUT:arna (~700kg) kanske inte är så nödvändigt då du inte försöker komma ifrån vikten på en rätt så lätt traktor som Grålle (135:an speciellt när man har en riktig hytt är märkbart tyngre än grålle.
Det är mycket som tillverkas i Kina, men kvalitetskontrollen verkar ännu vara ganska olika, beroende på om det är legotillverkning för utländska etablerade företag, eller egna kinesiska märken.
Det blir säkert en utjämning med tiden.
Jag minns när det fnystes åt japanska grejer i början av 60-talet, det fick vi också äta upp.
Precis. Man kan tillverka utmärkta prylar som håller i Kina. Men det kostar. "Västerländska" märken har ju kvalitétskontroll och fabrikerna i Kina kan ju inte ge dem vilken skit som helst utan måste höja sig - vilket de kan göra eftersom de får mer betalt per maskin. När de gör egna märken för export måste de ju konkurrera med priset eftersom namnet inte är väletablerat och materialkostnaden per maskin blir lägre.
Såklart finns det ju säkert en massa exempel på tvärt-om-situationer men jag tror mer på att detta gäller över lag.
-
I Kina finns det i princip tre olika kvaliter. Korkade inköpare som vill göra snabba klipp köper inte då det bästa.
1. Original, dvs Bacho som görs till Bacho som ett exempel.
2. OEM eller ISO-certifierad del, ej märkt Bacho, men samma kvalitet, lite billigare, du betalar inte för "Branding", produkten kan ha tillverkats på samma fabrik som märkesvaran, vanligt bland bildelar.
3. "Pirat" eller lågkvalite, gjord för att likna bättre varor, men speciellt framtaget för att få lägsta möjliga pris.
Många kinesiska varor är mycket bra och kan köpas till mycket lågt pris. Varorna har ibland ett högt pris här, då importörer som har känt märke kan lägga på mycket. Köpa billigt och sälja dyrt, ger pengar, kvaliten kan variera, pga inköparens strategi.
t.ex. kostar en Jimna bara fjärdedelen här mot vad den kostar omdöpt till kändare märke. Det är givetvis en kontrollerad kvalite då, men alternativ 2, samma produkt, med kinesiskt varumärke (eller eget)är bästa köp.
Det krävs lite undersökningar så man inte får en produkt som har alternativ 3, det finns oseriösa importörer som vill tjäna pengar snabbt, köper billigaste, sämsta kvalite, men försöker ta ut högsta pris. Det kan t.ex. vara sämre ytbehandling och rostskydd, motor som har anmärkning mm.
Vanligen importeras traktorer i delar och monteras här, av kund eller importör. Vissa anpassar produkten här. t.ex. "bukplåt" för skogskörning.
Som sagt en "plattpack" traktor av samma kvalite som en fyra till fem ggr dyrare kan importeras för totalt 25000 exklusive moms.
Det tar ett par dar att montera ihop den, om man inte har en specialverkstad. Och man lär sig nog en del om produkten.
Det finns servicefirmor i Sverige, som har personal i Shanghai, de kan ombesörja inspektion och kontroll av certifiering, skicka hem det till Sverige i "Shared Container", och deras avgift brukar vra 10% av varuvärdet. Räkna då med tre månaders leverans.
-
Det där sista låter ju fantastiskt. Skulle ju kunna leja någon för att montera ihop den och ändå komma undan billigt...Några tips på importörer som jobbar på det sätt du beskriver?
-
För en enstaka traktor, kan du kolla alibaba.com, där är ett stort utbud av detaljister som kan fixa en enstaka vara.
Den stora statliga fabriken kan du inte vända dig till om det inte gäller åtminstone 100 st eller en långsiktig affärsförbindelse.
Ta först kontakt med dem (ett par för säkerhets skull) via mail.
Sedan kontaktar du http://www.nordgrensales.se/ och begär om hjälp med kontroll och delad container.
Du kan lätt begära offerter, utan förpliktelser eller kostnad.
Agenten du anlitar för frakt, kan kolla varan, eller redan känner till leverantören, samt även kan bedöma om priset är rimligt.
-
Jag vet om en svensk kille som bor i kina och har egen importfirma.
Han kanske kan hjälpa till.
-
Marknaden för redskap här är inriktat på stora enheter. En traktordriven skördetröska i mindre format finns till kompakta traktorer.
(http://www.ioffer.com/img/item/105/581/125/sXWSImuBEVDM0hI.jpg)
Pris för en styck på kaj i Shanghai är ca 30 lakan.
-
hehe.. Fett!
En SÅDAN vill jag ha! Listan på saker man skulle vilja köpa till gården börjar bli lång..
-
Ja häftigt, en monstertröska som knappt kan vända på ett litet fält kostar 2000:-/tim att hyra in.
En ny traktor går på minst 300 lakan, För detta kan du få en kompakttraktor, med skogsvagn och kran, samt en flistugg, grävmaskin, lastare och tröska, och några grejor till. Inget för den stora gården, men visst finns det plats för dem.
hehe.. Fett!
En SÅDAN vill jag ha! Listan på saker man skulle vilja köpa till gården börjar bli lång..
Som alla säkert vet är skillnaden mellan den lille pojken och den "vuxne" pojken, priset på leksaken.
-
Ser onekligen frestande ut.
Frågan är bara vad det uppväxande släktet ska köpa billiga Kinaprylar utav.
Att torka varann i ändan och baka pizza genererar ingen hårdvaluta.
Det är väl vad som blir kvar när industrierna slaktas utan att nåt annat tar vid.
-
Ser onekligen frestande ut.
Frågan är bara vad det uppväxande släktet ska köpa billiga Kinaprylar utav.
Att torka varann i ändan och baka pizza genererar ingen hårdvaluta.
Det är väl vad som blir kvar när industrierna slaktas utan att nåt annat tar vid.
Prylarna blir relativt dyrare, när vi inte längre kan betala mycket högre löner än våra konkurrenter.
Usa har ju i många år konsumerat på kredit, med asiatiska prylar, den kinesiska valutareserven är stor, och de är mer rädda än amerikanarna att dollarn ska bli för låg.
Den tillverkningsindustri som går på kryckor i väst, kommer att få sälja till asiatiska ägare, för att överleva.
-
Just det, och asiaterna har väl ingen lust att i längden betala högre löner till oss än till sig själva.
Som Volvo och SAAB tycks tro.
-
Vill Kina komma närmare marknaderna i väst, kommer de kanske att investera i Turkiet, Nordafrika och Mexico.
Volvo är intressant pga know how. Nu tror jag att Wallenberg vaknar och i sista stund lägger bud på Volvo, i samförstånd med fack och underleverantörer. Om det är bäst för Volvo är svårt att veta.
-
Vill Kina komma närmare marknaderna i väst, kommer de kanske att investera i Turkiet, Nordafrika och Mexico.
Volvo är intressant pga know how. Nu tror jag att Wallenberg vaknar och i sista stund lägger bud på Volvo, i samförstånd med fack och underleverantörer. Om det är bäst för Volvo är svårt att veta.
Det är det enda som är intressant för kineserna, inte att driva industrier vidare i Sverige.
http://safflemannen.se/?p=10883
-
De där traktortröskorna är väl såklart smidigare än en riktig med 30+ fots skärbord. Men framhjulsstyrningen gör dem klumpiga ändå. Just traktorpåhängda höll de på med i Danmark rätt länge innan de övergav dem för självgående.
En liten gammal tröska brukar (sådan utan hytt etc.) brukar gå att få väldigt billigt. Men det kräver väl lite meckande men priset är lågt då det typ bara är alternativodlare som är intresserade av dem.
För att återgå till ämnet och Anders traktorbehov. Att köpa en traktor så här på egenimport från Kina kanske fungerar om man kan och vill skruva själv. Saken är ju att alla traktorer går sönder och om reservdelen måste köpas på Kina verkar det ju väldigt dåligt och osäkert.
Jag skulle aldrig köpt något sådant avancerat och dyrt från någon leverantör som inte har reservdelslager i Norden och står för att reservdelar finns i framtiden.
-
Reservdelar finns för traktorn, flera i Sverige och även Danmark, även för grävare och andra påhäng. Tröskan är lite värre, men det gäller även gamla småtröskor, skapar många magsår och förbrukar metersvis ståltråd.
I viket fall som helst går det att få reservdelar ,och letar man behöver de inte flygas från Kina, i flera EU-länder finns det en större marknad för dessa produkter, och modellerna försvinner inte så fort. Det är lite av samma teknologi som på äldre maskiner i dem.