Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Rasmus skrivet 14 jun-09 kl 18:38

Titel: Lådcykel utanför staden?
Skrivet av: Rasmus skrivet 14 jun-09 kl 18:38
Jag går i tankarna att köpa en lådcykel, typ christianiacykel eller Nihola, och jag är intresserad av hur de fungerar i praktiken. De flesta artiklar på nätet som jag har hittat i ämnet är skrivna med stadsfokus, och jag har något mer än 3 km till närmsta samhälle med affär... tack å lov är bygden relativt platt, men hur fungerar lådcyklar utanför staden om man vill transportera barn och matvaror egentligen?
Titel: SV: Lådcykel utanför staden?
Skrivet av: äppelmos på min nos skrivet 24 maj-15 kl 21:29
Det här var en gammal tråd med exakt mina funderingar så jag väcker den till liv igen. Någon som har några erfarenheter? Funderar speciellt på om någon har åsikter om för- och nackdelar med cyklar där man svänger hela lådan eller dom där bara däcken svänger. Orkar man köra en lådcykel utan hjälpmotor om man har usel kondition och hur mycket hjälper eldrift egentligen? Jag är kort, 159 cm lång, går det att få dom att passa när man är så liten? Tar man sig fram på grusvägar, är de stadiga, för- och nackdelar med olika märken...osv? 
Titel: SV: Lådcykel utanför staden?
Skrivet av: evamarta skrivet 25 maj-15 kl 00:05
Jag har en Nihola lådcykel sedan några år tillbaka. Jag köpte den på vintern (den var ju skitbillig, begagnad) och jag ångrade mej genast. Vad skulle jag egentligen med ett sådant åbäke till? Men min son avrådde mej och sa: "Men mamma, du måste ge den en chans! Vänta åtminstone till våren." Och det var ju bra det. Nu vill jag inte vara utan den. Förutom att ungarna (i tolvårsåldern och ca 160 cm långa) tycker om att leka med den (typ skjutsa varandra), använder jag den till att transportera allt möjligt. Framförallt sopor.  (Vi har ingen sophämtning, så vi måste köra bortallt.) Men även praktisk att köra mat från affären, till exempel.

Och ja, vi bor på landet med grusvägar och allt. I Skåne förvisso, så det är ju inga branta backar att tala om, men cykeln är otroligt lättrampad
och lättmanövrerad. Inte mycket tyngre än en vanlig cykel, tycker jag. När jag väl hade kommit igång kör jag den enkelt på vintern också. Vi har också haft den med cykelsemester då vi lastat den med tält mm. Det sparar mycket pyssel med att packa och fästa packing på annat sätt. Här är det bara att ösa ner lite vad som helst!

Jag och ungarna sliter mycket på den, så två gånger hittills ( en gång vartannat år) har jag varit tvungen att reparera den för ca 2.000 kr per gång, men det är det värt. Cykeln kostar ju några tusen att köpa ny.


Det här var en gammal tråd med exakt mina funderingar så jag väcker den till liv igen. Någon som har några erfarenheter? Funderar speciellt på om någon har åsikter om för- och nackdelar med cyklar där man svänger hela lådan eller dom där bara däcken svänger. Orkar man köra en lådcykel utan hjälpmotor om man har usel kondition och hur mycket hjälper eldrift egentligen? Jag är kort, 159 cm lång, går det att få dom att passa när man är så liten? Tar man sig fram på grusvägar, är de stadiga, för- och nackdelar med olika märken...osv?
Titel: SV: Lådcykel utanför staden?
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 25 maj-15 kl 08:49
Vi har ingen lastcykel, men jag funderar också på att skaffa en. Kommer dock tveklöst att ha elektrisk hjälpmotor. De grusbackar vi har här är på gränsen att man måste kliva av med en vanlig cykel, och en tyngre cykel som dessutom kommer att lastas med 10-20 kg i mitt fall (eller betydligt mer om ungarna vill lifta till fåren) skulle bli omöjlig.

Elassisterade cyklar verkar vara ett suveränt redskap för kortare gårdsjobb. Att slippa starta bilen eller traktorn för att man inte vill gå femhundra meter med skottkärran i ynka 4 km/h. Cykelfart känns helt OK.
Titel: SV: Lådcykel utanför staden?
Skrivet av: andtol skrivet 25 maj-15 kl 13:16
Det här hittade jag på ett annat forum:

http://www.ev-power.eu/en/By-Brand-Manufacturer/GWL-Power/E-bike-conversion-kit-EVBIKE-central-axis-system.html?listtype=search&searchparam=bicycle (http://www.ev-power.eu/en/By-Brand-Manufacturer/GWL-Power/E-bike-conversion-kit-EVBIKE-central-axis-system.html?listtype=search&searchparam=bicycle)

Titel: SV: Lådcykel utanför staden?
Skrivet av: Bösahusarn skrivet 25 maj-15 kl 13:37
Har en granne som dundrar runt på grusvägarna med en http://www.sortejernhest.dk/jern/ (http://www.sortejernhest.dk/jern/)
Finns ju motorpaket att köpa till...
Titel: SV: Lådcykel utanför staden?
Skrivet av: Ett svart får skrivet 25 maj-15 kl 14:59
Lådcykel med eldrift måste vara ultimat, då får man ju bättre plats med batterierna. Men jag undrar om de lovliga 0,34 hästkrafterna är någon hjälp på en så tung cykel? Även på den skånska slätten går det ju tungt när man får motvind på ett sådant fordon
Titel: SV: Lådcykel utanför staden?
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 25 maj-15 kl 16:58
Själv utvecklar man nog knappt så mycket, och sitter motorn i trampdrevet så man får nytta av växeln i uppförsbackarna. Eller som i mitt blivande fall, där jag givetvis skruvar på en motor själv, kommer att låta motorn kunna dra i ca 10km/h. Det är ju i backarna det behövs hjälp.
Titel: SV: Lådcykel utanför staden?
Skrivet av: äppelmos på min nos skrivet 27 maj-15 kl 23:00
Evamarta, har du eldrift på din cykel eller är den lättrampad ändå? Hur många växlar har du och är det både hand- och fotbroms eller bara handbroms?

Tycker du att det känns säkert att vara ute i trafiken med cykeln eller är den bred och gör så att bilarna gör läbbiga omkörningar eller vad jag ska säga? Känner man sig i vägen?
Titel: SV: Lådcykel utanför staden?
Skrivet av: vattuvarg skrivet 27 maj-15 kl 23:34
En "liggcykel" skulle minska luftmotståndet rejält...

https://www.youtube.com/watch?v=72dd2kHGxQM (https://www.youtube.com/watch?v=72dd2kHGxQM)