Alternativ.nu
		Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: grutt skrivet 01 jun-05 kl 13:55
		
			
			- 
				Hittade nedanstående byggbeskrivning till en hemmabyggd luftsolfångare. Någon som testat eller byggt något liknande? Vad tror ni generellt om denna konstruktion?
 
 http://www.kommun.vilhelmina.com/energirad/luftsol.pdf (http://www.kommun.vilhelmina.com/energirad/luftsol.pdf)
- 
				
 Hej.
 
 Har tittat på länken och tycker att den är intressant. Jag har tänkt länge på att konstruera något liknande, men det har inte blivit av, mest på grund av tidsbrist och andra projekt.
 
 Det finns fördelar och nackdelar med denna enkla konstruktion.
 Fördelarna först.
 1. Den är enkel, och kräver ingen dragning av vattenledningar och därmed kostnader och risken för läckage.
 2. Lösningen är billig.
 3. Den borde ge ett ordentligt energibidrag.
 
 Nackdelarna då?
 1. Den förutsätter ganska höga luftflöden, eftersom luft bär energi så dåligt, jämförelsevis tex vatten.
 2. Det medför att det blir stora hål, 125 mm, i husets väggar.
 3. Det värmer bara solsidan av huset, så det måste vara en ganska öppen planlösning i huset.
 4. man kan störas av fläktljud.
 
 När jag har skissat på en lösning i linje med detta, så har jag valt att tänka lite annorlunda.
 
 1. Jag har inte använt en egen solcell för el, utan istället använt central 12-volt i huset. En särskild solcell för fläkten, blir relativt dyrare, vare sig det är solcell, eller du har vanlig el i huset.
 
 2. Jag har skissat på en mer avancerad styrning, som mäter inomhustemperaturen, och mäter temperaturen i solfångaren. Samt att jag kan ställa in en önkad maxtemperatur, så att det inte blir en "bakugn" av huset på sommaren.
 
 Det gör att när temperaturen inne är lägre än i solfångaren, och lägre än inställda maxtemperaturen, ja då snurrar fläkten och huset värms. Annars inte.
 
 3. Jag har inte tänkt ta in uteluft hela tiden, utan har tänkt mig att valbart kunna göra det, eftersom vissa temperaturförhållanden utomhus, kan öka relativa fuktigheten över kritiska nivåer med att ta in uteluften. Istället har jag föredragit återcirkulerande luft, genom en koaxialförbindelse, dvs inröret ligger kring utröret.
 
 4. Jag är lite skeptisk mot att bygga den i trä. Det kanske går, men det finns också risk för att temperaturen i luften i solfångaren, då den INTE matar in luft i huset, kan bli oroväckande hög ur ett långtidsperspektiv.
 
 Min lösning på detta problem har varit två. Dels tänkte jag först på att bygga den precis som det är beskrivet här, med trä och med svart takplåt. Då funderade jag i banorna med en extra fläkt som kunde ventilera ur solfångaren vid temperaturer över ca 90 grader.
 
 Andra tänkta lsöningen var att helt enkelt bygga viktiga delar i obrännbart material.
 
 5. Kombinationen med vattenrör som de skissar upp, tycker jag är vansinnig. Temperaturen i solfångare kan bli så hög att plaströr helt enkelt smälter eller åtminstonde går över gränsen för vad de är avsedda för.
 
 Och extra vattenrör låter enkelt nä'r man bara skriver det, men är bra mycket svårare att göra. Då kan man mycket hellre gå på riktiga vattenburna lösningar direkt i stället.
 
 Så det var mina tankar om det hela, om det nu kan vara till någon ledning. Jag har alltså inte tagit mig tid att göra något som detta, utan det är bara funderingar.
 
 Mikael Perman.
 
- 
				Luftsolfångare passar bra ihop med hö- och spannmålstork, i den mån såna används numera.
 
 Under ett gärna svart plåttak med lämplig vinkel mot solen, kan man ta in luft som värms upp och får passera genom kanaler i golv eller tjock "värmevägg" mitt i en villa, för värmeackumulering.
- 
				Om huset ska stå tomt kan jag tipsa om att hänga upp svarta plastsopsäckar i fönsterna mot söder som gardiner.
 Det värmer bra.
 Kan du sen köpa en solcell och koppla en fläkt som tar luft utifrån och ventilerar huset håller du huset torrt.
- 
				Om huset ska stå tomt kan jag tipsa om att hänga upp svarta plastsopsäckar i fönsterna mot söder som gardiner.
 Det värmer bra.
 Kan du sen köpa en solcell och koppla en fläkt som tar luft utifrån och ventilerar huset håller du huset torrt.
 
 
 Det spelar ingen roll vad man har för gardiner eller sopsäckar i fönstren. När solens värmestrålning har kommit innanför glasrutorna så ger den lika mycket energi, antingen den absorberas i möbler, sopsäckar eller någon annanstans.
- 
				Det spelar ingen roll vad man har för gardiner eller sopsäckar i fönstren. När solens värmestrålning har kommit innanför glasrutorna så ger den lika mycket energi, antingen den absorberas i möbler, sopsäckar eller någon annanstans.
 
 
 Helt fel.
 
 Har du en vit skiva i en solfångare reflekteras nästan all energi ut igen. Har du en svart yta absorberas nästan all solstrålning och omvandlas till värme.
 
 Har du ett vitt rum reflekteras nästan all solstrålning ut igen.
 Har du ett svart rum behåller du nästan all infallande solinstrålning.
 
 Jag brukar ställa upp ugnsplåtar i köksfönstret för att hålla rummet varmt på vintern då det är solsken.
 
 
 
- 
				Har du ett vitt rum reflekteras nästan all solstrålning ut igen.
 Har du ett svart rum behåller du nästan all infallande solinstrålning.
 
 
 Bor du i ett vitt rum? Jag känner ingen som gör det. Gör du?
 
 Ur värmestrålningens synpunkt är ett vanligt rum nästan svart.
- 
				Hej! 
 
 Inte för att jag anser att magi är nått att pyssla med, men i detta fall har nog Magi rätt.  :)
 
 Det finns ju anledningar till det mesta, så ock valet av svarta färger/ytor i en solfångare.
 
 Att ha vita persienner på sommaren har sina anledningar också.
 
 Ha det!
 /P
- 
				
 Det finns ju anledningar till det mesta, så ock valet av svarta färger/ytor i en solfångare.
 
 
 Just det! Och ett vanligt möblerat rum beter sig som en svart yta för solens värmestrålning.
- 
				Visst värmer fönster, oavsett färger i rummet, svarta ytor kan ta till sig lite mer, av det som kommer in, men allt jämnar ut sig.
 
 Det är möjligt att bättra på med en solfångare. En luftdriven kan göras av en isolerad box, som ska vara svart och matt inuti, med stor yta, billigast med svartmålade ölburkar klistrade mot botten.
 
 En fläkt ska starta såfort det är varmare i solfångaren än i huset.
 
 Den kan byggas billigare än de som finns att köpa, och det är inte särskillt svårt.
 
 "Solar Energy Experiments For High Scool and College Students" Norton W Thomas 1977 Rodale Press är en ganska bra bok för att genomföra enkla solfångar byggen och experiment.
 
 Är du intresserad och inte kan hitta den, kan jag låna ut den ett tag.
 
 Den tar även upp smältvärmelagring, och annan lagring.
 
 
- 
				Just det! Och ett vanligt möblerat rum beter sig som en svart yta för solens värmestrålning.
 
 
 Aha! NU förstår jag varför folk har möbler i sina hus!  ::)
- 
				Det svartaste man kan frambringa är ett hål, (med en oändlighet bakom)
 Totalt mörker avger ingen värme.
 Detta fenomen används t.ex. för att kalibrera värmekamror.
 Ett fönster kan man nästan betrakta som ett svart hål för det som återreflekteras kommer i väldigt liten utsrtäckning ut igen.
 Med detta förbättras av, inga gardiner och längre avstånd till det som är innanför.
 Däremot håller jag med om att om man använder en svart sopsäck eller liknande, så höjs temperaturen extra runt denna samt att den höjda luftcirkulationen verkar mer upptorkande i innomhusmiljön. Helt klart ett pluss.
 
- 
				Det svartaste man kan frambringa är ett hål, (med en oändlighet bakom)
 Totalt mörker avger ingen värme.
 Detta fenomen används t.ex. för att kalibrera värmekamror.
 Ett fönster kan man nästan betrakta som ett svart hål för det som återreflekteras kommer i väldigt liten utsrtäckning ut igen.
 Med detta förbättras av, inga gardiner och längre avstånd till det som är innanför.
 Däremot håller jag med om att om man använder en svart sopsäck eller liknande, så höjs temperaturen extra runt denna samt att den höjda luftcirkulationen verkar mer upptorkande i innomhusmiljön. Helt klart ett pluss.
 
 
 
 Precis.
 Den mycket intensivare heta luftströmmen från en svart yta torkar upp mycket effektivare än luften från en typ blå fåtölj inne i rummet. Den svarta ytan sätter mycket bättre cirkulation på luften i rummet vilket inte fåtöljens mindre varmluft gör.
- 
				Jag tror den blir farligt varm om man stänger fläkten på sommaren.
 
 En dansk har löst det problemet med hjälp av en perforerad baksida i aluminium: www.solarventi.se
 
 Den danska delen av siten innehåller så pass detaljerad information att det nästan är en byggbeskrivning. I sommar bygger jag några kvadrat sådan.
 
- 
				Har byggt en sådan solfångare men den är 8m². En radialfläkt startar på termostat vid 30 grader. En fläktstyrning varvar upp fläkten ju varmare det blir. Glasen är skyltfönsterglas som vi fick gratis på ett glasmästeri. Glasen är fästade med aluminiumprofiler på 45x45 reglar. Fläkten sitter i en gammal ventil genom väggen och ett kallrasskydd är monterat på insidan.
 
 -Fungerar mycket bra! Vet inte hur mycket energi den ger men kan den fläkta in 30 grader under en hel förvårsdag med 5 minus ute så måste det ge en del. Har kört den i två år utan problem.
 
 //Erik
- 
				Jag är mycket tveksam till den här iden att blåsa in luft i huset och därigenom skapa ett övertryck. Normalt vill man ju ha undertryck i huset. Om man har övertryck, så kommer rumsluften att tryckas ut genom springor och otätheter i väggarna och den fukt som alltid finns i luften kommer att kondensera inne i väggen och ställa till med röta och mögel.
 Det rätta vore att ha en helhusfläkt som suger ut luften ur huset och skapar ett undertryck som drar in den varma luften från luftsolfångaren.
- 
				Helt rätt för husets bästa med undertryck! 
 
 Att experimentera med övertryck kan gå i många år men så småningom kan det bli fukt här och där som kondenserat.
 
- 
				Hemikring!
 Mycket intressant synpunkt. Just nu bygger jag en för att värma/torka en krypgrund. Den är fuktig så det räcker. Jag reglerar på temp-diff på ca 10 grader och överväger en oglasad absorbator modell solarwall.
 
 En poäng med solvärmare är att de tar kall, torr utomhusluft och värmer den innan den trycks in i huset. Dessa anläggningar finns oftast i sommarhus som ändå står ouppvärmda. En temp-diff omkopplare eller annan intelligens behövs så att det endast pumpas in när den nya luften har bra egenskaper. Som du säger så skulle man komplettera en sådan anläggning med en fläkt i andra änden av huset som suger ut.
 
 Sommartid behövs inte en sådan anläggning och den som Lindroth har skulle det vara intressant att höra ifall den inte blir vansinnigt varm ifall fläkten står still.
 
- 
				Det finns en variant av ventilation som kanske skulle funka ihop med luftsolfångare.
 Den beskrevs i Vi i Villa för några år sen vill jag minnas.
 Det var en springa vid sockeln där rumsluften evakuerades.
 Golvbjälklaget var oisolerat, krypgrunden var istället noga tätad och isolerad mot marken.
 Skulle vara bra mot radon också.
 Och varma golv fick man på köpet, en enkel värmeåtervinning.
 Ingen kondens i trossbotten heller.
 All rördragning under golven lätt åtkomlig också.
 Därifrån sögs luften ut med en fläkt placerad på taket.
- 
				Den beskrivning på värme i grunden har jag sett i ett nybyggt hus 1988. Vore läge att hälsa på och fråga hur det fungerar.
 
 Den solfångaren som skulle monteras på vägen hämtar väll luften i nederkan in från huset och lämnar det inne i huset i överkant? då skapas inget övertryck eller har jag missat något ???
- 
				Mja, jag tänkte mig att luftintaget skulle kunna placeras nånstans så långt från golvsockeln som möjligt, kanske en eller flera ventiler på väggen, och före ventilen/-erna skulle luftsolfångaren placeras.
 
 Kanske vore ett mer "diffust", utbrett luftintag att föredra när man använder sugfläkt?
- 
				jag har byggt en anläggning som stämmer ihop med det Mikael Perman vill ha.
 
 Har byggt den av gamla crawford sektioner och 4mm tjockt järnfritt glas med träram. jag tar luften från rummet ( en verkstad i en ladugård ) skickar in i panelen har själv byggt styrsystemet som gör att fläkten startar när panelen är 5 grader varmare än tempraturen i rummet.... sedan styr samma system värmen i rummet och en väderstation som lagrar all data i en databas som man kan se över internet.
 
- 
				Byggde en i förrgår. Ram av virke, masonite och råspont baksida en takplåt i mitten på distanser och kasserade fönster. Tar in ute luft i botten genom 8 25mm hål.   I går var det sol och utan fläkt så pyste det in 70 gradig luft genom ventilen. Med fläkt så blev det "bara" 44 grader men naturligtvis bättre flöde. Idag var det mulet och då blåste fläkten in 22 gradig luft. Fläkten typ en badrumsfläkt.  Styr med vanlig timer just nu, En webkamera loggar temp var 10e minut,  ska väl hitta på nåt smartare...  (någon som har schema på styrning på något som en amatör kan löda ihop så är jag intresserad, tänker mig bara jämföra inne och ute luft eller nåt sånt)  Ska värma min snickarbod med detta.
 
 Jag lade även några meter slang bakom plåten så jag kan cirkulera vattnet från poolen där, långt ifrån optimalt, men det blev ju liksom på köpet... På 1 timme höjde det vatten temp ca 12 grader i en 20 liters hink (klockan 3-4 på eftermiddagen), inte mycket om man räknar om till 5000 liter eller vad det är i poolen, men det kanske gör lite.
- 
				jag har byggt en anläggning som stämmer ihop med det Mikael Perman vill ha.
 
 Har byggt den av gamla crawford sektioner och 4mm tjockt järnfritt glas med träram. jag tar luften från rummet ( en verkstad i en ladugård ) skickar in i panelen har själv byggt styrsystemet som gör att fläkten startar när panelen är 5 grader varmare än tempraturen i rummet.... sedan styr samma system värmen i rummet och en väderstation som lagrar all data i en databas som man kan se över internet.
 
 
 
 Detta låter väldigt intressant, finns den utlagd för allmän beskådan på internet?
 I så fall vilken adress?  :)
 
 // Tony
- 
				Men som nån skrev, att ta luften från huset och cirkulera i en luftsolfångare o sen in igen borde ju ge torr uppvärmd luft med obefintlig tryckökning i huset?
 
 Visserligen ventileras det inte, möjligen en kombination, man har hål nertill som det beskrivs och även hål från huset in i solfångaren så luften blandas typ?
 
 Ang övertryck eller ej så skulle jag tippa på att om du har hus med skorsten så har du undertryck i huset, men anledningen till att det inte drar in genom skorstenen beror på att det är där luften går ut (Mestadels).
 
 
 /B
- 
				Hur skulle det funka att sätta in långa rör eller slangar inne i en sån solfångare? rören/slangarna fyllda med vatten som sedan går in i huset till exempelvis ett element eller handdukstork?
			
- 
				finns det inget färdigt system som recirkulerar inomhusluften genom en luftsolfångare... skulle ju ge en högre ingångstemp på luften samt så skulle man ju slippa ev övertryck?
			
- 
				Jag kör med en solarventi sv7 på lillstugan.Funkar kalas!
 
 Förut luktade det sommarstuga jämt i huset och det var kondens på fönstren.
 Allt det är borta nu.
 Jag mätte lite i vintras och när det var -5 grader ute och solen låg på panelen så var den in blåsta luften 27 grader  :)
- 
				Jag kör med en solarventi sv7 på lillstugan.Funkar kalas!
 
 Förut luktade det sommarstuga jämt i huset och det var kondens på fönstren.
 Allt det är borta nu.
 Jag mätte lite i vintras och när det var -5 grader ute och solen låg på panelen så var den in blåsta luften 27 grader  :)
 
 hur funkar den??
- 
				Här ser man hur den funkar
 
 http://www.solarventi.dk/pages.asp?la=2&p=13
- 
				Ja, jag körde en luftsolfångare på 4,5 kvm under 11 år. Främst gjorde jag varmvatten med den, men kunde även växla till inblås i rummet eller värma en innervägg som var "radiator". Fungerade underbart och var en ren vinstmaskin. 
 
 Det blygsamma fläktljud som blev var en ren njutning, eftersom man visste att nu jobbar den. Jag gjorde varmvatten ofta från mars månad och in på hösten. Smällkalla soliga snöiga dagar kunde jag köra på ca 70 grader i kretsen. Luftsolfångare lämpar sig utmärkt för självbygge, men man får inte fuska.
 
 När jag flyttade ville efterträdaren inte ha den och jag plockade bort allt.
- 
				(någon som har schema på styrning på något som en amatör kan löda ihop så är jag intresserad, tänker mig bara jämföra inne och ute luft eller nåt sånt)  Ska värma min snickarbod med detta. Jag lödde ihop en liknande sak till min bror, fast den är vänd tvärt om, om det blir för varmt i lådan där han har sina servrar så startar fläktarna och suger ut luften.
 En vanlig 741a kopplad som en komparator där en termistor ger ena referenspänningen. Är du med på vad jag menar eller ska jag rita ett schema?  ;)
- 
				Jo, Vidar, man kan använda en termistor, men det kan ge problem över temperaturskalan. Det är bättre med en LINJÄR sensor, t.ex en LM35D eller så. Då kan man även mäta temperaturen på de två mätställena om man vill.
 Operationsförstärkaren 741 är okay, men det finns bättre om man vill driva reläet direkt.
 
 Det är min erfarenhet att man bör kosta på några kronor extra för att få det riktigt bra. Annars är det lätt att ledsna.
 
 Bygg med solenergi! Det är skitskoj! ;D
- 
				Hej igen!
 
 Som ny i detta forum har jag läst lite mera om det ni skriver om luftsolfångare. Jag tycker att ni är mycket kunniga och entusiastiska och jag kommer nog att trivas här. En del detaljer kan jag komma med eftersom jag har forskat och byggt luftsolfångare.
 
 Sargen till solfångaren görs bäst av plåtprofiler, sådana man bygger (gipsplatt-)innerväggar med. De finns i olika dimensioner och är billiga. Man kan dessutom popnita ihop specialprofiler och lätt kombinera med isolermaterial. Trämaterial tycker inte om hög temp och bräder ändrar form rejält. Träet blir även så torrt att träskruvar inte kan dras utan att trät smulas sönder.
 Frigolit och liknande går inte att isolera med. Det försvinner i solfångaren och bara limmet blir kvar.
 
 Absorbatorn ska släppa igenom luften, inte bara förbi! Det går att göra avancerade absorbatorer för luft som har mycket hög verkningsgrad utan att den är gjord av avancerade material. Själv har jag uppnått över 80% under labförhållanden.
 Finessen är att värmen inte behöver ledas iväg från den plats där den bildas, utan tas genast iväg av mediet.
 
 Glasningen kan givetvis göras av glas, men det är svårt att hantera, särskilt om man experimenterar och vill titta in i fångaren ibland. Lämpligt är istället den dubbla plast (polykarbonat) som används i växthus etc. Om fläkten står stilla blir det riktigt hett, men samtidigt ökar förlusterna genom glasningen, så att tempen begränsas. Kanalerna i plasten ska hållas öppna av det skälet.
 
 Bygg på!
- 
				Jo, Vidar, man kan använda en termistor, men det kan ge problem över temperaturskalan. Det är bättre med en LINJÄR sensor, t.ex en LM35D eller så. Då kan man även mäta temperaturen på de två mätställena om man vill.
 Operationsförstärkaren 741 är okay, men det finns bättre om man vill driva reläet direkt.
 Låter som du kan mer än jag för tillfället. :) De var några år sen jag läste elektronik och har inte haft tillfälle att använda det så ofta som jag önskat. Blir mest lite småprylar till husbehov.
 
 Det är min erfarenhet att man bör kosta på några kronor extra för att få det riktigt bra. Annars är det lätt att ledsna. Helt rätt! Fläktstyrningen till brorsan hade få krav - nollbudget eftersom jag var pank just då, det skulle inte vara krångligare bygga än att jag skulle kunna fixa det på juldagens bakfylla och dessutom förklara för honom hur den funkade. ;D
 
 
 Absorbatorn ska släppa igenom luften, inte bara förbi! Det går att göra avancerade absorbatorer för luft som har mycket hög verkningsgrad utan att den är gjord av avancerade material. Själv har jag uppnått över 80% under labförhållanden.
 Finessen är att värmen inte behöver ledas iväg från den plats där den bildas, utan tas genast iväg av mediet.
 Nu blir man ännu mera nyfiken!  :D Vad har du använt för absorbatorer då?
 På Solar Ventis hemsida står det "temperaturbeständig filt"
 Luften sugs alltså igenom det uppvärmda materialet? Finurligt!
 
 
 Min erfarenhet av såna här byggen är några år tillbaka i tiden då en kompis far köpte några veckade paneler som såg ut att vara av nåt ganska poröst träfibermateriel med en plastskiva framför. Jag byggde en enkel fläktstyrning åt honom och vi provkörde den på deras garage som snabbt blev 35 grader varmt en ljummen sommardag. Tyvärr så hann jag flytta ifrån byn innan dom monterade upp den så jag vet inte hur bra det blir i verkligheten. (det var nåt med att få tummen ur och be plåtslagaren att göra panelerna runt om...)
 
 
 Nu funderar jag på att montera en på kolonistugan och när jag lärt mig mer om hur det funkar även bygga en till sommarstugan.
- 
				Vidar! 
 Jag gjorde fyra olika absorbatorer i min fångare. En av dom var perforerad masonit som jag lagt svartsprejad stålull i. Funkade bra, men det rostade efter ett par år. Det där var i början av 90-talet och jag har inte jobbat med det där sedan dess. När jag tog bort stålullen körde jag med bara den svarta perfo-masoniten, på prov. Inte alldeles tokigt, visade det sig. Det lär finnas svart glasfiber, vilket låter bra.
 Alla fyra absorbatorerna gjorde jag hantverksmässigt. Ett par var rätt avancerade vad gäller luftströmmarna. Det gäller ju att snabbt få av värmen. Samtidigt ska dom tåla mycket svåra förhållanden där uppe. Ett kul material jag använde var den transparenta plastfolie som man gör stekpåsar av. Den kan man göra hål i med en lödpenna och genom hålen spruta luft på en svart, veckad och perforerad yta på ett kontrollerat sätt. I absorbatorn ska ju luften strömma mycket turbulent, men helst  laminärt i övrigt.
 Absorbatorn ska sitta diagonalt i lådan, sett från sidsnittet.
 
 Jag kan nämna att den temperatursensor jag använde (KY10, snarlik LM35) satt i solfångaren alla de 11 åren och funkade perfekt. ;D
- 
				Jag läste om ett sätt att förvandla alla fönster man har till en luftsolfångare för tilluften.
 
 Man borrar hål i karmen upptill, flera st som man gör när man sätter dit en tilluftventil, men man borrar bara genom första karmen (innerkarmen) och sedan gör man samma nertill fast på utsidan.
 
 Då blir det tilluft som passerar mellan glasen och denna luft värms upp när solen ligger på. Det blir oxå fuktfritt mellan glasen. EDIT: Det läckage som innerglaset släpper ut får man då oxå tillbaka när luften tar detta med sig.
 
 Jag har inte hunnit prova idén, för kallt o stå med öppna fönster.
 Dock tror jag på den. Det LÅTER iaf bra!
 
 Skulle man sen ha mörka persienner så borde det bli varmare luft in.
 
 /B
- 
				Hej Benring!
 
 Ja, någon vidare effektiv solfångare blir det ju inte, det inser du säkert. Den tar naturligtvis med sig värmen som innerglaset släpper igenom, men resultatet blir starkt kallras på insidan. Den värme som själva glaset tar åt sig av solstrålningen är liten och den värmen hjälper till att hindra utsträmningen av värme genom glaset. Dvs redan innan du förändrat fönstret. Solvärmen som går igenom glaset får du tillgång till ändå. Men visst, testa och samla erfarenheter! Och glöm inte att berätta för oss.
 
 Tidigare i denna tråd debatterades om man ska hänga svarta plastsäckar vid fönstren för att fånga solen. Det ska man inte, eftersom den varma ytan ger strålning tillbaka ut genom fönstret. Låt solen strömma in utan hinder och omvandlas till värme i rummet.
 
 RoxFox
- 
				Vidar! 
 Jag gjorde fyra olika absorbatorer i min fångare. En av dom var perforerad masonit som jag lagt svartsprejad stålull i. Funkade bra, men det rostade efter ett par år. Det där var i början av 90-talet och jag har inte jobbat med det där sedan dess. När jag tog bort stålullen körde jag med bara den svarta perfo-masoniten, på prov. Inte alldeles tokigt, visade det sig. Det lär finnas svart glasfiber, vilket låter bra.
 Alla fyra absorbatorerna gjorde jag hantverksmässigt. Ett par var rätt avancerade vad gäller luftströmmarna. Det gäller ju att snabbt få av värmen. Samtidigt ska dom tåla mycket svåra förhållanden där uppe. Ett kul material jag använde var den transparenta plastfolie som man gör stekpåsar av. Den kan man göra hål i med en lödpenna och genom hålen spruta luft på en svart, veckad och perforerad yta på ett kontrollerat sätt. I absorbatorn ska ju luften strömma mycket turbulent, men helst  laminärt i övrigt.
 Absorbatorn ska sitta diagonalt i lådan, sett från sidsnittet.
 
 Jag kan nämna att den temperatursensor jag använde (KY10, snarlik LM35) satt i solfångaren alla de 11 åren och funkade perfekt. ;D
 
 
 
 
 Hej! Skulle du kunna tänka dig att göra en ritning på hur du skulle bygga en lyftsolfångare. Jag har tillgång till en hel del glaskasseter (3-glas) som är ungefär 75 x 100 cm så dom skulle jag gärna testa att bygga några solfångare av.
 
 Absorbatorn ska släppa igenom luften, inte bara förbi! Det går att göra avancerade absorbatorer för luft som har mycket hög verkningsgrad utan att den är gjord av avancerade material. Själv har jag uppnått över 80% under labförhållanden.
 Finessen är att värmen inte behöver ledas iväg från den plats där den bildas, utan tas genast iväg av mediet.
 
 Skulle du kunna tänka dig att vidarutveckla det? Hur skulle man bygga?
 
 Tack på förhand!
- 
				Någon som testat Airstar  :P
 http://airstar.se/
- 
				Johnny! Visst, men jag får be att återkomma. Har lite mycket just nu...
 
 intruder!
 Airstar har samma funktion som en växlare jag byggde en gång. Den var mycket effektiv, men själv fick jag problem med kondensvatten och fick göra ett litet avloppsrör för den saken. Men det kanske Airstar har löst genom att dunsta tillbaka vattnet, vilket vore det bästa. Och Airstar är myyyycket snyggare än min...
 
 MixBox
- 
				Johnny! Visst, men jag får be att återkomma. Har lite mycket just nu...
 
 intruder!
 Airstar har samma funktion som en växlare jag byggde en gång. Den var mycket effektiv, men själv fick jag problem med kondensvatten och fick göra ett litet avloppsrör för den saken. Men det kanske Airstar har löst genom att dunsta tillbaka vattnet, vilket vore det bästa. Och Airstar är myyyycket snyggare än min...
 
 MixBox
 
 
 
 Lysande! skicka gärna ett litet mail, nr du är på gång..  :)