Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Vitis skrivet 21 maj-08 kl 20:25

Titel: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: Vitis skrivet 21 maj-08 kl 20:25
Har en ganska ny (2-3 år gammal) Stiga Multi-Clip med Briggs&Strattonmotor. Lite trögstartad, minst 4-5 ordentliga drag, sen går den fint i 10-15 minuter. Sen börjar den hosta och stannar, omöjlig att starta på 20-30 minuter. Sen går den igång igen och går 10-15 minuter igen.

Vad kan vara problemet ? Bränslefilter ?? Förgasare ??
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: Lingon skrivet 21 maj-08 kl 22:36
Hade en motorsåg som betedde sig ungefär likadant,den gick bra tills man skulle tanka första gången sen gick det inte att få igång den förens den blivit kall efter mycket svordomar visade det sig vara en spricka i tändstiftet,nytt stift sen gick den som en klocka!
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: Körven skrivet 22 maj-08 kl 09:23
Har du bensin från förra året?Det kan vara kondens i tanken,om man byter ut bensinen.Detkan vara problemet,med gammal bensin.
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: Tapio skrivet 22 maj-08 kl 09:37
Halaj!

Jag tror att den går fett.

//T
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: Vitis skrivet 22 maj-08 kl 13:32
Tack för tipsen ...

@Lingon : Tändstiften ser ok ut men jag kanske ska kolla igen lite mer noga.

@Körven : Beninen är gammal, minst ett år, (alkylat på plastdunk) så det blir nog till att fixa en dunk med "färsk" soppa och prova.

@Tapio : Hur kollar jag det och hur justerar jag det isf. ?

@Alte : Kompressionen är OK, samma varm som kall.
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: take skrivet 22 maj-08 kl 13:34
Har du kollat luftfiltret? Har du i 4-taktsbensin utan olja? Har den olja i oljetråget?

Briggisar är inte så jävkla kinkiga men ovanstående är ändå 3 klassiker när det gäller deras 4taktare.
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: Vitis skrivet 22 maj-08 kl 19:25
Japp, luftfiltrer är nu i topptrim, har dammsugat mellan varje lamell, som nytt.

Japp, 4-taktsbensin.

Japp, olja, kanske till och med lite för mycket enl. mätstickan ? Vad händer då ?

Alltid 4 drag i snöret innan den går igång, sen går den fint några minuter, sen börjar den hosta några gånger och stannar. Känns som den inte får fram bensin så lätt. Startar igen efter en halvtimme eller så.

Det finns inget bränslefilter mellan tank och förgasare, ska jag plocka isär förgasaren och rengör från skräp/avlagringar m.m. ??

Min förra B&S-gräsklippare var över 20 år när jag fick den och hade nog aldrig fått nån service, bara 2,5 hjul kvar och handtaget var fastsatt med ståltråd på chassit, gasreglaget på förgasaren satt också med ståltråd i MAX-läge, fick säkert ingen olja de sista 10 åren ... den startade alltid på första rycket och mejade ner allt. Det var bättre förr, typ ...
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: Tapio skrivet 22 maj-08 kl 19:52
Halaj!

Bränsle/luftblandningen brukar inte vandra hit och dit (som t.ex förtändning kan göra), utan är som den är från fabrik.

Även om du dammsugit filtret kan den ändå vara igensatt. Prova utan.

Om problemet inte är bränsle/lufttillförsel så är det tändningen.

Med ökande temperatur får man ökande resistans i elsystemet.
Ditt elsystem kan ligga på gränsen till att funka när den är kall, men tippar över på fel sida när det blir varmt.
Jag kan bara ge generella råd.
Gå över alla komponenter med lupp.
Leta efter ärg och hårfina sprickor. Släng tveksamma delar och handla nytt.

//T

Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: Fridolf2 skrivet 22 maj-08 kl 20:11
Om du provar utan luftfilter, tänk på att den långa centrumskruven måste vara iskruvad ändå, annars går den inte.. Om det nu är samma filter som förr...
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: SvenneJohan skrivet 22 maj-08 kl 20:50
Det låter precis som min briggs på jordfräsen. Jag provade det mesta innan jag kom på lösningen i mitt fall. Det visade sig att det var förgasarmenbranet som var slut. men det är klart den är ju mer än 2-3 år gammal som din är men värt att kolla. Det kostade 80-90 kr.
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: zipp skrivet 22 maj-08 kl 21:12
hallå.. Det är förmodligen precis som Svennejohan säger. Membranet till dom där plastförgasarna är inte det bästa som har tillverkats. Håller om man har tur i 2-3 år. Kostar väl ingen förmögenhet direkt. Ca: 20kr
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: Vitis skrivet 22 maj-08 kl 22:12
Har försökt att montera loss förgasaren men måste kompletter verktygslådan lite innan det löser sig (har typ bara snickarverktyg). Om man försöker pumpa med "flödarknappen" hörs det att det bara är luft som kommer fram. Nu går den bara en minut i taget, typ tills flottörhuset är tömt sen får den stå och rinna till igen för att starta.
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: Vitis skrivet 23 maj-08 kl 15:03
Världens äldsta och enklaste fel ... skit i förgasaren.   :P

Nu går den som ett gräsätande monster igen och tuggar i sig allt som kommer i dess väg.  ;D

Tack för hjälpen allihopa ändå !  :)

Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: myckne skrivet 05 sep-08 kl 15:52
Gå inte för länge och dra in all skit, utan ta det i små portioner.
En Briggs & Stratton är stenålderteknik, och en motor förorenar lika mycket på en timme, som en modern bil gör på ca. två varv runt jorden!
Är det någon som känt sig vimmelkantig när gräsmattan är klar?
Torr i halsen?
Tjock i tungan?
Törstig?
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: Tapio skrivet 05 sep-08 kl 18:01
Gå inte för länge och dra in all skit, utan ta det i små portioner.

Är det någon som känt sig vimmelkantig när gräsmattan är klar?
Torr i halsen?
Tjock i tungan?
Törstig?

Halaj!

Nu har jag funderat länge på hur du egentligen gör när du klipper ditt gräs.
Jag får intrycket att munnen är inblandad i klippoperationen på något sätt?

//T

Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: Klipparn skrivet 05 sep-08 kl 19:33

Är det någon som känt sig vimmelkantig när gräsmattan är klar?
Torr i halsen?
Tjock i tungan?
Törstig?

låter som symptomen på öl drickande ...  öl krävs vid gräsklippning  ;D
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: Tapio skrivet 05 sep-08 kl 19:48
Halaj!

Jo, så tänkte jag också genast. Speciellt med tanke på det första symptomet.  ;D
Men det är bara tre symptom av fyra som stämmer in på det där.
Det var det där med tjock tunga som gjorde mig betänksam.

Men visst, jag klipper också gräset på helgen...  ;)

//T

Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: torbjorn skrivet 05 sep-08 kl 21:38
Gå inte för länge och dra in all skit, utan ta det i små portioner.
En Briggs & Stratton är stenålderteknik, och en motor förorenar lika mycket på en timme, som en modern bil gör på ca. två varv runt jorden!
Är det någon som känt sig vimmelkantig när gräsmattan är klar?
Torr i halsen?
Tjock i tungan?
Törstig?

Ett sätt att bli av med det mesta av koloxid och mer otrevliga oförbrända kolväten i avgaserna från en gräsklipparmotor är att börja köra den på E85 i stället för bensin.

Min gamla gräsklippare (4 hk B&S från omkring 1990 med flottörförgasare) gick någotsånär att köra på E85 utan ändringar, man fick choka lagom mycket för att motorn skulle gå. Men i fjol borrade jag upp förgasarmunstycket och sedan dess slipper man laborera med choken. Den är förstås inte så lätt att kallstarta, soliga dagar går det bra om man ställer fram gräsklipparen så att solen får lysa på topplocket en timme i förväg, annars får man använda startgas.

Nya gräsklipparen har ingen choke utan bara primer, jag ska borra upp munstycket i den också så snart garantitiden har gått ut.

Egentligen är ju små tvåtaktsmotorer - motorsågar, röjsågar, trimmers och liknande - ännu värre när det gäller att släppa ut oförbrända saker, men de maskinerna kör jag så lite att det inte har blivit av med någon konvertering än. För tvåtaktsmotorer är det också ett problem att oljeblandad E85 är färskvara, man bör inte blanda till mer bränsle än man gör av med närmaste veckan och inte låta gammalt bränsle bli kvar i tanken på någon maskin utan köra helt tomt varje gång man håller på.
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: jenses skrivet 06 sep-08 kl 00:39
Nya gräsklipparen har ingen choke utan bara primer, jag ska borra upp munstycket i den också så snart garantitiden har gått ut.
Jag kör min två år gamla B&S med E85 utan något problem, 
den startar alltid bra utan att jag har borrat upp munstycket.
Bränslekonsumptionen är såklart högre än vid bensindrift,
men huvudvärk och andra åkommor  p.g.a. avgasmolnen är historia nu...
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: Vargerik skrivet 06 sep-08 kl 19:17
Tjock i tungan? Akta brännässlorna! Jag fick en ny Clippo av mig själv med katalysator, känns mycket bättre...
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: take skrivet 06 sep-08 kl 19:20
Vad är det för fel på sån där miljöbensin?
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: myckne skrivet 06 sep-08 kl 21:52
Miljöbensin? Inte skall man dricka det inte! Det är samma skit, fast sämre.
Bara för att det doftar hårspray, så tro inte att det är ofarligt.
Det är ett sätt att ta mera betalt för soppa.
Vi går ju på allt skit.
Det finns nog inget man kan tjäna mera stålar på i framtiden, än just "miljö"
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: take skrivet 06 sep-08 kl 22:00
Men biletanol ska man ju inte heller dricka. Och aspen är bra mycket renare i avgaserna än etanol.
Titel: SV: Briggs & Stratton - Gräsklipparmotor
Skrivet av: torbjorn skrivet 06 sep-08 kl 22:12
Främsta skillnaden mellan miljöbensin (alkylatbensin, "Aspen") och vanlig bensin är att miljöbensinen är fri från cykliska och aromatiska kolväten, alltså de av alla olika kolväten i bensin som luktar starkast och är mest cancerframkallande. Men resten av bensinen är inte sådär helt oskyldig den heller, dessutom må man ju tänka på att även alkylatbensinen är helt och hållet av fossilt ursprung.

När det gäller E85 så består de oförbrända utsläppen som man får finna sig i att en primitiv motor ger ifrån sig huvudsakligen av etanol, som ju är betydligt mindre skadligt och mer nedbrytbart än de alkener som finns i bensin. Tänk bara på vilka kopiösa mängder etanolångor som genereras av naturliga jäsnings- och förruttnelseprocesser! Jämfört med dem gör en del oförbrända etanolångor från gräsklippare varken till eller från.