Alternativ.nu
Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: Grinch skrivet 19 aug-09 kl 22:12
-
Har nu blivit en lycklig ägare till 7ha mark i Västernorrland (2ha skog och 5ha gammal åkermark) 1,5 mil inåt land från kusten.
Tanken är att bygga ett någorlunda stort fint hus. Men har varken pengar eller tid för det, just nu.
Lösningen blir en friggebod (gäststuga?) 15-20kvm, med toalett och pentry (dusch kommer finnas i en annan byggnad med bastu).
Virke har jag ingen brist på (kan såga ner träd och få det utbytt mot plankor på ett sågverk). Men jag behöver ritningar och idéer.
Nu till mina fråga:
Hur är det med fuktisolering? (ånga) det är ju tänkt att friggeboden ska användas som gäststuga senare, den kommer då stå kall på vintern.
Har letat runt på internet efter ritningar, men hittar inget vettigt.
Svar med idéer och länkar till ritningar uppskattas.
/Grinch
-
Med gratis rundtimmer så hade ju jag föreslagit att du hade gjort en timmerstuga. Då har du löst isoleringsbiten med på samma gång för 0kr och massivträ utan fuktspärrar får inte fuktproblem. Men det kostar ju en del extra i tid mot ett modernt brädhus.
-
Skippar du lösningar med mineralull och täta skikt så är det inga problem att lämna huset ouppvärmt (om du inte har vatten som inte går att tappa av).
Plankväggar är väl det mest enkla om du inte vill timra. Alltså 2 tum tjocka och en ca 5-6 tum breda. Spontar du dessutom brädorna så blir det himla bra! Kolla på hur man konstruerade hus på 1920-talet i litteraturen.
-
Skippar du lösningar med mineralull och täta skikt så är det inga problem att lämna huset ouppvärmt (om du inte har vatten som inte går att tappa av).
Plankväggar är väl det mest enkla om du inte vill timra. Alltså 2 tum tjocka och en ca 5-6 tum breda. Spontar du dessutom brädorna så blir det himla bra! Kolla på hur man konstruerade hus på 1920-talet i litteraturen.
Nice, det ska jag kolla.
Tack
-
Sånt där får mig att ångra det jag håller på med nu. Bygger upp ett gammalt brandskadat plankhus med modern isoliering och åldersbeständig byggpålast, på traditionellt sätt. Orkar inte tänka på något annat.
Men visst stör det mig att inte kunna lämna huset kallt och ouppvärmt eftersom jag hela tiden söker efter enkla lösningar. Hur bygger man om man vill ha ett hus som enkelt skall gå att lämna ett par månader vintertid utan att ta skada?
-
Om du funderar på att timra finns det en himla duktig kille i Västerbotten som ibland åtar sig dylika projekt - väldigt trevlig dessutom!
-
Sånt där får mig att ångra det jag håller på med nu. Bygger upp ett gammalt brandskadat plankhus med modern isoliering och åldersbeständig byggpålast, på traditionellt sätt. Orkar inte tänka på något annat.
Men visst stör det mig att inte kunna lämna huset kallt och ouppvärmt eftersom jag hela tiden söker efter enkla lösningar. Hur bygger man om man vill ha ett hus som enkelt skall gå att lämna ett par månader vintertid utan att ta skada?
Byt plasten mot ångduk och mineralullen mot linull, så är du nog där även med modern byggnadsteknik.
-
Jag bygger min stuga med mineralull, men utan plast på insidan. Jag räknade på det och kom fram till att linull skulle bli sju gånger dyrare, och den investeringen kunde jag inte motivera. Men är mineralullen verkligen helt tät, borde det inte kunna ske fuktvandring mellan fibrerna i stenullen, och mellan isoleringen och reglarna? Jag vet inte riktigt om jag vågar lämna stugan ouppvärmd nu, men jag har inte tänkt att hålla den uppvärmd heller :P
-
Alltså det gäller att inte nå daggpunkten se http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet
Så det är inte så att man året om måste flåsa på med 20 grader. Själv skulle jag inte vara orolig att stänga av elementet även med mineralull i väggen. Klart att fukten letar sig ut - eller? 8)
-
Sedan har ju åtminstone jag ventilation, en ventil vid kaminen och en till som jag inte monterat ännu, men den kommer väll hamna högt upp i andra änden av stugan. Det borde hjälpa en del
-
Det är väl så att i 95% av fallen så funkar det. Jag menar - alla hus med perforerade fuktspärrar är ju inte mögelhärdar. Men tillhör man de 5% som får problem så är det ju mindre skoj... :(
-
Jo, linullen blir ju dyrare, men 7x? Tyckte jag såg mer åt 4-5x när jag jämförde. Men i kronor på ett litet hus blir det ju inte så mycket extra att bygga mer miljövänligt.
-
Jo, linullen blir ju dyrare, men 7x? Tyckte jag såg mer åt 4-5x när jag jämförde. Men i kronor på ett litet hus blir det ju inte så mycket extra att bygga mer miljövänligt.
Jag jämförde byggmax billiga stenull med linull från någon firma i göteborg som pysslade med bla. båttjära och andra udda byggmaterial. Det blev ca. 7x skillnad om jag inte kommer ihåg fel, och det blev ett antal tusen kronor. Det blir nog mindre skillnad om man jämför med kvalitetsstenull, och kanske det går att hitta billigare linullsplattor också. Jag kan meddela att stenullen kliade precis lika mycket som vanligt, det tog tid innan det sista försvann ur ögon, näsa och mun :-\
-
Om du funderar på att timra finns det en himla duktig kille i Västerbotten som ibland åtar sig dylika projekt - väldigt trevlig dessutom!
Har han möjligtvis en hemsida?
-
Funderar du på att bygga själv med standard regelstomme kan du byta mineralullen och plasten mot lin eller träfiberisolering och en windy-duk på ömse sidor. Skulle du oroa dig för fukt och värmen finns lösningen här!http://www.sentac.se/solarventi.htm (http://www.sentac.se/solarventi.htm)
-
Inifrån å ut bygger jag för närvarande en farstu med golvvärme på isolerad betongplatta på mark.
trä vanlig klyvyta 21mm med fina sidan som vägg.( liggande med översta brädan lösskruvbar för att kunna fylla på kutterspån)
vindskyddspapp.
regelverk med kutterspånsisolering (100mm spån ungefär = 50mm gullfiber).
vindskyddspapp.
Trä.
Detta ska då ge en vägg som tål/tillåter fuktvandring och (om jag har förstått det rätt) är ett gammalt sätt att bygga på.
Nackdelar
mössen gillar kutterspån. (älskar dock gullfiber)
brandsäkerheten (var/är ett problem när man drog el inne i väggspån förr)
isolervärdet är sämre..
osv....
ps jag har byggt bastun likadant men "med springor i golvet" golv..
mvh Heikki
-
Farsans sommarstuga har stått ouppvärmd i veckorna året om i 30 år och nu när han bygger om och river väggar och så finns inte ett spår av mögel. Samma med den sommarstuga jag har. Känns som att ni har en övertro på hur dåligt det är med plast i väggarna även om det såklart ligger nåt i det ni säger. Menar bara att man inte behöver vara jätteorolig om man nu råkar ha ett hus med plast i väggarna :)
Däremot var det fullt med råttskit i väggarna :)
-
Farsans sommarstuga har stått ouppvärmd i veckorna året om i 30 år och nu när han bygger om och river väggar och så finns inte ett spår av mögel. Samma med den sommarstuga jag har. Känns som att ni har en övertro på hur dåligt det är med plast i väggarna även om det såklart ligger nåt i det ni säger. Menar bara att man inte behöver vara jätteorolig om man nu råkar ha ett hus med plast i väggarna :)
Däremot var det fullt med råttskit i väggarna :)
nu vill jag inte kapa tråden, men för egen del handlar det om att inte vilja bo i en plastpåse, plus att jag vill bygga ut på ett sätt som funkar med befintlig timmerstomme utan att behöva slänga ut timmerpengar..
Regelstomme med gullfiber å plast är ett bra sätt att bygga på om det är det man vill ha. Nackdelen är OM! det blir fukt som stiger och fångas upp i "plastpåsen" (alla som har lagt en pressenning på ved för tätt och för länge vet ju hur det blir efter ett tag..
fukttips!! om man sätter in en enebuske i kruka i det ouppvärmda fritidshuset så påstås enen "sno" fukten i luften (kan ju va bra om man har plastväggar) obs !! vattna ej busken. Om det funkar eller ej tvista di lärde..
mvh heikki
-
Det viktigaste för att slippa mögel i stugan är nog ändå att se till att taket är 100% tätt
-
Tätt tak och bra ventilation är väll det som gäller, antar jag.
Stugan kommer användas konstant 2-3 år innan jag byggt det stora huset, så jag lär ju inte märka av några problem förens om 5 år eller så. :P
-
Det viktigaste för att slippa mögel i stugan är nog ändå att se till att taket är 100% tätt
Ja det där är ju en tolkningsfråga. Om du menar att man ytterst har ett vattentätt skickt och att det under detta är välventilerat håller jag med. Men om du har ett tätt skikt utan ventilation under där vattnet kondenserar... :P
-
Ja det där är ju en tolkningsfråga. Om du menar att man ytterst har ett vattentätt skickt och att det under detta är välventilerat håller jag med. Men om du har ett tätt skikt utan ventilation under där vattnet kondenserar... :P
Jo, luftspalt måste man ha förstås