Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: pontkl skrivet 28 dec-08 kl 03:30
-
Hej!
Nu har jag installerat min lilla kamin med skorsten rakt ut genom väggen. Funkar kanon, förutom att det blir bakdrag om man låter den svalna eller när man ska tända.
för att tända måste man köra en minut med varmluftspistolen först för stt få igång draget. Sen är det inga problem alls. Om man då går och sover medan det glöder vill man ju inte vakna med röklukt i huset pga bakdrag. Därför vill jag nu installera någon enkel fläkt som skapar lite drag. Provade med en fläkt till en PC i änden på skorsten. Funkade klockrent, EN gång, sedan dog den. Min fråga är nu om det finns några fläktar som inte kostar 3000kr som man kan peta dit som tål ett tufft liv, gärna hembyggen. Alternativet är att blåsa genom pipan nerifrån, men då krävs det nog en krafitgare fläkt. eller att installera en värmeslinga längre ner, men då eldar man ju verkligen för kråkorna. Kaminen är liten, 30x30x30, och röret är 4" och 4m långt. Tacksam för tips.
Mvh Pontus
-
Varför inte sätta en vinkel på utsidan och på den sätta en stump rör. Då får man drag utan elektromekanik.
-
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2565&epslanguage=SV (http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2565&epslanguage=SV) Boverket om skorstenar i mycket kortfattad lättläst klartext.
-
Varför inte sätta en vinkel på utsidan och på den sätta en stump rör. Då får man drag utan elektromekanik.
Hur menar du då, jag har en vinkel redan, ska jag bara göra ett hål i botten på den?
-
Han menar ett T längst uppe på röret....
Då skapar man ett undertryck i kaminen....
Annars så kan dy ha en "flöjel" vilken alltid står i lä och på så sätt skapar draget med undertryck igen...
-
Varför inte bygga en ejektor ovanpå skorstenen och blåsa in luft i den med fläkten, fläktluften får då dra med sig rökgaserna.
Det var en vanlig lösning i t ex koleldade panncentraler förr i tiden när man behövde rökgasfläkt men inte vågade låta rökgaserna passera genom fläkten med tanke på korrosion, avlagringar och sådant, man ansåg att fläkten blev driftsäkrare om den bara behövde hantera kall luft och dessutom kunde man på detta sätt placera fläkten på ett ställe där den var lättåtkomlig för service. På gamla bilder från t ex första utbyggnaden av Vattenfalls ångkraftverk i Västerås ser man ett antal trattformade ejektorer på pannhustaket.
-
Han menar ett T längst uppe på röret....
Då skapar man ett undertryck i kaminen....
Med T-rör, blir det verkligen alltid drag då om man inte har fläkt, det är ju vindstilla till och från
Varför inte bygga en ejektor ovanpå skorstenen och blåsa in luft i den med fläkten, fläktluften får då dra med sig rökgaserna.
Jag har fundreat på det, bara inte kommit på hur jag ska göra det rent praktiskt. vill gärna ha en enklel och diskret lösning. tips, någon?
På gamla bilder från t ex första utbyggnaden av Vattenfalls ångkraftverk i Västerås ser man ett antal trattformade ejektorer på pannhustaket.
Kul att du säger det, satt och läste lite om det kraftverket igår kväll. Intressant konstruktion...
-
Hur var det nu, hade du inte köksfläkt och badrumsfläkt också, som konkurrerar om draget? Hur fungerar det om du stänger av dem och stänger eventuella spjäll där?
-
Hur var det nu, hade du inte köksfläkt och badrumsfläkt också, som konkurrerar om draget? Hur fungerar det om du stänger av dem och stänger eventuella spjäll där?
Cyklisten, det stämmer bra. Kruxet är att dessa kanaler alltid är öppna även om inte fläktarna är igång, inga kallrasskydd och sånt. Vi har redan haft en mögelskada på huset efter 2 år med rivning av innertaket som följd, så vi vill gärna ha god ventilation. Men för att svara på frågan så går det inte helt enkelt att stänga dessa, och även om det skulle gå så vill jag ha överdrivet bra cirkulation konstant. En fläkt som är på vid tänding och när man går och sover med glöd kvar som omöjliggör att man stänger spjället skulle lösa mina problem, tror jag. Sen blir man ju lite orolig att cirkulationen i huset är knas eftersom det inte funkar naturligt...
-
Skulle prova med att evakuera rökgaser från min skorsten.
Tog en fläkt från en kopiator (pass på för en del går med 110V) och satte i stället för askluckan längt ned på skorstenen.
Den gjorde att rökhastigheten ökade genom skorstenen men inte genom pannan vilket vad jag ville.
Jag hade inget spjäll så när pannan och fläkten stannade så gjorde tjuvdraget genom fläkten att skorstenen blev tömd och pannan inte kyldes av kalldrag.
Precis som med en motdragslucka.
-
Eka, det lät ju perfekt! Bara att börja jaga kopiatorer, då :) Har du nån koll på om kopiator-fläktarna brukar ha metallvingar så att de tål lite mer stryk?
-
På den tiden jag syslade med dessa brukade de oftast vara metall. De är ganska lågvarviga.
Jag tror inte det finns så många av dem i nyare maskiner. Clas Olsson har haft en typ som är lite mer robust men ingen av dessa klarar rökgaser, man får jobba med injektorprincipen.
-
Får jag bara......
Funderade lite på om du inte bygger in dig själv i ett hörn om du monterar en fläkt...
Elektrisk sådan...
För att kunna elda så bör den fungera eller hur?
Vad gör du den dagen du inte har ström?
Ger faan i och elda?
Näää Trodde det... Då skulle jag försöka med T-rör eller en flöjel...
Flöjeln har ejektor verkan från väldigt låga vindhastigheter...
-
Jag tror inte det är något problem den dagen elen försvinner, får jag bara pipan uppvärmd före så går det hela av sig själv sen. Så då är det ju bara att ta fram gasolvärmaren. Men helst av allt skulle jag ju slippa fläkt och få självdraget att fungera. En flöjel verkar ju hyfsat enkel att bygga själv för att prova, men jag undrar fortfarande vad som händer dessa kvällar med 10minus, stjärnklart och totalt vindstilla?
Annars kanske ett alternativ är att stoppa i en elvärmartråd (typ infravärme) i pipan och bara slå på den en stund innan eldning. Men återigen, bäst är ju om det sköter sig självt.
-
Om man isolerar röret från väggen, ut och uppåt en bit så tror jag du får lättare fart på draget.
Då behållert röret den värmen som kommer inifrån och hjälper till vid ny tändning.