Alternativ.nu
		Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: Existens? skrivet 30 jul-09 kl 10:45
		
			
			- 
				Jag har köpt mig en gammal passat-panna som ska byggas in ett garage här på gården och förse båda husen med värme är det tänkt. 
 Pannan gick till 3000, acktankar bygger jag av ett par gamla farmartankar som jag ställer upp, det blir väl 3000 liter till att börja med.
 Som ni börjar ana är det ett budgetbygge, i vanlig ordning fixar jag detta själv och har inte tänkt att det ska kosta så mycket.
 Så kommer man då till att transportera in värmen till husen   :o, det blir väl sammanlagt kanske knappt hundra meter kulvert.
 
 Det kan omöjligt finnas nån rim och reson i vad kulvert kostar per meter!!?? Jag ämnar bara köra värme i dom, varmvattnet löser jag elektriskt för att slippa elda sommartid. Eventuellt slänger jag in nån slinga i nån beredare som får stötta lite vintertid, men det är allt.
 Så det handlar såvitt jag förstår om en två-vägskulvert? Och priserna verkar ligga runt 300 kr/m om jag förstått det rätt?
 Det skulle alltså gå till 30 000 att få in värmen till husen, helt otänkbart!
 
 Pex-rör i 25-32 mm storlek verkar ligga runt 1kr/mm/m.. så där har vi då ca 60 kr/m..resten då?? lite isoleringsskum och ett hölje.....
 
 NÄ, det måste finnas alternativ, jag har lite ideer, men tänkte höra om ni har några ljusa sådana också?
- 
				Inte om kulverten, men ett tips som en energirådgivare gav på ett föredrag jag bevistade en gång i tiden.
 Tror det var Bengt Lövkvist, en guru i sammanhanget.
 För att förbättra förbränningen i passat-pannan, som i original inte är lysande, kan man lägga in ett helfat (200 liter) med ena gaveln urtagen i eldstaden, och lägga veden i fatet.
 Då kommer inte lågorna direkt i kontakt med den kalla vattenmanteln, och förbränningstemperaturen blir betydligt högre.
 Tomfatet håller ju inte så länge, men då byter man bara till ett annat.
- 
				Desto varmare vatten, desto mer värmeförlust. Om du sklle skaffa avlopprör, såna röda på ca 125mm, de är sex meter långa, och dra rören i såna? Kostar ca 30/metrn. Och ett gigantiskt extra element nånstans mitt i huset, så du kan bara köra på pysvärme, och ändå räcka till. 
 
 Värmeförlust blir det i allafall.
- 
				Jag fick tipset när jag tittade på kulver att dra ett lägga 20 mm pexslang i armaflexisolering och sedan i ett 110 mm kabelskyddsrör och sedan markisolering ovanpå. Det rörde sig ju i.o.f. om betydligt kortare avstånd, c:a 10 meter.
 
 Om det skulle funka på längre avstånd utan alltför gigantiska värmeförluster så blir det ju c:a 260:-/meter.
 Räknar då med följande:
 Pex-slang (2 st. på 28 mm): 86:-/meter
 Armaflex (2 st. inv. 28 mm, utv. 50 mm): 81:-/meter
 Kabelskyddsrör 110 mm: 37:-/meter
 Markisolering 100 mm: 57:-/meter
 
 D.v.s. att det inte blir billigare med en egen lösning om man gör så..
 
 Kanske skulle kunna funka att fräsa ur spår i en markisoleringsskiva och lägga rören där i?
 D.v.s först en markskiva, sedan rören och sedan en markskiva ovanpå.. Då skulle ju kostnaden bli c:a 143:-/meter.
 
- 
				Hyfsat grova ytterrör som träs på värmerören, vilka uppriggas i centrum av ytterrören, sen trycker man in isoleringsskum i hål med jämna mellanrum, á la golvisolering.
			
- 
				Mange av kulvert rörene jeg har värt borte i har også en alupex,som er en del dyrere pr meter.og det er en helvetes mye skum i rörene altså mellom inner og ytter rör. et inner rör som har diameter 32mm har et ytterrör på111.og skum er ikke gratis
 Og på en såpass lang strekke må du ha en voksen dimmensjon pga trycktapet i Pex röret.
 
 Christian
- 
				PEX blir ganska dyrt om man ska betala normalpris. Desutom bör det vara varianten med diffusionsspärr för att undvika att vattnet tar upp syre ur luften. Normala värmesystem är inte direkt anpassade för aggressivt vatten eftersom rostskydd normalt saknas. Använder man metallrör faller det problemet bort.
 
 Det kanske går att hitta stålrör billigt någonstans och isolera med mineralull med lämpligt skyddshölje. Har sett en gammal kulvert av vanliga stålrör isolerad med glas/mineralull och förlagd i eternitrör som skydd. Funkar säkert även med vanliga (lantbruks) betongrör som bör gå att komma över billigt i någon överbliven/kvarglömd hög någonstans. Men det är nog väldigt många timmars arbete som kanskske i stället kunde användas för att arbeta i hop pengar till modern lättförlagd pex (el ev koppar-) kulvert på rulle.
 
 2x25mm PEX tror jag går att köpa för runt 200 kr/m (ex moms) och den är enkel att lägga.
- 
				Men det är väl pex som ligger i de färdigköpta kulvertarna?
 Ja, det är ju riktigt att man inte får driva det in absurdum för att spara några kronor, men här går ju grisarna och växer oavsett vad jag gör, så det borde nog gå att skapa tid till den här installationen. Jag har väl haft nån slags tanke om att lägga ner en planka i botten, med sidor av 7tums brädor, peta ner alla grejerna och slå på ett lock, lägga en åldersbeständig plast över och ösa igen bara. Det borde inte ta så lång tid. Blir man sen miljonär nån dag så är det ju bara att gräva ner en riktig kulvert  om man inte är nöjd.
 Avståndet till husen är föresten 60 respektive 40 meter, det är alltså inte 100 meter i en sträcka.
- 
				Ja om det funkar rent praktiskt utan allt för mkt värmeförluster så handlar det väl bara om hur mkt man värderar sin tid till i pengar och hur mkt utav materialet/maskinkostnaden man redan har investerat i.
 
 Om du har en egen grävmaskin och kan såga egna plank så blir ju kulvertkostnaden kanske 10 000:-, om det sedan håller i 10-15 år istället för 30 så kan det ju vara värt det, tycker i.a.f. jag.
- 
				Isolera i kulverten med halm.
			
- 
				Isolera i kulverten med halm.
 
 
 Så mössen lätt kan ta sig mellan pannrummet och huset?
- 
				De fleste rörtypene av ok kvalitet er som ofte så kallt Combipex og er derfor diffusjonstette.
 Rörene MÅ väre diffusjonstette,ellers vil du få et system som aldri vil fungere optimalt.
 
 Christian
- 
				Så mössen lätt kan ta sig mellan pannrummet och huset?
 [/quo
 Täta i ändarna.
 
- 
				Men det är väl pex som ligger i de färdigköpta kulvertarna?
 Ja, det är ju riktigt att man inte får driva det in absurdum för att spara några kronor, men här går ju grisarna och växer oavsett vad jag gör, så det borde nog gå att skapa tid till den här installationen. Jag har väl haft nån slags tanke om att lägga ner en planka i botten, med sidor av 7tums brädor, peta ner alla grejerna och slå på ett lock, lägga en åldersbeständig plast över och ösa igen bara. Det borde inte ta så lång tid. Blir man sen miljonär nån dag så är det ju bara att gräva ner en riktig kulvert  om man inte är nöjd.
 Avståndet till husen är föresten 60 respektive 40 meter, det är alltså inte 100 meter i en sträcka.
 
 
 Jo PEX är nog det vanligaste när det gäller "småkulvertar". Då används slang med difusionstätningsskikt för värmekulvert och "vanlig" syregenomsläpplig PEX for varmvattenkulvert.  Alternativet för klena dimensioner är väl annars kopparrör. För fjärrvärme tror jag dock inte FEX duger eftersom man kör med höga temperaturer (och därmed tryck) Har dock läst om lösningar där man från en lokal undercentral, där man sänker systemtemperaturen från normal fjärvärmenivå, sedan bygger ett PEX-kulvertsystem ut till de enskilda husen.
 
 Du kanske kan använda vanlig 20 mm golvvärmeslang. Den brukar gå att fåtag på ganska billigt ibland. Köpte för ca 5 kr/m på Silvan för några år sedan (Men så har väl Silvan i o f s kastat in handduken nu...) Beroende på flödesbehov kanske du får lov att parallellkoppla ett par tre slangar för att få rimliga flöden/tryckfall i ledningarna. Kanske går att bygga in dem i en långsmal "låda" av billig 50 mm cellplast med förskjutna skarvar och ha en 50 mm skiva som mellanvägg mellan tillopp och retur. Är man noggrann när man gör dikesbotten och återfyller borde det gå att få det tätt och bra.
 
 Om jag räknat rätt skulle det med 50mm isol gå åt ca 0,6 m2 cellplastskiva/ lm. Går man upp till 2x50mm skulle det gå åt ca 1,5 m2. 50 mm cellplast kostar ca 45 kr/m2 på Byggmax vilket ger 27 kr/lm respektive 68 kr/lm exklusive rör. Går det att komma över rör för 10 kr/m och det skulle gå åt 2x2 så skulle "kulverten" kosta 67-110kr/lm.
 
- 
				Jag jobbade på ett ställe som gjorde fjärrvärmerör. Ibland fick vi fel på mindre rör, upp till ca 25 - 32 mm inv diam. Dessa lönade sig inte att skrota. Felen kunde vara att skummet inte gick ända ut, avbrott i larmtrådar etc. Såldes billigare. Finns några fabriker i Sverige.
			
- 
				Ja, jag har väl haft lite funderingar om att fara ner till kommunförrådet och kolla lite vad dom ger för sina rör, skulle ju inte tro att en kommun betalar 300 kr metern..
 Vad finns det för tillverkare tro?
- 
				Hei.
 Sjekket pris nå på kulvert rör 32x26,2 x2 ligger på 409 kr metern,mens 25x2.0 x2 ligger på 332 kr
 Det er jo ikke så himla galt for 2 rör altså dröye 200 og 160 kr stk.
 
 Christian
- 
				Tipps för den som skall göra småkulvertar.
 Åk till den lokala fjärrvärmeleverantören. De kan ha stumpar liggande på bakgården som är oanvändbara för att de är för korta för dem men tillräckliga för dig.
 Jag fick tag i mina 2*13 meter där.
 
- 
				Så det handlar såvitt jag förstår om en två-vägskulvert? Och priserna verkar ligga runt 300 kr/m om jag förstått det rätt? 
 Det skulle alltså gå till 30 000 att få in värmen till husen, helt otänkbart!
 
 
 Dyrt ja, men akta dig för att vara dummsnål. För de 30.000 får du ju ett system som är garanterat vattentätt, välisolerat (med PUR), skarvfritt och underhållsfritt hela din livstid. Om du gör nått hemmapyssel för "bara" halva priset och det blir otätt någonstans så förlorar du snabbt de där 15.000 i höjda värmekostnader när du inte bara värmer husen utan även backen.
 
 Själv ska jag trycka ner en 10m kopparkulvert mellan panna och 3000L acktank, och den går på 650kr/m. Det jag istället snålar in på är acktanken, som jag bygger själv av en 8år gammal oljetank (kostnad 0kr på blocket) som jag bygger in i en friggebod och isolerar med cellulosa lösull, minst 400mm på sidorna och 600mm ovanpå. Åter igen, snålar man på isoleringen så betalar man det flerdubbelt under livstiden.
- 
				Jag har aldrig skrivit något meddelande här förut så det här kanske uppfattas som reklam men det är det inte. Tänkte bara tala om vad jag använde. Jag köpte en cellplastkulvert härifrån http://www.elgocell.se den var något billigare än vanlig kulvert. Dock så köpte jag en del kopplingar och pex rör av dom också och de var dyra. Skulle jag göra om det skulle jag kanske göra som jag tänkte först när jag såg deras kulvert, limma ihop skivor av cellplast för att få till en liknande kulvert själv.
			
- 
				Det såg ju finfint ut! Synd att man inte kunde se hur tjocka skivorna var, det gick ju att jämföra med rören, men det vet man ju inte om det var 15 eller 60 mm... :) Men såvitt jag förstod var det en speciell sorts cellplast, eftersom den tålde fukt..
			
- 
				 ;D
 Kolla på www.kulvert.se det verkar vara rätt pris
- 
				Tillverka din egen kulvert själv!
 
 Använd dig av grova blå stålrör, gängade (svinbilligt via grossist, luska lite så kan du köpa via något företag) köp sedan EPS-skivor och bygg din egen kulvert, exempelvis 70-100mm i ytterväggarna och 50mm som mellanvägg, limmas med PU-lim.
 
 Du kommer att få en värmekulvert med mycket mindre värmeförluster än en färdiggjord samt att priset blir 1/3 även om du går upp en dimension i grovlek.
 
 Räkna på värmeförlusterna på en köpeskulvert och du blir mörkrädd.
 
 Lycka till
 
 PS-EPS-skivorna går ju att förtillverka i vintermörkret:)
- 
				Jämfört med priserna i kompletts länk tycker jag inte alternativet med grova blå stålrör låter särskilt lockande. I så fall hellre "köpekulvert" kompletterad med extern isolering
			
- 
				Jämfört med priserna i kompletts länk tycker jag inte alternativet med grova blå stålrör låter särskilt lockande. I så fall hellre "köpekulvert" kompletterad med extern isolering
 
 
 Nähä, då förstår jag inte hur du tänker, om du tillverkar den själv har du dessa fördelar:
 
 *Billigt- du tjänar låt oss säga 15-20000:- vilket innebär att du kan ta ledigt från jobbet en månad, på den tiden hinner du garanterat göra den själv.
 
 *Mindre värmeförluster- köpeskulverten har en förlust på ca 14w/m vid en difftemp på 60 grader vilket gör nästan 7000kWh/halvår, gör du den själv kan du nog nästan halvera förlusterna.
 
 *Blåa rör tål ju hur varmt vatten som helst och standardkoppel kan användas, PEX-slangen är ju känslig om vattnet skulle bli över 90 grader någon gång.
 
 Ang. förlusterna så är det ju en klar fördel om man kan ha färdigshuntat före kulverten så att man inte kör högre värme än vad som behövs, tex 0m tempdiffen halveras halveras ju också förlusterna
- 
				Nähä, då förstår jag inte hur du tänker, om du tillverkar den själv har du dessa fördelar:
 
 *Billigt- du tjänar låt oss säga 15-20000:- vilket innebär att du kan ta ledigt från jobbet en månad, på den tiden hinner du garanterat göra den själv.
 
 *Mindre värmeförluster- köpeskulverten har en förlust på ca 14w/m vid en difftemp på 60 grader vilket gör nästan 7000kWh/halvår, gör du den själv kan du nog nästan halvera förlusterna.
 
 *Blåa rör tål ju hur varmt vatten som helst och standardkoppel kan användas, PEX-slangen är ju känslig om vattnet skulle bli över 90 grader någon gång.
 
 Ang. förlusterna så är det ju en klar fördel om man kan ha färdigshuntat före kulverten så att man inte kör högre värme än vad som behövs, tex 0m tempdiffen halveras halveras ju också förlusterna
 
 
 Jodå, kan man komma över rör och isolering riktigt billigt så håller ditt resonemang. En snabb koll hos rörgrossisten visade att blå rör DN32 efter rabatt (kostar ca 75 kr/m + moms. Det gör nästan 190 kr/m bara för rören. Sen tillkommer isoleringen.
 
 Att hålla tempen under 90 grader ut från tanken har inte varit något problem hos oss, utan dyra kulvertstyrningar etc.
- 
				Jodå, kan man komma över rör och isolering riktigt billigt så håller ditt resonemang. En snabb koll hos rörgrossisten visade att blå rör DN32 efter rabatt (kostar ca 75 kr/m + moms. Det gör nästan 190 kr/m bara för rören. Sen tillkommer isoleringen.
 
 Att hålla tempen under 90 grader ut från tanken har inte varit något problem hos oss, utan dyra kulvertstyrningar etc.
 
 
 vid en snabb koll hos min grossist så är priset 34,07/m + moms för DN32 gängat ;)
- 
				Tycker det låter som det kan bli lite svårt att få en vattentät frigolit kulvert när man limmar skarvarna på plats nere i marken. Har man vatten innanför frigoliten så behöver man ju inte fundera på var värmen tar vägen.
			
- 
				Jag byggde isoleringen själv (2 gånger 5 cm cellplast) men det var omöjligt att få den tät. Det fungerar bra på vintern då jorden är frusen men på höst och vår så försvinner det en hel del värme i jorden då kallt vatten rinner in i isoleringen. Det är inte så allvarligt för jag eldar med flis och orkar inte ens bränna upp hälften av allting så det ruttnar mycket flisved i skogen.
 
 Men på senare tid har priset på energived börjat stiga så nu köpte jag en flexibel färdig kulvert för att koppla in det andra huset.  Mycket enkel att lägga även i stenig mark (som vi har). Om man inte har en bombsäker metod att täta kulverten så rekommenderar jag färdig kulvert.
 
 Billigare blev det att bygga själv förstås.
- 
				vid en snabb koll hos min grossist så är priset 34,07/m + moms för DN32 gängat ;) 
 
 
 Bättre grossist/rabatt, eller så läste jag slarvigt. Med ditt väsentligt bättre pris blir det "bara" 68 kr/m + moms för rören.
- 
				Det svar jag såg i tråden som mest liknade det jag tänkte på var det om den lokale fjärrvärmebyggaren......... Jag har ca 60 m med den varianten av rör som de brukar använda från stammen i gatan in till (villor i vart fall) huset.... Det är 2*22 mm kopparrör med isolering och skal........ Mina rör (skrotstumpar på mellan tre o sex meter) bytte jag till mig med hjälp av lite fikabröd till rörläggarna....... Många skarvar blir det på 100 meter men billigt och lite hantverk verkar ju inte vara något problem för din del.....
 
 En kompis gjorde samma sak med sina 35 meter mellan hus o pannrum men han fick tag i järnrör av samma dimensioner ungefär........
 
 Lars A
- 
				Jag byggde isoleringen själv (2 gånger 5 cm cellplast) men det var omöjligt att få den tät. Det fungerar bra på vintern då jorden är frusen men på höst och vår så försvinner det en hel del värme i jorden då kallt vatten rinner in i isoleringen. Det är inte så allvarligt för jag eldar med flis och orkar inte ens bränna upp hälften av allting så det ruttnar mycket flisved i skogen.
 
 Men på senare tid har priset på energived börjat stiga så nu köpte jag en flexibel färdig kulvert för att koppla in det andra huset.  Mycket enkel att lägga även i stenig mark (som vi har). Om man inte har en bombsäker metod att täta kulverten så rekommenderar jag färdig kulvert.
 
 Billigare blev det att bygga själv förstås.
 
 
 Har ni så vattensjukt land?
 
 Hade tänkt köpa långa skivor och lägga en klick fogskum i ändan på varje låda och sedan täcka över med åldersbeständig plast så regnvatten rinner av, att vatten rinner in kan ju inte göra så mycket så länge inte vattnet ständigt rinner genom kulverten
- 
				Sorry, det har varit bråttom med att täcka diket och få värmen på. Här är platt lerjord så varenda grop det finns är genast full med vatten. Jag fick problem med min kulvert som flöt upp då det började regna. Tyvärr hann jag inte täcka på sommaren före regnen - skördetiden tvingade mej att lämna värmebygget för någon månad.
 
 Om man har sandjord och lätt att dränera så kan man säkert ha enklare isolering men här är det klart fall: vattentätt skal runt isoleringen !