Alternativ.nu

Övriga ämnen => Ekonomi => Ämnet startat av: sɹǝpuɐ skrivet 09 nov-05 kl 13:01

Titel: Köpkraft bensin
Skrivet av: sɹǝpuɐ skrivet 09 nov-05 kl 13:01
Finns det någon som har någon bra källa som visar hur mycket bensinen kostar mätt i arbetstid historiskt.

SCB:s årsbok 2005 diagram 403 visar exempelvis att bensinen 1948 kostade (10:99)något mer än 2003 (9:40) justerat till 2003 års priser.

Med andra ord hade priset på bensin blivit lägre sedan 1948.

Men hur ser det ut om man vill se hur mycket bensin en arbetad timme räcker till. (Medianläner för olika grupper). Någon som kan tipsa om källor?

AL
Titel: Re:Köpkraft bensin
Skrivet av: stevehinton skrivet 28 nov-05 kl 17:02
Ja!

Folke Gunthe har allt detta på sin hemsida www.holon.se

Titel: Re:Köpkraft bensin
Skrivet av: stevehinton skrivet 28 nov-05 kl 17:10
 för att vara exakt   http://www.holon.se/folke/worries/oildepl/WORKFOREsv.shtml (http://www.holon.se/folke/worries/oildepl/WORKFOREsv.shtml)
Titel: Re:Köpkraft bensin
Skrivet av: stevehinton skrivet 28 nov-05 kl 17:20
Läs ännu mer på COGS sidan http://avbp.net/ocp/membersonly/index.php?page=news&type=view&id=13&filter= (http://avbp.net/ocp/membersonly/index.php?page=news&type=view&id=13&filter=)
Titel: Re:Köpkraft bensin
Skrivet av: sɹǝpuɐ skrivet 02 dec-05 kl 13:24
Tack!

Det var precis vad jag letade efter.

Detta bekräftar min misstanke - bensin är alltför billig idag!

A.
Titel: Re:Köpkraft bensin
Skrivet av: Skytten skrivet 03 dec-05 kl 10:32
Visst är bensinen billigare idag, än för 50 år sedan, det var bilar oxå, och bilar var inte var mans egendom.

Billigast idag är maten, skulle den räknas efter arbetstid, så har den gått från 50% av hushållsinkomsten till 12% på 50 år plus att den är mer bearbetad idag.

Hela välståndsökningen bygger på produktivitetsutveckling.
Få saker har blivit dyrare, skulle det inte vara så skulle vi leva som man gjorde då.  Det finns de som gör det, sjukpensionärer med en bruttolön på 5200:- lever på en standard som fanns hos "lägre medelklass" på fyrtiotalet.

Bensinpriset är därför inte för lågt om man räknar som tidigare, men skall miljöskulder amorteras, och en omställning ske snabbt skulle priset för en liter bensin ligga på 18 Kr.

Priset är ändå kännbart för många, så det finns visst berättigad klagan, men att sänka det tjänar lite till.

Ekonomikörning, samåkning, planering, övergång till snålare bil, biobränsle, kan tillsammans spara  ca 40% av ens nuvarande kostnader. Många mil är helt enkelt onödiga.

Rätt konstigt, bil och bostad är de största utgifterna i ett svenskt normalhushåll , i många fall går en lön till detta och en till allt annat.

Sett exempel på en som behövde ytterligare en bil, för att kunna ta sig till ett anvisat halvtidsarbete. Jobbet var lågavlönat, standarden efter arbetslösheten sjönk i familjen.
Detta kan ordnas med kollektivtrafik på många håll, men det finns platser där man inte har råd att jobba om pendlingen är lång.

Själv kör jag ca 100 mil/mån och lägger 240:- på drivmedel.
Titel: Re:Köpkraft bensin
Skrivet av: sɹǝpuɐ skrivet 05 dec-05 kl 12:40
Du har helt rätt, Skytten.

En viktig skillnad nu/förr är att många fler (löne-) arbetar idag. Och många fler har bil. Därför har vi hamnat i en situation där många behöver arbeta för att ha bil och behöver ha bil för att arbeta... Svårt att bryta en sådan cirkel.

En rolig kalkyl man kan göra är att se hur snabba olika fortskaffningsmedel är, med hänsyn tagen till att man står stilla medan man betalar försäkringar, drivmedel, kapitalkostnader med mera.

Märkligt nog kan man då visa att en bil och en trampecykel är ungefär lika snabba, ca 20-30 km/h. (Man får fuska lite och räkna med en hyfsat ny och dyr bil och du får inte vara höginkomsttagare... Men man kan då också ta med en riktigt fin splitter ny cykel i kalkylen  ;))

A.