Alternativ.nu
Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: Huggorm skrivet 11 jul-08 kl 23:17
-
Skall igång och bygga min stuga till våren, och innan dess skall grunden vara klar. Jag har kommit fram till att det blir bäst med en plintgrund, eftersom det är så litet djup ner till berget. Det blir svårt att lägga markisolering när berget antagligen inte är platt, och när det inte finns tillräckligt djup för att fylla grus tills det blir slätt. Plintarna kan jag gjuta rakt mot berget, med armeringen fastborrad, så kommer det bli fruktansvärt stabilt. Eller vad tror ni? Kolla bilden, husets placering blir ungefär vid den röda linjen.
Men hur gör man för att få plintarna exakt lika höga? På tretton meter så blir även ett liten felmätning stor. Även om man har ett vattenpass som är två meter brett så blir det väll svårt att få det exakt. Hur brukar man göra?
Och vad skall man fylla upp under huset med? Måste det vara grus, och i så fall hur tjockt lager? Eller kan man möjligen behålla jorden utan att behöva oroa sig för fukt? Fast det blir väll inte mycket jord kvar ändå när jag grävt upp stubbarna efter träden som stod där...
(http://www.baalzamon.se/mark.JPG)
-
Plintarna kan du sätta på rätt höjd genom att använda ett slangvattenpass ;) Du tar lämpligen en genomskinlig plastslang och lägger som ett U mellan plintarna, så fyller du vatten till lagom höjd, och vattennivån är nu samma på båda sidor... :)
-
Smart! Misstänkte att det fanns någon sådan där metod som är fullständigt logisk om man bara kommer på den :D
-
Annars köper du ett billigt laservattenpass på någon lämplig firma.
Sätter ut stolpar vid varje hörn.
Sätter vattenpasset på stativ (brukar medfölja) och se till att det är i våg åt alla håll (snurra det runt).
Starta lasern och flytta punkten till respektive stolpe och markera med penna.
Lite dyrare men bättre är att köpa en som är rundstrålande och självreglerande med nivån. Kostar nog 800-900 kr. Första alternativet går löst på 300 kr.
Sen är det inte så himla kinkigt. Märker du i slutändan att en plint är för kort så lägg in en liten kloss under bottensyllen.
Tips! Ta bort stubben först! ;)
ES
-
Varför vara så extremt noga? Då har man ju dels ögonen som är bra som mått men sen kan man ju använda justerbara balkskor man gjuter in i plintarna.. kostar kanske lite mer men det är det värt.
-
Jo, jag funderar på att köpa en rotationslaser, det verkar väldigt smidigt när man ser snickarna på jobbet använda dom. Men det jag funderar på är hur noggrant ett sådant är på tretton meter. Men det spelar väll kanske inte så stor roll med någon centimeter hit eller dit.
Jo stubben skall bort ;D Motorsågen räckte inte igenom, det där var den största granen jag hade. Hoppas den hänger kvar i så lite att jag kan dra ner den med traktorn. Sedan har jag jobb i flera dagar att gräva bort nedre delen på stubben och hela rotsystemet
-
Rotationslasern fungerar nog något bättre än dom här billiga laervattenpassen, jag köpte ett sånt till ett lagårdsbygge jag håller på med.. Det skulle mäta bra upp till 30 meter stod det, men redan på 15 meter så blev det nästan oanvändbart. Det går inte att ställa tillräckligt plant eftersom bubblan i passet är för liten i förhållande till sina markeringar, och bara nån millimeter fel i den änden ger ju kanske 20 centimeter 15 meter bort, och det tyckte jag var lite för mycket :) några centimeter accepterar jag på 20 meter, men inte mer..
Utan jag fick sätta upp hederliga flukter, du sätter alltså upp två paralella brädor, eller en hel fyrkant på ca 3*3 meter som du väger av exakt med vattenpass, du sätter dom på ca 1 meters höjd och en liten bit ifrån där du ska bygga, så dom får stå i fred. Sen kan du måla dom i uppekant , en vit och en röd..
Sen ställer du ut dina plintar, sätter dig vid dom med en tumstock på och håller en fingerspets mot skalan och syftar bort mot dina flukter, precis när du ser att den röda och vita kanten går ihop så har du höjden, och sen är det bara att gå runt till plintarna och se till att alla kommer på samma höjd. man kan också ta en träläkt och ställa på den första som är på den höjd du vill ha dom och så slår du i en liten spik i linje med flukthöjden, då är det jätteenkelt att gå runt och se om nån behöver upp eller ner..
Låter kanske lite krångligt så här i text, men är busenkelt i verkligheten, och ger verkligen en bra och exakt mätning, har man bara målat brädorna i olika färg så ser man väldigt bra när dom går ihop.
Dom här flukterna kan sen stå kvar under hela bygget, och man anpassar bara träläktens längd till vad det nu är man vill jämna av, grus, plintar..osv...
Då sparar man den tusenlappen som ett hyfsat instrumet kostar, och du har dom hela tiden tillgängliga för olika mätningar och kontroller.. :)
-
Jag tror ändå mest på vattenslangen, den är ju så löjligt enkel att den inte kan slå fel! Bara att gjuta första plinten klar, och sedan utgå från den när man gör de andra
-
Man har ju byggt hus före lasern. Murare använder ju bara ett snöre.
Ett snöre kan sen avstämmas med ett vattenpass.
Fast slangen funkar ju oxå.
-
Halaj!
Köp inte en för klen slang.
Jag provade det där en gång på tomten och det funkade inte!
Vattnet i slangen la sig inte i nivå.
Jag begriper inte varför, men gissar att kapillärkrafter var inblandat.
½'' trädgårdsslang borde bli bra.
//T
-
Jag brukar ta halvtums tryckluftsslang, dom är ju genomskinliga så det är lätt att se..fast dom kostar ju nån krona mer...
-
Om du ska ha nåt överhuvudtaget under så ska du ha grus.Absolut inte jord,då kommer fukten, det är lika säkert som amen i kyrkan.Men bygger du stugan en bit ovan mark borde det ju räcka att fuktskydda plintarna.
-
Om du ska ha nåt överhuvudtaget under så ska du ha grus.Absolut inte jord,då kommer fukten, det är lika säkert som amen i kyrkan.Men bygger du stugan en bit ovan mark borde det ju räcka att fuktskydda plintarna.
Jo, de är ju det som är tanken. Kan luften röra sig fritt under huset så kommer man ju undan de problem som de nästan täta torpargrunder har. Men frågan är om det räcker med rörlig luft för att jordens fukt inte skall stiga upp i trossbotten eller om man skall fylla upp med något annat under
-
Jo, de är ju det som är tanken. Kan luften röra sig fritt under huset så kommer man ju undan de problem som de nästan täta torpargrunder har. Men frågan är om det räcker med rörlig luft för att jordens fukt inte skall stiga upp i trossbotten eller om man skall fylla upp med något annat under
Det blir en ganska stor yta under där luften kan cirkulera så det borde inte vara nåt problem,men ett alternativ om du är osäker är även att fuktskydda golvet underifrån
-
Hmm... Hva med justerbare plinter,legger bare syllen på og et vattenpass over så justerer du bare plinten med en skiftnyckel....
Vi trenger vel ikke å leve helt i stein alderen.
Både Maxit og Benders har disse.
Eneste jobben da er å sette plintene i liv.
Christian
-
Hmm... Hva med justerbare plinter,legger bare syllen på og et vattenpass over så justerer du bare plinten med en skiftnyckel....
Vi trenger vel ikke å leve helt i stein alderen.
Både Maxit og Benders har disse.
Eneste jobben da er å sette plintene i liv.
Christian
Det behövs inte när vattenslangsmetoden finns, det är ju så smart att det är klockrent, stenålder eller inte ;D
-
Det behövs inte när vattenslangsmetoden finns, det är ju så smart att det är klockrent, stenålder eller inte ;D
För den som inte vill tillverka egna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22561672 (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22561672)
-
när jag gjorde mitt växthus så gjorde jag egna inställningsbara plintar..
jag satt i gängstång i rören där jag applicerade betong..
Sedan 1 mutter och en stor fyrkantsbricka...
Skruva på mutter och du ställer nivån på syllen..
Billigt och enkelt :D
-
när jag gjorde mitt växthus så gjorde jag egna inställningsbara plintar..
jag satt i gängstång i rören där jag applicerade betong..
Sedan 1 mutter och en stor fyrkantsbricka...
Skruva på mutter och du ställer nivån på syllen..
Billigt och enkelt :D
Jo, men bostadshus är ju rätt tunga, så det får ju vara M25 eller grövre då om gängorna skall hålla. Det är ju rätt dyra gängstänger. Men på ett växthus funkar det nog bra
-
Kom på att i ett gammalt nummer av en amerikansk husdesigntidning jag har liggande nånstans, så finns beskrivet ett hus med grundläggning av ganska kraftiga impregnerade stolpar, typ elstolpar, ingjutna i marken.
Tomten är mycket sluttande, så annan grundläggning hade nog blivit dyr.
Stolparna fortsätter upp i huset och blir en del av stommen.
-
Kom på att i ett gammalt nummer av en amerikansk husdesigntidning jag har liggande nånstans, så finns beskrivet ett hus med grundläggning av ganska kraftiga impregnerade stolpar, typ elstolpar, ingjutna i marken.
Fast då är det väl risk att det blir en präktig vattensamling där stolpen är nergjuten i betongen, och stolpen (impregnerad eller ej) ruttnar. Det kan nog bli svårt att göra konstruktionen vattenskyddad.
(Jag pratar av erfarenhet, fick kasta mej åt sidan i våras under betessläppet när jag skulle öppna en grind uppfäst just på en nergjuten telestolpe - och hela rasket bara gav med sej och for i backen...bonden muttrade några sura saker om sin farsa, som var upphovsmannen till grinden.)
-
Fast då är det väl risk att det blir en präktig vattensamling där stolpen är nergjuten i betongen, och stolpen (impregnerad eller ej) ruttnar. Det kan nog bli svårt att göra konstruktionen vattenskyddad.
(Jag pratar av erfarenhet, fick kasta mej åt sidan i våras under betessläppet när jag skulle öppna en grind uppfäst just på en nergjuten telestolpe - och hela rasket bara gav med sej och for i backen...bonden muttrade några sura saker om sin farsa, som var upphovsmannen till grinden.)
Bra tanke, ett sätt att motverka det skulle kanske vara att göra betongklumpen konisk mot stolpen.
Annars bör det bli minimalt vattenflöde under huset, ytvattnet kan dräneras åt sidorna på lämpligt sätt.
För övrigt är fastgjutna impregnerade stolpar vanlig byggmetod för lantbrukets ekonomibyggnader, sk stolphus.
Jag känner inte till att såna stolpar ruttnar särskilt snabbt, om dom varit i god kondition när dom gjöts fast.