Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Long Life skrivet 25 aug-08 kl 02:32
-
Den sista gamla sega motoroljan till dieseln tog slut, den finns inte att köpa längre tror jag. Kvar är några liter HD, minst en burk STP och ett antal burkar Bardahl 1. HD ska det tydligen bara vara nu och STP har jag för mig kan framkalla fel. Bardahl är en oljetillsats ev. till bensinare. Allt har legat många år. HDn är nog ok och STP ska kanske vara när det börjar rassla, men ska Bardahl bara vara till bensinaren?
-
Är du säker på att du postade i rätt forum? ;)
-
Är du säker på att du postade i rätt forum? ;)
Annat närmare Redskap och verktyg?
-
1. Till vilken maskin/motor/fordon behöver du olja?
2. Har du mera upgifter om Bardahl, STP, HD? Viscosität, specificationer, o.s.v.?
-
1. Till vilken maskin/motor/fordon behöver du olja?
2. Har du mera upgifter om Bardahl, STP, HD? Viscosität, specificationer, o.s.v.?
2 bilar, en Diesel och en bensinare
Då måste jag ner och titta men såg att det heter Bardahl 1, som en jänkare köpte åt mig på PX i Tyskland, för den var så billig där. STP är den man hällde i bilarna för att gå tystare. HDn är gammal och sannolikt 10-30 eller liknande.
-
Titta här......
http://www.okq8.se/data/internal/data/10/27/1142585423476/Allt%20du%20behover%20veta.pdf (http://www.okq8.se/data/internal/data/10/27/1142585423476/Allt%20du%20behover%20veta.pdf)
-
Vad menar du med HD-olja? HarleyDavidson-olja? Mc-olja och bil-olja ska man inte blanda ihop, för där finns olika tillsatser i dem.
Varför ska du hälla i STP? En frisk motor behöver inga extra tillsatser.
Är det ojud i motorn? Är det oljud från kassa tex. vevlager finns ingen räddning. Annars är det rent generellt en finare helsyntetolja som tar bort ojlud i motorn pga. dess förmåga att bättre klistra fast och en bärigare oljefilm. Och alltså INTE att hälla i diverse "förtjockningsmedel" som snarare försämrar smörjegenskaperna när dte väl gäller. Vid tex. kallstarter.
-
Sågspån i växellådan är
väl alternativt?.
Beprövat vid bil- och traktorförsäljning.
HD i oljesammanhang förknippar jag med Heavy Duty.
-
Sågspån i växellådan är väl alternativt?
Beprövat vid bil- och traktorförsäljning.
Eller varför inte Banan! KRAV-odlad kanariebanan ska det vara såklart ;D ;D
-
Sågspån i växellådan är väl alternativt?.
Beprövat vid bil- och traktorförsäljning.
Yep, men det finns flera alternativ: Grållen min hade olja blandat med vatten. Det blev ungefär mayonaise efter ett par timmars job. Växellådan var jätte tystgående ;D
HD i oljesammanhang förknippar jag med Heavy Duty.
Samma här............
-
Dom hette/heter så HD 10-30 etc.
-
Man började beteckna oljor HD (Heavy Duty) någon gång på 50-talet för att skilja dem från de äldre oljorna som helt saknade sotlösande tillsatser och sånt. På den tiden var det inte bara dieselmotorer som skulle ha sådana oljor utan de användes också t ex i luftkylda VW. Men HD-beteckningen är sedan många år ersatt av så kallade API-klasser, alla motoroljor idag har ju en beteckning av typ SG/CD eller något liknande. De två första bokstäverna anger en klassning för bensinmotorer och de två sista en klassning för dieselmotorer.
I en gammal dieselmotor kan man utan fara använda vilken modern olja som helst, bara den har en "dieselklassning", alltså två bokstäver efter snedstrecket. Möjligen ska man se upp om det är en motor som har stått oanvänd länge eller där det har slarvats med olje- och filterbyten så det finns mycket avlagringar i oljekanaler. Har man maximal otur kan man få avlagringarna att lossna och ställa till problem någonstans, i värsta fall kanske täppa till en oljekanal till något vevlager.
Oljetillsatser som STP, Bardahl och liknande ska man överhuvudtaget inte använda ihop med moderna motoroljor, vare sig det är mineral- eller syntetoljor från början. Olika oljor kan vara kemiskt sett så olika varandra fastän de fyller samma funktion, att det inte går att göra en tillsats som fungerar bra ihop med alla tänkbara oljor. Normalt ska ju en olja bli mer trögflytande i värme av STP, men det finns exempel på oljor som blir precis tvärt om! Den enda gången det möjligen kan vara motiverat att prova en sådan tillsats är om en motor redan har ett allvarligt fel som gör att den tappar oljetrycket (t ex ett skuret vevlager) men man är tvungen att försöka hålla liv i den för att kunna köra några km till verkstad för egen maskin.
-
Intressant. Det går väl bra att använda gammal olja?
Tillsatser bör sälja sämre nu?