Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Mårten Swärd skrivet 11 dec-08 kl 10:19
-
Är detta möjligt att få tag i under 1000:- styck?
Skulle vilja svetsa ihop en rockard som kan dra tyngre lass och den behöver därför vara bromsad, en fördel är ju om det är en bromsning med vajer då det borde vara lite enklare att få till rent konstruktionsmässigt.
Nya bromsade axeltappar var ruskigt dyra, tyvärr.. Jag är usel på bilar och dess uppbyggnad men skulle man kunna tänka sig att det finns någon bilmodell som skulle kunna vara användbar än någon annan att plocka delar ifrån?
//Mårten
-
Egentligen så kan du knycka vilken bakaxel som helst från en framhjulsdriven bil....
Sen får du beräkna vilken lastvikten blir för att få fram vilken...
Plockar du hyvudbromscylindern från en bil utan ABS så kan du på ett enkelt sätt bygge en fotmanövrerad brom och samtidigt kan du ha handbromsen som park..
Osökt kommer frågan upp om bromservo...
Det behöver man ju.. Det fixar du på enklaste sättet genom att använda den gamla teorin om hävstångseffekten...
Lycka till!!! :)
-
Tackar för svaren! Ska ringa runt till lite bilskrotar i morgon och kolla vad de kan ha..
-
Aj då.. :)
Då är det som bäddat för att det ska bli fel då eftersom att jag har ganska liten aning om vad det är jag behöver egentligen.. :) Om man köper hela bakaxeln då? Såg att det fanns bakaxlar från Golf (-83) för 400:- på www.bildelsbasen.se
-
Det låter humant, men då får man ju hoppas att inte handbromsvajrarna är kapade.
Hmm -83 Golf. Om den är samma som en sjuttiotalare går det nog bra att skruva spindeltapparna.
Jag är som sagt ganska grön på bilar, men borde man inte bara kunna kapa hjulaxeln om inte tapparna är skruvbara..?
-
Ok.. Ska se om jag kan hitta någon Golf eller Polo av modell "tidig" som har hela bakaxeln kvar (och handbromsvajer intakt). Kan man köpa hela den så kan man ju i lugn och ro se om man kan få bort axeltappen, om inte så kan man ju kapa den och korta den, då behöver man behöver ju inte svetsa precis vid spindeln.
Vad tror du om det upplägget? :)
-
De flesta personbilar har ingen bakaxel..(de har delade bakaxlar) Köp en bakaxel från en framhjulsdriven paketbil så har du nåt att bygga på. 8)
-
Skulle vilja svetsa ihop en rockard som kan dra tyngre lass och den behöver därför vara bromsad,
Hänger inte med riktigt på det där att dra tyngre lass med en rockard.
Annars är det saab axel som varit och är den förhärskande axeln som används till rockardbyggen, vet inte varför men så är det.
Min egen är byggd på en sådan, axlarna används som de är från början, ingen kapning, ingen svetsning, bara att bygga på den hur som man vill ha den.
-
Ok, i så fall blir det ju betydligt enklare.. :)
Jag misstänker att din definition av tyngre lass är en aning tyngre än min.. :) För mig är ett tyngre lass typ en ATV-timmervagn med stockar.
-
Jaha, du menar att du skall ha rockarden som ett förställ till ATV vagnen?
Min tanke har varit att bygga upp min rockard lite på höjden och tynga den lite mer för att kunna använda den som ett förställ till vissa grejor samt att kunna ha ett snöblad bakom.
Borde fungera bra.
Jag har hydraulbroms på min, en enkel pedalkonstruktion, vire blir förr eller senare att kärva då den sällan används, oljan är ju alltid redo.
-
Visst kan man ha både och.
Man skall dock inte använda bromsen mer än absolut nödvändigt och framförallt vid inte i onödan vid inkörning.
Genom att hästen lär sig hålla emot och bromsa in det som skjuter på så blir det aldrig problem med att rygga med tunga lass.
Lär man dem att de aldrig behöver hålla emot så blir det väldigt svårt att få dem att trycka stor tyngd bakåt vilket förr eller senare blir nödvändigt. Om inte annat så blir det problem den dagen hästen inte får hjälp av en broms som inte fungerar när det skjuter på och den inte är van att hålla själv.
-
Har nu kollat på skrotarna häromkring.. årsmodell -85 verkar vara ungeför det äldsta som finns av i princip någon bilmodell.
1200:- ville den billigaste ha för en bakaxel till en Saab 900 -88, då är det hela bakaxeln, bromsar, vajrar och däck. Det känns ju som ett acceptabelt pris.
-
Hade inte saab 99 handbromsen på framhjulen vill jag minnas ?
Jag skulle köpa hjul och axel från biltema.. ;)
-
Hade inte saab 99 handbromsen på framhjulen vill jag minnas ?
Jag skulle köpa hjul och axel från biltema.. ;)
Tror inte att det finns på Biltema...
Men nu när du säger det så har jag ett svagt minne av att fars gamla 900 också hade handbroms fram. I så fall spricker ju den bilmodellen som "organdonator"
-
..jag minns kanske fel, eller så var det annorlunda på äldre modeller. Hittade en sida på nätet (http://popeye.rty.nu/2002/handbrom.htm) och där verkar det ju som om handbromsen sitter bak, iaf på årsmodell -89-93
-
Jo det var min tanke från början, att köpa axeltappar och fästa dem på ett fyrkantsrör och sedan svetsa ihop någon liknande Österby Smedjas arbets-rockard. Dessvärre verkar det inte vara helt enkelt att få tag i någon skrotad Golf/Polo av den årsmodellen häromkring. Fast det fanns ju iof på den där internet-sajten, man kanske kan ringa och köra hur kompletta axlarna är och vad det skulle kosta med bussgods.. Kanske inte blir så farligt dyrt.
Såg denna på Lantbruksnet, skänkes..
http://begmarknad.lantbruksnet.se/sok/annons.php?aid=55205
Vad tror ni om den?
-
:) Ja vissa saker kan man ångra i efterhand..
När jag var sisådär 15 år fick jag en gammal träsnipa med en liten inombordsmotor, en sådan där båt man styr med ett roder och en liten fönsterruta längst fram på båten. Jag fick den och antog därav att den var värdelös, orkade inte lägga den i blöt för att svälla den, slog sönder den, eldade upp den och gav bort motorn.. :) Det är snart 17 år sedan och jag grämer mig fortfarande utav bara helvete..
Nå, åter till rockarden. Österby Smedjas konstruktion är både snygg och verkar praktisk. Notera det lilla fyrkantsröret mitt på hjulaxeln, antar att man där kan sätta ett mindre fyrkantsrör med olika former av kopplingar. Får man tag i hjulaxeln så borde en liknande skapelse vara möjlig att åstadkomma för under 3000:- i materialkostnad
-
http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/files/File/Pdf/Kauppiasverkostot/Assa/Peravaunutarvikkeet_2007.pdf
Här finns nav och axlar att köpa :P
-
18 000 är intressant. Jag kan nog bygga en för en nolla mindre. Men då är det ju inte sådana där snygga hjul på den.
Väldigt många(de flesta) framhjulsdrivna bilar av alla storlekar har en stel bakaxel som går mellan hjulen. Sen så skänks det ofta bort husvagnar.
Om man vill ha hydraliska bromsar så är det bilaxel som gäller. Nöjer man sig med mekaniska(vajrar eller stag) så går det nog bra med en husvagnsaxel. Husvagnsaxlarna har oftast inbyggd torsionsfjädring.
Jag har en axel som du kan få köpa, den sitter just nu på en Ford Fiesta, ev så kan det även finnas en från en SAAB 9000.
-
Kan du inte använda en husvagnsaxel?
Man brukar ju få gamla husvagnar gratis.
Här är en i katrineholm som som har ett underrede till salu.
http://www.blocket.se/vi/19595301.htm?ca=14_s
-
Biltema har säkert husvagn och släpvagnsaxlar med broms som funktionerar för den händige självbyggaren.. :)
-
Biltema har säkert husvagn och släpvagnsaxlar med broms som funktionerar för den händige självbyggaren.. :)
Jo, Jula hade i alla fall, men det brukar kosta bort mot 5000:- och det är i saftigaste laget.
-
Smakar det så kostar det.. :P Men använder du nåt gammalt o rostigt så kan det bli lika dyrt att få bromsarna att funka.. :-\
-
Smakar det så kostar det.. :P Men använder du nåt gammalt o rostigt så kan det bli lika dyrt att få bromsarna att funka.. :-\
Att få trumbromsar att funka är inte speciellt dyrt. Håller man sig till de vanligaste märkena så finns det ju billigt på biltema. Och dessutom så lär man sig nåt när man lagar dem. Att hala upp betalkortet kan vilket nöt som helst.
-
Loop har så rätt. :D Varför ta den lättaste vägen.. ;D
-
Blev det nån vagn?