Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Sri Lanka skrivet 24 jan-09 kl 18:44
-
Jag är tacksam för all information om biodiesel av kokos olja.min far har kokos plantage på Sri Lanka där jag håller på med div jordbruk. jag skulle vilja räkna ut om det blir billigare att använda Kokos olja och vilka för och nackdelar det finns ???
-
häftigt med folk som gör något riktigt annorlunda - hoppas själv kunna tillbringa en stor del av min tid i Afrika - moderna motorer kan ha svårt med obehandlade biobränlsen - däremot för stationär drift i en robust lister kopia kan det vara mkt intressant... finns massor av information på youtube och via google
-
Är det så stor skillnad på vegetabiliska oljor?
Jag brukar blanda i 50% rapsolja i mina dieselfordon på sommaren och
15% på vintern. Mer naturvänligt och smörjer bättre (främst dieselpumpen)
Man får se upp med bränslefilter som lättare sätts igen.
-
Kokosfett har en ganska hög smältpunkt. Tror det är strax över rumstemperatur som det blir flytande, sen måste man ha en ännu högre temperatur för att det ska bli lagomt flytande. Kanske inga problem i tropiska klimat, men här uppe så måste man värma tank och bränsle ledningar eller göra det till biodiesel.
Fast jag vet inte vad den biodiesel får för egenskaper.
-
ojsan, då ger den oljan antagligen ännu större problem med bränslefiltren
och den ska ju rinna bra för att hitta in i motorn..
Jo jag har hört om de som har förvärmning för att kunna blanda i högre % av olika
oljor eller köra rent.
Och att man startar på bara diesel via en kran och dubbla tankar samt förstås kör på
diesel ett tag innan man stänger av maskineriet.
-
Hej SriLanka,
Jag har ingen erfarenhet med kokosolja, men vet att de kör med det på Filippinerna. Prova söka på nätet mot Filippinerna, så tror jag du kan hitta något. Men om jag inte är för långt ute och cyklar, så tror jag du måste värma upp oljan, även i ett varmt land som SriLanka.
Åtminstone är det bäst för motorn, så bygg eller köp ett förvärmd filter, alt. värmeväxlare och koppla till kylvattnet. Bättre för varmt än för kallt. Viktigt att få ner viskositeten i oljan.
Förvärmd filter hittar du här: www.selkomotor.no/page11.html
Morgan
-
Med kokos olja kan du nog kasta filtret, det kommer troligtvis kleta igen nästan direkt. Att köra helt på kokos olja blir nog lite knepigt, troligtvis får det nog förvärmas på grund av att det antänd inte lika lätt som diesel. Men att köra 70/30 kokos olja/diesel kommer det nog gå fint. Undrar hur det kommer lukta när man kör iväg. ::)
-
Brilliant idea
-
Jag vet inget om kokosolja men ska ändå hoppa in i diskussionen. Om det ska fungera riktigt bra så ska bränslet ha samma viskositet som dieselolja och då måste det värmas upp ordentligt. T ex rapsolja behöver värmas till 150 grader för att det ska kunna finfördelas vid insprutningen. Det behövs elektrisk värme på insprutningsdysorna.
Man ska också hålla koll på smörjoljan. Det kommer ner bränsledroppar förbi kolvringarna ner i smörjoljan och det geggar ihop sig. Man behöver byta olja mycket oftare.
De flesta värmer bara till kylvattnets temperatur, 80 - 90 grader, och det fungerar det också men man får sämre, smutsigare förbränning.
-
Nu ser jag att du skriver "biodiesel". Med biodiesel brukar man mena ett biologiskt fett eller olja som är omförestrat med en alkohol (metanol eller etanol). Processen innebär att man tar bort glycerol från fettet och ersätter med alkohol. Slutprodukten blir mer lättflytande och lättare att antända.
Här är en svensk firma som levererar färdiga anläggningar. Det finns andra på nätet.
http://ageratec.se/index.asp?lang=EN
-
Man kan ju även använda värme från grenrören, fast det är ju risk att det blir för varmt...
Man skulle kanske kunna ha en heatpipe mellan grenrör och bränslerör, många heatpipes slutar fungera(leda värme) någonstans över 100grader och då är det ingen risk att bränslet blir varmare än det.
Brainstormar lite... :)
Någon som har räknat ut vilken effekt det behövs för att värma olika veg-oljor?
Alltså värmekapacitiviten på oljan och förbrukning per timme. ???
-
Man kan ju även använda värme från grenrören, fast det är ju risk att det blir för varmt...
Man skulle kanske kunna ha en heatpipe mellan grenrör och bränslerör, många heatpipes slutar fungera(leda värme) någonstans över 100grader och då är det ingen risk att bränslet blir varmare än det.
Brainstormar lite... :)
Någon som har räknat ut vilken effekt det behövs för att värma olika veg-oljor?
Alltså värmekapacitiviten på oljan och förbrukning per timme. ???
Halaj!
Har du inte mörtsteds liggandes hemma? ::)
//T