Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: Cyklisten skrivet 21 sep-09 kl 15:28
-
Efter 12 års morgonfrysande är jag nu mogen att installera ett litet vattenburet värmesystem. Det är ett enda rum som ska värmas och jag använder normalt vedkamin under dagarna, men på morgonen är det ruggigt kallt.
Jag har fått en acktank på 500 liter, två radiatorer och två cirkpumpar.
Då är min tanke att jag ska köpa några kvadratmeter solfångare som laddar acktanken. Sedan har jag tidur på ena cirkpumpen som startar ett par timmar innan jag vaknar och då blir rummet nästan varmt och mysigt tills jag kliver ur sängen. Om det blir några dagar utan sol så får jag väl acceptera lite elvärme då.
Det jag inte vet är vad jag ska ha för sorts rör i ledningarna. Jag tror mig inte om att kunna löda koppar så det blir bra. Jag har kollat rinkabyror.se och där finns Wirsbo Combipex och LK PAL alupex för runt 25 kr/m. Prisol mjuka kopparrör kostar runt 50 kr/m.
Vad tror ni är bra för en nybörjare? Jag är för övrigt rätt så praktisk av mig, men har aldrig gjort någon rörinstallation.
-
Efter 12 års morgonfrysande är jag nu mogen
:).
Vi håller tempot än. men ärligt talat, tanken har ju dykt upp många ggr. lite lyx skulle ju inte skada!
-
Är du allmänt händig borde du inte ha några större problem att lära dig löda. Jag rekomenderar hårdlödning med kopparfosforlod. Det går inte med gasol utan kräver gassvets. Mappgas (något slags spetsad gasolblandning sägs också fungera. Det har jag dock aldrig prövat själv. Tror dock det är ett billigt alternativ till liten gassvets, eftersom det har blivit ganska dyrt med gas i småflaskor (A5 & O5 (5l)) Komplett mappgassats med gas och brännare kostar ca 900 kr på Swedol
-
Då kan jag rekomendera mjuklod vilket går löda med en vanlig gasolbrännare, rengör ytorna med fettfri stålull och pensla på flussmedel, trä ihop och löd, det syns på flussmedlet när du kan dutta dit lodet (blyfritt) kapilärkraften gör att det flyter ut fint, är du riktigt noga så kan du torka av med en fuktig trasa och du får en mycket snyggare lödning än vid hårdlödning.
-
Vänta nu lite, du ska installera solpaneler som ska värma en acktank i oktober?!?!
Mitt tips, lägg de pengarna på en ny vattenmantlad kamin istället, så har du någon nytta av investeringen de närmaste 6 månaderna.
Om du håller kvar vid solpaneler istället för vedvärmt vatten i acktanken så hade jag som nybörjare dragit plaströr (helst rör-i-rör, för minimal risk för vattenskador). Enklare och billigare (fast de tål inte så varmt vatten som man kan få från kaminen).
-
Vänta nu lite, du ska installera solpaneler som ska värma en acktank i oktober?!?!
Jag tänkte att vakuumrör skulle kunna ge en del värme men jag kanske är för optimistisk.
-
Solfångare passar bäst till varmvatten på sommaren eftersom man förbrukar mest av det på sommaren eller åtminstånne lika mycket. Effektkurvan stämmer alltså bättre med förbrukningskurvan. Vi har aft några soliga dagar nu vilket har gett 1 m3 70 gradigt varmvatten, men som jag skrev i en annan tråd, isoleringen är för dålig i acktankarna. Prövade igår med några 10 cm frigolitskivor och efter ett tag kändes plåten varm under frigoliten vilket betyder att förlusten är betydlig.
-
Jag tänkte att vakuumrör skulle kunna ge en del värme men jag kanske är för optimistisk.
Folk köper vanligen 8-10m2 solpaneler för 15-20000 för att klara VARMVATTEN under sommarhalvåret. Och hur många dagar tror du en 500L tank räcker om du har mulet några dagar och -15 ute?
Men visst, allting går, men vill du lägga kanske 100.000 på solpanelsystem som klarar att inte bara ge varmvatten utan även värme till 1 rum under VINTERN?
-
Folk köper vanligen 8-10m2 solpaneler för 15-20000 för att klara VARMVATTEN under sommarhalvåret. Och hur många dagar tror du en 500L tank räcker om du har mulet några dagar och -15 ute?
Men visst, allting går, men vill du lägga kanske 100.000 på solpanelsystem som klarar att inte bara ge varmvatten utan även värme till 1 rum under VINTERN?
Har Du egen erfarenhet? Jag har 8 m2 och har haft varmvatten varenda dag från mars till dags dato. Empiriska resultat är ärligare än fria fantasier!
-
Men visst, allting går, men vill du lägga kanske 100.000 på solpanelsystem som klarar att inte bara ge varmvatten utan även värme till 1 rum under VINTERN?
Vad jag har förstått så vill han bara ha värme 2-3timmar på morgonen i ett rum och komplettera med el när det inte räcker med solenergi för dessa timmar.
Läs vad cyklisten faktiskt skriver och sluta hitta på själv. :P
-
Har Du egen erfarenhet? Jag har 8 m2 och har haft varmvatten varenda dag från mars till dags dato. Empiriska resultat är ärligare än fria fantasier!
???
Exakt vad sa du som på något sätt motsäger vad jag sa? Vänta med att rätta mig tills du fått ut varmvatten November, December, Januari, Februari och därför kan bevisa att det minsann går bra under hela vintern med.
-
Vad jag har förstått så vill han bara ha värme 2-3timmar på morgonen i ett rum och komplettera med el när det inte räcker med solenergi för dessa timmar.
Läs vad cyklisten faktiskt skriver och sluta hitta på själv. :P
Läste du även att han eldar med ved under dagarna? Det blir både billigare investeringskostnad och billigare driftskostnad med en vattenmantlad kamin än solpaneler + stödvärma med el. Beroende på hur gammal vedkamin han har och hur mycket av värmen som idag går ut genom skorstenen så kan han kanske tom få värme på morgonen för samma eller mindre mängd ved som han använder idag.
-
Är det någon som har sett en effektkurva för vakuumrör vid olika årstider?
Angående vattenmantlad vedkamin så har jag kollat på sådana men har tyckt att de ger för hög effekt för det här lilla rummet på 20 m2. Kanske kan jag göra någon special vattenkoppling till min befintliga lilla vedkamin Laxen II som jag är mycket nöjd med.
Den gamla acktanken måste isoleras extra mycket har jag förstått.
-
Är det någon som har sett en effektkurva för vakuumrör vid olika årstider?
Här är ett exempel på ett vakumrör.
http://sfinx.se/pdf/energideklaration.pdf
Angående vattenmantlad vedkamin så har jag kollat på sådana men har tyckt att de ger för hög effekt för det här lilla rummet på 20 m2.
Hur menar du? Att ditt rum blir för varmt när du eldar? Vattenkaminer finns med olika konstruktioner för effekt till luft/vatten och det blir ju stor skillnad om 10% eller 80% av värmen går till vattnet istället för direkt till rummet. I övrigt betyder ju bara hög effekt att du inte behöver elda lika länge för att värma dina 500L vatten om du så önskar.
Kanske kan jag göra någon special vattenkoppling till min befintliga lilla vedkamin Laxen II som jag är mycket nöjd med.
Kanske det, men frågan är kanske hur effektivt och snyggt det blir?
Men hade jag gjort det så hade jag börjat med att kolla vilken temp du har i rökgaserna 1m från toppen av skorstenen. Där måste vara ca 80 grader minst för att du inte ska få kondens i skorstenen. Men har du kanske 3-400grader där uppe så kan du kanske bygga en liten låda som du leder rökgaserna genom och plockar ut värmen till cirkulerande vatten så du bara har ca 100-120 uppe i skorstenen. Men kråkorna kanske kommer klaga på att du sänkt deras uppvärmning. ;)
Den gamla acktanken måste isoleras extra mycket har jag förstått.
Jag anser att alla acktankar, nya som gamla, måste tilläggsisoleras. Även nya kommer oftast med fjuttiga 45mm isolering. Konstigt att en acktank med kanske 70 graders tempdiff mot omgivningen ska räcka med 45mm när man i moderna hus talar om 2-300mm vid en tempdiff på bara hälften. Om du tex bygger in din tank i en låda med kanske 400mm isolering och 600 ovanpå så kan det räcka om du eldar 1 gång på 1-2 veckor under vår-höst.
PS Tankisolering ger valfrihet. Man kan fortfarande elda varje kväll om man tycker det är mysigt, men de gånger man inte vill/kan så kan värmen räcka många dagar.
-
???
Exakt vad sa du som på något sätt motsäger vad jag sa? Vänta med att rätta mig tills du fått ut varmvatten November, December, Januari, Februari och därför kan bevisa att det minsann går bra under hela vintern med.
Jag förvärmer vv-net i solfångartanken på vintern innan det går in i vv-beredaren i vedpannan på vintern. Ju lägre temperatur man håller på solfångaren desto mer energi kramar man ur solen och det är skillnad på att värma upp 6-7 gradigt brunnsvatten än att värma upp 20- 25 graders förvärmt vatten. Men jag är realist så jag hade inte räknat med att det skulle ge så mycket under vintermånaderna. Men det ger varmvatten längre på året än jag hade vågat hoppas på! Och det är väldigt skönt att slippa sätta fyr i pannan för att duscha 3/4 av året resten av året eldar jag ändå. Det tillskott jag får på vintern är bara ett plus.
Det Du skriver längre ner i tråden håller jag absolut med om, acktankarna är alldeles för dåligt isolerade så jag har börjat med att klä in dem med 10 cm frigolit.
-
det är skillnad på att värma upp 6-7 gradigt brunnsvatten än att värma upp 20- 25 graders förvärmt vatten.
Definitivt. :)
Men även om cyklistens element är nya lågtemps element som funkar vid bara 40graders framledningstemp så måste man ju ta ut åtminstone 50 grader ur panelerna för att få en tempdiff på 10 grader att ackumulera i tanken. Är det gamla element så behöver han kanske gå upp på 60 i framledningstemp och 70-75 ut ur solpanelerna.
Hur jag än vrider och vänder på situationen ser jag inte man når fram till önskemålet "varmt på morgonen under vintern med solpaneler + stödel" för en rimlig installations & driftskostnad. Tom en ren elradiator på klockströmbrytare torde vara ett mer ekonomiskt system räknat på 20-30år och det är bara att köpa och plugga in i väggen.
-
Solfångare passar bäst till varmvatten på sommaren eftersom man förbrukar mest av det på sommaren eller åtminstånne lika mycket. Effektkurvan stämmer alltså bättre med förbrukningskurvan. Vi har aft några soliga dagar nu vilket har gett 1 m3 70 gradigt varmvatten, men som jag skrev i en annan tråd, isoleringen är för dålig i acktankarna. Prövade igår med några 10 cm frigolitskivor och efter ett tag kändes plåten varm under frigoliten vilket betyder att förlusten är betydlig.
Om Du läste detta så ser Du att jag också anser att solfångare inte är så intressant för uppvärmning. Det passar bäst till vv eftersom man använder det hela året. Till värme är där som minst när det behövs mest!
-
Jag har förstått att mina önskningar inte går att uppfylla, så jag tackar för alla kommentarer så länge.
-
Njae, de flesta av dina önskningar går att uppfylla. Varmt på morgonen, utnyttja acktank + radiatorer, ja tom solpaneler för miljövänligt enerisparande går att få. :) Det är bara solpaneler specifikt för husuppvärmning vintertid som inte blir så lyckat. :)
-
Om man tittar på valet av solfångartypen.
Vakumrör kommer bäst till sin rätt när det är hög temperaturskillnad mellan in och utsidan. Det vill säga under kalla vinterdagar.
Däremot kan man säga att detta vänder sig tillbaka som en nackdel. Genom att rören isolerar så bra så tar de inte heller bort is och snöbildningen på dem själva lika bra. Det kan krävas att man kan komma åt dem och rensa dem.
-
Definitivt. :)
Men även om cyklistens element är nya lågtemps element som funkar vid bara 40graders framledningstemp så måste man ju ta ut åtminstone 50 grader ur panelerna för att få en tempdiff på 10 grader att ackumulera i tanken. Är det gamla element så behöver han kanske gå upp på 60 i framledningstemp och 70-75 ut ur solpanelerna.
Vad skulle kravet på framledningstemperatur ha med elementens ålder att göra?
Den behövliga framledningstemperaturen beror väl närmast på hur stor yta de har relativt den yta som ska värmas upp. Moderna element kan möjligen ge något bättre luftflöde, men det torde ha ganska liten inverkan jämfört med ytans storlek.
-
Vad skulle kravet på framledningstemperatur ha med elementens ålder att göra?
Den behövliga framledningstemperaturen beror väl närmast på hur stor yta de har relativt den yta som ska värmas upp.
Jepp, och det är också det som är skillnaden på nytt/gammalt. Moderna lågtemps element har ofta flera "plattor" parallellt vilket ger fler m2 yta per "meter element". Men visst kan man "tapetsera halva väggen" med gamla element med för att öka ytan, men det blir ju varken praktiskt eller snyggt. Och luftflödet runt elementen spelar ju ganska avgörande roll för om värmen verkligen kommer ut i rummet om tempdifferensen mellan rum och element är liten.
Det kan krävas att man kan komma åt dem och rensa dem.
I mina 100.000 ingår att bygga ett uthus eller altan med stora fönster söderut i vilket solfångarna placeras, just för att hålla panelerna snö och isfria. Ska man skrapa, knacka och borsta bort snö och is slutar det nog med att det går sönder ett antal vakumrör/år med det arbetet...
-
Jag tror mig inte om att kunna löda koppar så det blir bra. Jag har kollat rinkabyror.se och där finns Wirsbo Combipex och LK PAL alupex för runt 25 kr/m. Prisol mjuka kopparrör kostar runt 50 kr/m.
Vad tror ni är bra för en nybörjare?
Man behöver inte kunna löda för att använda kopparrör, det finns klämringskopplingar. :)