Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: patrik__88 skrivet 17 okt-09 kl 10:10
-
hej besiktade min diesel bil för ett par dar sen, och fick anmärkning på förhögt k-värde 2,4 för att vara exakt, gränsen är 1,4....
men på förra besikningen låg värdet på 0,3... spridar slitage känns lite orimligt när de bara är 1,5 år sedan förra besiktningen ungefär...
och med tanke på att bilen har gått mer än 50 000 mil så känns de int så troligt att de senaste 2000 milen ska ha slitit ut spridarna så totalt... eller?!
luft filter är okey och så långt ja vet håller den olja bra de varken minskra eller ökar...
bränslförbrukningen ligger ca 1 dl högre än va datorn visar, och så svart ryker han lite när man varvar ur den....
den har någon sorts elektronisk bränsle insprutning, bilen är en passat 1,9 tdi -98
någon som har någon ide?
-
Har färdddatorn alltid visat för låg bränsleförbrukning eller är det något som har hänt på sista året?
Kolla att allt som har med vevhusventilationen att göra är i ordning - att alla oljeavskiljare, flamskydd, slangar, backventiler mm är rena invändigt och fungerar som de ska. Ju äldre och mer sliten motorn blir desto viktigare är det att vevhusventilationen fungerar som den ska och att inga oljedroppar följer med vevhusgaserna till insuget. Tänk på att oljeavskiljare kan sitta gömda t ex på insidan av ventilkåpan på vissa motorer, det lönar sig att läsa på om motorn (t ex VW's blå självstudiehäften som man brukar kunna hitta scannade och upplagda på nätet) för att få klart för sig hur det är tänkt att sakerna ska fungera.
Kolla också att termostaten är i ordning så motorn verkligen kommer upp i rätt temperatur.
Om det är länge sedan senaste oljebytet, eller om det har blivit mycket kallstarter och småkörningar på sista tiden, så prova med att byta olja och oljefilter och se om det får den att ryka mindre.
-
Byt olja och oljefilter.
Kör ca 5-6km med ett motorvarv på 4000r/m innan du ombesiktigar bilen.
Ett annat tips är att slå i 20% bensin i tanken.
-
Jag körde några km med högt varv och fick ner k-värdet till under 0,3.
-
besiknings gubben sa att han körde ur den ordentligt men fick samma resultat om och om igen... så varva ur den verkar int fungera...
men kanske kan vara värt att byta olja och se om de kan ge någon skillnad om de är så att den byter diesel mot olja...?! men skulle de kunna höja värdena så mkt?!
-
testade att rycka lös kontakten te luftmassmätaren ida... absolut ingen skillnad... ???
skulle de kunna vara den som spelar mig ett spratt??
-
om bilen inte körs med luftmassemätare, ska/ eller brukar den gå in i ett skyddsmode, som gör ett motorn bara går på halv effekt. Så e den trasig eller urkopplad, så ska den gå kasst också.