Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Mårten Swärd skrivet 19 jun-08 kl 19:48
-
Hejsan.
Jag har precis köpt en gammal traktor(IH 844 -76) med en halvrisig helhyuralisk frontlastare (Nyca-lastare). Frontlastaren är väldigt långsam och jag undrar nu vad detta skulle kunna bero på. Jag är ingen motorfanatiker men jag har heller inte tummen mitt i handen när det gäller fordon så lite kan jag göra själv.. Hyduraloljan ser skaplig ut, dvs att det ser inte ut att vara något vatten i den..
Någon "mekaniker" som kan ge mig lite tips om vad man skulle kunna försöka göra för att snabba upp den utan att behöva byta hyduralpumpen?
//Mårten
-
Till att börja med...Är han lika långsam i hydraullyften bak? Helst då testat med nåt redskap i som håller emot lite... Är han jämnt långsam upp, eller ryckig?
-
Hejsan.
Den är så att säga jämnt långsam, dvs att den rycker inte. Jag har tyvärr inget redskap ännu som jag kan hänga på och testa med men jag tyckte nog att trepunkten och hitchkroken var ganska långsamma när jag testade dem, fast jag har iof inte så mkt att jämföra med så jag är inte säker..
-
Min man jobbar på Lantmanna maskin, han gissar att hydralpumpen håller på å ge upp. Kolla det. Lever den om/tjuter?
-
hejsan.
Nej det låter inte vad jag kan höra. Förhoppningsvis är det inte pumpen för det är både mkt jobbigt och mkt dyrt att byta har jag förstått..
-
3 Möjliga felkällor är dessa:
Hydraulpumpen börjar ge sig, defekta packningar i kolvarna eller för lite olja.
-
Ok.. Jag kanske får börja förbereda mig mentalt på att mitt traktorköp var ett bottennapp.. >:(
Oljenivån är iaf OK. En bekant sa att det ev. kunde finnas någon kran/reglage för oljetrycket någonstans.. Jag ska leta lite i morgon och se om det finns något som skulle kunna likna ett reglage/kran för hydrauliken.
-
Har du provat att gasa medan du lyfter?
Vissa lastare är väldigt långsamma på tomgång.
-
Är han lika långsam bak, så är det ju troligen pumpen som börjar ge sig, har samma problem på min Ford. Om det skulle fattas olja eller filter är igensatta så brukar dom ju bli ryckiga...
Är det en vanlig 844? Ingen Hydro-84? Kollade lite på Olssons i Ellös och pumparna till 844 var ju inte våldsamt dyra..2500 för en enkel och ca 4500 för en dubbelpump, vilket väl är vad du behöver ha..
Men leta först efter eventuella kranar, ibland kan det finnas..
-
Våran frontlastare är också ganska långsam men vad jag har förstått är det fördi att kolven är för stor.
-
Man brukar testa trycket med en manometer ! Då vet du om det är pumpen eller nåt annat..
-
..problemet visade sig vara löjligt simpelt. :)
Spaken till lastaren är sammanbunden med hydraulventilem med två gängstänger och efter att granskat det hela närmare så visade det sig att de hade gängat upp sig så pass mkt att de inte öppnade ventilen helt. Ett par drag med skiftnyckeln så var det kirrat.
-
Även om problemet i och för sig verkar vara löst så lönar det sig alltid att göra ren filter och sugsilar i ett gammalt vanvårdat hydraulsystem. Gärna också byta olja och tvätta ur oljebehållaren, det mesta av slitaget på ett hydraulsystem orsakas ju av partiklar i oljan!
Om pumpen börjar vara sliten och få stort inre läckage så brukar hydrauliken fungera bättre när oljan är kall och trögflytande men sämre när allt är varmkört. Om problemen mest beror på någon igensatt sil eller filter på sugsidan av pumpen så blir det tvärt om.
-
..problemet visade sig vara löjligt simpelt. :)
Spaken till lastaren är sammanbunden med hydraulventilem med två gängstänger och efter att granskat det hela närmare så visade det sig att de hade gängat upp sig så pass mkt att de inte öppnade ventilen helt. Ett par drag med skiftnyckeln så var det kirrat.
Kanske sålde föregående ägare den för att den gick för sakta? ;) Ibland så kan man göra klipp om man är lite kunnig.
För massa år sedan så höll jag på med VW bilar. Då var det alltid bra om man hade några reservdelsbilar hemma på lager.
Jag fick reda på en bil som inte funkade och skulle skrotas. Så jag ringde och frågade om den var till salu. Dom ville ha 300:- för den och den var besiktigad.
Vi åkte dit och kollade. Bilen var okej. Så jag köpte den. Vi skrev på ägarbytet ute vid bilen och jag betalade dom 300:-¨
Så lyfte jag på motorluckan. Hängde dit kabeln till tändspolen som låsnat. Satte mig i bilen och startade den. Backade ut och vinkade glatt till den förre ägaren som stod och tittade när vi körde därifrån med bilen som inte gick att starta. ;D
-
;D ;D
Det var nästan elakt gjort!
Jag har en kompis som snokar runt på blocket och på den lokala skroten, han gör vansinnigt bra klipp för jämnan.. Förra veckan ringde han och sa att han hade fått köpa en traktordriven jordfräs på Blocket.. Den fungerade inte enligt ägaren och han fick den för en symbolisk summa av 500:-. Det visade sig att det var någon axeltapp som gått sönder, han gjorde en ny för någon hundralapp och satte ut den på Blocket igen veckan efter och fick den såld för 7000:- :)
-
;D ;D
Jag har en kompis som snokar runt på blocket och på den lokala skroten, han gör vansinnigt bra klipp för jämnan..
Har man näsa för affärer och gott om tid så finns det massor av klipp att göra.