Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Long Life skrivet 13 dec-08 kl 03:03
-
Vinterdubben har sitt ljud men jag får missljud i fram när jag kör sakta, inte när jag drar på eller bromsar. För långa bult gissade någon, men det borde väl höras konstant?
Kom med dubbdäcken förra året, försvann med sommar och återkom nu. Fel storlek på fälgarna kanske?
(VW Variant/kombi)
-
en massa orsaker kan det va...
Skadad fälg.. en svets som spruckit...
Färgen går imot oket..
Bultarna har fel stigning på konan
Hålet på fälgen skada =ovalt
inte tillräckligt spännt....
Kan oxå vara hjulager som spökar...
Däcket är en aning större än sommardäcken och går imot innerskärmen
-
Prova att byta ett framhjul i taget mot ett sommarhjul (eller reservhjulet) och kolla om ljudet försvinner.
Fundera närmare på ljudets karaktär och vad som kan orsaka den sortens ljud, kolla också om det t ex påverkas av styrning eller fjädringsrörelser.
När du vet vilket hjul som orsakar ljudet, granska fälgen noga för att se om det t ex finns några skador eller märken som tyder på att den skrapar emot någonting. Kolla också om däcket kan ta i någonting i hjulhuset.
Vanliga orsaker är t ex fel däckdimension så att däcket kan skrapa emot någonstans, eller att någonting kan skrapa emot fälgen (t ex handbromswire, bromsslang, kablar till ABS-givare eller slitagevarnare). När du väl har hittat vad som orsakar ljudet bör åtgärden vara självklar.
-
en massa orsaker kan det va...
Skadad fälg.. en svets som spruckit...
Färgen går imot oket..
Bultarna har fel stigning på konan
Hålet på fälgen skada =ovalt
inte tillräckligt spännt....
Kan oxå vara hjulager som spökar...
Däcket är en aning större än sommardäcken och går imot innerskärmen
Lager som bara hörs med vinterdäck?
-
Flytta runt hjulen.
-
Flytta runt hjulen.
Men bör rulla åt samma håll, får skifta fram-bak om jag inte ser något fel
-
En anledning till att man rekommenderar folk att flytta runt hjulen. Är ju även att de kanske hittar andra problem näör de väl tagit lös hjulet:)
Om det är däck med en bestämd rotationsriktning så ska de sitta enligt den. Men annars så ärt det strunt samma hur du flyttar runt dem.
-
En anledning till att man rekommenderar folk att flytta runt hjulen. Är ju även att de kanske hittar andra problem näör de väl tagit lös hjulet:)
Om det är däck med en bestämd rotationsriktning så ska de sitta enligt den. Men annars så ärt det strunt samma hur du flyttar runt dem.
Förut skulle de gå runt för jämn slitning, dubbdäck ska visst gå åt samma håll för att behålla dubben.
-
Förut skulle de gå runt för jämn slitning, dubbdäck ska visst gå åt samma håll för att behålla dubben.
Jo, men då skulle folk få flytta runt dem oftare, men det är en annan anledning. Det med dubben låter som en myt, men visst kan det vara så. Nu när de flesta bilar är framhjulsdrivna så, slits de ju fortare, då folk slirar(kanar) oftare med framhjulsdrivna bilar.
Vad är det för bil?
-
Jo, men då skulle folk få flytta runt dem oftare, men det är en annan anledning. Det med dubben låter som en myt, men visst kan det vara så. Nu när de flesta bilar är framhjulsdrivna så, slits de ju fortare, då folk slirar(kanar) oftare med framhjulsdrivna bilar.
Vad är det för bil?
(VW Variant/kombi)
Kan räcka att rotera en gång per säsong, jag sätter alla på samma då det är tal om det även för sommar.
Dubben lossnar mer om de går åt olika håll
-
Framhjulsdriven alltså. Det är ingen damask på drivaxeln som är dålig? Det kan låta mer när man byter däck beroende på att man i regel har en annan storlek på vinterhjulen. Men ta lös hjulet och ta dig en titt.
-
Framhjulsdriven alltså. Det är ingen damask på drivaxeln som är dålig? Det kan låta mer när man byter däck beroende på att man i regel har en annan storlek på vinterhjulen. Men ta lös hjulet och ta dig en titt.
Samma fel i slutet av förra vintern, besad i somras och kanske låter mer nu. Har aldrig hört att en damask kan låta, bara om det kommit in smuts. Kollen har väntat pga förkylning, inget bra att slita med däck om det inte är akut när man är sjuk, ska ta det nu tror jag.
-
Damaskerna kan låta som ett knirpande ljud som främst kommer vid svängar i låg fart....
Det brukar vara ett tecken på att drivknutarna inte är i det bästa skicket....
Det kan i vissa fall åtgärdas med att man plockar av drivaxeln och delar knuten som man tvättar, därefter så återfettar man och monterar damasken...
-
Damaskerna kan låta som ett knirpande ljud som främst kommer vid svängar i låg fart....
Det brukar vara ett tecken på att drivknutarna inte är i det bästa skicket....
Det kan i vissa fall åtgärdas med att man plockar av drivaxeln och delar knuten som man tvättar, därefter så återfettar man och monterar damasken...
Som bara hörs med vinterdäck?
Kollade och 2 bultar var inte så åtdragna som efter monteringen, får höra om det kan vara skillnaden vid nästa utfärd. Oftast är det löjliga fel.
Ibak fäster bultarna i trumman, ifram var det lite knepigare med 3 hål som skulle synka.
Fälgar och däck som det ska enligt i.-boken.
-
Ja... Varför inte...
Eller så är radiomotståndet motståndare till att du kör med vinterdäck....
-
Ja... Varför inte...
Eller så är radiomotståndet motståndare till att du kör med vinterdäck....
radiomotståndet
???
-
Damaskerna kan låta som ett knirpande ljud som främst kommer vid svängar i låg fart....
Det brukar vara ett tecken på att drivknutarna inte är i det bästa skicket....
Det kan i vissa fall åtgärdas med att man plockar av drivaxeln och delar knuten som man tvättar, därefter så återfettar man och monterar damasken...
Då är det ju drivknuten som är dålig. Hur det låter trodde jag alla visste. Om gummit går sönder på damaskerna så kan det bli konstiga ljud ibland. Men ofta så blir ju drivknuten dålig för att damasken är trasig iofs.
-
Om man har tur och uppmärksammar oljud från en drivknut på en gång så går den ofta att rädda. Ta loss drivknuten, tvätta ur den grundligt, kolla att det inte finns några allvarliga skador (rost på kulor eller löpbanor, blåanlöpta kulor eller liknande), fyll den med nytt molybdenfett och sätt ihop allt med en ny (eller åtminstone hel) damask.
Köp drivknutsdamasker som originalreservdel, piratdamasker - även från seriösa piratdelsleverantörer som t ex Meca och Mekonomen - brukar inte tåla svenska vinterförhållanden utan kan vara totalt sönderspruckna efter en vinter.
När det gäller fettfyllning av knuten brukar det finnas uppgift i bilens verkstadshandbok på hur mycket fett som ska i.
Om bilen har likadana drivknutar på höger och vänster sida, så är det lämpligt att byta plats på dem i samband med att man gör en sådan här renovering. Det ökar den återstående livslängden eftersom det blir andra sidan av löpbanorna som utnyttjas, dessutom kan man få bort den tendens till småryck i ratten vid långsam körning rakt fram som vissa bilar (i synnerhet VW Golf och Jetta II) får när drivknutarna börjar vara slitna.
-
Damaskerna ser hela ut och knutar bör inte ändra ljud med sommar- eller vinter-däck?
-
Nej, det är klart, men man kan förstås tänka sig att det uppstår ljud i drivknutarna när det är kallt och smörjfettet stelt, som inte hörs vid varmare väder.
-
Nej, det är klart, men man kan förstås tänka sig att det uppstår ljud i drivknutarna när det är kallt och smörjfettet stelt, som inte hörs vid varmare väder.
Det försvann direkt när vi bytte till sommar, med samma väder.
-
hejsan :) . har du originalfälgar till vinterdäcken, eller kör du kanske med BMW-fälgar alt audifälgar? gör du det så kan jag nästan garantera att du får dom ljuden som du beskriver. bultarna går emot bromsoket i fram. i bak så har du trummor så där spelar det ingen roll. har haft samma problem med en gammal BMW med opel fälgar. åtgärd= kortare bult eller spaceplattor som flyttar ut fälgarna ca 5-10 mm. lycka till
-
hejsan :) . har du originalfälgar till vinterdäcken, eller kör du kanske med BMW-fälgar alt audifälgar? gör du det så kan jag nästan garantera att du får dom ljuden som du beskriver. bultarna går emot bromsoket i fram. i bak så har du trummor så där spelar det ingen roll. har haft samma problem med en gammal BMW med opel fälgar. åtgärd= kortare bult eller spaceplattor som flyttar ut fälgarna ca 5-10 mm. lycka till
Jodu att byta mellan bilar funkar nog sällan utan koll, dom här har köpts som original reservdelar och är samma som sommardäcken. Men som jag skrev drogs 2 bultar åt bättre och det ska provas med nästa tur, vi har varit sjuka så bilen har stått.
-
Felet hittat och löjligt enkelt som vanligt, jag var beredd på att riva och väntade. 2 bultar satt lite löst, när de drogs åt blev det tyst :P :D 8)