Alternativ.nu
Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: acmunk skrivet 08 dec-08 kl 19:09
-
Hej, alla kunniga och kreativa människor - jag är imponerad av alla deltagare här på forumet och den inspiration de ger mig! Ny här, första inlägget därtill...
Vill bygga mig ett eget hus någon gång i framtiden och helst så mljövänligt samt billigt som möjligt. Sambon är också på - dock ngt mer kritiskt ifrågasättande mina infall än vad jag lyckas vara. Tankarna har vandrat fram och tillbaka mellan olika varianter på jord-/lerhus till halmbalstyper. Stötte i boken Serious Straw Bale på metoden Paillobloc, framtaget i Kanada, där en halmbalskärna täcks på fyra sidor (ej ovan- och undersidan) med en cement/kalk/sand-blandning för att på så sätt bilda bärkraftiga block att mura fast på varandra. Höljets väggar, ca en tum/2,5 cm tjocka, fungerar som en "stressed-skin"-funktion och tar därmed bärlasterna bort från halmbalarna. På detta sätt slipper man en bärande stomme av t.ex. trä.
Så - vad säger ni? Är detta bekant för er? Jag har googlat på paillobloc men finner inget mattnyttigt. Vad är era erfarenheter och/eller tankar om detta sätt att nyttja sig av halmbalar. Att nyttja sig av cement är inte eftersträvansvärt - å andra sidan kanske den behövs i denna konstruktion för att ge styrka i höljet? Och proportionerna i cementblandningen känner jag ej till - några tankar? Shoot - kom gärna med synpunkter! Jag är laddad med tusen frågor till...
Mvh
Andreas
-
Skulle nog gå bra, men den vanligare tekniken att skaffa en massa billiga småbalar och putsa utan/innan på, är kanske snabbare och billigare. Halmbalhus torde gå att göra självbärande i två våningar, annars finns det ju störar. Det behövs ingen cement heller.
Nu är det så att även kalk kräver energi för bränning, fast mindre.
-
Jo, den tekniken - den vanligare - har jag varit och är jag fortfarande också inne på. Principen i de olika varianterna är ju båda "load bearing", halmbalarna-/blocken bär ju båda upp tak (och vägg-)tyngden. (Eller egentligen blir det väl putsen i traditionell variant (som jag antar att du åsyftar) respektive blockhöljena i paillobloc-systemet, som tar emot taktyngden.) Tror dock att uppsättning av paillobloc:en möjligen kan gå fortare när man väl är på plats. I Serious Straw Bale antar författarna, om jag inte missminner mig, att montering av blocken bör gå fortare än traditionell uppsättning, "Nebraska-style".En fördel med dessa är ju att de i förväg går att förbereda (gjuta i form, ordna med kabelhåltagning, etc.) och sen bara mura upp på varandra på plats. Risken med att utsättas för skadande väta (eller förseningar i byggschemat) minskar betydligt jämfört med halmbalsbygge (om inte tak monteras i förväg vilket ju är vanligt om man bygger med trästomme och in fill-teknik) då sidorna är skyddade. Den exponerade ytan upp till bör vara enklare att skydda. När väl väggarna är "uppsmällda" är väggarna skyddade blir det ej heller så bråttom att slå upp taket.
Nåväl, detta fråntar ju inte det faktum som du nämner: även kalk (som cement) kräver energi i sin produktion. Just därför vore det intressant att veta hur en dylik blandning skulle mixas (v.g. proportioner) - ju mindre av cement och kalk och mer av sand (och vatten) desto bättre.
En fundering jag - och min sambo (vars tyckande är viktiga i beslutsprocessen) har rörande halmbalshus, är kring bärförmåga i putsade väggar. Hur mkt kan man sätta upp väggarna inomhus? Tavlor till tyngre enheter (som t.ex. köksskåp) - var går gränsen? Hur kan man stärka bärstyrkan i väggarna på ett smidigt sätt. Och möjligheterna till renovering/uppfräschning av ytskikt hemma - kan man slå upp tapeter på väggarna (med el utan viss förberedning av dessa)?
Undrar Andreas
-
Tycker du att det verkar enklare att först putsa balarna och sedan bygga, istället för att stapla balarna och spänna ned dem och sedan (sprut)putsa - så är det troligen det för dig! Det finns också en variant där man pressar lerhalmsblock - det vet du kanske - som då blir byggblock i samma stil som cement-träullblock... i Järna har det byggts med sådana block, dock ej bärande vad jag vet. Som sagts i tråden finns det i ala fall goda möjligheter att bygga bärande med halmbalar obearbetade - men de bör vara relativt hårdpressade! Boken Build it with bales tar öppensinnigt men amerikanskt upp olika exempel på konstruktionslösningar i både bärande och icke bärande halmbalsbygge. Den är väldigt tekniskt inriktad och väldigt jordnära. Den tar alltså upp verkliga bitar kring detta och är ingen inspirerande läsning. Jag tycker du ska åtminstone titta i den boken innan du avfärdar vanligt halmbalsbygge.
Nej du kan inte hänga köksskåpen i lerputs i alla fall. De har en tendens att bli väldigt tunga när de fylls. Nu har säkert någon gjort det och kan säga emot men jag skulle inte rekommendera det som princip i alla fall. Men använder du den blandningen du skriver om med cement i så kanske det går om det är tjock puts. Sedan beror det ju på om det verkligen är insidan av en YTTERvägg du ska ha köket i, eller en innervägg. Själv tänker jag bygga innerväggar av lerhalm med ramar av vanliga träbjälkar. Då går det ju att skruva i dem om man bara vet var de är. Annars går det ju alltid att ställa upp och skruva dit bjälkar i efterhand - helt oberoende av väggtyp - längs väggen men det blir inte så snyggt.
Alternativt skruva köksskåpen i hängande bjälkar om man har en rejäl takbjälke. Men det här är ju bara nödlösningar, det skulle varken vara snyggt eller praktiskt att göra så. I sanningens namn har jag nog aldrig sett det heller. Ett alternativ kunde vara plattstål. Du får fundera på planlösning och eventuellt innerväggkonstruktion. Om jag skulle sätta köksskåpen i bärande halmbalsvägg skulle jag nog lägga väldigt breda (men inte höga) träbjälkar mellan halmbalarna på den höjd där man vet att skåpen hamnar. Det kommer nästan helt säkert leda till att man får borra nya hål i skåpen dock. Men så skulle jag nog göra om det mot förmodan skulle hamna på en yttervägg. Men i Build it with bales rekommenderar de 2"4 bjälkar (5*10cm) i frästa spår i balarna (och sedan genomgående bult till en stabiliserande bjälke på UTsidan väggen.) Då får man fräsa in spåret 5 cm om man sedan har 5 cm puts för att bjälken ska ligga i nivå med putsytan. Grejen är ju att den (bjälken) inte får röra på sig vid monteringen av skåpen eftersom putsen spricker då... detta är ett potentiellt problem vid lerputs som du nog slipper om du kör med cementblandning.
Vad du än gör doppa inte balarna i lervälling. Det har provats i Sverige och det blev kompost.
-
Nackdelen som jag ser det med Paillobloc är att man måste ha luftspalt mellan 2 "väggar" för att undvika köldbryggor....
Detta problemet uppstår inte när man använder hela balar... Då halmen i sin uppbyggnad fungerar som spalt...
-
Tack för synpunkterna - jag är själv i stort novis på husbyggande och fr.a. på detta sätt (halmbal/ekologiskt). Det är då bra att höra vad man ska tänka på - före man gör misstagen! Har hittills bara "läst på" i diverse litteratur - kom gärna med tips på mer! - och låter säkerligen mer säker på min sak än vad jag är. Nåväl, halmbalar (in fill- eller Nebraska-stil) är det jag mest funderat på i byggväg (samt stampad jord- och adobe-teknik) och det har sina fördelar, kan jag se. Detta med köldbryggorna var upplysande, tackar för det. Paillobloc-metoden är mest lockande för att det med den går att förbereda bygget i stor utsträckning, samt ger en bärande vägg direkt. Men självfallet skulle man också kunna förbereda t.ex. träkonstruktions-enheter i förväg till en in fill-vägg, vilka man på plats relativt snabbt länkar ihop, på med takkonstruktion och vips! så har man skydd för halmbalarna...
Tack för tipset på boken - har själv tänkt på att inhandla en halmbalsbygge-bok med mkt praktisk inriktning. Ska kolla upp ditt förslag, Chaan. Om man inte vill värna om en putsad innervägg (vilket har sin charm), vad sägs om idén att på insidan av ytterväggen (in fill-) täcka denna med ngt slags av träboardskiva (el vad det nu heter?) och att nyttja denna för fästen? Och för eldsäkerhetens skull, bör ett första (el fler) lager puts läggas på insidan av halmbalsväggen om detta upplägg används?
By the way - hur var det med mindre vikter i en putsad yta? Som tavlor, mindre lamparmaturer, etc.? Går dessa fästa utan tanke på att fästa i bakomliggande bjälk? Och tunga enheter som köksskåp och liknande går ju som tur var faktiskt att fästa i en innervägg som man själv bestämmer bärkraftigheten i.
Att spruta fast putsen är en intressant idé - jag tänker att det skulle reducera arbetstiden. Ngn idé om hur mkt?
Till nästa tanke - isolera golv med halmbalar! Någon med erfaranhet, tips el synpunkter? Vad tänka på?
/Andreas
-
Planerar man sitt halmbalshus vid byggnationen så har man tillsätt att man fästmöjligheter uppe längs taket...
Där man kan ha en list...
Sen tar man tunn nylonlina och hänger sin tavala därifrån....
Såg den möjligheten på ett galeri för ett tag sen...
-
Som i mitt gamla studentrum då... ;D På tal om köldbryggorna i pailloblocen - skulle man inte kunna lämna en glipa i höljet på respektive sidor i blocket längs med väggen? Om alla dessa ligger i linje med varandra skulle man relativt enkelt kunna fylla detta hålrum med "halmremsor" (avfrästa fr packad halmbal el liknande. På så sätt borde man väl "bryta" köldbryggan? Kanske inte så tydligt förklarat - hoppas du förstår tanken? Jag tänker att man gör som man kan göra med fönster i träkonstruktionen, bruta av med isolerande material.
-
Men hur mycket utvidgas och krymper halmen med vinter sommar.. Klarar cement det? Jag gillar inte tanken på bärande väggar i halm. Och inte tanken på cement och organiska material. Men jag är också novis... Att mackelera med lera och halm går bra, men tar en jävla tid. Att göra block i lera och halm torka dem och sedan mura upp det går fin fint. Gör inte förstora block då torkar de ojämnt och blir bajstunga.
-
Har inte den blekaste om halm/halbalars ev. utvidgning och tvärtom med värme och kyla - ngn annan här som vet eller kan ge en kvalificerad gissning? Å andra sidan - de som arbetat fram metoden borde ju tänkt på det, i Serious Straw Bale nämns inget heller om denna möjliga nackdel. Författarna verkar ha koll på det mesta...
Vad är det förresten med "bärande väggar i halm" du inte gillar? Kanske ngt jag inte reflekterat över. De "block i lera och halm" du nämner är väl dock inte bärande, eller hur tänker du?