Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: louise skrivet 08 maj-09 kl 15:01
-
Ja.. en dag ska jag ju ha en egen traktor, inte låna. Har alltid tänkt att det duger gott med en mf35 (som jag lånar nu).
Men, förhoppningen är att få arrendera och kanske komma upp i tio hektar (om det nånsinn blir möjligt...). Dessutom har jag i dag kört fast med lilla 35.an bara för att det regnar. Den tål inga blöta jordar alls, bara halkar omkring.
Så hur mycket bör man byta upp sig men ändå fortfarande ha en mycket enkel gammal grej? jag vill i nte att den slirar fast å inte orkar en plog eller en gödselkärra som är tom (!), den ska klara en två-skärig plog och .. tja. Längre har jag inte tänkt.
-
Slirar traktorn mest hela tiden så är det nog däcksmönstren som är nerslitna.
Sen beror det en del på körteknik också.
Är det riktigt blött så bör man undvika att köra där om man inte har 4WD eller halvband (skogsutrustning).
Om det börjar slira hjälper det ofta(st) om man genast trampar ner diffspärren (låser drivhjulen till varandra så att inte ett kan snurra medan det andra står still).
Observera att man alltid ska styra rakt fram medan diffspärren är inkopplad, och så snart man kommit upp på fast mark tillse att spärren kopplats ur innan man kör vidare.
Annars kan saker gå sönder i transmissionen.
MF35 är en förträfflig traktor som bör passa dina behov perfekt tror jag, men den är ingen caterpillar.
-
hm.. diffspärren? Har för mig att alla i nte har det, men jag minns inte vad det är. Var ska jag trycka? Å så är det backning som gäller, framåt kan jag köra i nerförsbacken, men jag måste vända å åka upp igen. Ett extremt smalt skifte.
Möjligt däcken är för slitna, men gödselkärran måste hem, det utan att köpa nya däck mitt i allt.
-
Nä. Nu har jag läste manualer å glott på min traktor. Den har ingen diffspärr.
-
Om den har diffspärr heter den 35X
-
Tydligen finns det ingen diffspärr, det är en klar nackdel.
Se till att det finns på den traktor du en gång köper, finns på i princip alla fom 60-talet och framåt.
Om bara ett hjul snurrar vid fastkörning, kan man i viss mån motverka slirningen genom att mjukt styrbromsa hjulet som snurrar.
Sen kanske det är bättre att backa nerför, om du ska backa uppför hamnar mycket av vikten på framhjulen istället för bakhjulen, där den gör nytta.
-
Men hallå, jag kan inte backa nerför ha rjag ju sagt. Den står där den står. Detta är förutsättningarna.
Hur gör man när man "styrbromsar"? Det är det hopp jag har nu;)
Gångtrött sa att jag skulle sätta på snökedjorna. Känns också som en vettig åtgärd.
-
Fotbromsen har två sammankopplade pedaler, viker man upp spärren som håller ihop dom kan man styrbromsa.
Bra t ex när man harvar och behöver svänga tvärt.
Men det låter lite som att du målat in dej i ett hörn, tror inte styrbromsning räcker.
Be nån granne dra dej loss, det svider lite i stoltheten jag vet, men ibland är det bästa lösningen.
-
skratt. Måhända måste jag be en granne... Å andra sidan är det väl lika bra å vänta på att det torkar upp? Om det inte tar vansinniga evigheter.. Jag kan ju ändå inte plöja förrän det torkar. Så även om jag får bort kärran så kommer jag inte vidare.
Men hur ska jag bromsa för att det ska ha effekt? VAd ska händ? Vilket hjul ska bromsas?
-
Finns ingen diffspärr så snurrar det hjul som har sämst fäste medan det andra står still, med följd att man inte kommer nån vart alls.
Bromsar du försiktigt det hjul som snurrar, så förs drivkraft över på hjulet med bästa fästet.
Sitter man inte alltför illa fast kan det räcka för att traktorn ska börja rulla.
Väl loss så kan man släppa upp bromspedalen.
Får man bara lite fäste kan man försöka gunga loss genom att trampa ner och släppa upp kopplingen (sker intuitivt, be mej inte förklara detta tydligare).
Se gärna till att få upp lite levande kraft (rörelseenergi) genom att gasa på ordentligt uppför backen, då är det mindre risk att traktorn fastnar igen.
Kanske går det lättare att ta sats genom att köra framåt en bit för att komma loss ur surhålet, sen lägga i backen och gasa på av bara helvete uppför backen, tillbaka genom surhålet alltså.
Men sånt är svårt att bedöma härifrån.
-
hm.. tycker det är det sista jag har gjort. Men inte gasat så mkt, för så fort jag vräkte på så slirade det bara ner sig. Köra framåt är inga som helst problem, men jag får ändå inte grepp att backa med ordentlig fart, det bara slirar överallt.
Har också provat att lägga halm bakom alla hjul för att få fäste. Men icke..
Jag körde fast på helt plan mark för några månader sen. Inte superblöt, men, tja, blöt. Den tål inte mycket alltså.
-
Däcksmönstret är gjort för att få bra fäste framåt det är självrensande åt det hållet,fast bakåt är det kasst.Jag har haft däcken felvända på min traktor och då var den helt värde lös på att ta sig fram.Går det inte att vända vagnen på något vis så du slipper backa?mvh Anders
-
Har jag fattat rätt i att du har en kärra kopplad till traktorn?
I så fall kanske du kan koppla loss den, lättare att få loss traktorn då.
Sen koppla en kätting till kärran och dra den baklänges uppför backen.
OBS! - Förutsätter att traktorn inte är alltför nerslirad i smeten, annars kommer du ändå inte loss.
Lättare för grannen att dra upp hela ekipaget istället för traktor och kärra var för sig.
-
Ja, att be grannen är nog lämpligast.. Glöm allt backande, är det skitigt så är det minimal chans att komma nånvart bakåt. Försök ta dig framåt, och använd styrbromsarna om det vill svänga för dåligt, så du kommer runt.
-
Ser det hopplöst ut så slira gärna lite till, ta några bilder och skicka in t ex hit:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=4393&view=next (http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=4393&view=next)
och lägg framför allt in dom här i tråden.
Vi är många som har stor behållning av såna bilder.
-
Trodde jag sagt att jag kopplat loss traktorn och kört hem. Men kärran är kvar å vårbruket står stll.
Jag äger ingen kamera, glöm bilder.
-
http://www.maskinisten.net/album_showpage.php?pic_id=554
http://www.maskinisten.net/album_showpage.php?pic_id=552
http://www.maskinisten.net/album_showpage.php?pic_id=2607
http://www.maskinisten.net/album_showpage.php?pic_id=3983
Är några svårare fastkörningar
Edgar
-
Trodde jag sagt att jag kopplat loss traktorn och kört hem.
Trodde jag sagt...lite mer genomtänkta frågor tack så får du kanske adekvatare svar. ;)
-
varför så irriterad? jag är inte sur för att svaraen blir konstiga, jag får ju bara lägga till, så löser det sig.
-
du har ingen du kan låna ett par kjedjor av? då brukar det greppa ganska bra.
-
tja... vad är det jag ska göra med kedjorna menar du? Är det snökedjor du menar, eller en kedja att dra den med... Båda de två har jag.
-
Lägg på snökedjor så ska du se att du kommer loss ;)
-
Kärran bärgad utan specialarrangemang. Det räckte med att ytan på jorden torkade lite. Så, åter till - lämplig traktor!
-
MF 35:an och liknande storlekar har funkat för hundratusentals bönder som använt dom i alla väderlekar, så jag fattar inte varför den inte skulle räcka till.
Det gäller förstås att inte ha för stora redskap, men en tvåskärig plog klarar den utan problem.
När man plöjer använder man ju också tyngdöverföring till drivhjulen via 3-punktlyften.
Små hjul med smala däck har mindre anliggningsyta mot marken än stora hjul och breda däck, det har ju sin betydelse, liksom att en tung traktor ger bättre grepp, förutsatt att det inte är för lös mark.
Finns också möjlighet att vätskefylla däcken för att öka tyngden, men sånt ska inte behövas i vanlig jordbruksdrift.
Sen är det ergonomin också, en stor traktor är bökigare att kliva i och ur, äldre modeller kan vara riktigt trånga, i extremfallen måste man bestiga dom bakifrån.
Särskilt på små skiften med korta körtider märker man sånt.
Och pedalerna kan sitta för långt ner eller kräva för mycket kraft, men det har vi visst tröskat igenom nån gång förut.
-
Jo jag kan nog bara hålla med, en MF 35:a borde funka för det du behöver göra, även på en 10-hektarsgård. Men köp då en 35:a med diffspärr och kopplingsoberoende kraftuttag. Vill du upp en storlek finns ju MF 165 eller 175 också..
Annars är det väl någon Volvo-modell som skulle kunna tänkas vara lämplig, typ Boxer..
-
Jag är inte så inläst på andra märken än svenska Volvo BM. Men tänkte poängtera att MF 35 blev ersatt av MF 135, vilket är en liten fin traktor men samtidigt lite nyare och modernare.
Tittar du efter användbara traktorer från Volvo BM i småsegmentet så bör du titta på T400 Buster och framåt. Trotts att de ser rätt lika ut så har den en hel del förbättringar mot 320 buster så titta inte på fel. Bustrarna är väldigt inspirerade av grålle (och 35:an härstammar ju såklart därifrån).
Du ska absolut inte ha 230 Viktor. Har en sådan själv. Den är väldigt omtyckt bland samlare men ärligt sagt var den förhållandevis omodern på sin tid (speciellt senare när MF 35 kommit).
230 Viktor har inte hög-låg (5F+1R), diffspärr eller nivåreglerad hydraularmar och insteg bakifrån.
320 bustar har inte hög-låg (5F+1R) men resten av ovan.
400 Buster har hög och låg (8F+2R) och resten av ovan.
Viktor har alltså en spak som gör "höj" eller "sänk". Så djuprelgering vid plöjning måste man göra helt själv. Bustrarna har omtyckta terra trol hydraulsystem med automatisk djupreglering.
Ska du gå upp ett steg hos Volvo BM har du 350 Boxer. De två första åren (kom 1959) har cresco hydraul som senare blev utbytt mot just terra trol (så kanske man ska titta bort från dem om man ska plöja?). Den traktorn, till skillnad från viktorn, var väldigt modern. 10F+2R, diffspärr, drivhjulsberoende kraftuttag (har 400 buster med, edit: det var extrautrustning på 350), vissa varianter med hitchkrok etc. Samt insteg från sidan (BM 35/36 som hade det marknadssegmentet förut var insteg bakifrån och i övrigt rätt lik viktorn i fråga om saknad av funktioner).
MF jämförbar med boxer är väl 165:an. edit: 175/178 kanske också, fast de har lite högre motoreffekt
Senare uppdaterades boxern till T600 boxer. Annat yttre men många saker gemensamt fast uppfräschade (t.ex. högre motoreffekt). Jag tittar själv efter en sådan (vore perfekt med helhydraulisk lastare också). Ska man ha tyngre redskap så kan 350:n vara begränsande med sina 1300 kg lyftkapacitet, vilket (tror jag) är samma som MF 35/135. T600 fick 1950.
T600 är nog största mellanklasstraktorn som du kan titta på. T650 är en ny design men samtidigt lagt 1 ton på hullet jämfört med T600. Traktorn har då helt klart passerat gränsen för "mindre, smidig traktor".
Det skulle vara intressant om andra kunde komma med lite mer "uttömmande" (är jag för kritisk?) svar om andra märken så man själv får lära sig.
-
Stort tack för ett uttömmande svar! Ett byte står för dörren så snart den ev. andraskörden är bärgad senare i sommar. Nu har min IH visserligen gått bra under skörden om man bortser från en del skit i tanken som gör att den då och då stannar men trots att den nu går bra så tycker jag fortfarande att den är för stor för vår gård..
Visserligen har ju stora traktorer sina fördelar, det går snabbare, de orkar ju självklart mer o.s.v. men jag tycker som sagt fortfarande att den är för stor och klumpig, en traktor i 135:ans storlek är nog mera i min stil..
Ytterligare ett bergfast krav som tillkommit nu efter att ha kört den första höskörden är att det måste vara kopplingsoberoende kraftuutag på traktorn, på mina skiften som är ojämna både i höjdled och i form är det nästan ett måste om det ska funka.
Så för att sammanfatta har jag följande önskemål, en ganska enkel hyffsat lättmekad traktor, driftsäker (givetvis är det ju ett beroende som också beror på skick), lastare (ryck-o-slit, höglyftande bakskopa spelar ingen roll), kopplingsoberoende kraftuttag, att det finns reservdelar att få tag på, inte allt för dyr (helst under 25 000 exkl. moms).
Tror ni att detta är ekvationer som går ihop?
De modeller jag funderar på nu är då:
MF 35
MF 135
MF 165
Volvo BM 350
Vovo BM 400
Volvo BM T600 (?)
Finns det fler märken/modeller som kan uppfylla de önskemål jag har?
Ytterligare några frågor:
Jag har precis köpt en liten, äldre trumslåtter, den har två trummor och 1.5 meter i klippbredd, klarar ovanstående traktorer av detta?
Finns det varianter av alla modeller jag räknade upp här ovan som har hitchkrok? Jag har några vagnar som i dagsläget har sådana drag, de går väl att bygga om till jordbruksdrag men hitchkrok vore ju fint..
Hoppas ni kan hålla reda på alla mina frågor.. :) Men jag vill gärna hitta "rätt" traktor denna gång så därav alla funderingar..
Mvh Mårten
-
Gällande kopplingsoberoende kraftuttag så verkar uppgifterna gå i sär lite. Jag tror det handlar om att det kan vara extrautrustning på bm 320, 350 och 400. 600 har definitivt oberoende kraftuttag.
Jämför man uppgifter om längd på traktorerna och hjulbas kan man sortera in MF 35, MF 135 (182 cm i hjulbas) och BM 320 i minsta facket (194,5 cm hjulbas). Tittar man på utrustningen så säger jag nog att MF 135 är att föredra. Jag tror det inte heller är så omöjligt att få tag i sådan med hitchkrok.
Nästa fack är MF 165 (208cm hjulbas) och BM 400 (210cm std framaxel, 218,5cm special). 165:an är egentligen en större traktor (starkare) men de hamnar väl i samma fak om man ser till hur lång hjulbasen är, som påverkar vändradien.
Sist är 350 och 600. Båda har 230,5 cm hjulbas. Helt klart större traktor på så vis fast MF 165 ligger i samma liga gällande vikt.
edit: Jag kollade på tractordata.com om din IH 844 och den har 238 cm hjulbas. Så ska du "känna" skillnad så får du skippa BM 350 och BM 600.
Du skriver att du måste ha kopplingsoberoende kraftuttag. MF 35 och MF 135 har som extrautrustning dubbelkoppling. Trampar man ner hälften så kopplas hjuldrivningen ur men kraftuttaget går och helt nertryckt kopplas båda ur. Kanske det passa dig?
Jag skrev i något tidigare inlägg där det pratades om trumslåtter att nya (på sisådär 170 cm antar jag, orkar inte kolla igen) ville ha 40-50 hk.
Slår man samman kraven på kopplingsoberoende, "liten" och kraft nog för trumslåtter verkar ju MF 165 vara bästa valet. Lite osäker men det fanns ivf oberoende som tillval och hitch lär ju ha funnits (sådant man nog måste kolla på varje enskild traktor). Resten av kriterierna kan jag inte svara på (jag vet inte om de är lättmekade osv).
Faktauppgifter: www.tractordata.com för MF och www.bmsidan.se för BM.