Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: jenses skrivet 03 jan-09 kl 20:08
-
När jag kollade på nätet efter reservbatterier till min gamla AEG-skruvdragare blev jag nästan gråtfärdig.
En ackumulator kostar nuförtiden så mycket som själva skruvdragaren inklusive två ackumulatorer, laddare och väska kostade för 8-9 år sen :o :o :o
Så jag kollade vidare, bl.a. på sidan www.instructables.com, där finns ju för nästan varje tekniska problem en "alternativ" lösning,
och hittade den här:
Revive Nicad Batteries by Zapping with a Welder (http://www.instructables.com/id/Revive-Nicad-Batteries-by-Zapping-with-a-Welder/)
Och det funkar bra!
Ja tog min lilla svetsinverter och "zappade" batterierna,
efter 3 upp- och urladdningscykler med den vanliga batteriladdaren är de nu som nya,
och jag sparade en hel del pengar och miljön :D
-
mycket bra tips...... här kommer ett om bilbatterier..... ett slut bil batteri går att fixa,,,ladda först ut all ström(helt tomt) sen sätt laddaren + till batteriets - ock laddarens minus till batteriets + ock ladda... då spränger man väck oxider mm på plattorna...sedan så laddar man ur batteriet i gen ( nu är battriet omvänt + är minus ,minus är plus) när det är urladdat så ladda på rätt håll i gen...
-
Funkar det? Ja annars hade du väl inte gett rådet.
Men vilken risk är det för komplkationer, gaser? smällar osv ?
mycket bra tips...... här kommer ett om bilbatterier..... ett slut bil batteri går att fixa,,,ladda först ut all ström(helt tomt) sen sätt laddaren + till batteriets - ock laddarens minus till batteriets + ock ladda... då spränger man väck oxider mm på plattorna...sedan så laddar man ur batteriet i gen ( nu är battriet omvänt + är minus ,minus är plus) när det är urladdat så ladda på rätt håll i gen...
-
Funkar det? Ja annars hade du väl inte gett rådet.
Men vilken risk är det för komplkationer, gaser? smällar osv ?
mycket viktigt att batteriet är helt urladdat när man vänder laddningen koppla sladdar ock nån 12 förbrukare (lampa mm ) över natten exempelsvis,,, ock ja var ute med detta det finns en viss explosions risk men som sagt det hänger på att det är ordentligt urladdad..oftast blir det dålig kapacitet på bil batterier för det blir oxider på plattorna denna metod rensar plattorna ... ha en hjälm med någon form av visir kanske... men är man ute så vädras ju knallgaserna bort..
-
om jag inte minns fel så fick jag tipset av jim som har mekartipsen i classic motor om du känner till den tidningen..... kolla hemsidan classic motor där finns diverse mek tips.
-
http://http://www.classicmotor.se/
-
tipset hittar du inte där nu (det är många år sen jag fick det) men han jim är en klurig herre som experimenterat med bla etanol i tvåtaktare mm mm jag vet ju att du är intreserad av bränsle.
-
Jovisst, om det har blivit kortslutning i ett gammalt Ni-Cd eller Ni-mh-batteri så brukar det kunna gå att få igång det genom att ladda det med mycket hög ström ett kort ögonblick. Dock får man vara försiktig så inte den säkring som finns inbyggd i varje batteri går pga strömstöten.
Jag brukar för min del använda en stor elektrolytkondensator (storleksordning 10000-30000 uF), uppladdad till 10-20 V, och ladda ur den genom den kortslutna cellen, eventuellt upprepa flera gånger tills det lyckas.
När man väl har blivit av med kortslutningen gäller det att sätta cellen på laddning omedelbart, om det får ligga orört några minuter är det risk att det blir kortslutning i den igen.
Undvik att göra detta på ett helt batteripaket där det finns både kortslutna och icke-kortslutna celler. Strömstötarna innebär en onödig påfrestning på de "friska" cellerna och dessutom minskar deras inre resistans toppströmmen, vilket ju minskar sannolikheten för att den energi man har till hands ska räcka för att väcka de kortslutna cellerna. Plocka alltså isär batteripaketet först och koppla in stötström bara till de celler som verkligen är kortslutna.
När paketet väl är isärtaget så visar det sig ofta att cellerna har standardmått och alltså är ganska lätta att ersätta en och en (men köper man ändå nya celler är det bäst att byta allihop).
Man får räkna med att en cell som det har varit kortslutning i aldrig blir riktigt bra, den kommer att ha hög självurladdning och låg kapacitet resten av sin livstid. Men den fungerar förstås bättre än ingen cell alls.
Möjligen kan det bli något bättre genom kontrollerad cykling - upp- och urladdning flera gånger i följd.
-
Dock får man vara försiktig så inte den säkring som finns inbyggd i varje batteri går pga strömstöten.
Vilken säkring i batteriet? Hittade ingen i mitt iallafall...
-
Säkringen finns inbyggd i varje cell, och utgörs av ett tunt plåtbleck vid plusanslutningen. Man ser den alltså inte utanpå cellen. Syftet med den är att hindra brand eller explosion om man råkar kortsluta en cell som ligger löst.
-
Säkringen finns inbyggd i varje cell, och utgörs av ett tunt plåtbleck vid plusanslutningen. Man ser den alltså inte utanpå cellen. Syftet med den är att hindra brand eller explosion om man råkar kortsluta en cell som ligger löst.
Hittar ingenting om detta på nätet ???
Referenser?
-
"Slutna nickel-kadmium ackumulatorer - Beskrivning". Utgiven av Försvarets Materielverk, M7786-001880 .
Bl a står det "Om en laddad ackumulator kortsluts blir strömmen mycket hög, ca 90 A i en 3,5 Ah ackumulator. Ackumulatorn tål denna ström i ca 3 sek, varefter de inre anslutningarna bränns av."
Det står också i datablad och teknisk litteratur från celltillverkarna.