Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: HP skrivet 08 mar-06 kl 09:52
-
Hallå.
Har lyckats få tag på en gammal handvevad mjölkseparator, men har ingen aning om hur den funkar...
Ja, rent krasst vet vi ju, men alla dessa trattar och grejer och mojänger... Någon som kan hjälpa? Eller kanske vet nånstanns där man kan få tag på instruktioner!
Tack på förhand!!
//HP
-
Instruktioner har jag aldrig sett några tryckta,men det finns säkert. Annars är det inte så svårt som det kan verka...Många delar blir snabbt få, när man sätter ihop dom. Min dotter 6år brukar tävla mot klockan att sätta ihop den snabbt! Det går alltså! Du har ju först den "stora" baljan högst upp. Den ska ha en kran i sig, som du reglerar flödet med.Lagom är bäst. Det ska hellt enkelt rinna ner så pass fort att det inte rinner över iden underliggande lilla "skålen". Den som består av två individuelt vridbara delar med varsin pip. Vartåt dessa ska peka bestäms av var du sätter pyttsarna du vill att det färdiga ressultatet ska rinna ner i. (grädde och lättmjölk) Högst upp ligger ett litet "flöte" som ska flyta upp och hålla sg vid kanten ungefär. Mjölken ska rinna ner och på denna i lagom takt. lagom takt för ditt vevande är när det ljuder en liten klocka.. "Ping -Ping". Du måste veva på ganska duktigt. precis när du tänker-Jag orkar inte veva en j-la sekund till!!! Då måste du öka! och hålla en jämn takt. Då, men först då behagar eländet "Plinga" Och allting funkar fin-fint. Utan "pling" inget funk! Sisst I separator skolan är den lilla ondsinta mannicken min dotter tycker är så kul... Det är kanske därför den heter "kulan" för det gör den. Och det är där inne i irrgångarna "allt" händer. F-n vet varför men den gör det och det räcker! (Det har med mollekyler och sånt att göra)Längst inn har du en rörformad grej med "Bommar"på, på den trär du alla dom där små skivorna som är som en liten skål utan botten. Dom passar bara på ett sätt. Sen stoppar du inn allt i själva "kulan"(den päron formade blanka grejen)Sen ska det på en liten mutter upptill som håller ihop alltsammans. så varden klar! Alltså.. Ihop med kulan imed den,på med trattarna, imed flötet,på med byttan,i med mjölken,och veeeeeevaaa.....PLING! Du har nu en makalös manick! :P ;D
-
Ja, och öppna inte kranen innan plinget :) Fast.....min ryska plingar inte. Man får kolla oljenivån i ett litet fönster istället. När oljan är halvvägs så vevar man fort nog *pust*
-
Tackar bonden & Gruff!
Med bra instruktioner har jag fått ihop den å testkört med vatten...
Så nu gäller det på riktigt!
-
Jag tror inte att vi hade någon klocka på vår separator. Men vevade man för långsamt blev grädden tunn och ju snabbare man vevade så ju tjockare grädde. Jag minns vad viktigt det var att alla trattar diskades i kokhett vatten.
-
Mmmm, fantastisk sida med mycket bra instruktioner!
Som tur är har jag redan fått experthjälp av Gruff och häromdagen fick jag det att funka. Plötsligt bara gick det precis som det skulle, ett litet mirakel!!
Tack för hjälpen.
-
Min separator, som jag införskaffade för bara några dagar sedan, plingar ända tills du vevar tillräckligt fort - då tystnar den. Enligt 'dekalen' skall den vevas med 55 varv/minut.
Modell: Alfa Laval 22
Färg: Röd
Skick: Förvånansvärt gott skick
Tillbehör: Av vad jag kan förstå är allt med, inklusive oljedrällkoppen.
Packningen var hård som sten, så den försöker jag nu jaga rätt på en ny (tips på ställen som säljer stora o-ringar kring Linköping eller Stockholm?).
Men, trattarna i själva hjärtat av maskinen - En av dem är lite annorlunda, med liksom små plattor ut nedtill. Skall den sitta underst i traven?
Och vad för olja bör man hälla i maskinen? Den var helt tom, så jag körde i lite av det jag hade närmast (sågkedjeolja), men känns som att det borde duga med något annat - kanske mer lättflytande?
Vad mer kan tänkas behövas för skötsel?
Har smörjt upp ringmekanismen, men skall sedan ta och plocka isär och göra ordentligt rent tänkte jag.
Ja, och öppna inte kranen innan plinget :) Fast.....min ryska plingar inte. Man får kolla oljenivån i ett litet fönster istället. När oljan är halvvägs så vevar man fort nog *pust*
-
O-ringar:
http://www.mecmove.se/o-ring/ (http://www.mecmove.se/o-ring/)
eller googla på o-ringar.
-
Jag ser att tråden är gammal men någon kanske kan svara på mitt lilla rop på hjälp.
I somras så ropade jag in en Sylvia separator på auktion för 20 kronor. Lite rostig och så men den var billig och fin.
Problemet är att jag kan inte veva med veven. Den sitter stenhårt! Jag öppnade upp och kollade inuti. Oljan ser klar och fin ut och jag fick alla kugghjul att snurra utom den som går ifrån veven till det största kugghjulet.
Den har stått i en lada X antal år.
Jag skulle kunna lägga upp en bild om jag visste hur man gjorde. :-[
Någon som har några tipps??
-
Hej alla! nu blir jag galen, har en komplett separator, rätt ihopsatt, vevar i rätt hastighet men ändå rinner mjölken rakt igenom. Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig att lösa detta problem. Ingen skulle bli gladare än jag.
-
Du måste hitta den "ringen" som ska vara i botten .
Ringen då menar jag en av alla "koner" som finns i kulan .
Ibland kan den som ska vara i botten va lite tjockare än övriga , ibland finns det en liten utstickande kant längst ner som inte finns på de andra .
Svårt att säga då du inte skrivit vilken separator du har .
Om det inte är felet så vevar du för långsamt eller öppnar kranen för tidigt .
-
Hej igen och tack för snabbt svar, märket på den är Eskilstuna Separator "vega"
Det är 18 st koner, men kan inte se om någon är anorlunda eller tjockare än de övriga.
-
Skillnaden brukar vara så liten att det kan vara svårt att se . Finns speciella trästavar att trä upp dessa koner på vid disk och förvaring och då brukar man vara noga med att alltid få rätt en i botten .
Finns O-ringen kvar i botten på kulan ? Den som tätar mellan bottnen och den utanpåliggande konen ( locket ) ?
-
Jag ser att tråden är gammal men någon kanske kan svara på mitt lilla rop på hjälp.
I somras så ropade jag in en Sylvia separator på auktion för 20 kronor. Lite rostig och så men den var billig och fin.
Problemet är att jag kan inte veva med veven. Den sitter stenhårt! Jag öppnade upp och kollade inuti. Oljan ser klar och fin ut och jag fick alla kugghjul att snurra utom den som går ifrån veven till det största kugghjulet.
Den har stått i en lada X antal år.
Jag skulle kunna lägga upp en bild om jag visste hur man gjorde. :-[
Någon som har några tipps??
Någon som kan hjälpa mig då :-[ ;)
-
det låter som axeln som veven sitter i har rostat fast i huset ( ytterhöljet ) på separatorn . Det ska gå tungt att veva igång men det ska inte sitta fast .
Prova att spreja med en rostlösande sprej precis runt där axeln kommer ut , knacka lite , lite , mycket försiktigt på axeln . Och spreja igen låt stå och dra i sig , spreja igen och fortsätt så tills det släpper . Men var försiktig när det är gjutgods i metallen så det inte spricker .
När du fått igång det hela var noga att kontrollera axeln som driver kulan att den är rak och centrerad , när den snurrar annars blir det problem .
-
Tack esten! Detta ska jag pröva :)
-
Jag håller med Esten.
Om det där inte hjälper kan du fylla hela växellådan med dieselolja och låta stå en vecka och sedan försöka igen.
-
Skillnaden brukar vara så liten att det kan vara svårt att se . Finns speciella trästavar att trä upp dessa koner på vid disk och förvaring och då brukar man vara noga med att alltid få rätt en i botten .
Finns O-ringen kvar i botten på kulan ? Den som tätar mellan bottnen och den utanpåliggande konen ( locket ) ?
Hej!
O-ringen som jag hade i botten på kulan var i dåligt skick, torr och spröd gick sönder när jag skulle pilla
bort den. Köpte en ny ring och vips så fungerade allt perfekt. Tack esten för tipset, i dag har jag
gjort mitt första egna hemkärnade smör mums fantastiskt gott.
-
Hej!
O-ringen som jag hade i botten på kulan var i dåligt skick, torr och spröd gick sönder när jag skulle pilla
bort den. Köpte en ny ring och vips så fungerade allt perfekt. Tack esten för tipset, i dag har jag
gjort mitt första egna hemkärnade smör mums fantastiskt gott.
Grattis Chatarina! Vilken kvalité va? :D Att man blir så nöjd och lycklig över en klick smör jämfört att köpa det på ICA. Jag hoppas att jag får igång min separator snart. Gör det något om den är lite rostig? har ni några tips på hur man får bort det?
-
Det gör inget att det finns lite rost , det är bara skönhetsfel .
Du sa ju att det fortfarande var olja inuti .
sedan brukar alla kugghjul vara gjorda av brons / mässinglegering och det rostar inte .
så det är bara själva huset som rostar och det kan man borsta bort så mycket det går , och sedan måla över .
-
Hej igen!
Hoppas att du får igång din separator Liselottan, håller tummarna. Lycka till!
-
Beträffande smörjning av separatorer, så använd INTE sågkedjeolja eller andra vegetabiliska oljor (t ex rapsolja). De angriper nämligen brons- och mässingsdelarna i växellådan, eller man kanske snarare ska säga att närvaron av sådana metaller förstör vegetabiliska oljor.
Ester- eller glykolbaserade oljor såsom bromsvätska, miljöanpassad hydraulolja eller modern kylkompressorolja bör inte heller användas, av ungefär samma skäl.
Det är bättre med någon vanlig, inte alltför tunnflytande mineralolja (eller mineraloljeliknande syntetolja) - t ex bilmotorolja, ATF, hydraulolja. Växellådsolja går säkert också bra om man tolererar lukten, undvik dock sådan som är märkt GL5 eftersom den precis som vegetabiliska oljor kan angripa kopparlegeringar. Heter den däremot GL1, GL4 eller GL4/5 så är det inga problem.
Skulle man drabbas av en separator där växellådan är svårt hopbeckad av uråldrig eller olämplig olja, så finns det chans att modern syntetisk motorolja kan lösa problemet om den får god tid på sig, gärna i kombination med värme (uppåt 80 grader under flera timmar, helst med vevning åtminstone då och då under tiden). Dagens motoroljor har nämligen mycket bra beck- och sotlösande egenskaper.
-
Hittade en manual till en separator där man rekommenderade shells hydraulolja 46, den oljan är väldigt tunn för att vara en hydraulolja.
Men har även fått tips på att oljan till vakuumpumpen för mjölkmaskinen ska passa till separatorn
-
En hydraulolja enligt ISO VG 46 är väl en så att säga medeltjock hydraulolja. Gamla grävmaskiner och traktorhydraulik använder ofta en tjockare olja, VG 68. En ännu tunnare VG 32 är vanlig i servostyrningar på bilar och liknande, den har ungefär samma viskositet som ATF. Jag bytte olja i en kinatillverkad hydraulisk vedklyv för någon månad sedan, hade en gammal dunk VG 32 som jag fyllde på från och den oljan verkade ha ungefär samma viskositet som originaloljan.