Alternativ.nu
Övriga ämnen => Ekonomi => Ämnet startat av: K.A.J skrivet 21 jul-09 kl 19:50
-
Sitter på flygklubbens dator eftersom åskan slog sönder min dator! Brukar alltid dra ur el och telefonjack men var lite upptagen i tankarna eftersom vi skulle ha en grävmaskin att ta upp stenar i vägbanan på vår vägsamfällighet. Och naturligtvis brakade det löst ett åskväder under tiden jag var engagerad i detta!
Surt sa räven. :'(
-
Rekomenderar installation av bra åskskydd. Tidigare gick diverse elektronisk utrustning sönder hos oss när det åskade, eftersom ingen var hemma och drog ur den alternativt (vanligare...) det blev bortglömt. Efter installation av åskskydd på ingående el- och teleledningar har datorer mm i princip ständigt "suttit i" de senaste 4 åren och hittills klarat alla åskväder. Det lär också minska risken för bränder till följd av åskskador och kan på sina håll ge viss rabatt på försäkringen.
-
Rekomenderar installation av bra åskskydd. Tidigare gick diverse elektronisk utrustning sönder hos oss när det åskade, eftersom ingen var hemma och drog ur den alternativt (vanligare...) det blev bortglömt. Efter installation av åskskydd på ingående el- och teleledningar har datorer mm i princip ständigt "suttit i" de senaste 4 åren och hittills klarat alla åskväder. Det lär också minska risken för bränder till följd av åskskador och kan på sina håll ge viss rabatt på försäkringen.
Ungefär hur mycket kostar installation av ventilavledare i en villa?
-
Min elektriker sa någonstans mellan 6-7000.
-
Vet inte vad åskskydden kostade oss eftersom vi samtidigt byggde om i stort sett hela elsystemet. På Elronds hemsida finns en del nyttig information. Mitt intryck är att det finns många instalatörer som inte har så mycket kunnande/erfarenhet av åskskyddsinstalation. Särskilt inte på landsbygden. http://www.elrond.se/
-
Min elektriker sa någonstans mellan 6-7000.
thunderguard tror jag är lite billigare runt 2500kr-3000kr för komplett paket.
www.thunderguard.se
-
Vad jag förstår är det utan installation, och man får inte själv göra en sådan. Föslaget jag fick var med installation av en behörig elektriker så då blir det nog inte så stor skillnad.
Tror det var med installation av skydd på inkommande teleledning också.
-
Vad jag förstår är det utan installation, och man får inte själv göra en sådan. Föslaget jag fick var med installation av en behörig elektriker så då blir det nog inte så stor skillnad.
Tror det var med installation av skydd på inkommande teleledning också.
jodå är man elektriker får man det eller om man är utbildad inom ellära.
dock inte som novis.
-
Jamen det var ju det jag påstod, alla är väl inte utbildade och behöriga elektrikèr? Resonemanget gälde ju priset med installation, att just Du får göra det förändrar inte det för oss andra,
-
Jamen det var ju det jag påstod, alla är väl inte utbildade och behöriga elektrikèr? Resonemanget gälde ju priset med installation, att just Du får göra det förändrar inte det för oss andra,
[/quot
det finns biligare åskskydd än 6-7000kr OAVSETT exklusive eller inklusive installation.
-
jodå är man elektriker får man det eller om man är utbildad inom ellära.
dock inte som novis.
Att man är "utbildad inom ellära" ger inte automatiskt någon behörighet, inte heller att man är "elektriker". För att göra installationer krävs vad jag vet behörighet och registrering hos nätägaren.
-
Just så är det, när jag satte upp ett skåp med uttag och omkoppling för reservelverk var nätoperatören och kontrollerade elektrikerns arbete! Och det skulle till ett godkännande innan han fick påbörja arbetet. Så det är inte bara "hej å hå" och sätta igång och installera!
-
Har du nödvändig kunskap får du byta ut fast befintlig installation. Nyinstallation får bara utföras av behörig elektriker. Nödvändig kunskap i lagens mening betyder att du skall kunna utföra jobbet helt korrekt.
-
Har du nödvändig kunskap får du byta ut fast befintlig installation. Nyinstallation får bara utföras av behörig elektriker. Nödvändig kunskap i lagens mening betyder att du skall kunna utföra jobbet helt korrekt.
Jag är tämligen säker på att du med "nödvändig kunskap" byta ut detaljer som uttag, brytare, belysningsarmaturer etc, men inte dra om ledningarna, byta elcetral osv. Hur det sen fungerar i verkligheten ger väl de stora byggvaruhusens utbud av installationsmaterial en hint om...
-
Jag är tämligen säker på att du med "nödvändig kunskap" byta ut detaljer som uttag, brytare, belysningsarmaturer etc, men inte dra om ledningarna, byta elcetral osv. Hur det sen fungerar i verkligheten ger väl de stora byggvaruhusens utbud av installationsmaterial en hint om...
Gå in på Elsäk och läs vår trevliga lagstiftning, generellt gäller att man får byta ut, men inte nyinstallera. Om man har nödvändig kunskap, oavsett om man som jag är utbildad elektriker eller har lärt sig själv. Men det är väl ändå ingen hemmafixare som rätt emot ett försäkringsbolag...
-
Så länge allt fungerar som det skall är allt bra. Brinner det kan Du vara säker på att försäkringsbolaget sätter dit Dej!
-
Gå in på Elsäk och läs vår trevliga lagstiftning, generellt gäller att man får byta ut, men inte nyinstallera.
precis som trädman redan påpekat så är det inte byte av allt som du verkar antyda, utan det är väldigt begränsat vilka detaljer man får byta, från elsäkerhetsverkets hemsida "Du får till exempel byta ut befintliga vägguttag eller strömbrytare mot likvärdiga om du har kunskapen att göra detta. " följande
eller rätt ur lagstiftningen (ELSÄK-FS 2007:2) om man hellre vill läsa det där
Elinstallationsarbete som får utföras utan krav på behörighet
3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar är undan-
tagna från krav på behörighet. Undantaget gäller inte för elinstallations-
arbete som utförs i miljöer som är explosiva.
1. Byte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka
ingår i en fast installerad anläggning.
2 .Fast anslutning och byte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga
utrymmen i bostäder.
3. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i
skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst
200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat
överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för
för skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 V.
5. Tillfällig losskoppling eller anslutning av maskin, apparat, bruks-
föremål eller annan anordning i ett laboratorium, provrum eller liknande för
utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.
-
det finns biligare åskskydd än 6-7000kr OAVSETT exklusive eller inklusive installation.
Jo, men de håller inte måttet, dåligt åskskyddsapparatur är sämre än ingen sådan. Bra åskskydd ska kombinera både el och tele, samt få en bra egen jordning så åskan kan ta vägen någonstans. Jag hade ett billigt teleåskskydd(1500kr) och den ändrade sig i en maracas vid första åskan och det gjorde den inte tillräckligt fort för att skydda adslmodemet, routern och laptoppen.
Här finns allt man vill veta om åska:
http://www.hvi.uu.se/
-
Som åvan, brinner det så hade man inte nödig kunskap.
-
precis som trädman redan påpekat så är det inte byte av allt som du verkar antyda, utan det är väldigt begränsat vilka detaljer man får byta, från elsäkerhetsverkets hemsida "Du får till exempel byta ut befintliga vägguttag eller strömbrytare mot likvärdiga om du har kunskapen att göra detta. " följande
eller rätt ur lagstiftningen (ELSÄK-FS 2007:2) om man hellre vill läsa det där
Det är du som inte läser korrekt, jag la in ordet "generellt" av just den anledningen. Och just de exempel du tar upp med lagtexten är ju just det som 95 % utav alla hemmafixare utför(strömställare, armatur tex). Jag hänvisade just till elsäk för att var och en kan gå in och kolla efter sitt behov.
Känns inte så begränsat som du säger, vad för mer stora behov har svensson när det gäller hemmael?. Att byta säkringsskåpet borde väl de flesta undvika per automatik. Och nyinstallation vet nog också de flesta att de inte får utföra men gör det ändå. Extremt sällsynt att behöva byta kabel om det inte är brand eller åska och då brukar ju jobben vara så omfattande och att försäkringsbolag är inblandade gör ju att hemmafixaren inte är aktuell i dessa fall. Så jag har aldrig syftat på kabeln.
-
Som åvan, brinner det så hade man inte nödig kunskap.
Exakt. Iaf om det brinner pågrund av elfel.
-
Nån gång på 90-talet gjorde dåvarande Räddningsverket en undersökning (jag beställde rapporten och har den nog nerpackad någonstans i uthuset) och kom fram till att om ett kraftigt åskväder har dragit fram över ett område så blir det onormalt många elbränder några veckor eller någon månad senare. Det lönar sig definitivt att vara misstänksam mot hela elinstallationen i ett hus efter ett åskväder, speciellt om apparater gick sönder just i samband med åskan.
Något man ska se upp med är gamla kuhloledningar med ojordad metallmantel, om en åsköverspänning har skadat isoleringen mellan en spänningsförande ledning och manteln, så är ju manteln också spänningsförande sedan. Det innebär ju dels personfara om kabeln är åtkomlig, och dels brandrisk om den har möjlighet att få kontakt med något jordat föremål och det finns brännbart material i närheten.
En jordfelsbrytare kan ge åtminstone visst skydd mot den typen av elbränder, i bästa fall hinner felströmmen bli så stor att jordfelsbrytaren löser ut innan branden har tagit sig på allvar. Men då ska man se till att hela installationen ligger efter jordfelsbrytaren, alltså INTE göra några undantag för t ex kyl, frys eller värmepanna.
-
Nån gång på 90-talet gjorde dåvarande Räddningsverket en undersökning (jag beställde rapporten och har den nog nerpackad någonstans i uthuset) och kom fram till att om ett kraftigt åskväder har dragit fram över ett område så blir det onormalt många elbränder några veckor eller någon månad senare. Det lönar sig definitivt att vara misstänksam mot hela elinstallationen i ett hus efter ett åskväder, speciellt om apparater gick sönder just i samband med åskan.
Något man ska se upp med är gamla kuhloledningar med ojordad metallmantel, om en åsköverspänning har skadat isoleringen mellan en spänningsförande ledning och manteln, så är ju manteln också spänningsförande sedan. Det innebär ju dels personfara om kabeln är åtkomlig, och dels brandrisk om den har möjlighet att få kontakt med något jordat föremål och det finns brännbart material i närheten.
En jordfelsbrytare kan ge åtminstone visst skydd mot den typen av elbränder, i bästa fall hinner felströmmen bli så stor att jordfelsbrytaren löser ut innan branden har tagit sig på allvar. Men då ska man se till att hela installationen ligger efter jordfelsbrytaren, alltså INTE göra några undantag för t ex kyl, frys eller värmepanna.
en vanlig jordfelsbrytare som är känslig funkar bra!
-
en vanlig jordfelsbrytare som är känslig funkar bra!
Jaha, hur känsligt ska den vara 10mA, 30mA eller 500mA? Ska man ha en JFB(jordfelsbrytaren) eller flera för sitt hus? Hur rekommenderar du att man sätter JFB till teknikrummet i lagården där läckströmmen redan är lite större i normaltillstånd. Var rekommenderar du att man installerar JFBen?
Jag skulle gärna se att svar från lantligromantiskt först innan alla andra börjar svara på detta.
-
Jaha, hur känsligt ska den vara 10mA, 30mA eller 500mA? Ska man ha en JFB(jordfelsbrytaren) eller flera för sitt hus? Hur rekommenderar du att man sätter JFB till teknikrummet i lagården där läckströmmen redan är lite större i normaltillstånd. Var rekommenderar du att man installerar JFBen?
Jag skulle gärna se att svar från lantligromantiskt först innan alla andra börjar svara på detta.
det beror på vad du ska skydda,ska du skydda personskador ska du ha 30milliampere utlösningsström och vid brand 300milliampere.jordfelsbrytare ska aLLTID föregå
vägguttag som sitter utomhus.
-
det beror på vad du ska skydda,ska du skydda personskador ska du ha 30milliampere utlösningsström och vid brand 300milliampere.jordfelsbrytare ska aLLTID föregå
vägguttag som sitter utomhus.
Nu blev jag impad.
-
Nu blev jag impad.
ja,jag är inte så dum jag..kan MYCKET trots att jag bara är 32år gammal och TJEJ!
hojta gärna om du ska installera solvärme...
-
Normalt bör man hålla sig till 30 mA jordfelsbrytare. Om man har problem med stor läckström i en del av installationen så är det bättre att åtgärda felet som ger hög läckström än att försöka skyla över det med en okänsligare jordfelsbrytare. Om det rör sig om utrustning som har hög läckström trots att allt är i gott skick (t ex större frekvensomriktare med ett nätfilter med stora kondensatorer mot jord) så kan det vara ett alternativ att mata just den utrustningen via en egen jordfelsbrytare som då eventuellt kan vara mindre känslig än normalt. En ännu bättre - fast dyr och klumpig - lösning är förstås att mata den besvärliga utrustningen via en fulltransformator.
En erfarenhet jag har gjort är att kapacitiva läckströmmar pga nätfilter inte ställer till några problem om nätspänningen är sinusformad och fri från övertoner. Det är först om det börjar finnas mycket av tredje övertonen som de kapacitiva strömmarna från alla tre faser adderas till varandra och kan få jordfelsbrytaren att okynneslösa. På min förra arbetsplats löste vi det problemet genom att tillverka tre serieresonanskretsar för 150 Hz och koppla in från var och en av faserna till nollan, den anordningen kopplades in omedelbart före den utrustning som hade ett besvärligt nätfilter.
Min personliga åsikt är att om man har chans att få bestämma från början hur installationen ska göras, så monterar man en jordfelsbrytare per gruppcentral eller per byggnad. Det är bra om jordfelsbrytarna får sitta i bra miljö (torr, ren och uppvärmd lokal), åtminstone äldre typer tycker inte om kyla och fukt. Om man t ex har ett ouppvärmt uthus med elinstallationer och en gruppcentral, så kan man sätta jordfelsbrytaren i den byggnad varifrån uthuset matas. Fast då krävs förstås 5-ledarkabel hela vägen efter jordfelsbrytaren.
-
Jag har personskyddsbrytare på de flesta ställen i huset. Sedan en 3fasJFB för wascatorn och övrigt 3fasutrustning, problemet är att den lätt löser ut när invertern ändrar läge mellan powerassist och laddning av batteribanken. Något enkelt man kan göra åt det?
-
Jag har personskyddsbrytare på de flesta ställen i huset. Sedan en 3fasJFB för wascatorn och övrigt 3fasutrustning, problemet är att den lätt löser ut när invertern ändrar läge mellan powerassist och laddning av batteribanken. Något enkelt man kan göra åt det?
Är det någon kontaktor som slår om i invertern när den ändrar driftläge, eller sker omkopplingen helt elektroniskt?
Om det är en kontaktor så skulle jag föreslå att du i första hand provar med gnistsläckare (RC-nät, eventuellt också varistorer) över kontakterna i den. Kolla också att allt verkar mekaniskt friskt i kontaktorn så att ankaret inte kan kärva och att den verkligen slår om samtidigt i alla faser. En del kontaktorer är kända för att kärva och slå till långsamt om de sitter horisontellt (som det ju brukar bli om de är monterade på DIN-skena i reläskåp.
Får jag lite mer uppgifter om invertern (effekt osv) så kan jag komma med ett förslag på komponentvärden för RC-näten.
-
Är det någon kontaktor som slår om i invertern när den ändrar driftläge, eller sker omkopplingen helt elektroniskt?
Om det är en kontaktor så skulle jag föreslå att du i första hand provar med gnistsläckare (RC-nät, eventuellt också varistorer) över kontakterna i den. Kolla också att allt verkar mekaniskt friskt i kontaktorn så att ankaret inte kan kärva och att den verkligen slår om samtidigt i alla faser. En del kontaktorer är kända för att kärva och slå till långsamt om de sitter horisontellt (som det ju brukar bli om de är monterade på DIN-skena i reläskåp.
Får jag lite mer uppgifter om invertern (effekt osv) så kan jag komma med ett förslag på komponentvärden för RC-näten.
Det är helt elektroniskt, invertern kan både ladda batterierna, fungera som 220V i huset samt stödja elverket så man kan ta ut maxeffekt av både elverk och invertern samtidigt. Invertern finns på en fas och elverket på 3 faser, så all normal förbrukningsutrustning i huset, dvs ljus, micro, vattenkokaren, grundfospumpen etc finns på den fasen där invertern sitter och därför behöver invertern även hjälpa elverket ganska ofta för elverket har bara 10A per fas och invertern 32A på den fasen den jobbar på.
-
Hmm. Ligger invertern och elverket på ena sidan av den trefasiga jordfelsbrytaren, och all last på andra sidan?
Spelar det någon roll vilken slags belastning du har igång när invertern ska gripa in?
-
Hmm. Ligger invertern och elverket på ena sidan av den trefasiga jordfelsbrytaren, och all last på andra sidan?
Jepp.
Spelar det någon roll vilken slags belastning du har igång när invertern ska gripa in?
Ja, med micron är det nästan alltid så att den löser ut. med bara resistiva saker så är chansen betydligt mindre.
-
Det kan ju vara så att jordfelsbrytaren inte tycker om microns pulserande strömuttag, eller att den inte klarar den höga startströmmen som microns transformator drar om den råkar slå till vid precis fel tillfälle under en nätspänningsperiod.
En enkel sak du kan prova först av allt är att vända microns stickpropp så du kastar om fas och nolla till den.
-
Det kan ju vara så att jordfelsbrytaren inte tycker om microns pulserande strömuttag, eller att den inte klarar den höga startströmmen som microns transformator drar om den råkar slå till vid precis fel tillfälle under en nätspänningsperiod.
En enkel sak du kan prova först av allt är att vända microns stickpropp så du kastar om fas och nolla till den.
Det märkliga är att micron egentligen inte sitter på 3fasJFB utan sitter bakom en personskydsbrytare. Så från 3fasJFB så sitter micron på samma sida som elverket och invertern.
-
Hmm. Man måste nog fundera vidare på det här problemet. Det skulle ju inte förvåna mig om det är spänningsövertoner som orsakas av micron och invertern i kombination, som på ett eller annat sätt får trefasjordfelsbrytaren att lösa ut.