Alternativ.nu
Djur => Brukshästar => Ämnet startat av: tessiem skrivet 27 nov-08 kl 13:45
-
Söker vi för fullt. Loksele med bågdäckel. Har hittat en intressant men förstår inte riktigt hur säljaren menar..
Min häst behövde ca 74cm Lokor. Dessa var 68cm sa säljaren men sen sa hon att de kunde längas ett antal cm. Hutr menar hon då? Den jag provade hade fasta lokor i trä som endast kunde höja & sänkas lite..
Här är selen..:
http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=110602
-
vad har du för häst då?
kanske menar hon att de är flera öglor på lokorna som kan justera med.
Jag köpte en begagnad armesele med ställbara dragläder.
Ser inte ut att det är det på den du visar.
-
Jag har en connemara D-ponny (maxad) hon är stor men inte så jättegrov.
-
tror jag har 80 el 82 cm på mina lokor. då har jag stor häst, med ganska grov hals.
-
Har sänt över selstandarden vi internetpost.
/Johnny
-
Trodde jag sett de flesta selmodeller, ja selen i sig är ju inte ovanlig på något vis.
Vad säljaren menar med att "lokorna" kan längas med flera centimeter är ju den geniala lösningen på nackputan och dess infästning på lokorna med ett antal hål att höja alternativt sänka lokorna så att rätt dragpunkt kan uppnås på flera olika stora hästar.
Det där skall jag sy till min inkörningssele, otroligt smart då hästarna växer :D
Idag har jag löst det med sex läderöglor på rad så att jag kan alternera övre lokremmen i dem. Lite mickligare då jag måste trä om den varje gång istället för som på "din" sele, bara flytta ett hål eller två.
Varför kommer jag inte på sådana lösningar?
-
Varför kommer jag inte på sådana lösningar?
Det gjorde du ju nu ;)
-
Hej jag byggde iordning den selen åt Alexandra för ungefär ett år sedan och den är ett hopkok av flera olika selar. Den är gjord för att vara lätt och smidig samtidigt som den ska fungera även till tyngre arbete. Den är otroligt justerbar så du kan få den att passa det är jag säker på. För övrigt är den fin i lädret och i gott skick (åtminstone när hon fick med sig den härifrån). Du behöver nog inte tveka.
-
Hej jag byggde iordning den selen
Hatten av :)
-
Ardennervän vet vad han sysslar med..och om jag inte misstar mig kopiöst så lär det finnas fler finurliga lösningar på lager ;D
-
Ardennervän vet vad han sysslar med.
Ja, det skulle jag också vilja :(
-
;D ooh, stackars Guba ;D
Jag menade inte S Å, du är också jätteduktig :-* :-* :-* :-* :-*
-
;D ;D Nu menade jag ju inte SÅ. :-*
-
Tack för all hjälp! Ni är GULD värda! Försöker få tag på Alexandra nu för att få köpa selen!
-
Nu menade jag ju inte SÅ.
Jaja, inte var det nåt försök till ödmjukhet iallafall, det vet väl du också att du är Kungen av brukskörning här på forumet? ;)
-
Jaja, inte var det nåt försök till ödmjukhet iallafall, det vet väl du också att du är Kungen av brukskörning här på forumet? ;)
Vad är du ute efter nu då ??? :-[ ;)
-
Din kropp och pengar så klart :-X ;) ;D
-
Jaja, bara selen passar så kan det väl bli åka av 8)
-
Kan passa på att fråga angående en annan sele med...
Har fått låna hem en "armesele" för att prova på min unghäst, men denna sele har bara bukgjord och ingen däckelgjord. Är det så att däckelgjorden saknas eller tillverkas vissa selar utan den? Har fått för mig att man ska ha två gjordar, men jag kan ju ha fel ::)
-
Däckelgjorden är inte nödvändig egentligen, en del, bland annat min framlidne selmakare tyckte den var helt onödig.
Lokalt har det förekommit att selar helt saknat däckelgjorden, kanske just på grund av selmakaren i trakten.
-
jag snor tråden för min kära hustru.. :)
Vi ska och hämta selen i morgon och sedan blir det att hämta ett gäng skacklar och två timmerslädar som vi köpt.. Ska ev. även köpa en gammal fyrhjulsvagn utav grannen som jag skulle vilja göra om till en timmervagn för hästen. Ni som har kört en massa med hästar, hur knepigt är det att fixa ett fäste för skacklarna på en vagn? Jag har ingen direkt uppfattning om hur man kopplar ihop alltsammans så jag vet heller inte hur jobbigt/dyrt det blir att konvertera ekipaget till hästdrift.
Vagnen är alltså en liknande denna:
http://www.blocket.se/vi/18311426.htm?ca=14_s&last=1
//Mårten
-
Hej, ingen bra vagn för att köra med i skogen.
Den är bättre på platta vägen.
/Johnny
-
Det heter lurstångsvangn derför att denn kan luras iblan omm man svänger mer än 45 grader då välter den spesijelt när man baackar för övrigt tycker ja att du du ska lunna ut med shälke ut till väg det är snällare mot hästen
-
Hejsan!
Tackar för svaren!
Jo jag hade tänkt att hålla mig på vägen med vagnen, iaf inte längre ut i skogen än körvägar. Tanken var väl att i så fall dra ut timmer till en uppsamlingsplats vid en väg och köra det med vagnen därifrån till gården. Den skulle ju även gå att ha att transportera andra saker med, vattentank, ris, sand o.s.v... Så den urprungliga frågan kvarstår.. :) Hur knepigt är det att fästa skacklarna?
EDIT: Såg att jag var inloggad med frugans användare nu.. Men det är alltså Mårten som skrivit inlägget.. :)
-
PS, guba, vart hittar man en sådan där hatt du har på bilden? :)
Jag skulle köpa en direkt om de fanns att köpa någonstans, dels för att jag vill ha en och dels för att min hustru skulle bli irriterad.. ;D
-
>:( Guba..berätta inte.. ::) ;D
PS, guba, vart hittar man en sådan där hatt du har på bilden? :)
Jag skulle köpa en direkt om de fanns att köpa någonstans, dels för att jag vill ha en och dels för att min hustru skulle bli irriterad.. ;D
-
hej mårten inn fästningen bör vara cirkus Två tum åvan för axele för att det ska bli rät drag pungt
-
PS, guba, vart hittar man en sådan där hatt du har på bilden? :)
:) Jag har två, en med band till findagar och en utan band till vardags :)
http://www.eksons.se/products.php?cid=45&pid=421
-
>:( Guba..berätta inte.. ::) ;D
Sorry, a man got to do what a man got to do :-*
-
Hur knepigt är det att fästa skacklarna?
Inte knepigt alls för en händig kille som du.
Vagnen är ju oförändrad så du utgår bara ifrån de fästen som finns på vagnen, svetsar dit det som behövs på skaklarna för att få ihop vagn och skakel.
Ut och kör sedan.
-
hej mårten inn fästningen bör vara cirkus Två tum åvan för axele för att det ska bli rät drag pungt
Dragpunkten justeras med uppehållarremmarna oavsett skakelinfästningen på redskapet som varierar från låga timmerskaklar till höga giggar.
Man vill helst ha skakelinfästningen lägre än hjulaxeln av den anledningen att dragkraften då samtidigt lyfter hjulet istället för att trycka det ner mot marken vilket blir fallet om infästningen är högre än hjulaxeln.
Ett lyftande drag gör att vagnen är lättare att dra vilket är önskvärt.
-
Inte knepigt alls för en händig kille som du.
Vagnen är ju oförändrad så du utgår bara ifrån de fästen som finns på vagnen, svetsar dit det som behövs på skaklarna för att få ihop vagn och skakel.
Ut och kör sedan.
det går bra tills du belastavangen med någåt till rälgt tungt ex ett lass timer då omer selen att resa detta er ror på att drag linjen ej är oret
-
då omer selen att resa detta er ror på att drag linjen ej är oret
Hänger inte riktigt med vad du menar.
Draglinjen är den linje du ser från dragpunkten vid lokorna, genom skakel/lina och ned till infästningen på redskapet. Den linjen skall vara helt rak och inget annat.
Finns en brytning på draglinjen uppåt vid dragringarna så kommer ett tryck att uppstå i däckelstaden då däckeln pressas nedåt vid drag.
Finns en brytning på draglinjen nedåt vid dragringarna så kommer bukgjorden att pressas upp mot buken på hästen vid drag.
Dessa tryck kan ge upphov till selbrott om de är långvariga och kan orsaka en obrukbar häst under lång tid i värsta fall.
Är draglinjen rätt justerad så spelar det ingen roll hur hög eller låg skakel/lininfästningen är på redskapet.
-
Hänger inte riktigt med vad du menar.
Draglinjen är den linje du ser från dragpunkten vid lokorna, genom skakel/lina och ned till infästningen på redskapet. Den linjen skall vara helt rak och inget annat.
Finns en brytning på draglinjen uppåt vid dragringarna så kommer ett tryck att uppstå i däckelstaden då däckeln pressas nedåt vid drag.
Finns en brytning på draglinjen nedåt vid dragringarna så kommer bukgjorden att pressas upp mot buken på hästen vid drag.
Dessa tryck kan ge upphov till selbrott om de är långvariga och kan orsaka en obrukbar häst under lång tid i värsta fall.
Är draglinjen rätt justerad så spelar det ingen roll hur hög eller låg skakel/lininfästningen är på redskapet.
hej guba det äså rät men funggera inte fultut påarbessele det går bra när man sökr med jigg eller dylit adrig med ett tungt timmer ls det kan du lurai någon anan
-
Tja, inte försöker jag lura i någon något alls.
Själv kör jag ut mellan 100 och 300 m3 timmer varje vinter och ungefär lika mycket ved och massaved med både domänsax, lunnkälke, skakelsläpa, timmerkälkar eller 8 hjuling. Inte så mycket i och för sig, i framtiden hoppas jag det kan bli mer av den varan.
Mycket lunning av frötallar med sax vilket blir riktigt tungt med rejäla stamblocksstockar.
Det har jag gjort de senaste tio åren nu och aldrig haft de problem du antyder.
-
Tja, inte försöker jag lura i någon något alls.
Själv kör jag ut mellan 100 och 300 m3 timmer varje vinter och ungefär lika mycket ved och massaved med både domänsax, lunnkälke, skakelsläpa, timmerkälkar eller 8 hjuling. Inte så mycket i och för sig, i framtiden hoppas jag det kan bli mer av den varan.
Mycket lunning av frötallar med sax vilket blir riktigt tungt med rejäla stamblocksstockar.
Det har jag gjort de senaste tio åren nu och aldrig haft de problem du antyder.
du från går ämnet de hadlad om draget påmårtens vane draget på vanen är anpasat till traktor läs vadu skriver men det hadlar och så hur hästen bog vingel så där för fung ar det inte altid och aprå på selniens anpasning komme det i moderna hästrfte fram över för ¨övrigt har ja kört häst sen ja var fem och i dag är jag dryga femti om vi ska skräppa lite hej och gonat
-
du från går ämnet de hadlad om draget påmårtens
Möjligt att jag avvikit från ämnet men det är tack vare dig som tog upp infästning kontra dragpunkt från början och jag svarade på det ::)
hej mårten inn fästningen bör vara cirkus Två tum åvan för axele för att det ska bli rät drag pungt
Dragpunkten kan vi väl ändå vara överens om att sitter på två tredjedelar uppifrån av längden från bogspets till övre delen av bogbladet och ingen annanstans? Och att dragpunkten är totalt opåverkad av vilken höjd skakel/lininfästningen sitter på redskapet?
Dragpunkten är just den del där centrum på draglädret skall vara inpassat i lokstaden.
Allt annat är fel.
-
Möjligt att jag avvikit från ämnet men det är tack vare dig som tog upp infästning kontra dragpunkt från början och jag svarade på det ::)
Dragpunkten kan vi väl ändå vara överens om att sitter på två tredjedelar uppifrån av längden från bogspets till övre delen av bogbladet och ingen annanstans? Och att dragpunkten är totalt opåverkad av vilken höjd skakel/lininfästningen sitter på redskapet?
Dragpunkten är just den del där centrum på draglädret skall vara inpassat i lokstaden.
Allt annat är fel.
du menar väl lokorna för övrigt är viöverens så länge det hadlar om en korekt loksta nu till mårtes vangn ja föreslår att han tar en titt på några liknande vangnaroch jöra efter egt huve så tror ja det blir bra des utom haran fått en läkscon ihur man annpasar en sele
-
Grabbar nu får ni lugna er. Som jag förstått det pratar Pålle om att lokorna kan glida uppåt eller neråt beroende på en felaktig höjd på infästningen i vagnen vid tung last vilket stämmer bra. Guba däremot talar om att draglinjen skall vara rak och att infästningen i vagnen skall ha en lyftande verkan vilket naturligtvis är helt korrekt. Våra hästar har individuella olikheter som gör att man inte kan garantera att ett specifikt mått på en infästning skulle vara den bästa.
Nu tillbaks till frågan om var och hur skaklarna skall vara infästade. Såvida planen inte är att konstruera någon form av rekade skaklar så spelar det absolut inte någon roll var skaklarna är infästade. Eftersom du inte ska dra tunga lass med fasta skaklar utan att använda linor och svängel. Om vagnen vi pratar om en gång varit hästdragen finns det säkert infästning för skaklar någonstans på framaxeln (förmodligen är det samma fästen som den nuvarande dragstången sitter i brukar vara två järnöglor på varje sida) Och då kan man använda dessa. Vad gäller infästning för svängel är det lämpligt att använda en T-balk i dimension 60x60 mm 8-10 mm gods som man borrar hål med ca 30 mm mellanrum. Sedan fäster man balkbiten lodrätt i mitten av framaxeln och vips har man en justerbar dragpunkt i vagnen. Beroende på hur lång balken är kan man justera mer eller mindre och man kan anpassa efter den egna hästen.
-
Som jag förstått det pratar Pålle om att lokorna kan glida uppåt eller neråt beroende på en felaktig höjd på infästningen i vagnen vid tung last vilket stämmer bra.
Visst är det så att lokorna kan resa sig på en häst. Det har emellertid inget med infästningshöjden på skaklarna i redskapet att göra och neråt kan de rimligtvis inte komma tack vare nackputan.
Är selen korrekt anpassad i förhållande till dragpunkten och draglinjen är rak som den skall vara så flyttar sig inte lokorna vare sig upp eller ner vid tungt dragarbete. Svårare är det inte.
Skulle de nu trots allt resa sig vid drag av tung last och allt är korrekt anpassat så har men helt enkelt en inkorrekt häst i selen.
Hästens lokstad är för mycket bakåtsluttande och bör inte användas som körhäst, här är det omöjligt att få lokorna att hålla sig kvar i rätt läge hur mycket man är korrigerar anpassningen.
Felet ligger i hästens anatomi och den hästen skall användas till något annant än körning.
Ingen mening med att krångla till något som är så enkelt i grund och botten.
-
Felet ligger i hästens anatomi och den hästen skall användas till något annant än körning.
Det ställer gärna till det travhästar som Tösen :-* Det är önskvärt för en travhäs t med riktigt sluttande bog och mycket djup. Hon behöver storlek ardenner trots att hon är en ganska liten tanta :)
-
felaktig höjd på infästningen i vagnen
Skulle vara intressant att höra en vidareutveckling av det där. Vad är en felaktig höjd på infästningen i en vagn?
Jag anser att en häst med en korrekt ställd lokstad inom ett ganska stort spann åt bägge håll inte har några som helst problem med infästningshöjder varierande från låga timmerskaklar till riktigt höga giggar avseende resning av lokorna.
Sluttar däremot lokstaden för mycket så spelar det ingen roll vad som spänns för, lokorna reser sig obönhörligen.
Är det då hästen det är fel på eller är det redskapet?
-
Det ställer gärna till det travhästar som Tösen :-* Det är önskvärt för en travhäs t med riktigt sluttande bog och mycket djup. Hon behöver storlek ardenner trots att hon är en ganska liten tanta :)
Det finns riktigt bra bröstselar för hästar som inte fungerar med loksele/coller.
Armens hästar drog kanoner med dessa utan problem, jag har en sådan i nyskick som jag inte provat ännu.
Alla hästar kan köras med rätt seldon :)
-
Det är inte värre än att det går :)
-
Eftersom du inte ska dra tunga lass med fasta skaklar utan att använda linor och svängel.
För en absolut nybörjare som jag.. Vad betyder detta? Har man en vagn måste man väl ha skaklar oavsett tygden på lasset, annars far ju vagnen in i röven på hästen i nedförslut..? Man har ju använt hästar i "alla tider" för att dra vagnar med timmer och det måste väl klassas som tunga lass, eller?
Jag misstänker att det kan vara så att jag inte riktigt begriper vad "linor och svängel" är.. :) Har någon ork får ni väldigt gärna förklara, gärna med en länk till en bild.. :)
Om jag skulle vilja använda en sådan där vagn jag länkade till tidigare för att köra stockarna på vägen, hur hänger det ihop med "linor och svängel"?
Många frågor blev det.. :)
EDIT:
Länken i det tidigare inlägget funkar visst inte längre så här kommer en annan, http://begmarknad.lantbruksnet.se/sok/annons.php?aid=53895
Inte fullt så lik den vi har på G som den förra men nära nog..
-
Vänta nu Mårten.. BÅDE skaklar och linor med svängel ;D
-
En fast skakel styr och bromsar hästen vagnen med.
Linorna drar den med, linorna är infästa i en svängel som oftast sitter lägre än det ställe skaklarna sittar i vagnen på så sätt får man den lyftdragande effekten.
Svängeln är fäst centralt ofta med en vire/rep/läderrem/kätting i framaxeln. På så sätt kan svängeln svänga fram och tillbaka efter det ben hästen flyttar fram. Med linor drar alltså hästen hela tiden med bägge lokorna istället för bara med den ena som blir fallet med en fast skakel.
Har du en rekad skakel så blir resultatet detsamma som med linor.
Skonsamt för hästen vilket är vad vi vill eftersträva för glada och arbetsvilliga hästar som håller länge.
-
Hejsan!
Tackar för svaret! Fast jag känner mig inte helt säker på hur det hela fungerar iaf.. ;D
Tror ni det kan finnas någon bra bild någonstans över det hela?
-
Hej igen..
Här är en bild på en "timmer-ekipage", jag kan inte se några linor där...
http://medlem.spray.se/traditionellaskor/images/sm_5.jpg
*suck* jag HATAR att inte fatta.. :)
EDIT:
Hittade en till bild:
http://www.vikingponnycenter.se/res/Bilderveta/giggsele.jpg
Nu fattar jag nog hur konstruktionen fungerar.. SVängeln sitter alltså fäst enbart i mitten så att den kan röra sig framåt/bakåt i viss utsträckning..
Och funktionen är alltså att skaklarna inte ska dra något utav tyngden, man ska alltså spänna upp linorna så den drar innan skaklarna börjar dra?
-
Här är en bild där du tydligt ser skillnaden mellan skaklarna och linorna.
-
Hej igen..
Här är en bild på en "timmer-ekipage", jag kan inte se några linor där...
Där har du rekade skaklar på vagnen vilket det finns lite olika lösningar på.
När ena sidan rör sig framåt, säg fem centimeter så går den andra sidan bakåt lika mycket vilket ger ett jämnt tryck på bägge lokstäderna
-
En till lite tydligare :)
-
Perfekt! :) Nu hänger till och med jag med..
Det känns inte som någon omöjlighet att få till.. Denna kunde man alltså fästa fast i hjulaxeln på något klurigt vis?
Då så.. Då är teorin avklarad, nu ska det bara införskaffas någon vagn också så att den praktiska fasen kan inledas! :)
-
Hej Mårten
Normalt sett Håller jag i utbildningar inom området körning med häst och jag borde inte blanda mig i diskussioner inom området. Men jag kunde i detta fall inte låta bli. Nu verkar det dock som att det fortfarande inte är glasklart för dig och därför så erbjuder jag dig en gratis plats på skogskörningsutbildningen den 6-7 dec och samtidigt en plats att stanna över natten. Maten står jag för så det enda du betalar är resan hit och härifrån. Skulle du under helgen vilja bli berusad kan detta säkert ordnas. Detta är med största sannolikhet det mest frikostiga erbjudandet du kommer få denna vecka så tveka inte ring mig!!!!!!
-
Wow, vilket erbjudande ardennervän! Tämligen frikostigt, ja absolut! Rekomenderar verkligen Mårten att ta chansen!
-
Ardennervän: du har PM ;D
-
Skulle du under helgen vilja bli berusad kan detta säkert ordnas. Detta är med största sannolikhet det mest frikostiga erbjudandet du kommer få denna vecka så tveka inte ring mig!!!!!!
Generöst erbjudande från en riktig sköning :D Det där är bara att hoppa på Mårten.
Kunniga människor som erbjuder sig sina tjänster gratis växer inte på träd, framförallt inte som erbjuder om en fylla som grädde på moset ;D
-
Självklart nappade jag på det erbjudandet! :)
Och givetvis åker det med ett flak öl också..
Var förövrigt och inhandlade lite prylar idag:
2 st. timmerkälkar
4 st. skaklar
1 st. parstång
1 st. svängel med fjädring
1 st. timmerklo
2 st. draglinor (kedjor med plastöverdrag)
Och några kedjeprylar som jag inte riktigt vet vad det är..
Summa 200:- :)
-
2 st. timmerkälkar
4 st. skaklar
1 st. parstång
1 st. svängel med fjädring
1 st. timmerklo
2 st. draglinor (kedjor med plastöverdrag)
Summa 200:- :)
W O W ! Jag blir JÄTTEavundsjuk! Vilket klipp! Grattis!
-
Mårten ! Vi väntar med stor spännig på bilderna.. ;D
-
Jag ska försöka ta lite bilder på grejerna, men det är ju mörkare än en sotarröv ute när jag kommer hem från jobbet.. Fast det kanske var på min körning som du menade? :) Bilder ifrån köringen kommer när jag har något manligare än en staketstolpe på släp.. ;D
Föressten, med bland prylarna vi köpte fanns bland annat en sådan här:
http://images.tradera.com/384/73467384_1.jpg
Björn-kätting kallar han det.. Vad använder man det till och hur? Jag har fått för mig att den ska användas att spänna fast stockarna på släden, jag vet inte varför jag tror det eller hur det i så fall skulle funka.
På bilden nedean finns ytterligare en sak som följde med som jag inte vet vad det är, kameran har kastat in handduken därav bildkvalitéten..
Någon som vet vad dessa två saker är för något och hur man använder dem?
-
Björnar kommer du få använda när du kommer hit. Den andra prylen kunde jag inte se vad det var men ta med den så reder vi ut det.
-
Kalas! :)
Tackar!
-
Med björkättig spänner man kättingar.. Jag fick även med en liknande spännare då jag köpte iskedjor till traktorn. :)
-
Självklart nappade jag på det erbjudandet! :)
Och givetvis åker det med ett flak öl också..
Du kommer även att få sällskap av mig ;) på kursen - det här kan ju bli riktigt kul ;D
-
Synd man inte bor lite närmare :-\, jag vill oxå lära mig mera om körning med häst.. :)
-
Synd man inte bor lite närmare :-\, jag vill oxå lära mig mera om körning med häst.. :)
Var bor du då? Ardennervän kommer att hålla kurs hos mig i januari.
-
Jag bor i finnskogarna vid vargarnas återvändo.. Om du vet vart varggränsen går i Finland ;)
Men idag var jag med häst till skogen,hästen titta lungt på när jag fällde träd med motorsåg. :) Gissa om man blir lugn i själen då man kyckats med förtroende till hästen :-[
-
Men idag var jag med häst till skogen,hästen titta lungt på när jag fällde träd med motorsåg. Gissa om man blir lugn i själen då man kyckats med förtroende till hästen
Trots att det är en travhäst :o
;)
-
Cowboyen har säkert en eldrivare, det har jag sett på teven att alla travhäst ägare har.
Skämt och sido jag kör också med en travare och hon går för alla maskiner.
/Johnny
-
Idag testade vi den nya selen lite mer på allvar, Bella fick dra en tom timmersläde och det gick hur bra som helst! Trots att hon aldrig dragit någonting med skaklar förut så knallade hon på som hon aldrig gjort något annat i hela sitt liv. I helgen ska ju jag få öva lite och sedan ska vi väl öva ett tag till tillsammans men sedan borde vara möjligt att börja dra ut lite stockar!
Hur kul som helst det här! :)
-
Ardennarvän är jättebra på att hålla kurser! Jag har varit på kurs för honom 2 ggr och det har varit både trevligt och lärorikt!!! Rekommenderas!
-
Idag testade vi den nya selen lite mer på allvar, Bella fick dra en tom timmersläde och det gick hur bra som helst! Trots att hon aldrig dragit någonting med skaklar förut så knallade hon på som hon aldrig gjort något annat i hela sitt liv. I helgen ska ju jag få öva lite och sedan ska vi väl öva ett tag till tillsammans men sedan borde vara möjligt att börja dra ut lite stockar!
Hur kul som helst det här! :)
Härligt att det går bra! ;D
-
Cowboy, här kommer de utlovade bilden.. Inte en bra en men ändock en bild.. :)
-
Va ni är DUKTIGA! :)
Gör man bara rätt så är det inte svårt ;)
-
Nåja, :) nu börjar det likna sig.. Grattis ! :D
Jag ska få en finnhäst till som pojkvänn åt mitt sto. ;D
-
Hur kul som helst det här! :)
Visst är det, dessutom blir det bara roligare allteftersom ni lär er mer, nu är du fast :D
Hur blev det med hatten förresten, vem fick sista ordet ??? ;)
-
Tessan som vanligt.. ;D
Eller jag låter henne tro det iaf, jag kommer stå där med hatten när hon minst anar det!
-
Cowboy, här kommer de utlovade bilden.. Inte en bra en men ändock en bild.. :)
Vilken härlig bild! En sån drog min pålle också, innan det gick åt helskotta med inkörningen! Jag knöt på en hösäck, tog med mackor och varm chocklad nån gång, och gjorde en härlig utflykt! Dock var han iklädd travsele...
-
Vad missade Fru Jansson med inkörningen ? :o
Mårten du kan köpa strumpemand med minipistol åt frugan :P, såg det finns även att få samma ställe som hattarna.. ;)
-
Mårten du kan köpa strumpemand med minipistol åt frugan :P, såg det finns även att få samma ställe som hattarna.. ;)
;D ;D
-
Vad missade Fru Jansson med inkörningen ? :o
Jag missade att man ska hålla överentusiastiska vänner som tycker att hästen är såå duktig långt borta från inkörningen... För att göra en lång historia kort så gick det lite för fort framåt, fortare än vad varken jag eller hästen var redo för. Han blev rädd, drog, jag föll ur vagnen, en bil fick krashad bakruta, men både jag och hästen oskadda. Däremot hade hästen panik så fort han såg skaklar efteråt! Hade säkert gått att fixa om man lagt ner mycket tid åt det, men... Tanken då var att han skulle bli ridhäst, och att inkörningen mest var en bonus, så det bidde inte! Tyvärr, men... man lär sig ju även av misstagen! En mänsklig miss som både jag och den andra medhjälparen borde ha avstyrt, men men... vissa personer är väldigt bra på att entusiasmera...
-
Sådär, är helgen och kursen slut.. Alldeles förbaskat roligt och mycket lärorikt! Det riktigt kliar i fingrarna för att få börja köra här hemma.. :)
Om det är någon mer som går i tankar på att börja köra med häst så kan jag starkt rekomendera ardernnervän:s kurs!
-
Blev ni fulla ;D.
-
Blev ni fulla ;D.
tyst som muren är jag :-X ;)
-
Blev ni fulla ;D.
hehe, jodå.. Lite alkoholhaltiga drycker intogs,, :)
-
hehe, jodå.. Lite alkoholhaltiga drycker intogs,, :)
...lite ::)
-
Man bara undrar vad ni lärde er ;D
-
Man bara undrar vad ni lärde er ;D
Mycket ;D Kursen var ju över för dagen innan dryckerna började intas... såklart!
-
Okej ;), men då väntar jag bara på bilderna :P.
-
Här kommer en bild från kursen...
http://www.skogsstyrelsen.se/minskog/upload/4228/logging1.gif
Det är Linda som kör! ;D ;D
Vi fick ut några kubik som du ser... :)
-
Här kommer en bild från kursen...
[url]http://www.skogsstyrelsen.se/minskog/upload/4228/logging1.gif[/url]
Det är Linda som kör! ;D ;D
Vi fick ut några kubik som du ser... :)
Det...
... måste varit efter drickat för detta kommer inte jag ihåg *skratt*
-
Här är en bild iaf på Mårten och hästen vid avlägget
-
och i aktion ;D