Alternativ.nu
Djur => Biodling => Ämnet startat av: ersam skrivet 26 jun-09 kl 10:02
-
Nu är ordningen återställd här hemma - och drottningen håller sig på sin plats (förhoppningsvis)!
En liten fundering kring nätbottnar och luftcirkulation: När det är varmt ute så står gänget i långa led och flaxar med vingarna - på ena sidan riktade inåt och andra sidan riktade utåt - troligen för att få igång en luftcirkulation inne i kupan. Detta beteende torde ju vara nedärvt genom många generationer.
Vad händer då om man som biodlare väljer nätbotten istället - troligen så står ju stackarna där och viftar helt i onödan eftersom det inte går att få samma cirkulation då botten är helt öppen.
Vad kommer då att hända? Kanske det naturliga urvalet se till att de bin som istället för att stå och vifta hämtar mer nektar och pollen får bättre förutsättningar att överleva. Kommer vi att få se förändringar i detta beteende efter några generationer tro?
Frågan är kanske - finns det någon nackdel med nätbotten - eftersom det troligen inte går att få samma luftströmmar än helt stängda kupor?
-
Nätbotten har tillkommit för att få bättre luftcirkulation i kuporna, nästan alla nya konstruktioner idag har nätbottnar.
-
Det är det jag menar - är det i alla lägen en fördel med alltför bra luftcirkulation - finns det lägen då stängda bottnar är att föredra?
Är man ute efter riktigt bra luftcirkulation så borde man väl i så fall ha öppet upptill också med liten lufthuv så det blir skorstenseffekt i kupan?
-
Jag vet att det finns kupor som har ett litet lutfhål på toppen men det skall inte behövas om man har nätbotten har jag hört, det blir tydligen tillräckligt god luftgenomströmning endå.
-
Den kondens som bildas t ex vintertid är bra för bina, de behöver denna mängd vatten även på sommaren. Det skall man inte ventilera bort för bina vill själva hålla en jämn temperatur runt 30-34 ibland slår den bara på någon tiondel, sådan precision har dom.
Jag är allergisk mot alla sk superbottnar, många jag sett skapar bara en massa mögel pga dålig ventilation.
-
Lagom är bäst om jag tolkar ditt inlägg rätt. Vad är "sk. superbottnar"?
-
Mögel bildas bara under speciella omständigheter, se en länk som jag skrev för en tid sedan ang vinterfoder.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=56945.msg454506#msg454506
-
Hänger med i principen men har man nätbottnar så tar man ju bort mycket av binas möjlighet att justera själva. Nu håller vi ju inte på med biodling i urholkade trästammar och andra "naturliga" förutsättningar för bina i övrigt heller - så funderingarna är kanske helt obefogade...
Ska nu ut och lägga i en temp/fukt-logger i kupan!
-
Det finns olika superbottnar/universalbottnar som man tagit fram med EU-bidrag.
För mig är det mera slöseri med tid & energi, terapisysselsättning för en kategori som gör vad som helst mot ekonomisk ersättning.
Men dom älskar sin botten och jag låter dem göra det. Jag vill också ha fakta/mätningar i stället för att vifta med en svart pinne som är vit i båda ändar och tro att det hjälper.
Jag mäter just nu och en nätbotten är bra och fungerar, en vanlig Nacka botten.
-
Hel nätbotten eller/och högbotten med genomdrag från baksidan till flustret är det som gäller för mig. Lågbottnar med litet eller inget nät i bottnen är värdelöst. Upptill bör det vara tätt. Det är vad de är anpassade till. Finns ingen mening med att öppna där. Om bina hänger i klasar utanför flustret har de fått för få lådor.
-
bina står inte där och viftar för att det är roligt utanför att det behövs
kan vara förhög fuktighet av all honung eller förvarmt
sen vet jag inte effekten när man har nätbotten
-
Beträffande bottnar, så kan jag rekommendera Stig Svenssons konstruktion av högbotten. Jag har haft den i massor av år fungerar mycket bra. Stig Svensson finns i Vadsbro utanör Flen i Sörmland.
Hans
-
Angående högbotten eller ej så är enda skillnaden att det blir ett större utrymme under. Man får samma effekt och ännu mera med t ex en tomlåda under om man har 3/4 Langstroth.
Vill man ha ännu mera cirkulation kan man ta bort de två understa ytterramarna, det ger i så fall mera.
Det som kan stoppa ev luftvägar är mängder med döda bin på våren och med en tomlåda skapar man mera plats och minskar risken för att allt för mycket täpps till innifrån.
Tomlådan ger mest faktiskt. Man får inte mera cirkulation pga en massa ventilationshål i någon högbotten och bina sköter temperaturen och regleringen på egen hand.
-
I högbottnarna i Krav-gårdarna som vi leasar är det två fluster... ett fram och ett bak. Ett galler täcker det fluster som inte används. Det blir väldigt torrt och fint vinternedfall och inget vildbygge under dadantramarna blir det heller. I bottenplattan finns inget nät utan bara trä. Om det inte vore för att varroan landar på bottnen och inte ramlar ut ur kupan när de tappar fotfästet skulle jag bara använda sådana vid hembyggen. Gallret i bottnen är ju det som kostar pengar när man bygger!
-
Men hur ser en HR kurva ut under året?
-
Jag har några skälderhuskupor kvar, några står på tät botten och några med nätbotten. Bina fläktar på bägge bottnarna, men mycket mer på de med tät botten.
De fläktar likaså på mina Nacka-bottnar.
Håller man handen framför en ljum sommarkväll så riktigt känner man värmen och fukten som kommer utströmmande, så de är effektiva.
Jag tror (har alltså inga vetenskapliga belägg) för att en nätbotten ändå är effektivare. Luften kommer in den vägen, och fläktas ut av bina. Bina fläktar bara när temperaturen och/eller luftfuktigheten är för hög inne i kupan.
Och så skall man veta att bina inte bara fläktar på flustret, de sitter på ramarna och fläktar också, så luftströmmarna inne i kupan sköter de nog helt själva, och med storslagen precision.
-
Och så skall man veta att bina inte bara fläktar på flustret, de sitter på ramarna och fläktar också, så luftströmmarna inne i kupan sköter de nog helt själva, och med storslagen precision.
Svårt att säga annat än att det är en fantastisk värld vi lever i! :D
-
Formatet man använder har betydelse. Använder man Langstroth så har det givetvis ingen betydelse om det är Lanstroth, 3/4 Langstroth eller t ex Dadant som har samma yta, bara höjden skiljer.
Lådorna är lika stora till ytan och det är ytan som är intressant. 3/4 Langstroth har alltså en större och plattare låda än många andra märkliga format.
Stor yta på lådan ger också stor yta på innermåtten i lådan, det medför även att botten blir större.
Och om botten är större får man plats med mera nätyta och uppnår bättre ventilation. En Nacka botten är här helt perfekt med sin maskstorlek och sitt nät.
Ser man till ytan på botten kan man göra nätet större men då påverkar man balansen i bottnens hållfastighet, den skall palla för 100 kg och lite till.
Nu är jag på landet i helgen med 3G och lite annan magiskt tekninsk utrustning som Paint mm, men håll tillgodo med en bild ändå.
-
Kom över 10 tak och 17 bottnar i en butik i helgen till hyffsat pris, jag ser bara denna Nacka botten och SWI-BO lådan är det bästa jag träffat på.
Anledningen till att LP's Lars fick min stora order var att han kom med ett riktigt bra förslag på material som fungerar.
När vintern har varit så finns det i alla fall ett antal HR kurvor på dessa kupor vilket säger lite om ventilation/kondens i kupan.
Det är alltså det som händer mot slutet av vintern och på tidig vår som är intressant.
-
Varför tycker du att SWI-BOlådorna är bättre än nackalådorna? De är väl dyrare va?
-
Det handlar om att jag varit med om att knäcka en delad sarg (låda) på en kupa vid skattning. Ibland sitter de som f-n och man får sätta upp knät och vrida till.
Då har jag haft isönder en sådan som var i "byggsats" med 4:a sidor. Man kan limma och göra allt möjligt, men jag anser de blir slappa efter ett tag och det känns.
SWI-BO löste detta problem med hel sarg! Ser man till de priser jag fick på pall var det ingen större skillnad.
Men man köper det man tycker om.
Jag såg att någon beskrivit transport som en fördel då man fick in mera på en pall.
Skall meddela att LP tryckte in jäkligt många på en pall genom att trycka dom tvärs i varandra och fick in lika många på en jätte(HÖG)pall. Lastbilschaffisen såg mer än störd ut när han körde in den till mig.
Limma en sådan delad låda bra kanske löser mitt problem, men varför limma.
-
Den som står som Nackasarg helgjuten är det Swi-Bo eller?
-
Vet ej! Den jag sett är i delar. SWI-BO är i alla fall hel, den som jag köpte. Det kanske finns flera typer eller båda varianterna.
-
Nackakupan Langstroth!
MS Redskapsfabriken st pris 152:- för 3/4 Langtsroth.
LP's tar bara 100:- för en helgjuten låda (per /st).
Båda levererar på pall men jag misstänker vem som kan erbjuda bästa pris redan nu, eller jag vet det ... men offertpriset avgör så klart.
(referens katalogpriser på nätet)
För mig är lådan bokstavligen "helgjuten", det blir kanske några pallar till i höst om inte kronan förstört allt.
Problemet är plastramarna, man kommer inte ner i pris på plastramar.
En offert från Agreb på ca 6.000 st var t o m några tiöringar dyrare än de jag köpt tidigare, nästan löjligt. Då blir det ingen affär!
Är man med i BF får men en liten rabatt, men det är fortfarande fel pris.
Det är bara att hoppas att LP's eller någon tar fram en egen form och kör eget och pressar priset.
Jag har en kontakt som äger några container som går fram & tebax där jag rekar, vi får se var det slutar.
-
11,88 ink moms är inte så blodigt tycker jag men hittar du nån som kan pressa priset om du beställer en kontainer med massa kanske jag kan köpa in mig på en liten bit :P
-
Sten-Åke: Du har inte hittat någonstans där man tillverkar Dadant-ramar i plast?
Om inte, så jämförelsen 1/1 Langstroth i plast jfr. träram Dadant borde ge med cellyta i plasten?