Alternativ.nu
Djur => Kaniner => Ämnet startat av: Gösta skrivet 15 aug-08 kl 13:50
-
Är någon/några på forumet intresserade av mobila slakterier för kanin?
Jag skissar på några stycken uppbyggda i bod på 6x2,5 meter. Transportkörning godkänt med 80 km.
Finns verkligt intresse kan jag hjälpa till.
Gösta Johnsson :)
-
Kan du beskriva lite mer vad det är och hur det går till? :)
-
Vad vill du veta,Hajen?
Till övriga: Med tanke på alla inlägg om slakterier på forumet tycker jag att intresset när det verkligen gäller, är väldigt svalt 8)
-
Svaligheten är förmodligen beroende på priset. Många här har mer tid än pengar och då är det enklare att kakla upp ett rum i en befintlig bod än att lägga 125tkr på en mobil vagn. Jag håller själv på att lägga bud på ett fd fryssläp att bygga styckningsanläggning i, detta blir en mindre investering på cirka 200tkr och är förmodligen inte att räkna hem för de flesta här på forumet.
-
Tanken är att flera gårdar går samman om en vagn och använder den i tur och ordning. Finns sedan tid över kan legoslakt ske, alternativt att gruppen köper in djur för slakt.
Svårt att tänka mig ett billigare alternativ med tanke på de krav som i dag gäller för slakterier.
-
Nu har jag kommit lita längre i förberedelserna på en vagn.
Helt klar med monterat kylaggregat, inlopp för vatten samt utlopp för avloppsanslutning.
Isolerat och klätt invändigt med godkänt material för livsmedel. Utan lös inredning dock.
(bänkar, vaccmaskin och upphägningsjärn).
Runt 125.000:-
Tanken är att några köper vagnen. Slaktar sina egna kaniner och i mån av tid legoslaktar till andra. Återkommer med en skiss på uppbyggnaden om ett par veckor.
Låter det spännande så hör av er ;)
-
Kan du inte specificera lite mer vad som ingår? Vem gör karossen till exempel?
-
Hej!
Priset är attraktivt, flyttbarheten är ett plus, jag ser inga minus alls med en sådan variant.
Hade jag varit 20 år yngre, och vetat vad jag vet i dag om marknad och lönsamhet så hade jag slagit till direkt utan delägare.
Edgar
-
Hej!
En fråga, hur fungerar det med vatten?
Man måste ju ha livsmedelskvalitet på vattnet.
Om mitt vatten t.ex. inte håller "måttet", hur gör man då?
Mvh. Beekeepern
-
Hej!
En fråga, hur fungerar det med vatten?
Man måste ju ha livsmedelskvalitet på vattnet.
Om mitt vatten t.ex. inte håller "måttet", hur gör man då?
Mvh. Beekeepern
Tank?
-
Många mobila slakterier har tank för vatten och för avlopp. Hur det är tänkt här vet jag förstås inget om..
-
Hur en vagn utrustas är mycket avhängt med vilken totalvikt man kan acceptera. Här gäller det att få ner vikten så mycket som möjligt för att kunna transportera den. Måste komma under 3.500 kg som totalvikt på vagn + dragbil.
Vagnen är tänkt att ställas upp där det finns A-vatten samt godkänt avlopp som kan anslutas.
Gällande avloppsfrågan så måste ju ALLA ha detta snart. Tror att det är 2010 som gäller ???
Återkommer när detaljskiss är gjord. Då finns även ett mera korrekt pris på vagnen fullt utrustad. 8)
-
Jag är helt klart intresserad Gösta ;D
Måste den godkännas i varje kommun? Eller är den godkänd direkt när man köper den?
-
Jag kommer att ordna så vagnarna är typgodkända inom landet. Skall alltså kunna användas rikstäckande utan att kommunerna kan protestera. ;D
I mitten av oktober kommer en lite mera detaljerad redogörelse för vagnen. :)
-
Hur en vagn utrustas är mycket avhängt med vilken totalvikt man kan acceptera. Här gäller det att få ner vikten så mycket som möjligt för att kunna transportera den. Måste komma under 3.500 kg som totalvikt på vagn + dragbil.
Vagnen är tänkt att ställas upp där det finns A-vatten samt godkänt avlopp som kan anslutas.
Gällande avloppsfrågan så måste ju ALLA ha detta snart. Tror att det är 2010 som gäller ???
Återkommer när detaljskiss är gjord. Då finns även ett mera korrekt pris på vagnen fullt utrustad. 8)
Beror inte totalvikten på vilken körkortsklass man har ???
-
Helt rätt. Bilen måste få dra vikten och du måste ha befogenhet i körkortet (CE)
-
BE kan räcka om bilen är under 3500 kilo. Jag kan dra 3000 kilo med min pickis om jag har BE, max tågvikt 6500kilo.
-
Helt rätt. Bilen måste få dra vikten och du måste ha befogenhet i körkortet (CE)
Om man behöver behörighet CE (tung lastbil med tungt släp) så kommer inte många att kunna köra runt med vagnarna... Jag hoppas att du menar BE...
/Sara
-
Tänker inte motsäga vilken kategori som krävs. Eftersom jag har hela registret får jag köra allt som rullar. E-beteckningen har ju tillkommit senare.
-
Nu börjar skisserna ta form.
Här kommer lite grova siffror:
Komplett vagn fullt utrustad för slakt av kanin inkl. kylning ca 250.000:-
Kontantinsats 100.000:- Lån 150.000 med 5% ränta och 5 år amortering.
För att täcka kostnaden måste du då slakta minst 600 kaniner/år.
Om du lånar hela summan (250.000:-) måste slakten vara 1.000 st för att täcka kostnaden.
Vid slakt av 1.500 kaniner/år blir "överskottet" vid lån på 150.000:- ca 55.000:-första året.
Låna hela summan så blir "överskottet" ca 30.000:- första året.
Låna 150.000:-, slakta 5.000 kaniner och överskottet blir ca 250.000:- :o
Lite fasta kostnader i underhåll, fordonsskatt mm tillkommer. ;)
-
5 % ränta får man nog inte idag, tyvärr.
Vid lån av hela beloppet, med amortering på 5 år och ränta på 7% blir kostnaden 5625 kr per månad eller 67 500 kr per år.
Hur många kan man då slakta på en månad? Är denna vagn godkänd för 10 000 djur per år?
Säg att man slaktar 1000 kaniner per år. Inköp ca 20 kr per kg, 3 kg´s kaniner = 60000 kr kostnad. Säg att man kan sälja dem till privatperson för 85 kr per kg, 85 kr per 1,5 kg kanin gånger 1000 = 127 500 kr. 127 500 kr - 60 000 kr = 67 500 kr. Precis för att täcka lånet. Där är break even, förutsatt att man inte har kostnader för vatten, kontroll etc. Och inte har någon lön...
Slaktar man maxnivå 10 000 st = 675 000 kr - 67 500 = 607 500 kr minus skatt 30% = 425 250 kr.
Hur många timmar behöver man lägga ner då? Säg 100 kaniner per slakttillfälle och styckning = 16 timmar, 16 x 100 = 1600 timmar = timlön 265,00 kr !!
-
Hej!
Man kan inte ta amortering av ett lån som kostnad i en rörelse, möjligen som en utgift. Men den är viktig när man räknar på sin likviditet. Räntan är måhända en annan sak.
Ska man få ett riktigt rörelseresultat, kan man skriva av tillgången (slakteriet) på så många år man tror den kan användas. Bilar håller i allmänhet 15 år, och denna är enklare än en bil, och bör kanske hålla i 25 år, varför kostnaden för vagnen bör bestämmas till 10000 kr per år.
Hur man finansierar den saknar betydelse för att räkna på ett rörelseresultat. Däremot måste man ju räkna över sin hela ekonomiska situation, så att man kan både betala räntor och amortering.
-
Ursäkta, tryckte på fel knapp, fortsätter:
Sedan är säkert en sådan här verksamhet inkomst av rörelse, varför skatter etc blir lite annorlunda. På rörelseresultatet (summa inkomster minus summa kostnader) så ska man betala arbetsgivaravgift med cirka 33 %, resterande är ens inkomst, varifrån inkomstskatt dras.
Sedan beräknas inkomst per timme före inkomstskatteavdrag.
Edgar
-
Ursäkta, tryckte på fel knapp, fortsätter:
Sedan är säkert en sådan här verksamhet inkomst av rörelse, varför skatter etc blir lite annorlunda. På rörelseresultatet (summa inkomster minus summa kostnader) så ska man betala arbetsgivaravgift med cirka 33 %, resterande är ens inkomst, varifrån inkomstskatt dras.
Sedan beräknas inkomst per timme före inkomstskatteavdrag.
Edgar
Tack Edgar, var lite osäker på skatter och dylikt...
Ville bara ge ett räkneexempel, men det kanske var lite missvisande.. :-[
-
Nu börjar prisbilden klarna mer och mer. Komplett vagn 6300 x 2550 utv. mått.
Helt klar att använda. Fullt utrustad med den tekniska utrustning som krävs samt varmvatten.
Kylrum för ca 100 kaniner.
Pris 248.000:- + moms.
Vagnen kommer att vara besiktigad och godkänd av SLV.
Hyra; leasa; köpa.
Vi kommer att ha ett möte med banken för att få fram finansiering.
Möjligheter finns även till bidrag från Länsstyrelsen, hushållningssällskapet och liknande men det är något som varje intressent själv får göra.
Är du intresserad så hör av dig till mig. 3 st vagnar kommer att tillverkas. :)
-
Jag är intresserad om min andra idé :-X inte håller...
-
Vad är det som kostar ca 120.000 mer än en vanliga gatuköksvagn?
Å så fattar jag inte varför 265 kr/ timme skulle vara lågt?
Å vad var det mer jag undrade.. jo, hur får man el till bilen? Till kylarna?
Å så får man inte skriva av en sak på fem år om den håller längre, det är skattefusk. Det måste vara rimlig avskrivningstid.
-
Kära "Lollo" ::) Vad är det du igentligen vill? Är det provokation du försöker skapa. Har svårt att tro att det är kunskaper som felar för då skulle inläggen vara annorlunda ställda.
Trots detta ska jag svara dig:
Att jämföra en korvkiosk med ett moblit slakteri är bara brist på kunskap.
Att blanda ihop ett avbetalningsköp med avskrivningstid är också en brist på kunskap.
El kan skapas från kärnkraft, vattenkraft, vindkraft, kolkraft, vågbrytare, gaskraft mm mm
Kraften levereras sedan genom trådar av metall fram till en elanslutning på vagnen :o 8).
Att arbeta i eget företag ger personen rättighet att arbeta för hur liten eller stor lön som helst.
Du får även som egen företagare arbeta hur många timmar du vill per dag; vecka, år.
Hur du sedan beräknar din inkomst, ja det är ju upp till dig själv eller hur ::)
Som sagt, Lollo, kom med något vettigt för det tror jag faktiskt att du är kapabel att göra!
-
Gösta, finns det möjlighet att hyra en vagn ett år t ex för att kolla av marknaden i mina trakter? Bär det sig kan jag ju senare köpa loss vagnen.
Är det kommunen man ska prata med om tillstånd eller är det ordnat inom landet på något sätt på dessa vagnar?
-
Dagens kontakt med livsmedelsverket >:(
Mobila slakterier skall ha samma krav som ett stationärt slakteri med wc, omklädningsrum, veterinärskåp ??? samt veterinärbesiktning före och efter slakt utförd av veterinär :-\ :o
Skyller på EU som vanligt.
Vad säger då EU?
Jo slakt i mindre omfattning omfattas inte av EU-direktiv. Mindre omfattning omräknat i kaniner motsvarar ca 190.000 kaniner på årsbasis.
Jag går vidare med detta i nästa vecka.
Återkommer här med hur det utvecklas.
Kan inte acceptera att andra bestämmelser ska gälla om jag flyttar slakteriet till kaninerna istället för att flytta kaninerna till slakteriet :-\
Finns det någon på nätet som förstår varför livdjuren ska transporteras istället för slakteriet ;)
-
Förnyad kontakt har i alla fall bidragit till en viss tvekan hos SLV.
Kaniner ligger på ett specialplan som kan kanske eventuellt ::) kunna slinka igenom som ett pilotprojekt :-\
Återkommer nästa vecka ;)
Gösta
-
Nu ligger ärendet hos juristerna ::)
Vad kan det månne bli av detta?
-
Nu har frågan gått ett varv till på Livsmedelsverket!
Inte deras bord!? :-\
Kommer troligen att klassas som livsmedelslokal och är då ett fall för respektive kommun :o
Om så kommer att bli fallet så behövs det ca 285 godkännanden :o :o Ett för varje kommun.
Ska ta tag i detta i nästa vecka får vi se hur det utvecklar sig. Återkommer.
-
Spännande!
/Sara
-
Det är inte ofta jag ger mig mot myndigheterna men här ser jag att det är för tungjobbat att gå vidare.
Det går att få anläggningen godkänd som livsmedelslokal ??? Däremot inte som slakteri :-\
Däremot går det bra att slakta i en livsmedelslokal :o ::) enligt livsmedelsverket, under förutsättning att din kommun godkänner detta. Ska du däremot flytta livsmedelslokalen till grannkommunen måste ett nytt tillståndsärende sökas. Vid återflytt till tidigare kommun finns risk att det gamla tillståndet inte gäller eftersom lokalen upphört att finnas i kommunen >:( >:(
Enda fördelen jag kan se med den transportabla livsmedelslokalen är att ha den stationärt i sin kommun. Även att den är säljbar vid ev. avyttring.
-
kanske nåt man kan skicka vidare till regeringen för vidare utredning?
-
Det är inte ofta jag ger mig mot myndigheterna men här ser jag att det är för tungjobbat att gå vidare.
Det går att få anläggningen godkänd som livsmedelslokal ??? Däremot inte som slakteri :-\
Däremot går det bra att slakta i en livsmedelslokal :o ::) enligt livsmedelsverket, under förutsättning att din kommun godkänner detta. Ska du däremot flytta livsmedelslokalen till grannkommunen måste ett nytt tillståndsärende sökas. Vid återflytt till tidigare kommun finns risk att det gamla tillståndet inte gäller eftersom lokalen upphört att finnas i kommunen >:( >:(
Enda fördelen jag kan se med den transportabla livsmedelslokalen är att ha den stationärt i sin kommun. Även att den är säljbar vid ev. avyttring.
Har du provat att få den godkänd i någon kommun? För mig personligen hade det räckt att få den godkänd i en kommun, dvs ha den stående på lämplig mark med tillgång till kommunalt VA.