Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Pong skrivet 02 dec-09 kl 17:12
-
Jag behöver en bil, alltså en bil. Ingen alternativt så som el, gas eller etanol. Diesel eller bensin. Kraven jag har är att markfrigången skall vara bra och helst riktig AWD, med lågväxel och ingen viskos-"terrängare". Däremot så behöver den inte vara stor och otymplig. Alltså det är en bil som mest kommer köras på landsväg ganska mycket så komforten e ganska viktig. Terrängegenskaperna behövs så det kommer köras på riktigt dåliga vägar, så som traktorvägar och skogsbilvägar som emellanåt även är leriga och jävliga. Nu har jag kört med en volvos80, det duger helt enkelt inte.
-
Subaru Forester?
-
Subaru Forester?
Kanske, har inga egna erfarenheter från den dock. Hur är den?
-
Kanske, har inga egna erfarenheter från den dock. Hur är den?
Dom jag känner som kör Subaru verkar nöjda, men ingen av dom har Forester.
-
Förutom komforten (antar här, jag har aldrig testat en själv) så låter ju beskrivningen bra in på vad en Lada Niva är till för.
Designen har ju varit densamma typ genom alla 30 år så hittar man bara ett gammalt exemplar som håller rätt så bra skick så har man en bil rätt billigt (dvs. nypriset känns inte så motiverat på den här modellen jämfört med begagnatpriser).
-
Förutom komforten (antar här, jag har aldrig testat en själv) så låter ju beskrivningen bra in på vad en Lada Niva är till för.
Designen har ju varit densamma typ genom alla 30 år så hittar man bara ett gammalt exemplar som håller rätt så bra skick så har man en bil rätt billigt (dvs. nypriset känns inte så motiverat på den här modellen jämfört med begagnatpriser).
Nej, någon rysk gammal traktor med sovjetteknik vill jag inte ha. Det är ett mellanting jag ska ha inte en ren terrängbil, utan en kompromiss som inte är en plåga på landsvägen.
-
Skoda Scout, kolla in den.
Honda CRV är förstås ett bättre val men väldigt dyr.
-
En Opel Frontera kanske? Har själv en "sport" från -95. Den är rätt smidig 2-dörrars men det finns 4-dörrars också och senare årsmodeller är säkert mer komfort. Men även denna är helt ok. En sån får man för ca 15000. Men som sagt lägg till 50000 och du får en fin Frontera tycker jag.
-
I det här fallet skulle nog en gammal Nissan Terrano kunna vara ett bra alternativ. Se bara till att hitta ett exemplar som inte är för rostigt och var observant på missljud i växellåda och slutväxlar. 2,4 l bensinmotorn med centralinsprutning har bra rykte, men V6:an är en bensinslukare. Japanska dieselmotorer brukar bli rätt tråkiga när de börjar ha ett antal år på nacken.
Vad du än köper för begagnat 4WD-fordon, så se till att byta olja i alla växellådor och slutväxlar det första du gör, så slipper du onödiga haverier och besvär.
-
Se till att markfrigång, vändradie och sikt är OK.
Min opel astra från -97 ser ut som ett vrak men tar sig fram så länge man inte är i akut behov av en suv/jeep/pickis eller liknande. Har använt nya volvo v40, v50, v70, ford focus, mondeo, vw golf, passat, mazda (minns ej modell), audi (minns ej modell) mfl bilar i tjänsten. Ingen tar sig fram som min gamle opel (pga: markfrigång, vändradie och sikt). Ett fåtal gånger har jag saknat 4-hjulsdrift.
Jag funderar dock på att byta och kikar då åt tidigare nämnda subaruhåll.
-
markfrigång: är det hur långt det är till marken från avgasröret? ::) varför har ingen sagt detta till mig förut?
-
markfrigång: är det hur långt det är till marken från avgasröret?
Oftast, men ibland kan det vara skyddskåpor, utstickande bromstrummor etc som gör att bilen inte klarar minsta sten. Vår gamla skoda klarade inte ens snöklumpar som lastbilar tappat.... Den hade inte många cm markfrigång den inte.
-
Jag verkar ha samma transportbehov som du. Har Opel Frontera (-99) och Volvo XC70. Kör med Fronteran där jag aldrig skulle drömma om att köra med Volvon.
Fronteran har skaplig framkomlighet bland stenar och rötter och i djup snö. Ingen bottenplatta. Är en bra kompromiss mellan traktor och landsvägsbil. Enkel i och urkoppling av 4wd. Manuell hög och låg växel.
-
landrover freelander sedan behöver du inte fundera längre har en sådan komfort framkomlihet all toppen
-
Toyota Hilux eller Ford Ranger... Jag hade såna alltid med den större hytten (4 dörrar) och flak.
Och om platsen på flaket skulle inte räcka - kan man koppla släp till utan att den märks när man kör.
-
Ford Ranger....
Sån har jag kört rätt mycket. Trevlig pickis, men rätt törstig trots att det var en dieslare. Minns jag rätt var tanken förvånansvärt liten vilket gjorde att man fick tanka stup i kvarten, men jag kanske minns fel.
-
Kanske mer terräng än landsväg , men Unimog .
Mång av dessa hybridbilar blir väldigt skumpiga på väg .
Så om du är rädd om huvud och njurar , provkör innan köp .
-
Varför inte en Citroën C5 som har justerbar markfrigång genom gashydraulisk fjädring. Min sambo som är skogsmaskinförare och därmed kör på alla möjliga och omöjliga vägar körde med våran dito i flera år till sin arbetsplats=skogen. Framhjulsdrift räcker bra i 998 fall av 1000. Fyrhjulsdrift är för sta'bor... Efter C5:an blev det en Citroën Jumpy. Tungt lastat i alla väder. Har endast fastnat en gång per bil. När han fastnade med C5:an var det 3 dm blötsnö, hjulen räckte inte ner längre.
-
Varför inte en Citroën C5 som har justerbar markfrigång genom gashydraulisk fjädring. Min sambo som är skogsmaskinförare och därmed kör på alla möjliga och omöjliga vägar körde med våran dito i flera år till sin arbetsplats=skogen. Framhjulsdrift räcker bra i 998 fall av 1000. Fyrhjulsdrift är för sta'bor... Efter C5:an blev det en Citroën Jumpy. Tungt lastat i alla väder. Har endast fastnat en gång per bil. När han fastnade med C5:an var det 3 dm blötsnö, hjulen räckte inte ner längre.
Va fan är gashydraulisk, antigen är det hydralik eller pneumaik eller?
-
Va fan är gashydraulisk, antigen är det hydralik eller pneumaik eller?
Nja...man använder gas som fjädrande element och hydraulolja för nivåregleringen. Varje fjäderdon består av en tryckackumulator med ett gummimembran, kvävgas på ena sidan och hydraulolja på andra sidan (ungefär som ett slutet expansionskärl), en strypventil som fungerar som stötdämpare, och en hydraulcylinder vars kolv är hopkopplad med hjulupphängningen.
Fjäderdonet sköter sig självt beträffande fjädringen och nivåregleringen fungerar så att det pumpas in eller släpps ut hydraulolja efter behov, en reglerventil som känner av krängningshämmarens läge med viss fördröjning (för att inte motverka fjädringsrörelserna) sköter det. Förutom på Citroën så används i princip samma system också för nivåregleringen på Mercedes kombi, en del Audimodeller och Bofors Haubits 77.
-
Hej!
Är det en bil, en suv, en jeep eller ett rent terrängfordon do vill ha/ behöver??
Bil; octavia 4X4 eller scout är prisvärda
Suv; Santa fee är väl ok, om det nu inte ska klassas som jeep
Jeep; toyota landcruser! Duger den åt safarikillarna i tex Zimbabve är det gott nog i swerige!
Terrängfordon; en av försvarets fordon tex tgbil 30 eller 40
mvh