Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: louise skrivet 20 sep-09 kl 09:37
-
Hur kopplar jag på en varmvattenberedare på acktankens värmeslingesystem?
Är osäker på vilka rör som ska kopplas ihop. Grannen här har lovat att göra det, och tänker bara använda röret som skickar ut varmt vatten i kranarna. Jag tycker.. räcker det?
-
Det räcker.Du kan ev tjäna något på att sätta en blandningsventil som styr varmvattnet från acken förbi beredaren då det är godtagbar temperatur och bara blandar in värme från beredaren när det behövs.
-
vilken beredare menar du? den elektriska eller ack-tankens? Vad ska blandaren göra, blanda efter de båda beredarna eller mellan ack-tankens och el-berdaren?
-
Vad är syftet med kopplingen? Vill du värma upp beredaren med acktanken eller tvärtom?
-
el-beredaren ska värmas med acktankens värmeslinga.
-
Det måste (väl) finnas en separat slinga för varmvatten inuti el-beredaren, för att kunna koppla den till acktanken.
En beredare avsedd endast för eluppvärmning har bara 2 kopplingar, för kallvatten in och varmvatten ut.
-
vad försöker du säga foppa? jag fattar inte problemet.
-
Jag antar att det finns en varmvattenslinga/varmvattenberedare i acktanken. I så fall kan man koppla vv-utgången från acktanken till kv-ingången på elberedaren. Finns det värme i acktanken värms kallvattnet innan det går till elberedaren. Vi har en sådan lösning som fungerar till belåtenhet (=det finns vv även om man inte eldat på ett tag). Det är bra att komplettera med blandningsventil efter elberedaren eller koppla om ventilkombinationen på elberedaren(om det finns en sådan som inkluderar blandningsventil ) så att det inte går ut skållhett varmvatten när acktanken är varm. En vanlig blandningsventilen i en vanlig ventilkombination tar vatten från kallvatteningången på elberedaren för att späda till inställd temp. När man matar elberedaren med hett vatten från acktanken finns då inget kallvatten att späda med, men det är enkelt fixat med omkoppling eller extra blandningsventil som tar in "äkta" kallvatten. Beroende på hur avstängningsventiler etc placeras behövs kanske också en säkerhetsventil på slingar/beredaren i acktanken. Den kostar inte många kronor så det kan vara lika bra att sätta dit en, även om eventuellt den på elberedaren fungerar även för acktanken så länge ventilen för ingående vatten till elberedaren är öppen. Skulle någon stänga ingående vatten till elberedaren och därmed stänga in kallt vatten i acktankensberedare och så börja elda så kan det gå på tok.
-
Trädman.. Stabon har tidigare förkastat den lösningen efter kontroll med olika personer. Man ser en risk för bakterietillväxt i ljummet vatten. Och det är väl också av den anledningen man rekommenderar att alltid mata beredaren med kallvatten. Själv har jag svårt att se att det skulle vara nån risk med denna lösning. Har du nån fundering kring detta? Har ni själva märkt nåt på vattenkvaliteten?
-
I och för sig finns det ju risk för tillväxt av bl.a. Legionella i ljummet vatten. Problemen är såvitt jag förstår där ljummet vatten står stilla längre tid (kyltorn, vv-ledningar efter beredare och blandare, men innan kranar, och mest i duschar). Om man i stället för att ansluta beredaren direkt till kallvatten låter det gå genom acc.tankens slinga och förvärmas, kan det ju stå lite vatten stilla i slingan, där något kan växa. Men när det kommer in i beredaren värms det ju upp till temperaturer som bör döda växande bakterier.
-
Vi har två vv-slingor i acktanken, en i botten och en i toppen. Kallvattnet tas in i botten går via den lägre slingan vidare till den övre. Utgången från den övre slingan går via en elberedare till huset. Mängden vatten i acktanken är liten och dessutom värms den upp ganska rejält när man eldar i pannan. Dessutom går vattnet genom elberedaren som är ställd på ca 80 grader. Jag tror riskerna med detta försummbara. Det står ljummet vatten i varmvattenrören i ett hus också, eftersom de flesta småhus inte har varmvattencirkulation.
-
Jag vet inget om risker med ljummet vatten.Men vi har det som trädman och gud så smidigt.När pannan är varm behöver beredaren ej gå när pannan är kall kan man duscha direkt ändå.Och den fiselkostnad som blir på sommaren för att slippa elda betalar jag med glädje.Så enkelt och så smidigt med 2 kopparslingor och en 3000 kr varmvattenberedare.
En risk ser jag och det är om man förbrukar mycket varmvatten och pannan är het 90-100grader så kan beredaren lösa ut .
Men än har det aldrig hänt.
Lars
-
så smidigt med 2 kopparslingor och en 3000 kr varmvattenberedare.
Både billigare och bättre med 1 plattvärmeväxlare än 2 kopparslingor före varmvattenberedaren. Fast har man redan köpt en acktank med fjantslingor så är ju valet redan gjort tyvärr.
-
Både billigare och bättre med 1 plattvärmeväxlare än 2 kopparslingor före varmvattenberedaren. Fast har man redan köpt en acktank med fjantslingor så är ju valet redan gjort tyvärr.
Båda har för och nackdelar. Fjantplattor( ;D) är känsligare för kalk och annat i vattnet, kräver fler saker som kommer att gå sönder, inget varmvatten vid strömavbrott hur stor hydrofor/press man än har eller om man har kommunalt vatten. eller jo om man har batteribackup för pumpen och styrningen, fast då blir inte plattvärmeväxlare billigare.
-
Jag är nöjd iallafall och jag har just INTE massa teknik som kan paja för slingorna sitter i pannan .Så det enda "avancerade" som finns är en extra cirkulationspump för pannvattnet 1000 liter.
-
Både billigare och bättre med 1 plattvärmeväxlare än 2 kopparslingor före varmvattenberedaren. Fast har man redan köpt en acktank med fjantslingor så är ju valet redan gjort tyvärr.
Det är möjligt att plattvvx är bättre. I synnerhet om man redan har en tank utan slingor. Jag har en fin plattvvx liggande på en hylla med ser ingen anledning att byta från slingorna till den. Slingorna fungerar bra och är en mycket enkel lösning utan extra pumpar.
Eventuella problem med att elberedaren löser ut om man har riktigt hett vatten i acktanken och tappar mycket varmvatten kan lösas genom att sätta en blandningsventil mellan acktanken och elberedaren som späder ner varmvattnet till typ 70-80 grader
-
Båda har för och nackdelar. Fjantplattor( ;D) är känsligare för kalk och annat i vattnet, kräver fler saker som kommer att gå sönder, inget varmvatten vid strömavbrott hur stor hydrofor/press man än har eller om man har kommunalt vatten. eller jo om man har batteribackup för pumpen och styrningen, fast då blir inte plattvärmeväxlare billigare.
Ja, VVX är känsligare för elavbrott än slingor. Men har man elavbrott och inte självcirkulerande värmesystem så ligger man ju klart värre till än om man bara saknar lite varmvatten.
Men att VVX skulle vara känsligare för kalk mm är helt fel. I en VVX värmer man vattnet till den slutgiltiga, tex 60 grader, och inte högre. I en acktank kan vattnet bli stående i timmar ända upp till tex 90 grader. Kalkutfällningen är i hög grad relaterad till värmen. Och skulle man nu trots allt få stop så är det ju enklare att plocka lös och byta/rensa en vvx än slingor fastmonterade i en acktank.
Slingorna fungerar bra
Vad menar du med bra?
Att du får ut varmvatten tvivlar jag inte på, men slingor förstör siktningen i tanken. Enl tex Råd&Rön och får man ut ca 2x mer varmvatten från samma acktank med VVX jämfört med slingor.
-
Så du tycker att det är bättre att inte ha värme och varmvatten än att bara inte ha värme.
Sen får du fundera lite på vad ett tunt lager kalk(och annat) gör i kanaler som är ett par mm i diameter mot vad det gör i ett rör som är över 10mm.
-
Så du tycker att det är bättre att inte ha värme och varmvatten än att bara inte ha värme.
Nä, jag har självcirkulerande värmesystem här. Så jag struntar i om varmvattnet saknas i nödfall, för huset är ju varmt. De flesta moderna värmesystem är ju dock byggda precis tvärt om, vilket enligt mig är mindre begåvat.
Sen får du fundera lite på vad ett tunt lager kalk(och annat) gör i kanaler som är ett par mm i diameter mot vad det gör i ett rör som är över 10mm.
Eftersom problemet med kalk till stor del är att det isolerar så tycker jag du borde fundera lite till på om problemet kommer visa sig först genom totalstopp eller "för kallt" eller "för lite" varmvatten...
-
Nä, jag har självcirkulerande värmesystem här. Så jag struntar i om varmvattnet saknas i nödfall, för huset är ju varmt.
Ok, så du tycker att man ska ha slingor om man inte har ett system med självcirkulation.
De flesta moderna värmesystem är ju dock byggda precis tvärt om, vilket enligt mig är mindre begåvat.
Jag tycker det är mindre begåvat att ha ett system när man förlorar varmvattnet när strömmen försvinner, speciellt om man har kommunalt vatten.
Eftersom problemet med kalk till stor del är att det isolerar så tycker jag du borde fundera lite till på om problemet kommer visa sig först genom totalstopp eller "för kallt" eller "för lite" varmvatten...
Pumpen kompenserar upp värmen genom att öka flödet och då får man högre returtemp till tanken, så den isolerande effekten märks vid kranen. Det man märker vid kranen är att man långsammare får mindre och mindre flöde/tryck, fast man märker egentligen inte det förens det har gått ganska långt.
Det är som uttrycket "att koka en groda".
-
Ok, så du tycker att man ska ha slingor om man inte har ett system med självcirkulation.
Jag tycker det är förhållandevis irrelevant att diskutera hurvida man har varmvatten när det riktiga problemet är att man inte har värme i huset. Händerna blir lika rena om man tvättar dem med tvål i kallt vatten och duschen kan man ju vänta med. Men du har visst en annan prioritering än mig. Hoppas varmvattnet värmer gott när kallvattnet fryser sönder ledningarna. ;D
Pumpen kompenserar upp värmen genom att öka flödet
Dina slingor har ingen pump och kalkutfällning är troligen 10-100x högre i dem.
-
Vad menar du med bra?
Att du får ut varmvatten tvivlar jag inte på, men slingor förstör siktningen i tanken. Enl tex Råd&Rön och får man ut ca 2x mer varmvatten från samma acktank med VVX jämfört med slingor.
Att man får ut mer varmvatten ur samma ackvolym med en vvx jämfört med slingor beror knappast bara på skiktningen. Eftersom slingan/slingorna har viss höjd i tanken krävs rimligen en större mängd varmt/hett vatten i tanken för att få ut varmvatten. Med en vvx kopplad i tankens topp kan man få ut varmvatten av i stort sett hela tankvolymen. För min del har det i praktiken liten betydelse eftersom den tank varmvattenslingorna sitter är << än huvudtanken. Ok ja det går bra att ladda tanken och producera varmvatten även vid strömavbrott. Däremot är det knepigt att få ut värmen i kulvertsystemet utan att använda reservel. Å andra sidan finns det direktverkande ved att ta till för att hålla huset varmt om man inte vill använda reservel.
En möjlig fördel med lågt placerad förvärmningsslinga för varmvatten är att man inte använder fint hetvatten för att värma iskallt inkommande kallvatten. Har man någon "lågtemperaturvärmekälla" kopplad till tanken, exempelvis solpaneler när det är halvtaskig instrålning ökar det rimligen verkningsgraden något.
-
Jag tycker det är förhållandevis irrelevant att diskutera hurvida man har varmvatten när det riktiga problemet är att man inte har värme i huset.
Värme kan lätt lösas på annat sätt! Brasa, mer kläder, fotogen/gasol kamin, till och med ljus.
Det är lite svårare att värma vatten med dessa men det går på en del.
-
Värme kan lätt lösas på annat sätt! Brasa, mer kläder, fotogen/gasol kamin, till och med ljus.
Extra kläder på dig hindrar inte ditt vattenledningssystem från att frysa sönder eller fukten från att få tapeterna att lossna.
Har man möjlighet att anlägga en brasa inomhus, så är ju varmvatten enkelt att göra med.
Med fotogen, gasol och ljus är det enligt mig lättare att värma vatten med än att värma ett helt hus. Men visst, har man tillräckligt stora mängder av dessa bränslen så går det att hålla skapligt varmt i ett helt hus. Dock bör man kanske ha en eldvakt om man använder temporär öppen låga för att värma huset.