Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Radar skrivet 10 sep-08 kl 12:31
-
För ca 15 år sedan läste jag i någon av motortidningarna om ett stativ att fästa bilen i för att kunna rotera den och lätt komma åt att jobba med undersidan.
Den tidningen vet jag att jag sparade eftersom jag förr eller senare skulle ha behov av ett sådant. Även ritningen fanns med. Efter 3-4 flyttningar har jag nu ingen aning om var den tidningen kan vara. Och behovet har uppstått.
Det påminner om två motorstativ.
(http://www.toolstrading.se/pub_images/small/37-motorstativ_2405_2118.jpg)
Men i stället för anordningen att fästa motorn sitter en balk med fästen som skruvas fast där stötfångaren normalt är monterad. Ett stativ fram och ett bak. Hänger ni med i tankegångarna?
Jag skulle vilja ha hjälp med en ritning och materialdimensioner till ett sådant bygge.
För tillfället räcker det om det håller för totalt 1000 kg, men om man ändå gör ett stativ borde det hålla för kanske 1500 kg om man i framtiden vill hänga upp en tyngre bil.
Balken där bilen ska fästas bör ha justerbara fästen för att enkelt kunna modifieras till andra avstånd på stötfångarfästen. Kanske en grov balk där en smalare sticks in i varsin ände, som fästena sitter på. Och låsas på något sätt så inte allt dimper ner när man har vridit runt karossen.
På bilden sitter hjul monterade. Det skulle ju vara önskvärt med några, om man hittar svängbara som tål belastnngen. Så man kan skjuta undan allt lite när det börjar kännas motigt att hålla på.
Finns det någon som känner sig manad att ta itu med uppgiften? Heder och tack i sådant fall.
-
Det finns ju lite både för och nackdelar med att vända på bilen.. Bäst är det ju om den är tömd på alla vätskor som annars rinner överallt.. Jag välte en en gån för att svetsa golvet, och det rann olja, batterivatten och bensin överallt ::)
-
En variant kallas "tipgirl" sök på google så hittar du lite bilder, ritning hittade jag inte men en byggbeskrivning med dimensioner på en variant :http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=175412 kanske inte den smidigaste dock....
Annars om du inte kan räkna själv så kan du ju kika på dimensioner på pallbockar, motorstativ och dyligt, lägga till lite och köra på känn
-
Det finns ju lite både för och nackdelar med att vända på bilen.. Bäst är det ju om den är tömd på alla vätskor som annars rinner överallt.. Jag välte en en gån för att svetsa golvet, och det rann olja, batterivatten och bensin överallt ::)
Man borde kanske kunna förutse att sådant kan hända. ::)
Jag tänkte plocka ur motor och tank och annat löst innan jag börjar vända på den.
En variant kallas "tipgirl" sök på google så hittar du lite bilder, ritning hittade jag inte men en byggbeskrivning med dimensioner på en variant :http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=175412 kanske inte den smidigaste dock....
Annars om du inte kan räkna själv så kan du ju kika på dimensioner på pallbockar, motorstativ och dyligt, lägga till lite och köra på känn
En "Tip-girl" kräver lite mer utrymme eftersom man liksom rullar över bilen på sidan. Om man lägger skenorna på ordentligt såpade brädor kan man i viss mån motverka detta.
Det fanns en bild där du hänvisade till som visar ganska bra hur jag menar:
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/412183.jpg)
-
Måste väl visa vad jag tänker ge mig i kast med:
(http://img398.imageshack.us/img398/8090/fordji2.th.jpg) (http://img398.imageshack.us/img398/8976/ford2em5.th.jpg) (http://img398.imageshack.us/img398/9782/ford4zd3.th.jpg)
Lite verksamhetsberättelse finns här.
Lill-Vicke (http://forum_radar.webbland.se/forum/viewtopic.php?t=101&sid=ec81a2270796bffd5808a0cbeb1e19a0)
-
I sammanhanget kan jag nämna att jag i somras var med och plockade delar från en Volvo 740 som skulle skrotas. För att få loss avgassystemet tippades bilen upp på sidan med hjälp av en traktor med wirespel, det skedde på en lägda med högt gräs. När sedan bilen släpptes ner igen så visade det sig till allmän förvåning att den sida av bilen som hade legat nedåt var absolut oskadad, inte en skråma! Det enda som hade hänt var att backspegeln hade fällt in sig. Om man hade varit lite mer försiktig med att haka fast wiren i B-stolpen på andra sidan, kanske använt någon mjuk lyftslinga istället och lagt något mjukt emellan vid takkanten, så hade tippningen och nervältningen av bilen kunnat ske helt utan skador.
-
Måste väl visa vad jag tänker ge mig i kast med:
([url]http://img398.imageshack.us/img398/8090/fordji2.th.jpg[/url]) ([url]http://img398.imageshack.us/img398/8976/ford2em5.th.jpg[/url]) ([url]http://img398.imageshack.us/img398/9782/ford4zd3.th.jpg[/url])
Lite verksamhetsberättelse finns här.
Lill-Vicke ([url]http://forum_radar.webbland.se/forum/viewtopic.php?t=101&sid=ec81a2270796bffd5808a0cbeb1e19a0[/url])
Jag tyckte det var en Cresta eller vad dom heter......eller vad är det?
-
Jag tyckte det var en Cresta eller vad dom heter......eller vad är det?
Klantigt av mig att inte berätta vad det är för bil.
Inte alls illa gissat ändå. De påminner om varandra. Här en bild på en -62:as Vauxhall Cresta:
(http://www.pacresta.co.uk/siteimages/newcresta%20004.jpg)
Det jag har är däremot en Ford Taunus 17M. Årsmodell 1959.
-
Jag har hittat en skrotcontainer nu där det finns stumpar med stålrör. Där kan jag ta det jag vill ha.
Rören är ca 25 cm i ytterdiameter med minst 5 mm godstjocklek. Kanske lite överdriven hållfasthet med dessa. Men de är gratis. ;D
De blir bra till stolpen som ska gå rakt upp i själva stommen.
Nu måste jag försöka uppskatta hur långa bitar som kan behövas till detta.
-
eller gör som i polen,, lägg en hopera bildäck ock vält bilen på dom,, jag gjorde det på en pv ock den fick inga men av vältet :D om man inte har polare till hjälp så använd ett spakblock ock pumpa..
-
Jag har sett flera bilbyggen på http://www.garaget.org/ som har den roterande stativet. Även på http://www.zatzy.com/ finns det massa folk som använder stativet.
Gå in på deras forum och skriv en fråga så borde du få svar rätt snabbt.
Själv så har jag en Tip-girl. Funkar perfekt om man vill laga massa rost under men är rätt kass om man vill bygga om fram och bakvagn. ;)
-
Tror att verktygsboden i veddige säljer såna stativ...