Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Eltillverkning => Ämnet startat av: Zigge skrivet 22 dec-05 kl 16:53

Titel: Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Zigge skrivet 22 dec-05 kl 16:53
I måndags åkte jag till stugan. Redan efter en kvart stängde solpanelens laddningsregulator av strömmen p.g.a. alltför dåliga batterier, de hade självurladdats (snö och is på delar av panelen).

Jag tog hem batterierna och satte dem på laddning. Innan jag kopplade in laddaren mätte jag spänningen till 12,1 volt. När såväl batteriladdaren, som batteriets lilla "fönster" indikerade att batteriet var laddat mätte jag spänningen till 14, 6 volt. Några timmar efter att jag kopplat bort laddare är spänningen 13.2 volt på det laddade batteriet. Jag gissar att det batteriet nu är fulladdat, eller i alla fall till 85% laddat.

Det andra batteriet håller jag på att ladda just nu och trots att spänningen över polerna är uppe i 14,6 volt visar det lilla fönstret att batteriet behöver laddas.

Jag har också läst att man under batteriets så kallade bulkladdning laddar batteriet till 14,4 volt och då har man uppnått 85% av batteriets kapacitet.
Under nästa fas, acceptansladdningen laddas batteriet med 14,4 volt och under avtagande ström.
Någon gång emellanåt (var 8:e vecka) ska man också utjämningsladda sina batterier och då med 4% av C (batteriets Ah) och tills spänningen slutat stiga, oftast runt 15,5 - 16,2 volt.

Jag gillar inte att "gasa" batterierna till drygt 16 volt hemma i lägenheten (1 meter från min askkopp)  :D, så vad har ni för råd när det gäller batterier (våta batterier)? Ska jag gasa vidare, eller ska jag aavbryta laddningen?

Vad som också händer är att när jag kopplar om från snabbladdning 5,5 A, till normalladdning 4 A sjunker spänningen till 14,0 volt.

Det vore kul med lite ytterligare förklaringar om varför batterier gör som de gör vid olika ström, men fortfarande samma spänning gissar jag.?
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: PowerMizer skrivet 23 dec-05 kl 10:46
Hej Zigge!

Såhär på rak arm har jag inte så mycket att tillföra, men jag har bl. a. en pärm som heter "Batterier i teori och praktik" och i den är det Tudor som delar med sej av sina teorier samt Vattenfalls rekommendationer och erfarenheter gällande sina batterianläggningar.

Prata även med vår käre moderator, för jag _tror_ att han har kläm på detta.....

Generellt kan jag väl säga att det är svårt att ladda ett batteri på ett _bra_ sätt med en vanlig billaddare. Man behöver bra med tid, mycket tålamod, goda kunskaper och en (eller två)  _exakt_ multimeter, inte nått från "Claes i sjön". Själv kör jag med en "Fluke 79III" och en "Unigor A-40", men saknar tid och tålamod. ;)

Bäst är att helt släppa det med vanliga laddare och direkt kasta sej på semi-proffs eller proffsgrejor. Jämför man priset på batterier contra priset på laddaren så finner man oftast att det är bättre att lägga krutet på en dyr laddare än att byta batterier ofta p.g.a. felaktig laddning.

I katalogen "Conrad" (www.conrad.se) finns det på sidan 179 en hyfsad laddare som dessutom verkar ha ett mkt. bra pris. Den klarar 20 A och är gjord för att ladda batterier mellan 50-400 Ah på ett _bra_ sätt. Artikelnummret är 51 21 83-06 och priset är 1490:-. Jämförbara laddare brukar vara tre gånger så dyra. Dom kallar den för en profesionell laddare, men jag väljer nog snarare att kalla den  för "semi-proffs".....

Jag anser ändå att den verkar vara helt rätt för de flesta av oss!

Ha det gott!

/P
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Zigge skrivet 23 dec-05 kl 11:35
När jag mätte spänningen över polerna senast var det 14,5 volt och då plockade jag bort laddaren (för 299 kr hos OK) som indikerade laddat batteri.
Idag, 10 timmar efteråt visar batteriet en späning på 13,2 volt och det bör innebära att batteriet är fulladdat, även om batteriets lilla fönster säger att det behöver laddas.

Det här med batterier är intressant, med tanke på att man senare ska ha dem ute i verkligheten och inte hemma för laddning.
Laddar man dem med en generator till 14,4 volt och sedan låter ett laddningsrelä, eller en shuntregulator "slå ifrån", får man dem laddade till 85% (om jag fattat vad jag läst).
När batterierna sedan förbrukats ner till 50% av C (batteriets kapacitet i Ah) anses det vara urladdat (talar nu om vanliga våta batterier). För att sedan ladda batteriet krävs 115% av vad man förbrukat för att återställa batteriet.

Har man ett batteri på 75 Ah, innebär det att man normalt bara laddar det till 75 x 0,85 = 64 Ah. Halva sin kapacitet når det vid 75 x 0,5 = 38 Ah. Alltså kan man bara utnyttja 64 - 38 = 26 Ah, i sort sett inte mer än en 1/3 av vad som står på batteriet.
Batterier är alltså ganska värdelösa grejer.  :D
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: PowerMizer skrivet 23 dec-05 kl 23:45
Hej i juletiden!

Det finns (se t.ex.nedan) listor över vilospänningen <-> laddningsgraden. Men som den bakåtsträvare :) jag är så gillar jag mest syraprovaren....

När det gäller värdelösa batterier: Är det inte som med så mycket annat att storleken _har_ betydelse!? Jag menar att om man har nog stora (och billiga=begagnade) batterier så har du ju ändå dina Ah's där... Sen kan man ju inte gå till överdrift åt andra hållet: man måste ju ha nog med laddning till batterierna också...

Jag har f.ö. konverterat från att predika 48 V till mera moderata 24 V... Varför? Enligt några kontakter jag har så övergår industrin från 48 V till 24 V med inverters för 230 VAC. Jag vill ju få tag på grejor enkelt o billigt, och då faller mina argument för 48 V även om jag inte gillar det ökade kravet på grova kopparledningar. Jag har gjort det!! Ändrat ståndpunkt!  ;D

Som tur är stör detta mina planer ytterst lite, men jag har börjat ragga invertrar och andra leksaker för 24 V nu...

Ha det gott och GOD JUL!
/P



HÄR NEDAN ÄR ETT DIAGRAM ÖVER VILOSPÄNNING <-> LADDNINGSGRAD
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Mikael Perman skrivet 28 dec-05 kl 06:05
Hej.
Ska försöka svara på dina frågor, så långt det går, eftersom jag inte har ett datablad för just dina batterier.

Du skriver alltså:
-"I måndags åkte jag till stugan. Redan efter en kvart stängde solpanelens laddningsregulator av strömmen p.g.a. alltför dåliga batterier, de hade självurladdats (snö och is på delar av panelen).".

Detta är ett problem, att batterierna inte stängs av totalt under vintern. De bör alltid vara fulladdade under vintern, och inte användas, egentligen.

Är de fulladdade, och FRÅNKOPPLADE, överlever de vintern utan problem, speciellt som temperaturen är låg, och självurladdningen också den lägsta tänkbara.

Just en liten, liten urladdningsström är annars ett säkert sätt att förstöra flera olika batterityper.

XXXXX

Du fortsätter i ditt brev:
-"Jag tog hem batterierna och satte dem på laddning. Innan jag kopplade in laddaren mätte jag spänningen till 12,1 volt."

Jag måste fråga, gällde detta varje batteri för sig, eller då de var parallell-anslutna för laddning?

Anledningen till att jag frågar, är att jag kan tro att dina båda batterier faktiskt är i olika skick.

XXX

Du fortsätter:
-"När såväl batteriladdaren, som batteriets lilla "fönster" indikerade att batteriet var laddat mätte jag spänningen till
14, 6 volt."

Jag gissar att det lilla fönstret är en liten flottörindikator i ett batteri med syran i flytande form.

Dessa indikatorer är NOTORISKT inexakta, och bara en grov indikation. Mätning med en riktig syra-densitetsmätare är, precis som Power-Mizer säger, det enda som är tillräckligt noggrant.

XXXX

Att du mäter spänningen till 14.6 volt under slutfasen av laddningen, säger dessvärre inte ett förbaskade dugg om batteriets laddningsstatus.

Det är visserligen 2.43 volt per cell, som borde räcka för att utjämningsladda ditt batteri,och ladda det fullt, men frågan är om den tid du använt för laddningen är tillräcklig? Jag tror inte det, men mer om det senare.

När sedan ett batteri står helt frånkopplat under längre tid (gärna ett dygn!), så uppträder efter ett tag den så kallade OCV- spänningen (Ursäkta språkgrodan!)

Om OCV-spänningen är 2.2 volt, om det är tillräckligt med spänning, kan jag inte svara på. Det måste du faktiskt slå upp i databladet. Eller gå över till syradensitetsmätning, ännu hellre.

Du bör alltså INTE acceptera en 85%-ig laddning, utan full laddning är ett måste, samt dessutom syrautjämning i batteriet.

Det kan kräva avsevärt att du utför avsevärt längre laddning, och för batterier med flytande syra, är  dessutom en viss gasning ofrånkomlig.

Oundvikligt med gasning alltså, om det är den batterityp jag tror du har.

XXXXXXXXX

Det andra batteriet får en polspänning på 14.6 volt, och den lilla flottörindikatorn visar att det inte laddar.

Det kan bero på två saker.

1. Dessa små indikatorer är som sagt NOTORISKT inexakta, och kan visa i princip vad sjutton som helst.

eller om nu indikatorn RÅKAR visa rätt.

2. Det du mäter är den faktiska utspänningen från en klen batteriladdare, där utgångsspänningen är tämligen dåligt reglerad, eller inte reglerad alls. Som inte ska användas för att ladda dyra batterier överhuvudtaget, utan möjligen användas till ett bilbatteri som råkat bli för urladdat, och ska sparkas igång igen.

XXX

Det som jag fruktar vad gäller dina batterier, alltså båda två, eller åtminstonde det som var svårt att få upp laddningen i, är att det har blivit en så kallad sulfatering på cellernas yta.

Vilket betyder att de har stått ouppladdade under allt för lång tid, och därmed fått annorlunda kristallstruktur på plattornas blyoxid, vilket gör att kristallerna tar EXTREMT lång tid att återladda. Säg 10-20 gånger normala laddtiden. Om det går alls.

Ta kontakt med batterileverantören/databladet, men jag skulle tro att du behöver ligga och ladda vid en säg 2.4 volt per cell under ett par veckors tid. Och prova om du fått resultat säg en gång var tredje dag. (alltså motsvarande 14.4 volt för ett 12-voltsbatteri.

Det kan också hälpa att cykla batteriet, dvs ladda ur det genom ett kraftigt motstånd på säg 4 timmar, och sedan ladda upp det igen. Upprepa en till två gånger.

Att ditt batteri vägrar att ta laddningen KAN också bero på att det förstörts permanent, dvs en del av höljet på plattorna har vittrat av och lagt sig på botten av batterikärlet, då det var icke fullt uppladdat.

Allt detta är tyvärr bara fingervisningar, man måste prova sig fram för att kunna avgöra det ena eller andra, och man måste ha vettiga datablad över batteritypen.

Det kräver alltså dessvärre erfarenhet att återställa skadade batterier, eller avgöra om de är bara att kassera.

XXXXX

Du skriver:
-"Jag har också läst att man under batteriets så kallade bulkladdning laddar batteriet till 14,4 volt och då har man uppnått 85% av batteriets kapacitet.
Under nästa fas, acceptansladdningen laddas batteriet med 14,4 volt och under avtagande ström."

Ja det stämmer ungefär, så där. Ingen vetenskaplig sanning, men grova någorlunda fungerande tumregler. Ett riktigt datablads uppgifter är dock att föredra.

Det viktiga är dock att man genomför BÅDA delarna av laddningen, och inte stoppar efter den ena, för att man tror att det är nästan OK.

Du fortsätter med:
-"Någon gång emellanåt (var 8:e vecka) ska man också utjämningsladda sina batterier och då med 4% av C (batteriets Ah) och tills spänningen slutat stiga, oftast runt 15,5 - 16,2 volt."

Detta är dessvärre nödvändigt, speciellt om man har dåliga laddare/billiga laddare.

Men igen, detta är FINGERVISNINGAR, inte fakta. Kontrollera vad som gäller för just DITT batteri vad gäller spänningar, tider och inladdad kapacitet. Det är databladet som visar hur du ska göra med detta exakt. Och en del batterier tål inte utjämningsladdning alls, de förstörs av den.

XXX

Du gillar inte att gasa dina batterier bredvid askkoppen.

Jag gillar inte att ÖVERHUVUDTAGET ladda batterier med flytande syra i bostadsrum. De kan sprida syraånga också, som du känner som "batterilukt".

Men det kan dessvärre vara nödvändigt att gasa batterierna.
Rådet är enkelt, och jag upprepar det. Gör PRECIS som det föreskrivs i databladet för just ditt batteri. Har du inget datablad, så skaffa ett.

XXX

Angående solanläggningar, så är det ju väldigt bra om ALLA precis alla som har en solenergianläggning, faktiskt har ett litet billigt bensinaggregat. man klarar sig nästan inte utan det.

För om vintern där du bor är så mörk att du får knappt underhållsladdning från solcellerna, ja då måste du se till att batteriet är fulladdat innan vintern på annat sätt.

XXX

Vad gäller BILLIGA batteriladdare, så ska man inte använda billig skit ifrån OK, utan åtminstonde en elektroniskt reglerad laddare, som har ett kontrollerat laddningsförlopp, med dels en bulkladdning, och dels en utjämningsladdning HELT AUTOMATISKT i sitt reglersystem.

Jag håller på att prova en billig sådan från Biltema just nu. Kanske, kanske är den tillräckligt bra för batterier upp till en 100Ah, och den kostar 495 kronor. Billigare än så kan man ÖVERHUVUDTAGET inte komma. Som jag har sett det.


Mikael Perman.
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Zigge skrivet 28 dec-05 kl 14:21
PowerMizer, tack för diagrambladet! Det är förståndigt av dig att sikta in dig på 24, istället för 48 volt, eftersom det inte finns en hel del apparater för 24 volt...sämre är det med 48 volt.

Mikael Perman, tack för all information.
Nu tror (och hoppas) jag inte att batterierna skadats. Hag tog hem dem för laddning när jag insåg att solpanelen inte gjort någon som helst nytta och att batterierna tappat kapacitet trots att jag inte varit där och förbrukat ström på några veckor.

Spänningen 12,1 volt var spänningen över varje batteri för sig, alltså inte parallellkopplade.

Det lilla syrafönstret var ett frågetecken, om de var att lita på eller inte. Jag förstår att de inte är något att lita på.

Batterierna köpte jag hos OK för 545 kr/st nu i somras när de körde extrapris på 75 Ah fritidsbatterier. Batteriladdaren köpte jag för något år sedan till den förra bilen som var lite svårstartad när det var kallt ute.

Att jag laddade batterierna till 14,6 volt, berodde på att jag mätte spänningen över batteriet innan jag skulle gå och lägga mig och då visade det 14,6 volt. Jag misstänkte att en fas i laddningen med kraftig gasning hade börjat, därför avbröt jag eftersom de står hemma i lägenheten.

Nu har det gått nästan en vecka sedan jag laddade dem och de visar nu 13,0, resp. 13,07 volt. Det jag laddade senast ligger något högre i spänning, men de sjunker i samma takt, ca: 0,1 volt på tre dagar.

Jag har ingen syraprovare (bör kanske skaffa mig en sådan) och då är det kanske svårt att veta hur laddade de är. 13 volt låter ju fulladdat, men det kanske ändå inte behöver betyda att det finns någon ork i batterierna?
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Mikael Perman skrivet 30 dec-05 kl 07:25

Hej.
Med ledning av vad du berättat nu, så tror jag också att dina batterier är helt OK. Låt de vila ett par veckor mät dem igen, och förnya laddningen en kortare stund, och se vad som händer då.

Rent generellt, jo det är faktiskt så att vissa feltillstånd kan finnas på batterier, så att du läser en OCV som verkar helt OK, men ändå har batterierna ingen reell kapacitet kvar. Så är det tyvärr.

Nu tror jag inte att det är så för dig. Men att koppla loss batterierna, och ta hem dem och ladda dem över vintern, är att rekommendera. Eller köra ett bensinaggregat innan man lämnar för vintern, ladda batterierna helt fulla, och sedan koppla loss dem. Tyvärr kan olika laddningsregulatorer dra viss tjuvström, hur mycket beror på fabrikat och typ, dessvärre

(Det räcker att koppla loss ena batteripolen.)

Mikael Perman.
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: a-h skrivet 01 jan-06 kl 23:02
Att lägga ner så mycket energi på ett ev. urladdat batteri verkar en smula naivt. Köp ett nytt om det tappat effekt eller är urladdat. Och inte alls är det skit att köpa billig laddare på OK, dessa kan hålla väl så bra som dyra laddare. Har själv använt billiga laddare åtminst i 5 år utan problem, ett vanligt fritidsbatteri av billig modell håller minst lika länge.
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Zigge skrivet 02 jan-06 kl 21:48
Anledningen till att jag vill lära mig lite mer om batterier, är att de är dyra att köpa och behöver man några blir det en slant. Kan man få dem att hålla i tio år är det ju synd att dräpa dem på ett år, så jag är tacksam för det kunnande och de tips Mikael Perman och PowerMizer bjuder på.

Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: PowerMizer skrivet 03 jan-06 kl 09:28
" ... så jag är tacksam för det kunnande och de tips Mikael Perman och PowerMizer bjuder på. "

 *rodnar* :-[
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Mikael Perman skrivet 03 jan-06 kl 18:10

Hej.
Personligen så har jag räddat batterier så att de är användbara igen, flera gånger. Det är alltså erfarenhet och icke teoretiska spekulationer.

Om man sedan tycker att det är värt pengar och ansträngning, istället för att köpa nytt, är ju en fråga. För billiga batterier, kanske det går på ett ut, men för en större batteribank så ser jag det som helt klart, det är värt pengarna.

Mikael Perman.
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: ollebolle skrivet 09 jan-06 kl 21:02
Kan vara bra att veta att självurladdningen blir mycket mindre i kyla. Jag tar aldrig hem batterierna i båten utan har lite koll på spänningen och laddar när de tappat till c:a 12,5V.

Det kan vara bra att göra en urladdningskurva för batterierna så att man får lite hum om spänningen vid olika laddningsgrad. Det blir då lätt att se vad man har kvar i kapacitet. Har batteriet en vilospänning (obelastat) på 11,5V så kan man betrakta det som urladdat. Även om det går att ta ut ganska många Ah till så är det inte bra för batteriet.

En blyack ska alltid förvaras fulladdad. Annars börjar blyplattorna att omvandlas till blyslulfat mer eller mindre på ytan och kan vara helt oemottagligt för laddningsförsök. Ingen ström alls när 15V läggs på. Det kan då gå att skrämma igång accen med höga spänningar som kan bryta igenom blysulfatytan och accen kan göra tjänst igen om man har tur. Kapaciteten kan ha minskat radikalt dessvärre.  

För att göra en urladdningskurva kapacitet/spänning räcker det med en 12V-lampa (för en 12-V-acc) från t.ex en strålkastare till en bil och en voltmeter.

Om det står 55W på lampan så kan man approximera strömmen den drar till 4A om den är en gammal använd lampa (alt. mät strömmen om voltmetern klarar så hög ström). Ladda batteriet och låt det stå några timmar.
Mät spänningen, brukar bli 12,7V = full kapacitet.
Låt lampan dra ur ström t.ex två timmar. Man har då förbrukat 2x4 Ah=8 Ah. Låt accen vila några timmar - mät spänningen skriv in 8Ah förbrukat spänningen = 12,63V(eller så) - dra ur ytterligare 2 timmar=8 Ah osv.
När spänningen i vila är nere på 11V kan man sätta stopp och betrakta accen som tom.

Nu har man en kurva eller tabell som man kan använda för att se hur mycket batterikapacitet man har kvar att utnyttja.

Kom ihåg att ladda genast som batteriet laddats ur om möjligt. Då håller batterierna i ganska många år. Köp inte batterier som använts lite. Troligen också laddats lite=helt slut.

Blyaccar är alltså känsliga för oladdning men tåliga för överladdning. Spänningar över 15V ska man akta sig för dock då det blir en hel del vätgas och man får fylla på batterivatten oftare. Att ha en termostat som övervakar batterikärlets temperatur kan vara bra om man har tillgång till kraftig laddare. Koppla termostaten så att laddaren bryter om temperaturen stiger till 30-35 grader. När temperaturen börjar stiga börjar också accen att bli full. Kan noteras i urladdningskurvan vad just den typen av acc. har för laddningsgrad då en viss temperatur uppmätts. På detta vis kan man använda sig av snabbladdning om en kraftig laddare finns att tillgå. En bra laddare går ner i ström själv.      
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Zigge skrivet 09 jan-06 kl 21:44
Mina batterier står normalt i en sommarstuga och laddas av en solpanel. I höst har jag varit där mycket och senast, i december, märkte jag att solpanelen inte längre laddade dem eftersom det var snö och is på panelen. Redan efter en kvart stängde solpanelens laddningsregulator av alla förbrukare, trots att jag bara haft några lampor på under 15 minuters tid. Det var anledningen till varför jag tog hem batterierna för laddning, annars hade de fått sitta kvar. Hemma mätte jag sedan spänningen till 12,1 volt. Nu är det några veckor sedan jag laddade dem och de håller fortfarande 12,8 - 12,9 volt.
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: ollebolle skrivet 09 jan-06 kl 22:07
Då är det säkert ingen fara med dina batterier.

Men lätta att kolla med ett urladdningsprov.

I båten har jag 3 accar parallellkopplade (vilket oftast inte rekommenderas men är enkelt). Är de av samma typ och inköpta och inkopplade samtidigt är det ok så länge ingen cell börjar strula. Då kan de andra batterierna laddas ur av det trasiga. Men det märker man och får då byta hela packen.  
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Zigge skrivet 09 jan-06 kl 22:36
Jag tror heller inte att det är några problem med mina batterier. Hur batterier fungerar har jag aldrig tänkt så mycket på tidigare, så dags att lära sig lite om det hela och det har jag gjort nu.
Tack alla som kommit med tips och råd!
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: PowerMizer skrivet 09 jan-06 kl 22:55
En blyack ska alltid förvaras fulladdad. Annars börjar blyplattorna att omvandlas till blyslulfat mer eller mindre på ytan och kan vara helt oemottagligt för laddningsförsök. Ingen ström alls när 15V läggs på. Det kan då gå att skrämma igång accen med höga spänningar som kan bryta igenom blysulfatytan och accen kan göra tjänst igen om man har tur. Kapaciteten kan ha minskat radikalt dessvärre.


Hej på dej! :)

Håller med om det absolut mesta, men inte om sättet att rekonda sulfaterade batterier. Min lära går ut på långsam laddning, långsam urladdning ett flertal gånger tills den glasartade beläggningen lösts upp, och sedan snabbladda det så att den upplösta beläggningen släpper och får 'ramla' ner till botten där den inte gör så stor skada. Men som du menar så har man bara räddat livet på batteriet, inte gjort det som nytt.  :(

Ha det gott!
/P
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Mikael Perman skrivet 10 jan-06 kl 09:11

Hej.
Jag och kamrater har använt en KOMBINATIOn av de två metoderna. Alltså använda förhöjd spänning, men med strömbegränsning inlagd till ett väldigt lågt värde. (50-100 mA) Och låta detta ligga på en lång tid, alltså vi talar om veckor. Avsikten är att det helst INTE ska lossna bitar från plattorna.

Detta kombineras med cykling av batteriet, alltså urladdning genom motstånd, och sedan återuppladdning igen. Vid nästa cykel, kan man sänka spänningen, men fortfarande högre än normalt.

Osv, upprepa en eller två gånger till. Fungerar inte detta, så ger man upp och skrotar batteriet.

En 70-80% av batterikapaciteten ska man kunna återvinna på detta sätt.

Anledningen till mina (och arbetspolares) försök med detta, är att vi har jobbat respektive hållit kurser i U-länder, där man ofta försöker klara sig med så låga kostnader som möjligt. Alltså det som inte är ekonomiskt försvarbart i Sverige, kan vara vettigt att genomföra i Tanzania.

Detta gäller ju allt, från regummering av däck till återanvändande av elmaterial.

Mikael Perman.
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: ollebolle skrivet 10 jan-06 kl 10:14
Jag har inte lyckats med vanlig spänning på hopplösa batterier. Ingen ström alls har gått igenom batteriet vid försök. Troligen alltför hårt sulfaterat.

Har bara hört att hög spänning skalll läggas på - har inte provat själv så jag tar tillbaka tills jag har provat med ett hopplöst batteri.

Eller finns någon annan som har lyckats med det hopplöasa batteriet som inte tagit åt sig något efter några veckors laddning?
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: ollebolle skrivet 10 jan-06 kl 17:29
Förlåt. Läste slarvigt.

Förhöjd spänning står det ju. Visst ska man lägga seriemotstånd t.ex en glödlampa ifall accen börjar ta laddning då kan det bli överladdning.
Måste prova detta på någon acc. Tråkigt när man glömt bort ett batteri och det är tvärdött.
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Johan von Stolle skrivet 10 mar-06 kl 17:57
Hej
Jag haller ocksa pa att lära mig mer om hur batterier skall laddas för det är viktigt i en solcellsanläggning. Jag hittade en enkel och bra beskrivning (för sadana som mig som inte förstar nagonting) pa www.tudor.se. Den heter Batterikurs eller nagot sadant och förklarar bra olika laddningstyper osv.

mvh
Johan
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: tp skrivet 23 mar-06 kl 14:42


som jag förstått det ska man varken ha bilbatterier eller fritidsbatterier när man använder uppladdning via solceller utan att man ska ha specifika "solcellsbatterier" som klarar just att laddas upp med små strömmar under lång tid. Bilbatterier är ju inte alls gjorda för det utan kör laddas fort upp/laddars fort ut principen ;-)

Men vilka batterier har ni då och var har ni köpt dem? Man vill ju gärna inte skicka efter dem med dyr frakt som resultat. Jag ska prata lite med någon återförsäljare men det vore kul att se vad ni har ni som redan kör med solpaneler.  
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Zigge skrivet 24 mar-06 kl 21:53
Jag använder två stycken fritidsbatterier (12 V 75Ah), inköpta hos OK/Q8 för 545 kr/st. Dessa funkar utmärkt till min 130-wattspanel.

När jag byggt och kopplat in ett vattenhjul på 60-80 watt och ett 3-meters vindkraftverk (500 watt vid 7,7 m/s) kompletterar jag med 2 st fritidsbatterier, 120 Ah. Dessa parallellkopplar jag till 24 volt.

Det kan tyckas vara klent med batterier, men jag är inte orolig, jag kommer alltid att ha ström...mer än jag behöver.  :D
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: PowerMizer skrivet 26 mar-06 kl 00:15
Heeej Zigge!!

Trodde du lämnat oss, och inser att du bara varit ute IRL ett tag! ;D

Det är så länge sedan att jag tvekar att svinga pekpinnen mot dej! :-[
-Du menar att seriekoppla dom, antar jag...  :) Kunde inte låta bli! :D

Ha det bäst!
/P
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: tp skrivet 26 mar-06 kl 10:16

så "alla" använder fritidsbatterier?
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: PowerMizer skrivet 26 mar-06 kl 20:43
Hej TP!

Jag har kört med batterier från kraftstationer typ "Tudor Classic" och även med typ "Tudor VR AGM"

"Skrotade" batterier från kraft/transformatorstationer, Permobiler, stora eltruckar och sånt brukar duga gott hemma. Fick tag på 12V/150Ah-batterier från Vattenfall när dom var 10 år gamla och nu (19 år) börjar vissa celler dricka lite mera vatten än de övriga. Får kolla/fylla var annan månad. Helt okej enligt mej! :)

Jag köpte fyra stycken "Tudor Marathon L6V160" 6 V 160 Ah (=24V 160Ah) för ca: 4500:- och då får man 12 års garanti! Lite dyrare än fritidsbatterier, men mycket längre livstid och garanti. Borde bli billigast så. *rekommenderas*

Ha det gott!
/P
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Zigge skrivet 26 mar-06 kl 23:44
PowerMizer, självklart menade jag seriekoppla.  :D
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: tp skrivet 27 mar-06 kl 14:22
ok PM

tack för lite alternativ att fundera över.
Ja gamla truckbatterier borde väl vara rätta sorten eftersom de laddas upp och ur väldigt många ggr.  De borde dock laddas upp snabbare än en solpanel klarar antar jag men det kanske inte spelar så stor roll. Tar man de som är halvt uttjänta till billig penning så funkar det nog.

Ska försöka få ihop till ett 24 V batteri snart.
Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Zzmoose skrivet 01 jun-06 kl 23:51
Powermizer,

kan du berätta var du får tag på dina batterier?

Själv söker jag 4 st 6volt 300amp typ Tudor Classic
samt 2 sealed-lead Extreme environment 12volt 70amp
batterier men har inte lyckats hitta några begagnade.....

Titel: Re:Hur ska batterier laddas?
Skrivet av: Suresh skrivet 02 jun-06 kl 08:04
Gå till en bil- eller lastbilsverkstad.

Överskott på bra 12V-batterier kan finnas i exporthamnar då batterier på beg fordon ofta plockas bort före skeppning.