Alternativ.nu
Djur => Biodling => Ämnet startat av: Bee Beginner skrivet 04 maj-08 kl 18:34
-
Hej hopp där ute!
Jag är en nybörjare som fick min första kupa förra sommaren. Sensommren och hösten med invintring har gått bra. Men, nu i vår har det uppstått problem. Tyvärr. Eftersom jag bor i dalarna är allting lite senare här än hos er andra (jag har läst att många redan satt på skattlådor, här har maskrosorna knappt kommit!). Och denna vår har ju varit lite lustig här i trakten. Så, nu till problemet. Gick igenom kupan i dag och upptäckte ganska mycket mögel på de bakersta ramarna (har törebodakupa LN) och en hel del döda bin i botten. De överlevande bina å andra sidan såg pigga ut och är ute och flyger. Så jag har rensat ut de dåliga ramarna och gav dem en burk honung som stödfoder. För jag tänkte att de är nog lite klena efter att ha bott med möglet och att lite extra mat kanske får samhället att ta sig igen. Är det någon annan som har drabbats och hur gjorde ni? Tips och råd mottages tacksamt.
-
Hejsan!
Har några Törebodakupor själv, problemet är ju att de inte har nätbotten så då får man problem med kondens och mögel.
Byt botten till en oisoled med nät istället, eller bygg om den du har.
Tag bort isoleringen och masonitskivorna, häfta fast ett finmaskigt nät som inte bina kommer igenom.
Beekeepern
-
Tack för tipset! Det är inte så lätt i början när man ska välja utrustning...allt från rammått till vilka bin man ska ha...
-
Även jag har fått kassera någon ram pga rejälj med mögel, trots att jag har Nackakupan med nätbotten. Kanske beror det på det myckna regnandet.
-
... och bidragande till mögel "längst bak" är att ramarna sätts i "fel" riktning.
Ramar skall sitta vinkelrätt mot flusteröppningen, inte parallellt. (Så kallat "kallt" bygge. Det har visat sig att bina har lika varmt ändå, men inget mögel så de mår bättre...)
Då blir det mycket bättre ventilation längs med ramarna.
-
Som sagt är ventilering A och O. Gör nya bottnar, eller bygg om de gamla. Om det är möjligt är ett bra sätt att borra två hål bak i bottnen med dosborr, och sätta nät över. Det med kallt och varmt bygge har fördelar och nackldelar båda två. Testa vad du tycker passar.
-
... och bidragande till mögel "längst bak" är att ramarna sätts i "fel" riktning.
Ramar skall sitta vinkelrätt mot flusteröppningen, inte parallellt. (Så kallat "kallt" bygge. Det har visat sig att bina har lika varmt ändå, men inget mögel så de mår bättre...)
Då blir det mycket bättre ventilation längs med ramarna.
Gäller det också när man har nätbotten?
-
förra våren hade jag mögel i ett par ramar i en av mina kupor, trots nätbotten och kallbygge.
-
Täcker du med plast eller trä?
-
täcker?
har frigolitkupor med tillhörande frigolit-taklock men den kupan stod närmast ett syrenbuskage kan ju ha berott på det :-\
-
Ytterligare en korkad fråga från mig, men hur påverkar syrenbuskaget fukten inne i kupan? ??? Min kupa har brevid en "jättebuske" med rosenspirea. Själv har jag täckt med trä och taket är isolerat med frigolit.
-
täcker?
har frigolitkupor med tillhörande frigolit-taklock men den kupan stod närmast ett syrenbuskage kan ju ha berott på det :-\
Hej!
Täcker du med byggplast, täckskiva, täckbrädor? Plasten gör så att det blir kondens på undersidan på ett annat sätt än trätäckbrädor, plasten är ju helt tät. Taket bör vara ventilerat så att det inte bildas kondens mellan täckbrädorna/plasten och taket. (på takets insida).
-
Ytterligare en korkad fråga från mig, men hur påverkar syrenbuskaget fukten inne i kupan? ??? Min kupa har brevid en "jättebuske" med rosenspirea. Själv har jag täckt med trä och taket är isolerat med frigolit.
Hej!
Inga frågor är korkade! (ursäkta om jag tar mig friheten att svara, rätta mig om jag har fel...)
Buskage och träd runt om kupan gör så att kupan står i skugga, och det blir även fuktigare i och med att snön ligger kvar i busken/träden när den smälter.
De samhälle som dör under vintern dör oftast inte av kylan, det är fukten som gör att de inte kan hålla varmt.
Grenar som slår mot kupan orsakar även stress hos bina, vilket kan leda till utsot... Fast det är ett annat kapitel...
-
Ja, då är jag med....nej min kupa står flera meter från busken så några grenar som knackar på torde inte vara något bekymmer (en mindre sak att oroa sig över!) I övrigt så har bina "fri sikt".
Jag hade inte ens funderat över nätbotten, då min bimentor faktiskt inte nämt det någongång. Om man bygger om sin egen botten går det att använda plastnät (typ myggmodell eller är de inte mussäkra?) eller är metallnät att föredra?
Det är verkligen en givande sida, jag har följt med ett tag nu och det är skönt att man inte är ensam om alla funderingar (speciellt som nybörjare med en mentor modell äldre och barsk ;)).
-
Det är verkligen en givande sida, jag har följt med ett tag nu och det är skönt att man inte är ensam om alla funderingar (speciellt som nybörjare med en mentor modell äldre och barsk ;)).
Vi är många här som nyss börjat med bin och alla har vi väl en och annan gammal barsk biodlare i bakgrunden som anser sig veta bäst ;).
Många är vi också som funderar över hur man egentligen skall bära sig åt och vem man skall lyssna på. Mycket har ju förändrats sedan de gamle började med sin biodling och ser man till material, sjukdomar och annat så finns det mycket idag som inte fanns då.
Vi får väl försöka ta oss (och bina) igenom de första åren och lära oss under tiden. Roligt är det i alla fall.
-
...Jag hade inte ens funderat över nätbotten, då min bimentor faktiskt inte nämt det någongång. Om man bygger om sin egen botten går det att använda plastnät (typ myggmodell eller är de inte mussäkra?) eller är metallnät att föredra?
Det är verkligen en givande sida, jag har följt med ett tag nu och det är skönt att man inte är ensam om alla funderingar (speciellt som nybörjare med en mentor modell äldre och barsk ;)).
Hej!
Håller helt med om forumet!! Har varit inne på flera olika, men inget är så bra och trevligt som detta. Bra att vi med samma hobby/intresse/arbete kan hjälpas åt! :) :) :)
Det med mentorer och gamla gubbar är något som förmodligen kommer bestå :) alla har sina funderingar och tankar om vad som är bäst... Och det får man ganska snart vill jag lova ;D
Bygger du om bottnen är metallnät definitivt att föredra. Dels så är ju plast som du säger inte mustätt, men framförallt så kan man inte flamma plastnätet, det blir inte mycket kvar... Metallnät finns att köpa hos biredskapsförsäljarna, eller i en vanlig bygghandel. Rostfritt är att föredra, men ingen nödvändighet. (galvat rostar om du använder syror i varroa behandlingen, så livslängden blir mindre)
-
Min barska bimentor är en äldre kvinna.....så det finns inte bara gubbar ;D
-
Min barska bimentor är en äldre kvinna.....så det finns inte bara gubbar ;D
Aha! hehe.
-
Hej!
Täcker du med byggplast, täckskiva, täckbrädor? Plasten gör så att det blir kondens på undersidan på ett annat sätt än trätäckbrädor, plasten är ju helt tät. Taket bör vara ventilerat så att det inte bildas kondens mellan täckbrädorna/plasten och taket. (på takets insida).
kanske ska förtydliga mig, nej jag har inget annat än frigolitlocket
-
kanske ska förtydliga mig, nej jag har inget annat än frigolitlocket
Hej!
Vet inte om det skulle göra någon större skillnad...
Har du inte problem med att bina gnager på frigoliten?
-
nej, tror jag inte i alla fall :-\
-
Tag en bit "byggplast" och klipp till som passar över den kuptypen du har så kan du öppna taket och inspektera bina utan att vara rädd att de flyger upp på dig. Dessutom är det bättre om de skulle få för sig att bygga ovan ramarna så sitter inte taket fast för dig.
//Roger
-
måste ju erkänna då att jag brukar få bända loss locket ::)
-
Då låter det som om du behöver något mellan bina och locket. Enkelt går också med en masonite skiva av samma storlek som lådan, men plasten är roligare då man kan se igenom den.
-
Hej
Det finns täckplast att köpa hos biodlingsåterförsäljarna som passar exakt för måtten.