Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Humle skrivet 29 okt-08 kl 21:56
-
Hej för att driva bilens motorvärmare krävs ett 220 v uttag men jag har inget sådant där jag parkerar bilen. Skulle man kunna sätta in ett till bilbatteri i bilen med timer och 12v till 220v konverterare som då kan driva motorvärmaren? Hur länge skulle det orka? Det vore fint om detta extra batteri dessutom kunde laddas med generatorn i bilen... hmm det låter som mycket bök finns det något enkelt sätt egentligen med en mobil motorvärmare? I lumpen använde vi fotogenbrännare som motorvärmare till bandvagnen med även det är mycket bök.
-
Det är ingen vidare bra affär att ta ström från ett bilbatteri till motorvärmaren. Om vi tar ett vanligt 12 V 60 Ah bilbatteri så är ju dess kapacitet i energi räknat 720 Wh, alltså 0,72 kWh. Det är vad ett motorvärmarelement gör av med på en dryg timme, och sedan tar det ju åtminstone 12 timmars körning för att få batteriet fulladdat igen.
En bättre lösning är att montera en vattenvärmande Webasto eller Eberspächer bensin- eller dieselvärmare, de har som regel en effekt omkring 4 kW så det räcker med mindre än en halvtimmes drift för att få motorn helt varm. Bränsleförbrukningen ligger som regel på ungefär 0,1 l per kWh. De flesta bensinvärmare brukar också gå utmärkt på E85 utan ändringar.
Sådana värmare är dyra nya men det brukar gå att köpa dem billigt på skroten. Se dock till att du får montera loss värmaren själv ur bilvraket så du är säker på att du får med allt som behövs av kablage, reläer, styrenheter, tidur, bränsle- och vattenpumpar osv. Lämpligen skaffar du fram verkstadshandböcker och monteringsanvisningar för värmaren i fråga och läser på i dem innan du börjar med demonteringen.
-
Kollade på effekten på en vanlig värmare och den är på 550W. Dela det med 12V så blir det 45,8A. Konvertern har nog en verkningsgrad på max 70% => att du behöver 65,5A ur batteriet. För att få en timmes uppvärmning så måste batteriet vara på 65,5Ah, säg 70Ah avrundat. Ett ganska saftigt bilbatteri. Vill du ha 2h värme så ta behöver du 130-140Ah. Då börjar batteriets storlek bli avsevärd.
För att återladda batteriet under drift så kan du nog inte ta ur mer än 20A kontinuerligt ur generatorn utan att sänka resten av bilens förbrukning. Då behöver du köra bilen i 3,5h med 1h värmealternativet, 7h med 2h's varianten.
Visst funkar det men inte bra...
Satsa på en bensin/dieselvärmare istället.
-
Här skriver vi 2st samtidigt men som synes är vi rätt så överens ;D ;D
-
Amen.
Sa Bull.
-
Jag har sett att folk har experimenterat med termosar. Så kanske en isolerad vattentank skulle kunna vara ett alternativ?
Om man har en tank på 20L som är 60grader varmare än motorn så skulle den innehålla 1,40kWh. Ett bilbatteri på 12v/60Ah innehåller som sagt bara 0,75kWh och väger ungefär lika mycket.
Fast det mesta av den här värmen skulle hamna i kylarvattnet istället för oljan. Fast det skulle gå snabbare att ladda upp den här "ackumulatorn" då ca 30% av energin från bensinen hamnar i kylarvattnet.
-
Jo, men det blir mycket rörmokeri och snickrande om man ska få till något sådant som fungerar. Det är knappast mödan värt att göra en sådan installation.
För övrigt värmer ju även vanliga motorvärmare bara kylvattnet (undantaget då luftkylda motorer som t ex äldre VW och Citroën GS, där är det motoroljan som värms istället). Numera när motoroljorna är så lättflytande i kyla att de inte ställer till nämnvärda problem vid kallstart, så är det ju ändå framför allt cylinderväggar, topplock och insugningskanaler man vill få uppvärmda innan start. Cylinderväggarna för att inte vattenångan ur avgaserna ska kondensera på dem och bilda "skärvätska" tillsammans med oljan, topplock och insugningskanaler för att bränslet ska hålla sig förångat tills det antänds och inte bara slå sig till ro i flytande form på kalla metallytor.
-
Jo, det blir lite bök. Med om man jämför med att installera bensinvärmare eller extra batteri och inverter så blir det inte så jätte mycket extra.
En isolerad tank, några meter slang, lite kopplingar, en pump och timer för 12v. Så mycket mer skulle man inte behöva. eller?
Fast jag kanske inte har så mycket att säga till om, då jag inte äger någon bil med vattenkylning. ::)
-
Jag har funderat på problemet tidigare, ett sätt är att ha en jättefräsch bil med olja för låga temperaturer. Min förra bil en renault startade i minus 35 utan motorvärmare.
Kanske kan man ha ett litet elverk och köra det en timme eller två innan man ska åka iväg.
Ett par marschaller under bilenm men då gäller nog inte brandförsäkringen om bilen skulle råka brinna upp.
-
Bilen är en volvo 244 från 70-talet så inte tänker jag kosta på den mycket pengar men det vore kul om man kunde lösa detta på ett enkelt sätt och jag vill inte att den ska haverera. Jag bytte olja och filter i våras och då var det vanlig motorolja icke-syntetisk. Kanske borde jag byta igen och då till syntetisk motorolja.
-
Skit i det. Den syntetiska oljan duger fint. Det finns exakt inga fördelar med mineralolja ijfm med syntetisk. Myter finns det däremot gott om!
-
Om motoroljan är en mineralolja eller syntetolja spelar ingen större roll för kallstartegenskaperna, det avgörande är vilken viskositet den har i kyla (och det anges av siffran före W:et i SAE-beteckningen). Fördelen med en syntetolja är att det inte behövs så mycket märkliga tillsatser i den för att den ska hålla jämn viskositet över ett stort temperaturområde, och därmed ökar chansen att oljan fungerar likadant efter 1000 mil i motorn som när oljan var ny. En annan fördel är att syntetoljan har bättre förmåga att lösa upp sot och avlagringar, det är alltså mindre risk för att t ex kolvringar beckar fast om man använder syntetolja.
Jag tror inte det finns någon anledning att byta olja i förtid i den gamla Volvon, utan låt den gå tills det ändå är dags för nästa oljebyte. Tänk på att de sämsta motoroljor som finns på marknaden idag ändå är många gånger bättre än de bästa oljor som fanns då Volvos B21-motor konstruerades!
-
Är du orolig för kallstarterna unde vintern så byta ollja på höstkanten precis innan vintern...
Tänk på att du bör låta bilen gå på tomgång nånn minut innan belastning.. Och innnan tempen e uppe så bör du inte dra iväg utan köra lungt och sansat...
Ta en olja med låg viskositet vid oljebytet och när våren närmare sig så ökar du till sommar viskositet vid påfyllning..
-
Köp ett litet 700 W elverk.
Kostar "överkomliga" 6-800:- spänn på "Jula-Rusta-ÖB", osv.
-
hmm nu vet jag ju inte hur det ser ut.. men en lång jävla skarvsladd? kanske skulle vara nått... eller är det inte genomförbart, satsa på ett elverk som kan tuffa och gå i 20 min innan du ska gå.. det måste bli billigaste lösninge.. termosar och installera bensinvärmare låter krångligt...
Hålla på att leta en olja med låg viskositet bara för att det ska vara lättstartat kan ju bli error fram emot våren då oljan rinner ur den stackars volvon för den är säkert inte helt tät...
Good luck :D
-
Skit i det. Den syntetiska oljan duger fint. Det finns exakt inga fördelar med mineralolja ijfm med syntetisk. Myter finns det däremot gott om!
Vill bara förmedla en erfarenhet från en bekant: han började med syntetolja i en gammal bilmotor som innan enbart haft mineralolja. Efter ett år så kom det grå rök från avgasröret och motorn hade blivit slö. Berättade detta för en bilmekaniker, som kommenterade med att "vill man säkert ha ihjäl en gammal motor så skall man göra sådär". Tydligen hade syntetoljan löst upp åratal av gamla avlagringar som nu började cirkulera och ställa till elände. Har hört att motorkunniga diskuterar ifall man kan klara en övergång från mineral till syntetolja i gammal motor genom att göra flera täta byten av syntetoljan + filter. Själv fortsätter jag med mineraloljan i min gamla motor, men så bor jag också i södra Sverige där det numer sällan blir riktigt kallt. Vid kallstart i stark kyla är tydligen syntetoljan överlägsen.
Piggetröska
-
Den där typen av problem får man bara om det är en motor som antingen har stått oanvänd mycket länge, med olja som är så gammal att den totalt saknar sotlösande tillsatser (då talar vi alltså om motoroljor från 50-60-talet), eller om den har varit mycket vanskött, man har slarvat med oljebyten länge eller t ex kört den med felaktig vevhusventilation.
Rykten om att de skulle vara farligt för en gammal motor att köras med modern motorolja har funnits ända sedan man började blanda sotlösande tillsatser i oljan.
Syntetoljor är annars bra på att lösa upp smuts som ställer till problem, t ex om en motor har börjat dra olja pga fastbeckade kolvringar eller om den lider av ventilslammer pga skräp i hydrauliska ventillyftare. En tumregel om man vill få ordning på en gammal motor som har stora mängder gamla avlagringar i smörjsystemet är att under "rensingstiden" undvika småkörningar och tomgångskörningmotorn väl startats bör den få gå med belastning så att den blir varm så fort som möjligt, och sedan vara igång åtminstone en halvtimme sedan även oljan har blivit varm. Titta ofta på oljestickan och se hur lång körsträcka som behövs innan oljan har blivit "svart", kör sedan kanske ytterligare två gånger den sträckan innan oljebyte. Om det lossnar så mycket avlagringar att det finns risk för stopp i oljefiltret, så är det bra att ha en oljetrycksmätare provisoriskt inkopplad under rensningen.
Kom ihåg att även göra ren oljesilen, om den går att komma åt lätt (t ex på luftkylda VW-motorer).
Vevhusventilationen måste man också hålla ett öga på, se till att alla slangar är hela och rätt kopplade, samt att alla flamskydd, oljeavskiljare, backventiler och liknande burkar som kan finnas där är hela, rena och rättvända.
-
Om mannu nödvändigtvis ska tuffa omkring fossilt ( ??? ) så är det här en teknik jag tror på. Såg om det på TV för något år sen.
En termos lagrar kylarvätskan vid stopp och värmer upp motorn innan start.
Thermostore:
http://www.energidalen.se/english/About_energidalen/thermoStore.html (http://www.energidalen.se/english/About_energidalen/thermoStore.html)
Test:
http://www.tfe.umu.se/courses/energi/Energilagringsteknik_C_5p/2005/ProjGrupp5.pdf (http://www.tfe.umu.se/courses/energi/Energilagringsteknik_C_5p/2005/ProjGrupp5.pdf)
-
hmm nu vet jag ju inte hur det ser ut.. men en lång jävla skarvsladd? kanske skulle vara nått...
Det är nog det allra enklaste, prova med det första du.
-
Diskuterade ämnet med en kompis......
Han förslog att du skulle montera en webasto värmare i bilen... Det finns ju varianter som värmer vattnet och därmed motorn...
Eller en dieselvärme kanon...
Bägge finns i lite olika utföranden...
Med fjärstyrning och/eller timer...
-
Diskuterade ämnet med en kompis......
Han förslog att du skulle montera en webasto värmare i bilen... Det finns ju varianter som värmer vattnet och därmed motorn...
Eller en dieselvärme kanon...
Bägge finns i lite olika utföranden...
Med fjärstyrning och/eller timer...
Ska man köpa en ny och få den installerad så får man nog ränna med minst 11tusen.
-
Ska man köpa en ny och få den installerad så får man nog ränna med minst 11tusen.
Bensinvärmare är kanske billigare?, men en dieseldriven Webasto med "vanlig" tidsstyrning går loss på ca 18 000:- installerad och klar, och några tusen till om man prompt ska ha "fjärr".
Vem slänger ut dylika pengar på en gammel 244 fr 70 talet?.
-
Det är ingen prisskillnad mellan bensin- och dieselvärmare, de stora tillverkarna (t ex Eberspächer och Webasto) brukar göra samma grundtyp av värmare i utföranden för båda bränslena. Oftast är det bara smådetaljer i brännkammaren och kanske programvara i styrenheten som skiljer.
Men begagnade värmare brukar man kunna få för några hundralappar, fabriksnya av äldre modell kan man ibland hitta för en eller ett par tusenlappar.
-
Beg är förvisso ett alt.
Men klarar man inte av monteringen själv?, så lär ju verkstan ta en fin slant för jobbet.
Räcker 3-4 000:- tro ???
Man får en hel del "matarkabel" för dyl pengar,,,,,,,
-
Nu antar jag att bensin och dieselvärmare ligger samma ungefär prismässigt.
Köpte nyss en beg. till min Passat-02. Värmaren va från -04 och hade suttit i en King Cab. Den kostade 4000. Sen en monteringssats för Passat för 800kr. På en 240 är det smidigt att koppla in det. Här på Passaten jobbar jag hellre en lördag och ber en verkstad sätta dit den
-
Man får 200 meter EKKJ 3x2.5 matarkabel för ca 3500 - 4000:- svenska riksdaler, eller kanske tom billigare om man köper från "grossist"?, (se exvis Malmbergs).
Bara som jämförelse,,,,,,,,,