Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: Long Life skrivet 02 nov-08 kl 17:41
-
Min påfyllning verkade inte fungera så jag glömde den öppen för att kunna lufta senare. Påfyll fungerade tydligen, nu var nålen i topp på pannan så jag tömde ner till röda nålen som står på 3, är det ok?
Metallspaken för att prova övertryck har låst sig men den runda svarta vid expansionskärlet på pannan fungerar, släpper den ut övertryck om man glömmer påfyllet?
-
Ofta finns det ju både en övertrycksventil/säkerhetsventil för tappvarmvattnet och en för värmesystemet (den senare bara om man har slutet expansionskärl).
Det är inte säkert att någon ventil öppnar om man glömmer påfyllningen, det beror ju på hur säkerhetsventilen är ställd jämfört med inkommande vattentryck. Till saken hör också att ofta tar ett bra tag innan trycket jämnar ut sig i systemet och manometern stabiliserar sig efter en påfyllning, så man bör vänta några timmar efter påfyllningen innan man eventuellt börjar tappa ur vatten.
Med slutet expansionskärl är det också viktigt att man har en lagom luftvolym i det, i förhållande till det övertryck man väljer att hålla i värmesystemet. En grov tumregel är att membranet ska ligga ungefär i mittläge när värmesystemet är i normal drift, dvs att vid helt tömt värmesystem ska lufttrycket vara halva värmesystemets drifttryck.
Och vad är då rimligt drifttryck? Man vill ju aldrig få undertryck någonstans i systemet, inte ens längst upp, i så fall går det ju inte att lufta elementen. Räkna med att om hela systemet är kallt så får man 0,1 bar per meter avstånd i höjdled mellan manometern och systemets högsta punkt, lägg sedan på t ex 0,2 bar på detta. Med slutet expansionskärl kommer sedan trycket att stiga en del, hur mycket det stiger beror på hur stor systemets vattenvolym är jämfört med expansionskärlets volym.
-
Ofta finns det ju både en övertrycksventil/säkerhetsventil för tappvarmvattnet och en för värmesystemet (den senare bara om man har slutet expansionskärl).
Det är inte säkert att någon ventil öppnar om man glömmer påfyllningen, det beror ju på hur säkerhetsventilen är ställd jämfört med inkommande vattentryck. Till saken hör också att ofta tar ett bra tag innan trycket jämnar ut sig i systemet och manometern stabiliserar sig efter en påfyllning, så man bör vänta några timmar efter påfyllningen innan man eventuellt börjar tappa ur vatten.
Med slutet expansionskärl är det också viktigt att man har en lagom luftvolym i det, i förhållande till det övertryck man väljer att hålla i värmesystemet. En grov tumregel är att membranet ska ligga ungefär i mittläge när värmesystemet är i normal drift, dvs att vid helt tömt värmesystem ska lufttrycket vara halva värmesystemets drifttryck.
Och vad är då rimligt drifttryck? Man vill ju aldrig få undertryck någonstans i systemet, inte ens längst upp, i så fall går det ju inte att lufta elementen. Räkna med att om hela systemet är kallt så får man 0,1 bar per meter avstånd i höjdled mellan manometern och systemets högsta punkt, lägg sedan på t ex 0,2 bar på detta. Med slutet expansionskärl kommer sedan trycket att stiga en del, hur mycket det stiger beror på hur stor systemets vattenvolym är jämfört med expansionskärlets volym.
kan du inte ge nåt medeltryck på expansions kärlet vid slutet system,, 1,5 plans hus?
-
jag har problem med läckande säkerhets ventil tömmer ned till noll tryck, är det vanligt att den så att säga tappar tryck?
-
Räkna efter själv! Låt oss anta att överkanten av övervåningens värmeelement ligger 5 meter ovanför manometern på pannan/expansionskärlet. Då blir tryckhöjden 0,1 x 5 = 0,5 bar, och så lägger vi på 0,2 bar för säkerhets skull, alltså 0,7 bar. Ungefär detta tryck bör man ha då systemet är helt kallt. Sedan beror det, som sagt, på hur stort expansionskärlet är i förhållande till mängden vatten i systemet, hur mycket trycket stiger när systemet är varmt.
Lufttrycket i expansionskärlet, då det är trycklöst på vattensidan, bör nog vara något lägre än "kall-trycket" i värmesystemet, alltså kanske 0,6 bar i just det här fallet.
Men du får justera efter siffrorna beroende på höjdförhållandena i ditt hus.
Normaltillståndet är ju att säkerhetsventiler ska vara helt täta så länge trycket inte har nått upp till det tryck då ventilen ska öppna. Om den inte håller tätt är det dags att göra något åt saken - kolla om det har fastnat något skräp i ventilen eller om någon gummitätning börjar vara hård eller sprucken.
-
Vad kan ha hänt då kranen kanske var öppen i en vecka och ingen ventil öppnat, men det var fullt i pannan?
-
I så fall är förmodligen trycket i vattenledningen inte tillräckligt högt för att få någon övertrycks/säkerhetsventil att öppna. Övertrycksventilerna brukar vara märkta med uppgift om öppningstryck, kolla vad som står där och jämför med vad du brukar ha för tryck i vattenledningen.
-
I så fall är förmodligen trycket i vattenledningen inte tillräckligt högt för att få någon övertrycks/säkerhetsventil att öppna. Övertrycksventilerna brukar vara märkta med uppgift om öppningstryck, kolla vad som står där och jämför med vad du brukar ha för tryck i vattenledningen.
Den glömdes för att den inte fungerade som förut=dåligt tryck.
-
hmm..jo omv säger så här..skulle det inte sitta nån säkerhets ventil på ett slutet system och man fyller på max med det drift tyck som vattnet ger cr 4-5 kg(bar) sen man eldar ökar trycket i pannan och tankar.....sen....booooooom...har du då pannan i källarn hoppas jag att gud är med dig
-
Om du knackar i botten på expansionskärlet ska det låta ihåligt inte fyllt. Om fyllt så fungerar inte expansionskärlet längre som det ska och bör bytas ut. Om kranen stått på länge och den inte släppt ut nådot vatten bör jag vara misstänksam :-\
-
hmm..jo omv säger så här..skulle det inte sitta nån säkerhets ventil på ett slutet system och man fyller på max med det drift tyck som vattnet ger cr 4-5 kg(bar) sen man eldar ökar trycket i pannan och tankar.....sen....booooooom...har du då pannan i källarn hoppas jag att gud är med dig
El/olje-panna med automatik
-
Om du knackar i botten på expansionskärlet ska det låta ihåligt inte fyllt. Om fyllt så fungerar inte expansionskärlet längre som det ska och bör bytas ut. Om kranen stått på länge och den inte släppt ut nådot vatten bör jag vara misstänksam :-\
2 Rörpulare var här, knackade och ansåg inte något vara akut.
-
det måste ju runnit konstant i skvallerröret?
-
det måste ju runnit konstant i skvallerröret?
I det där huset är det ju ett slutet expansionskärl, och då finns det inget skvallerrör på traditionellt sätt.
Det mest troliga är väl ändå, som jag föreslog förut, att vattenledningstrycket är så lågt att det inte räcker för att få säkerhetsventilen att öppna. Med påfyllningskranen konstant öppen får man alltså vattenledningstryck i pannan och hela värmesystemet, och på sätt och vis fungerar då vattenledningsnätet som expansionskärl. Då borde man märka att påfyllningskranen blir varm vid vissa tillfällen, t ex under eldning då temperaturen stiger i värmesystemet och vattnet expanderar.
-
Ett.. man knackar inte på exp kärlet man mäter var det ligger på cr ett halvt kg.. två det sitter backventiler på nästan alla påfylnningsventiler...
-
Ett.. man knackar inte på exp kärlet man mäter var det ligger på cr ett halvt kg.. två det sitter backventiler på nästan alla påfylnningsventiler...
utveckla..hur pumpar man i rätt tryck i expanisionskärlet?
-
Om man ska mäta lufttrycket (förladdningstrycket) i ett slutet expansionskärl, så måste man ju först tömma det på vatten. När väl det är gjort så använder man en däcktryckmätare för att mäta lufttrycket. Ett annat sätt, om det finns en manometer på vattensidan av expansionskärlet, är att släppa på vatten sakta och försiktigt, först stiger trycket snabbt och sedan märker man en brytpunkt varefter det stiger mycket långsammare. Den brytpunkten är förladdningstrycket. Se vidare vad jag skrev i den här tråden omkring 2-3 november 2008.
-
En sak till säk ventilen i ett slutet systyem ligger på 1,5bar...har aldrig hörtalas om nåt va tryck som ligger under 4kg..(4bar) säken i växlare och beredare ligger på 9bar
-
Det kan uppenbarligen förekomma tryck nedåt 1 bar i vattenledningsnät. Tvättmaskiner, diskmaskiner och liknande brukar ju alltid vara specade för att klara sig med ner till 0,8 eller 1,0 bar vattentryck.
-
jo de är väl om man har eget vatten kommunalt vatten är oftast 4+..man kan räkna med 1bar cr 10m vattenpelare det blir så jobbigt då att få fram vattnet om man bor högt upp
-
Även när det rör sig om kommunalt vatten kan man få räkna med att högt belägna hus får vattentryck i lägsta laget.
-
låter mysko i så fall??kan du ta upp når ex på nåt område med detta låga tryck
-
Ja, t ex de radhus, byggda i början av 70-talet, som ligger längst upp vid Segelvägen och Skogsduvevägen i Sundsvall. De har bara drygt 10 m fallhöjd från vattenytan i den intilliggande vattenreservoaren. Nu håller man dessutom på och bygger hus på planen väster om vattentornet (f d allmänning, majbraseplats mm), de kommer att få ännu lägre tryck om det inte ordnas någon lokal pumpstation eller annan lösning bara för dem.
-
lite synd att vi tappat tråden här...Men det finns ett annat vanligt problem i dessa hus i hela sverige underdim rör och igen satta galvrör. Intressant att ringa kommunen så dom får mäta vad drifttrycket ligger på i sundsvall.
-
Jag växte upp i ett hus en bit längre ner i samma sluttning, och där har trycket brukat ligga kring 3-4 bar.
Igensättningar av rör brukar aldrig vara något problem i Sundsvall, vattnet är mjukt och inte anmärkningsvärt aggressivt på något sätt.
Det enda den staden är ökänd för i VVS-sammanhang är, som jag säkert redan har skrivit i någon annan tråd, att det är mycket vanligare än på andra håll med vattenskador pga klämringskopplingar som har spruckit i gängan. Den gängse teorin är att orsaken ska vara någon yrkeslärare på en gymnasieskola som i många år har lärt ut att klämringskopplingar ska dras åt för kung och fosterland - och så en bit till. Eventuella medföljande monteringsanvisningar ska slängas bort olästa.
-
Vad är det ni säger, påverkar aggressivt/surt vatten hur värmesystemet beter sig? Jag har aggrovatten å en arg panna.
-
Om det finns mycket kalk eller mineralsalter i vattnet så ökar ju det risken för "pannsten", igensättning av rör mm.
Och om vattnet innehåller mycket lösta gaser eller är surt så verkar det korrosivt på t ex järn. De lösta gaserna brukar ju ge sig iväg ganska snart när ett värmesystem väl är genomvarmt, men om man har en läcka i värmesystemet och ständigt måste fylla på vatten, så är det inte bra.
-
varför skulle man ha en läcka? å varför är det farligare att fylla på om man har aggressivt vatten (=surt vatten i min värld)
-
Läckor kan ju uppstå ibland, och i vissa fall kan det ta tid att hitta dem och kanske ännu längre tid att få dem reparerade, då är man så illa tvungen att fylla på tills reparationen är avklarad.
Om vattnet är surt när man fyller på systemet från början och allt sedan får stå orört, så kommer ju syrorna att gå åt för att lösa upp en viss mängd metall till salter. Sedan är inte vattnet surt längre och korrosionen stannar av. Men om man fyller på fortlöpande med nytt, surt vatten så finns det alltid syror närvarande och då fortsätter ju korrosionen hela tiden...
-
oki,. tack! jag håller mig för det mesta till samma vatten, så det är väl ingen fara då.
-
Var fyller man på / kollar luft i ett slutet expansionskärl?
-
Var fyller man på / kollar luft i ett slutet expansionskärl?
Det brukar sitta en schraderventil (alltså samma sort som påfyllningsventilen på ett bildäck) på den sida av expansionskärlet som är längst från vattenanslutningarna.
Man använder en vanlig manometer eller luftpåfyllare för bildäck.
Tänk på att expansionskärlet måste vara tomt på vatten när man mäter lufttrycket i det, och lagom lufttryck då är ungefär hälften av det vattentryck man vill hålla då värmesystemet är i drift.
-
Sitter ett plastlock i botten på kärlet, sliter man bort det, hittar man schraderventilen där då??
-
Hmm....plastlock i botten? Det var något nytt för mig!
Kolla om det finns en skylt på expansionskärlet där det står något om tillverkare och typbeteckning, googla på det och se om du hittar några användbara upplysningar.