Alternativ.nu
Övriga ämnen => Ekonomi => Ämnet startat av: Neiklot skrivet 22 okt-09 kl 18:23
-
Hallå hej!
Jo, jag startade eget i vintras och det går väl bra.. MEN!
Jag behöver hjälp med bokföring och det dära.. det är lite.. ja, krångligt tycker jag nog allt. :)
Finns det någon i eller i närheten av Blekinge som skulle kunna hjälpa mig?
Du/ni får ersättning såklart!
Tack på förhand.
/Markus.
markus@alternativ.nu
(Ps. det är lite sådär småakut!... Ds.) ;D
-
Vad behöver du hjälp med? Släng ut lite frågor här om du vill. Det finns ju även ett allmänt intresse att lära sig om sånt.
-
Jag läser boken "100 sidor bokföring för dig som hatar det" från www.redaktionen.se
Kanske kan va nåt?
-
Jag behöver mest hjälp med att gå igenom allt och kolla så det är rätt, typ.
:)
Men en fråga är t.ex skatten.
Om jag t.ex får in 1000kr.
Ska jag då betala skatt på hela det beloppet?
Eller ska jag först dra bort momsen (25%) och betala skatt på det som är kvar?
Eller!.. ska jag bara betala skatt på det som jag själv får i den privata fickan, alltså "eget uttag".
-
Alltid bort med momsen först, du räknar alltid inkomster på det du får in exklusive moms.
Har du gjort rätt när du bokfört så är den redan borta, när du bokar in en intäkt så delar du upp det på ett intäktskonto, och momsen på ett momskonto.
Sklatten sen i slutänden betalar du på det du får kvar av tusenlappen när du dragit av allt som är avdragsgillt.
Jag vet ju inte riktigt vad du gör, men som exempel:
Du kör motorsåg åt någon för 800 kr + moms, alltså 1000 kr.
Då drar du först bort momsen, din intäkt är då 800 kr. Från det drar du bort t.ex bensin och olja till sågen, 70 kr, en kedja 120 kr, bensin för resan till kunden 100 kr.. Kvar har du då 510 kr. Det beloppet ska du betala skatt och sociala avgifter på.
-
Men använder inte du Visma Enskilld firma? Då fixer programmet ju det alldeles själv! Och Nej du skall inte betala skatt på momsen. Momsenpengarna är inte dina.
-
Ja, jo, det gör det kanske?
Jag är inte så duktig på datorprogram direkt. :)
En annan fråga, som kanske är lite mer "seriös": Om jag t.ex köper en motorsåg, ska den då bokföras som "inventarie"? Likaså med t.ex skyddskläder som sågbyxor/jacka/hjälm?
Och om jag köper bensin, olja och kanske en kedja eller två, ska det då bokföras som "övriga utgifter"?.
-
En annan fråga, som kanske är lite mer "seriös": Om jag t.ex köper en motorsåg, ska den då bokföras som "inventarie"? Likaså med t.ex skyddskläder som sågbyxor/jacka/hjälm?
Och om jag köper bensin, olja och kanske en kedja eller två, ska det då bokföras som "övriga utgifter"?.
Sågen hade jag satt i inventarier. Resten som du nämner bokför jag som "förbrukningsmaterial" konto: 5460.
Mvh
-
Motorsåg kan man dra av direkt, den har en livslängd under tre år för en proffshuggare.
Skyddskläder likaså.
Vet inte när det träder i kraft men reglerna ska lättas upp:
http://www.konsult.lrf.se/PRESS/NYHETSBREV/NYHETSBREV-LANTBRUK/NYHETSBREV-4-2008/ (http://www.konsult.lrf.se/PRESS/NYHETSBREV/NYHETSBREV-LANTBRUK/NYHETSBREV-4-2008/)
-
Och det där med "att dra av direkt"..
-> ??? "Döh"
Jag fattar noll.. ;D
-
Och det där med "att dra av direkt"..
-> "Döh"
Jag fattar noll..
Dra av hela kostnaden på sågen på ett år. Köper du en, t.ex stubbfräs, och fräser bort fyra stubbar om året, så beräknas den att hålla längre än ett år, alltså drar du av lite av kostnaden (i skatt) varje år, under stubbfräsens livslängd. (finns schabloner på hur länge det är med). Skatteverket är nog en av de mest byråkratiska verksamheterna som finns, men det blir mycket lättare efter att man har gjort en deklaration.
-
Förresten så har jag en s*tans massa broschyrer från Skv om bokföring, deklaration osv. Kan ju ge dig nummerna, så är det bara att beställa hem, gratis. En del nya finns visserligen bara i pdf-format. Du kan ju förresten låna och läsa i mina med, om det är något akut.
Mvh
-
Dom har väl höjt summan nu vill jag minnas, så grejer för upp till 10 000 kan man dra direkt, alltså bara bokföra som ett verktyg.
Det där väljer man lite efter vad för effekt man vill ha.
Bokför man en sak som inventarie så påverkas inte resultatet det året, utan man delar ju upp den på t.ex 5 år.
Bokför man den som verktyg så drar hela summan ner resultatet det året.
Ibland kan man ju vilja visa ett hyfsat resultat för t.ex en bank, och då bokar man alltså så mycket som möjligt som inventarier.
Och då alltså tvärtom ifall man vill ha ner sin vinst, då utnyttjar man 10 000 kronorsgränsen maximalt.
-
20.000 är väl gränsen?
-
20.000 är väl gränsen?
Ja, jösses, dom har visst höjt igen.. Ett halvt basbekopp är det som gäller nu, i år alltså 21 400..
http://www.ekonomi-info.nu/hojd_grans_for_inventarier_av_mindre_varde_6207.asp
-
Ja nu e det dax för mej oxå ..
jag ska nu lyckats med konststycket att göra ett bokslut ..
Är det nåt speciellt avdrag jag bör tänka på eller så som är nytt ?
-
Tänk på att det finns en baskontoplan. Du kan ladda hem den. Den täcker det mesta. Planen finns i olika versioner. Oftast räcker den enklaste formen. Föreningssparbanken har en bra bokföringsbok som kostar 100 kr.Du kan döpa om kontona som du själv vill, men behåll baskontoplanens nummer också.
En liten verksamhet behöver inte så många olika konton, såvida du inte vill ha den informationen själv, för att lättare beräkna dina vinstmarginaler.
Du behöver. kassa, bank, pg- eller så kan du göra som jag gör Jag har två bankkonton och jag har bg kopplat tll det ena kontot. Jag har ingen handkassa utan behöver jag köpa något kontant så köper jag för privata pengar. Jag bokför köpet som egen insättning i kredit och debitgera sedan rätt utgiftskonto.
In och utgående moms behöver du samt konto för försäljning och inköp, eget kapital, egena insättninar och egna uttag.
Skatteverkets nya elektroniska förenklade årsbokslut är kanonbra.
-
Jag skulle också gärna behöva lite hjälp med bokföring.
Hur funkar det med debet i "Egna insättningar"
Om man för in 100 kr på det kontot, och i samma stund använder pengarna. Ska man både kreditera och debetera?
-
Om du gör en egen insättning på 100 kr så för du in den som en minuspost (kredit) i konto 2018 (egna insättningar) och som en pluspost (debet) på det konto där pengarna faktiskt hamnade, tex kassa 1910.
Den egna insättningen är ju en skuld som din firma har till dig som ägare, alltså blir det ett minus i konto 2018. (en skuld)
Om du sen använder dom direkt spelar ingen roll, när du använder pengarna tar du ju dom från där du satte in dom, alltså kassan i mitt exempel.
-
Oki, om jag använder dessa 100 kr direkt, kan man både kreditera och debetera kassakontot på samma gång?
-
Menar du att hoppa över egen-insättningskontot?
Nej, i så fall. Du ska börja med att föra in det på egna insättningar, eftersom du sen när firman går bra får ta ut egna uttag till samma summa som du gjort insättningar innan det "händer nåt".
Eftersom insättningarna är lån från dig till din firma, så är det viktigt att de får bygga upp konto 2018. Vilket du missar om du bara sätter dom direkt i kassan och sen tar ut dom.
-
Egentligen är det så att jag har inget i mitt kassakonto idag.
Jag för in egna pengar, både i egna insättningar och kassa. I samma stund använder jag kassapengarna. Kassakontot både ökar ju, och minskar samtidigt.
Man borde väl kunna kreditera och debetera på samma rad i kassakontot.
I dagsläget ser min bokföring ut som nedan:
Egen insättning avsedd för registreringsavgift-Kredit 2017 med 900:-
Egen insättning för registreringsavgift, betalat för densamme-Kredit och Debet 1910 med 900:-
Kostnad Registreringsavgift-Debet 6900 med 900:-
Egen insättning avsedd för inköp pärmregister-Kredit 2017 med 10:-
Egen insättning för inköp pärmregister, betalat för densamme-Kredit och Debet 1910 med 10:-
Inköp pärmregister-Debet 6100 med 10:-
Har jag gjort rätt? Jag är helt grön på bokföring, har precis startat.
Mvh / Claes
-
Jag sitter med en mkt enkel variant av kassa bok detta år då jag varit sjukskriven hela 09 .
Visst kan jag föra in sjukpengarna som inkomst i kassaboken o gör det nån skillnad vilken rad jag lägger den inkomsten på ? Måste allt vara i datumordning?
-
Egentligen är det så att jag har inget i mitt kassakonto idag.
Jag för in egna pengar, både i egna insättningar och kassa. I samma stund använder jag kassapengarna. Kassakontot både ökar ju, och minskar samtidigt.
Man borde väl kunna kreditera och debetera på samma rad i kassakontot.
I dagsläget ser min bokföring ut som nedan:
Egen insättning avsedd för registreringsavgift-Kredit 2017 med 900:-
Egen insättning för registreringsavgift, betalat för densamme-Kredit och Debet 1910 med 900:-
Kostnad Registreringsavgift-Debet 6900 med 900:-
Egen insättning avsedd för inköp pärmregister-Kredit 2017 med 10:-
Egen insättning för inköp pärmregister, betalat för densamme-Kredit och Debet 1910 med 10:-
Inköp pärmregister-Debet 6100 med 10:-
Har jag gjort rätt? Jag är helt grön på bokföring, har precis startat.
Mvh / Claes
Det kan nog stämma, jag lyckades inte riktigt hänga med i svängarna.. blev lite osäker på första raden..När du krediterar 2017 med 900 kronor, vart gör du av pengarna? det måste ju finnas ett motkonto, kassan, som du debiterar med 900 kr.
Jag hade delat upp det på två verifikationer för att få det överskådligare.
Ver.1 Egen insättning. 2017 -900 kr och 1910 +900 kr.
Ver.2 Regavgift. 6900 +900 och 1910 -900kr.
Ett annat sätt som gör att du slipper hatta med så många småsummor är ju att du bokar allt du köper under t.ex en vecka, från kassan.
När veckan är slut så har du då minus i kassan, vilket man inte kan ha egentligen, så då gör du en egen insättning för att täcka upp underskottet.
-
Det här går ju riktigt bra.
Kanske lär jag mig detta också.
En liten fundering bara:
Jag kommer delvis bedriva handel med pellets. Då jag själv konsumerar pellets (privat), kommer jag handla av min egna firma. Dock kommer jag inte lägga på några % för omkostnader och vinst, utan vill ju komma billigt undan.
Räcker det att skriva egna kvitton till sig själv och ha som verifikation, eller måste det redovisas på annat sätt?
MVH / Claes
-
Egentligen är det så att jag har inget i mitt kassakonto idag.
Jag för in egna pengar, både i egna insättningar och kassa. I samma stund använder jag kassapengarna. Kassakontot både ökar ju, och minskar samtidigt.
Man borde väl kunna kreditera och debetera på samma rad i kassakontot.
I dagsläget ser min bokföring ut som nedan:
Egen insättning avsedd för registreringsavgift-Kredit 2017 med 900:-
Egen insättning för registreringsavgift, betalat för densamme-Kredit och Debet 1910 med 900:-
Kostnad Registreringsavgift-Debet 6900 med 900:-
Egen insättning avsedd för inköp pärmregister-Kredit 2017 med 10:-
Egen insättning för inköp pärmregister, betalat för densamme-Kredit och Debet 1910 med 10:-
Inköp pärmregister-Debet 6100 med 10:-
Har jag gjort rätt? Jag är helt grön på bokföring, har precis startat.
Mvh / Claes
Du behöver väl inte ha med kassan alls i det fallet? Kreditera 2017 och debitera det konto som du vill att inköpet skall hamna på.
-
Du behöver väl inte ha med kassan alls i det fallet? Kreditera 2017 och debitera det konto som du vill att inköpet skall hamna på.
Man kan ta såna genvägar om man vill, och resultatet blir ju samma, men det ser inte så snyggt ut.
Jag tycker man ska använda den riktiga vägen för att tydligt åskådliggöra att här har man köpt en sak för firmans pengar, och inte bara tagit sina egna.
Just här använde vi ju kassan, men det kunde ju likaväl varit ett bankkonto. Det bästa är ju om man har ett särskilt bankkonto med firmapengar, därifrån tas betalningar av fakturor, och dit sätts de egna insättningarna , då skiljer man enkelt på sin egen och firmans ekonomi.
-
Jag har inte sett det som en genväg. I min bokföringsbok är alla exempel skrivna så? Om jag däremot sätter in pengar på gårdskontot och sedan betalar härifrån, då gör jag det i två steg.
-
Lite konstigt att dom skriver så, tycker jag. Och egentligen är det ju samma sak som när du sätter in dom på gårdskontot, principen är ju densamma, man för över pengar från sig privat till företagets kassa/konto. Nåväl, inte så mycket att bry sig om kanske :)
En annan sak i sammanhanget, som många missar, är ju att kassakontot inte är en "slaskpost" där man justerar diverse avstämningar och grejer. Den summan som står som kassa, ska ju alltså finnas liggande hemma, i en särskild liten hög. Har man en petig revisor så kan denne vilja göra en kassainventering vid bokslutet.
-
Det här går ju riktigt bra.
Kanske lär jag mig detta också.
En liten fundering bara:
Jag kommer delvis bedriva handel med pellets. Då jag själv konsumerar pellets (privat), kommer jag handla av min egna firma. Dock kommer jag inte lägga på några % för omkostnader och vinst, utan vill ju komma billigt undan.
Räcker det att skriva egna kvitton till sig själv och ha som verifikation, eller måste det redovisas på annat sätt?
MVH / Claes
Kvitto kan du inte skriva till dig själv utan du upprättar en bokföringsorder på att du tar ut en vara som ett eget uttag
och summan som du bokför är marknadsvärdet på varan/tjänsten
Exempel: bokföra eget uttag av varor
En delägare har tagit ut en vara till sig själv som har ett marknadsvärde (försäljningspris) om 10 000 SEK exklusive moms. Inköpspriset för denna vara är 4 000 SEK exklusive moms och avdrag för ingående moms har gjorts med 1 000 SEK (25 %).
Konto Benämning Debet Kredit
2011 Egna varuuttag 11 000
2611 Utgående moms 25 % sv 1 000
3011 Momspliktiga uttag 25% sv 4 000
3054 Varuförsäljning sv momsfri 6 000
Hör av dig om du har mer frågor
MVH
Tomas Rang
Redovisningsekonom
Rangs Konsultbyrå
-
Jag kommer delvis bedriva handel med pellets. Då jag själv konsumerar pellets (privat), kommer jag handla av min egna firma. Dock kommer jag inte lägga på några % för omkostnader och vinst, utan vill ju komma billigt undan.
Räcker det att skriva egna kvitton till sig själv och ha som verifikation, eller måste det redovisas på annat sätt?
MVH / Claes
Som Rang påpekar så blir det ett eget uttag.. Annars skulle alla företagare köpa billiga grejer och sen använda de privat, och det är inte skatteverket så förtjusta i.
Man skulle kunna tänka sig att du säljer pelletsen till någon annan i ditt hushåll, men man får inte ge hur konstiga priser som helst om man säljer till närstående, så egentligen är det marknadspris som gäller, och då missar du ju hela tanken på att spara in nåt.
Det som en del gör i så fall, om de vill fuska, är ju att ha en panna i verkstaden ( firmans verkstad )..och i den går det åt väääldigt mycket pellets... Eller att man har en firmabil som drar väääldigt mycket bensin.
Men observera att detta alltså är skattefusk, och inget som jag uppmanar till.
Däremot, om du har satt in en massa egna pengar i ditt företag, som egna insättningar, då är det ju mindre problem, de kan du ju ta ut först, det är ju pengar du lånat ut till ditt företag.