Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Naturliv skrivet 20 sep-08 kl 18:02

Titel: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 20 sep-08 kl 18:02
Finns det någon enkel, smart och billig grej att hissa upp bilen på när bromsrören ska bytas? Tydligen måste hela bilen hissas upp och hjulen plockas bort, så det går inte att åka upp för en ramp på OK/Q8 som jag först tänkte. Bilen väger inte mer än 1000 kg, men det måste väl ändå vara rätt hållbart. Ingen vill ju ha en bil över sig. Jag tänkte att man kan hissa upp den med domkraften ett hjul i taget och på något sätt kila under något att luta den på. Vad skulle det kunna vara? Det får ju inte heller vara ivägen under arbetets gång.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 20 sep-08 kl 18:39
Jag hängde upp en bil i bjälkarna på logen, med spännband. Mycket enkelt och inga skador alls på rutkarmar eller tak. Förutsätter förstås att man har en loge med ordentliga bjälkar. :)

Det skulle ha varit en kanonidé ... om jag hade balkar någonstans. Jag vet inte heller om jag känner någon med loge eller balkar. Bilhissen på OK/Q8 är väl för låg för att hänga upp och hissa upp bilen under.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 20 sep-08 kl 19:05
Jag tror att du dessutom blir portad för all framtid där om du skulle ge dig på den metoden. :)

 ;D  De skulle kunna passa på att spela in en ny reklamfilm. Jag passar nog in i deras image  ;D
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 20 sep-08 kl 19:29
Pallbockar är säkert det jag far efter. Garagedomkraft har jag, men inte pallbockar. Googlade ordet för att se hur de ser ut och upptäckte då stora prisskillnader. 149 kronor på Jula, runt 600 kronor på andra företag. Borde väl hålla även om de är billiga. Räcker det med 2 så att man kan lyfta halva bilen i taget?
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Hönsmamman skrivet 20 sep-08 kl 19:45
Jag har köpt en hund av en man som hade fått en saab över sig när han mekade med bromsarna,ska man ha pallbockar i alla fyra hörn är det jätte viktigt att det är plant och stabilt underlag.För övrigt är det ett ganska knepigt jobb att byta bromsrör det ska luftas enl alla konstens regler.Ta det försiktigt.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Ombordaren skrivet 20 sep-08 kl 19:46
Jag hade också rekommenderat 4 st av minst hygglig kvalitet, jag tror iofs. inte att de som säljs i sverge inte skulle klara den vikt som anges.

Men har de bara en lyft med skenor på OK/Q8 ? De flesta GDS-hallar brukar ha en 2-pelarlyft som man ställer bilen mellan, anpassar de gummiklädda lyftpunkterna efter bilens längd, och kör upp bilen till önskad arbetshöjd. Sen kan man ta av hjulen bäst man önskar, köra upp och ner osv.

Fast det kostar ju en slant att hyra plats, du får väl avgöra vilket som blir bäst för dig. (Om du kommer att nyttja pallbockarna fler gånger eller inte.)

Jag har köpt en hund av en man som hade fått en saab över sig när han mekade med bromsarna,ska man ha pallbockar i alla fyra hörn är det jätte viktigt att det är plant och stabilt underlag.För övrigt är det ett ganska knepigt jobb att byta bromsrör det ska luftas enl alla konstens regler.Ta det försiktigt.

Min hembys lokala bilreparatör har fått en buss över sig då han skulle spara lite tid och struntade i bockarna. Han var ganska körd något år efteråt men nu är han tillbaka OCH kastar sig fortfarande under bilar utan pallbockar....
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 20 sep-08 kl 19:54
Ok ... tack så hemskt mycket för hjälpen ... nu har jag en plan att jobba efter. Det kan nog löna sig att skaffa hem pallbockar ändå, säkert blir det fler saker som behöver fixas framöver. Men först ska jag be någon kolla mitt garage, jag har bara grusgolv och jag vill ju att det ska stå stadigt. Kanske kollar jag också gör-det-själv-mackar, men jag är rädd för att det kommer att ta tid och att jag behöver ha bilen stående för länge för en bokad tid. Jag har inte mycket tålamod med bilen, men jag vill ju lära mig. Alltid lär man sig något nytt, igår visste jag knappt att det hette bromsrör, men när bromsbelägg ska bytas upptäcks mycket nytt. Rost, läckage och sånt. Tack än en gång för hjälpen!
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Tapio skrivet 20 sep-08 kl 20:00
Halaj!

Om det är många rör du skall byta, och står på asfalt/betong kan det vara värt att köpa en hora också.
Jag kan för mitt liv inte komma på vad det officiella/riktiga namnet på en hora är...

//T
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 20 sep-08 kl 20:03
Om det är många rör du skall byta, och står på asfalt/betong kan det vara värt att köpa en hora också.
Jag kan för mitt liv inte komma på vad det officiella/riktiga namnet på en hora är...

???????????????? Beskriv istället!!!!!!!!!!!!!!!!
Har ingen aning vad du menar.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Tapio skrivet 20 sep-08 kl 20:21
Halaj!

Ööhh..., det är en platta, formad och stor nog för en människas överkropp.
Man ligger på den. På rygg.
Den har fyra små hjul, ett i var hörn. Hjulen kan rotera fritt runt en vertikal axel.

//T
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Radar skrivet 20 sep-08 kl 23:36
Här har vi en klassisk "garagehora"

(http://tillbehor.bildelskatalogen.se/(S(5zldkv45i0bth355fj4iyi25))/Pic.ashx?id=668&s=l)

Liggbräda är det officiella namnet. Frågar man efter en hora i vilken biltillbehörsbutik som helst kommer de fram med en sådan.
När man ligger på rygg på den kan man knuffa sig omkring under bilen. Under förutsättning att golvet är någorlund jämnt.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Ombordaren skrivet 21 sep-08 kl 04:55
... vem som helst får lägga sig, när som helst...
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Vilse skrivet 21 sep-08 kl 05:46
Här har vi en klassisk "garagehora"

([url]http://tillbehor.bildelskatalogen.se/(S(5zldkv45i0bth355fj4iyi25))/Pic.ashx?id=668&s=l[/url])

Liggbräda är det officiella namnet. Frågar man efter en hora i vilken biltillbehörsbutik som helst kommer de fram med en sådan.
När man ligger på rygg på den kan man knuffa sig omkring under bilen. Under förutsättning att golvet är någorlund jämnt.

det aer ett sa vedertaget namn saa man kan gaa in o fraaga efter en utan att rodna :)

Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 21 sep-08 kl 07:35
Synd bara att jag har grusgolv, kan inte vara lätt att rulla. Fast jag har ju i och för sig plast ovanpå gruset, men säkert omöjligt för de små hjulen ändå. Kul med olika yrkesspecifika namn, blir helt oförklarligt i andra yrkesområden ... skulle lätt bli fel på mitt jobb. Fast vi skulle förstås behöva bekväma saker att sitta på när vi är på golvet, kanske dags för en vidareutveckling av horan.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Tapio skrivet 21 sep-08 kl 10:15
Kul med olika yrkesspecifika namn, blir helt oförklarligt i andra yrkesområden ... skulle lätt bli fel på mitt jobb.

Halaj!

En gång för länge sen stegade jag fram till disken i en järnaffär.
Jag sa:
-Jag behöver en griskuk till M6
expediten rörde inte en min utan vände sig bara om och gick in på lagret för att hämta en.
Men jag såg i ögonvrån att den gamla damen bakom mig tappade hakan helt.  ;D

//T
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Rosten skrivet 21 sep-08 kl 11:29
Halaj!

En gång för länge sen stegade jag fram till disken i en järnaffär.
Jag sa:
-Jag behöver en griskuk till M6
expediten rörde inte en min utan vände sig bara om och gick in på lagret för att hämta en.
Men jag såg i ögonvrån att den gamla damen bakom mig tappade hakan helt.  ;D
//T
Här kallas dom "grispick"
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 21 sep-08 kl 13:33
Här kallas dom "grispick"

Å vad kan det tänkas vara då? Man vet ju aldrig om jag kan tänkas behöva en.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Rosten skrivet 21 sep-08 kl 14:34
Å vad kan det tänkas vara då? Man vet ju aldrig om jag kan tänkas behöva en.
En konisk vänstergängad gängtapp.
Används för att få bort avdragna skruvar.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Sia skrivet 21 sep-08 kl 15:22
Jag har stått i kassan på OKQ8 och sett otaliga GDS-hyror som blivit dyrare än vad det skulle kosta att lämna in bilen hos den lokala svart-meken.
Så mitt tips är att antingen lämna in bilen till någon som kan eller att fixa en gratis lokal där du kan vara så länge du vill om du helt enkelt vill lära dig hur man gör, se bara till att du har rätt verktyg och rätt reservdelar att sätta tillbaka först.
Sia (som säljer grispittar på jobbet  ;D)
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 21 sep-08 kl 16:57
Så mitt tips är att antingen lämna in bilen till någon som kan eller att fixa en gratis lokal där du kan vara så länge du vill om du helt enkelt vill lära dig hur man gör, se bara till att du har rätt verktyg och rätt reservdelar att sätta tillbaka först.

Om det funkar som jag tänkt mig använder jag garaget och ser till att allt finns på plats innan jag börjar. Eftersom jag lätt ger upp när det gäller bilen så ska jag först se till att min gamla rostiga corsa kan starta så att jag kan komma till jobbet om det helt skär sig tidsmässigt. Jag har teknisk support från min mellanpojke som gillar att meka, men han beger sig till USA strax så jag får se hur det blir. Kanhända är det inte så akut som jag befarar, tydligen kan bromsar som kärvar också skapa läckage. Har jag tur behöver inget åtgärdas förrän mellanpojken är tillbaka i landet igen.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Ombordaren skrivet 21 sep-08 kl 19:40
Alltså, är kärn-problemet läckage från bromssystemet, eller bara allmänt läckage ? Om det är från bromsystemet kan det vara fara på färde. Jag har varit med om att en bromsslang gått av när jag bromsade lite extra, och det där med 2-krets system, det funkar bara en mycket begränsad tid.

Men för att ta reda på var det läcker behöver du bara en ficklampa och en trasa, om du kommer in någotsånär under bilen. Torka alla misstänkta fläckar, tryck ner bromsen, kryp under igen och se om det bildats några droppar runt bromssystemet.

Läckande bromsok är inte fullt så farligt, men ganska dyrt. Man byter normalt till ett renoverat och lämnar in det gamla.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Vargerik skrivet 21 sep-08 kl 19:50
Var bor naturlivet? Det kanske finns någon i närheten som kan ge ett handtag. Jag tex bor i norra östergötland...
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 21 sep-08 kl 20:07
Var bor naturlivet? Det kanske finns någon i närheten som kan ge ett handtag. Jag tex bor i norra östergötland...

Tack för en vänlig tanke, en hjälpande hand skulle ha varit bra, men jag håller till i Stockholms läns utkant så det är ju inte direkt nästgårds. Tack ändå. Problemen är flera, först upptäckte jag att bromsvätska försvann, så jag utgick ifrån läckage någonstans i bromssystemet. Sedan kärvade bromsarna till sig rejält och ville inte riktigt släppa. Tänkte att det kanske behövs nya bromsklossar, men det är rätt ihoprostat så det krävs massor av 5:56 för att få dem att lossna. Återstår att fixa. Tror att det kallas bromsok det som rostat ihop.
Låter som en bra idé att krypa under och se vad som läcker, och tills dess försöker jag skaffa mig så mycket kunskap om bromssystemet som möjligt. Finns tydligen massor som kan läcka. Rör, kopplingar, slangar ...
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Vargerik skrivet 21 sep-08 kl 20:46
Det brukar göra underverk att skruva av bromsoken och ge dom en omgång med en stålborste, speciellt i spåren som beläggen löper i. Bromsoken brukar oftast börja läcka när bilen har varit oanvänd en längre tid. Att byta bromsrören är en smal sak, men är du inte van att skruva tycker jag man inte ska jävlas med en så viktig sak som bromsarna. Seså, finns det ingen i Stockholmskrokarna som kan bistå?? ;)
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: LILL-BONDEN skrivet 21 sep-08 kl 20:49
kopparpasta... som han sa: bosse bildoktor
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 21 sep-08 kl 21:07
Bromsoken brukar oftast börja läcka när bilen har varit oanvänd en längre tid. Att byta bromsrören är en smal sak, men är du inte van att skruva tycker jag man inte ska jävlas med en så viktig sak som bromsarna.

Låter troligt att det är bromsoken. Innan jag tog över bilen i våras hade den stått stilla i flera år. Visst måste man fixa bromsarna ordentligt, vill ju att de ska fungera. Säkert inga stora problem att  med hjälp av 5-56, kopparpasta och stålborste få ordning på bromsoken och få dit bromsbeläggen. Det kan göras utan upphissning av bilen. Det är sedan jag får bekymmer, om det nu fortfarande är läckage. Är ju inte van att skruva, men är det inget akut problem så kan jag få hjälp i november/december. Jag antar att det är akut om bromsvätskan försvinner snabbt, lampor lyser eller bromsarna inte tar. Eller?
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Vargerik skrivet 21 sep-08 kl 22:10
Om bromsvätskan plötsligt börjar läcka så är det oftast ett bromsrör som rostat sönder. Dessa är av stål från fabrik= dom rostar.
De nya rören man sätter dit är av koppar och kommer hålla längre än bilen. Det här är ju inget jättestort eller dyrt jobb att lämna in på en verkstad. Och ja, det är akut! Så var nu rädd om dig & få det fixat så att det blir bra gjort! Det är lätt att se om oken läcker om du bromsar några ggr och kollar in bakom fälgarna efter läckage.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Sia skrivet 21 sep-08 kl 22:23
Om det funkar som jag tänkt mig använder jag garaget och ser till att allt finns på plats innan jag börjar. Eftersom jag lätt ger upp när det gäller bilen så ska jag först se till att min gamla rostiga corsa kan starta så att jag kan komma till jobbet om det helt skär sig tidsmässigt. Jag har teknisk support från min mellanpojke som gillar att meka, men han beger sig till USA strax så jag får se hur det blir. Kanhända är det inte så akut som jag befarar, tydligen kan bromsar som kärvar också skapa läckage. Har jag tur behöver inget åtgärdas förrän mellanpojken är tillbaka i landet igen.
Jag håller tummarna för dig!
Din son har en tuff morsa.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Körven skrivet 22 sep-08 kl 09:59
Å vad kan det tänkas vara då? Man vet ju aldrig om jag kan tänkas behöva en.

Förmodligen behöverdu en om du skall byta bromsledning.
Om pallbocken är EG godkänd för ett visst antal ton,så är den det oavsett vart du köper den eller hur mycket den kostar.Biltemas pallbockar duger gott.Du behöver endast palla upp en sida åt gången,och ta bort hjulet..........Problemen brukar vara att få loss ledningen från hjulcylindern och att lossa luftnipplarna,då kan du ha andvändning av grispicken i bästa fall.
Palla aldrig upp bilen så den står på fyra pallbockar och kryp under.

Jag bytte bromsledningarna bak på min Subaru,det gjorde jag ute,fick passa på mellan regnskurarna.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 22 sep-08 kl 19:09
Palla aldrig upp bilen så den står på fyra pallbockar och kryp under.

Är det av säkerhetsskäl? Passar mig bra även av ekonomiska skäl, räcker med två pallbockar i så fall. Är det inte tillräckligt att lägga däcken på hög under bilen för säkerhets skull?
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Körven skrivet 22 sep-08 kl 20:21
Är det av säkerhetsskäl? Passar mig bra även av ekonomiska skäl, räcker med två pallbockar i så fall. Är det inte tillräckligt att lägga däcken på hög under bilen för säkerhets skull?
Jo visst kan man lägga däck under som säkerhet.Du får palla upp ett hjul åtgången så det räcker med en pallbock.Om man inte vet vad man pysslar med så skall man inte prova med att palla upp bilen och absolut inte utomhus så den står på pallbockar runt om.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Körven skrivet 22 sep-08 kl 20:30
Skall jag vara riktigt ärlig så vette katten om det är så lämpligt att du pillar med bromsarna på egen hand.Man bör att ha lite kundskap om mekanikens mysterier.Man behöver inte ha så stor fantasi vad som kan hända om du trampar plattan i bott och Brake Filur lyser och bilen fortsätter som inget hänt.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 22 sep-08 kl 21:12
Skall jag vara riktigt ärlig så vette katten om det är så lämpligt att du pillar med bromsarna på egen hand.Man bör att ha lite kundskap om mekanikens mysterier.

Jag är väl så medveten om bromsarnas betydelse, men vad ska man göra när man behöver ha bil dagligen för att komma till jobbet. Jag kan inte bara vänta tills jag får hjälp och har inte heller råd att betala verkstad för sådant jag skulle kunna klara själv. Jag kan nog lära mig som så många andra har gjort och mekanikens mysterier kan avslöjas när jag kollar in hur det fungerar. Jag är försiktig av mig och därför läser jag på en hel del innan jag ger mig in på det (attans att jag inte har bilmekutbildning). Fast jag märker ju att ju mer jag läser på, desto mer har jag att lära mig. Men vad vet jag ... kanske fixar jag det, kanske inte och då får jag väl be om hjälp.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: LILL-BONDEN skrivet 22 sep-08 kl 21:16
jag har bytt rör på ett flertal bilar ock ett bra tips är att låna en bromsrörskonare av nån vänlig själ ock köpa bromsrör på meter vara (biltema mm) då kan det bli riktigt billigt.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Ulric Eriksson skrivet 22 sep-08 kl 21:27
Jag har en enda gång anlitat verkstad för att laga bromsar. Jag hade verkligen inte tid, så jag lämnade in den hos en märkesverkstad. Dålig ide: för det första tog de nästan 2000 kronor för att byta två bromsrör (det här var 15 år sedan) och för det andra blev reparationen underkänd på bilprovningen. Bättre att göra så mycket man kan själv.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Körven skrivet 23 sep-08 kl 09:11
Svårigheten är inte mekanikensmysterier,det är fastrostade bult o muttrar ochskruv.Sedan så tillkommer massa annat skit tex att man måste köpa ny broms cylinder eller ok för att luftnippeln rostat fast och brustit.Att försöka borra ur luftnippeln och borret går av,det är sådant som är det största problemet.
Som någon skrev låna ett koningsverktyg och gör bromsrören själv,om man köper orginal rör så blir man tvungen att plocka sönder hela bilen för att få dit dom. Att plocka sönder bilen på helgen och tro att man skall fåihop den tills på Måndag,är ingen bra lösning det heller.

 Vad var det för bil du hade??      Vill du prova att meka själv,så visst kan jag och fler här hjälpa dig med det vi vet, med råd och dåd.Har man inte råd att lämmna in bilen och det inte finns kolektivtrafik......Vad skall man göra????
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Rosten skrivet 23 sep-08 kl 10:33
Alla pratar om att klena pallbockar kan vika sig. När läste ni att det hade hänt senast????
Jag har aldrig läst det.
Att pallbockar ramlar omkull när dom står utomhus vet jag kan hända.
Men inte viker sig en pallbock hur som helst.

För massa år sedan byggde jag egna pallbockar. Det var nog dom lättaste och klenaste jag sett på marknaden.
Dom trycktestade jag på 4.5 ton utan problem. Vid 6.5 ton så började dom vika sig. 

Att kona egna bromsrör skall man nog inte börja med som nybörjare. Jag har hållt på i massa år med bilar och jag kliar mig i skallen varenda gång som jag tar fram koningsverktyget. Då är det bättre som nybörjare att köpa "dyra" rör.

Ett litet tips till Naturliv.
Börja med att titta under bilen för att se vart det läckar.
Kolla vid varje hjul (insidan) om det är blött och skitigt. Följ sedan rören från bromsoken med ögat.
Om du hittar vart det läcker så finns det många här på alternativ som kan tipsa dig om vad du skall göra.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 23 sep-08 kl 19:41
Vad var det för bil du hade??      Vill du prova att meka själv,så visst kan jag och fler här hjälpa dig med det vi vet, med råd och dåd.

En Seat Ibiza från 1994. Kul och pigg liten bil, rymmer en hel del också när man fäller baksätet. Nog är det fastrostade prylar som är det första och största problemet, men det känns så kul när det ändå märks att man gjort något. Bromsarna på ena framhjulet har börjat släppa efter joxande och nu återstår att det lossnar tillräckligt för att kunna plocka loss delarna och byta bromsbelägg, rengöra och sånt. 5-56 är kanon.
Bra att få hjälp här, jag vet vad jag ska söka vidare för kunskap. Har hittat en sida på nätet med all detaljerad information om hur man gör rent allt som har med bromsar att göra. Det borde jag absolut ha gjort redan i våras när jag tog över bilen. Då kanske det inte skulle ha låst sig så här och jag hade kanske sluppit läckage. Fast det återstår att se.
Tack för all hjälp, idéer och förslag, jag kommer säkert återkomma när jag stöter på nya bekymmer.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Ombordaren skrivet 23 sep-08 kl 19:53
Ett tips, när du kör med bilen; dra ut på motorvägen och kör lite hårda inbromsningar då och då. Det håller bromsarna igång och man undviker att kolvarna i bromsoken fastnar och man slipar bort lite rost från bromsskivorna som annars besiktningsmannen gärna underkänner.

Vi kör väldigt lite bil, och har dessutom en "finbil" som bara rullar på sommaren, så jag har två set bromsskivor till vardagsbilen, låter en kompis svarva av det ena setet och byter innan varje besiktning. Innan fick jag anmärkning varje år på rostiga bromsskivor.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Rosten skrivet 24 sep-08 kl 13:11
Utomhus välter de lätt och man kan där se hur de viker sig. En stabilare pallbock klarar kanske en vältning helt utan skador, men det gör knappast en billig ynklig variant i tunn pressad plåt.
Min har långa ben av 2mm plåt utan förstärkning och den håller när den välter.
Jag har aldrig läst om en pallbock som blir deformerad när den ramlar omkull.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Ombordaren skrivet 24 sep-08 kl 19:30
Då skall du nu här få läsa om att pallbockar kan deformeras när de välter. :)
Enbart i min egen släkt och bland närstående, känner jag till ett flertal deformerade pallbockar. De flesta var av sorten "gulförzinkad pressad skitplåt". Nöjd?

Det låter otroligt. Jag har hållt på med bilar sen A-traktorn för 17 år sedan, har två bilmekaniker i närmsta bekantskapskretsen och umgås en hel del i bilkretsar. Min vinterbil väger 2800kg osv.... och jag har faktiskt aldrig varit med om, eller ens hört, att en uppallad bil har vält eller att en pallbock har deformerats.

Däremot att domkrafter har sjunkt med en tung bil på, eller att en bil glidit av om man inte kollar var man lyfter, det händer ju, men då har ju ingen legat under.

Har det vållat personskador bland din släkt med alla deformerade och välta pallbockar ??
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Körven skrivet 25 sep-08 kl 10:44
 Det är inte stor kraft på en pallbock om den håller upp ett hjul på bilen,sedan är konstruktionen på pallbocken sådan att kraften skall komma uppifrån.Då är det en stor kraft som behövs för att trycka ihop den,och det är ingen bil som väger så mycket.Men om den blir snedbelastad så kan den böja sig,men det är pga av handhavande fel och inte konstruktionen i sig som är fel.
Med en pappersbit som är böjt i vinkel lyfter man en sockerbit,men är den inte böjd då viker sig pappret.Så är konstruktionen eller skall i alla fall vara,i en pallbock.
En kommpis hade en Checker en sådan där Amerikansk Taxi,han hade bara domkraften när han kröp under.Domkraften veksig pga av underlaget,där låg han fastklämd.
Morsan hans fick se detta och rusade dit och lyfte bilen i framändan,bilen vägde över två ton.Så det gäller att ha en stark morsa om man inte andvänder pallbock.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Tapio skrivet 25 sep-08 kl 13:07
Halaj!

Ähh, sådana feglortar ni är!

//T
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Ombordaren skrivet 25 sep-08 kl 19:24
Jag hoppas trådstartaren i varje fall fått lite varningar om pallbockars brister och slipper framtida skador.


Det är klart att man ska vara  noggrann & försiktig när man lyfter bilar och när man jobbar med bromsar, precis som det mesta annat här i livet. Men man vill ju inte att folk ska bli skrämda från att ge sig på saker, som de antagligen kommer att fixa om de bara ger det ett rejält försök.

Och just vad det gäller pallbockar, upplever jag inte att det är någon överhängande fara vid normalt användande. Det är klart om man har en ojämn landugårdsplan med lösgrus på, då ska man inte lyfta någon bil, men om det är välpackad fint grus/sand och man hittar ett ställe som är någotsådär plant, inga problem.

Svenskt krav på pallbockar:
- Pallbocken skall motstå en belastning av 3 x märklasten vid 10 graders lutning utan brott eller haveri.
http://www.konsumentverket.se/Documents/PM/PM2005_08_pallbockar.pdf
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Naturliv skrivet 25 sep-08 kl 19:27
Jag hoppas trådstartaren i varje fall fått lite varningar om pallbockars brister och slipper framtida skador.

Japp, jag har bättre koll på att det är viktigt att bilen står plant på fast mark och jag kommer kolla extra noggrannt på de pallbockar jag kommer över hur de fungerar och vilken belastning de tål. Jag förstår att det finns olika betoningar om risker, vilket är naturligt eftersom vi har olika erfarenheter. Själv är jag försiktig när jag är ute på osäker mark, som det här med bilmekande är för mig. Därför viktigt att få andras uppfattningar och tips och det är inte heller fel att ta del av debatter och olika infallsvinklingar. Tack alla ... även ni som avdramatiserar riskerna. Det kan behövas för att jag trots ev risker ändå ska våga prova att fixa problemet själv.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Pastorn skrivet 04 okt-08 kl 21:59
vet inte om det tagits upp tidigare i tråden men det är nästan nödvändigt att vara två vid denna operation, dels om bilen druttar omkull med dig under och dels för luftningen av bromsarna efteråt, det är förbaskat svårt att trampa på bromsen samtidigt som man sitter på backen och drar åt luftningsskruven i rätt ögonblick, jag vet det av erfarenhet :-[
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: gondler skrivet 04 okt-08 kl 22:32
Med tanke på allt "pallbocksskit" som finns tillverkade jag 4 st själv.
Dessa rackare lär nog ... PALLA ( ;D) en hel del.
När jag trycktestade dessa tålde dom ...10 ton!!! ;D
Räckr ju ypperligt för en vanlig personbil.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: take skrivet 04 okt-08 kl 22:47
Så här går också.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: turlar skrivet 04 okt-08 kl 23:09
De fans förr en vagga som man körde under bilen
så att man kunde tippa den så på sidan,ganska enkelt med handkraft.
Såldes blandannat i Ullared, för en härrans massa år sen.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Ombordaren skrivet 06 okt-08 kl 10:36
vet inte om det tagits upp tidigare i tråden men det är nästan nödvändigt att vara två vid denna operation, dels om bilen druttar omkull med dig under och dels för luftningen av bromsarna efteråt, det är förbaskat svårt att trampa på bromsen samtidigt som man sitter på backen och drar åt luftningsskruven i rätt ögonblick, jag vet det av erfarenhet :-[

Du kan hälla 4-5 cm bromsvätska i en flaska, och sen leda en slang från bromsnippeln till botten på flaskan. Öppna nippeln som vanligt, bromsa (luftbubblorna åker genom slangen, ner i vätskan och bubblar upp i flaskan). Släpp bromsen och vätska sugs in(in bromscylindern/oket) antingen från flaskan eller genom vanliga bromsvätskebehållaren i bilen.

Det är naturligtvis lättare och går snabbare om man är två, men ibland måste man ju fixa det på egen hand.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Ulric Eriksson skrivet 07 okt-08 kl 11:27
Man undrar om bockarna verkligen är konstruerade för att motstå belastningarna de testades för. I så fall skulle väl inte benen vara gjorda av tunn plåt och sitta fast med en liten sprint.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Rosten skrivet 09 okt-08 kl 17:32
Tio ton motsvarar väl en tredjedel som märklast? Borde räcka utmärkt för en liten personbil.
Räcka till en liten personbil!

Dom räcker ju till en lastbil.


För du ställer ju knappast bara en pallbock under.
Ställer du en i vart hörn på bilen så klarar dom 12 ton.

Förövrigt så är det inget större problem att bygga en pallbock som klarar att provtryckas på 10 ton.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Rosten skrivet 09 okt-08 kl 17:55
Man undrar om bockarna verkligen är konstruerade för att motstå belastningarna de testades för. I så fall skulle väl inte benen vara gjorda av tunn plåt och sitta fast med en liten sprint.

Dessa pallbockar byggde jag på yrkesskolan 1981.
Benen är i 2 mm plåt.
Jag provtryckte dom till 4.5 ton utan problem.
Vi provade att trycka sönder en.
Vid 6.5 ton så började benen att svikta men den vek sig inte.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/20071119002.jpg)
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Rosten skrivet 09 okt-08 kl 19:59
Om hela vikten hamnar på en enda pallbock då skall man nog fundera på hur man har placerat pallbockarna.
Då har man nog missat något fel i tänkandet från början.


Jag har en bil som väger 1.8 ton. Den skulla jag alltså inte kunna ställa på 4 pallbockar som är godkända för 1.5 ton styck?
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Imp skrivet 12 okt-08 kl 23:55
Har heller aldrig sett en pallbock som pajat.

När det gäller luftningen så gillar jag endera luftningsvertyg med backventiler på eller sånt som trycksätter bromsvätskebehållaren.

Jag skulle ju inte gå ed på att ett bromsrör är trasigt, skulle ju gissa mer på en bromscylinder vid nåt av bakhjulen.

Hur du ska komma under den har jag ett kreativt förslag. Fråga eller åk runt lite i byarna, det finns säkert nån som har en egen brygga ute på gården, det brukar finnas ett flertal i de flesta byar. Själv har jag en smörjgrop i verkstan men jag bor lite långt bort, annars hade du fått vara här en helg.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Gengaskokaren skrivet 24 jan-09 kl 19:34
Hur har det gått med bromsfixandet?
Jag har själv en Seat Cordoba -99, det är ju systerbilen till din Ibiza, och där blev jag tvungen att byta alla bromsrören pga rost. Dom långa originalrören hade rostat vid varje plastklamma som höll fast dom.
Biltema har massor med delar till Seat men dom själva vet inte om det. Kolla VW Polo där det mesta finns men ibland passar även Golf och Passatdelar. Som vanligt med Biltema köper man tre gånger så mycket som man behöver och lämnar tillbaka resten när man är klar. Billiga är dom men att ha koll på var prylarna passar... mohahaha!!!
Biltema har ett billigt bromsrörskoningsverktyg som säkert håller till 50 koningar och skall du inte byta karriär så duger det resten av din livstid. Dessutom medföljer en pedagogisk bild på hur man gör.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 24 jan-09 kl 21:19
Om hela vikten hamnar på en enda pallbock då skall man nog fundera på hur man har placerat pallbockarna.
Då har man nog missat något fel i tänkandet från början.


Jag har en bil som väger 1.8 ton. Den skulla jag alltså inte kunna ställa på 4 pallbockar som är godkända för 1.5 ton styck?

en 1,5 tons pallbock har med största säkerhet 50% säkerhets marginal.. 
Men tillbaka till din bil... 
Om vi räknar med att motorn är tung så kan vikten på framaxeln hamna på 1200 kg..   
För stabilitetens skull så har man ju 2 bockar i var ända... 
Då får var bock 600 kg belastning vilket inte är speciellt mycket i sammanhanget.. 
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Temeriaire skrivet 14 okt-09 kl 07:54
kopparpasta... som han sa: bosse bildoktor

Jag har även sett Bosse bildoktor smörja in händerna med ATF olja och tala om hur lena och fina dom blir.

Alla produktdatablad på smörjoljor säger att man ska undvika hudkontakt...

Ett annat"tips" var att pudra potatismjöl på gnällande fläktrem, vilket i princip bara tar bort den lilla friktion som är kvar.
Titel: SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
Skrivet av: Imp skrivet 16 okt-09 kl 02:25
Bosse är lustig, men han vet vad han talar om. Han är en av få som får besiktiga hemmabyggda bilar i Sverige.
Hur skulle potatismjölet ta bort friktionen? Jag skulle ju snarare tro att potatismjölet hjälper till att binda skiten som är på remmen och därmed öka friktionen.