Alternativ.nu
Övriga ämnen => Ekonomi => Ämnet startat av: Norrsken skrivet 16 apr-08 kl 14:19
-
Den dag jag flyttar till gård lär jag ha ett problem, eftersom jag i princip bara jobbat i vården, och, dagis och liknande oftast bara håller öppet på dagtid. Jag funderar därmed på andra möjligheter att dra in nödvändiga pengar. Nåt slags jobb som det kan tänkas finnas som innebär dagtid, och som man kan tänkas få utan allt för mycken utbildning? Några idéer om vad man kan pyssla med hemifrån? Nåt som kan ge en liten grundtrygghet om man måste selektera och jobba ströpass dagtid i vården?
Det jag själv har kommit att tänka på är dagis (brukar ju eventuellt kunna gå att vikariera utan utbildning), eventuellt affär (fast vetetusan hur det är med jobb där), samt, sälja lite ägg och sånt (vilket man knappast blir rik på). Funderar även på groddar! Alltså, jag har provat att grodda frön hemma, och det var ju superenkelt! Och sen ser man vad groddar kostar i butik, så borde det kunna ge en nätt sidoinkomst i alla fall! Men vilka regler gäller då? Så fort det gäller livsmedel så verkar det finnas helt omöjliga regelverk.. :-\
-
Kanske fisk- och tomatodling? http://allehanda.se/avdelning/harnosand/24746 (http://allehanda.se/avdelning/harnosand/24746)
-
PERSONLIG ASSISTENT borde vara som klippt o skuren för dig! Visst finns kvälls o nattpass..men man kan också jobba dagtid!!
Din utbildning är ju en MERIT!
-
Tja, pers ass har jag provat, lite ströpass här och där. Och... tja, måste man för att överleva så måste man. Men, det är inte riktigt min typ av jobb. Man bör komma jäkligt bra överens med den man är assistent åt, och sen är det riktigt riktigt segt att vara hos en och samma människa en hel dag. Har man otur hamnar man hos nån som röker som en skorsten i en enrummare (been there, done that och aldrig mer!) Man måste ju respektera dennes integritet också, och ja.. Ibland kan det väl tyckas vara en lyx att få betalt för att se på film eller läsa expressen, men... Tja, nån strödag då och då räcker! För mig alltså, för nån annan kan det ju vara drömjobbet. Men det brukar ofta gå under samma huvudman som annat vårdjobb, så pers ass nån gång då och då får jag nog räkna med!
Mitt problem är ju att jag inte har barnpassning kvällar och helger, så det jag gjort tidigare är svårt att ha som full försörjning! Kanske skulle ta nån strökurs på universitetet, så kanske man kan knäcka extra som lärare också... Finns ju många som vickar som lärare utan speciell utbildning...
-
Så dök det då upp. Nattjobb på äldreboende. Blir ju en hel del lediga dagar på ett sånt jobb, så.. villrådig funderar jag på att det eventuellt kan funka ett tag. Tjänsten är på 64% som brukligt. Tar man 64% av en uppskattad heltidslön så blir det inte så mycket, men det brukar ju vara en hel del ob när det är natt. Så jag undrar om det finns folk som har koll på ungefär vad man kan tänkas få ut på en 64% natttjänst i kommun?
-
Så ytterligare funderingar. Alltså, för att bredda sin kompetens, och kunna söka fler olika typer av jobb.
Fundering ett. Truckkort. Har fått små hintar om att truckkort gör det lätt att få jobb/knäcka extra inom industrin. Vad jag förstått är det en utbildning på ca en vecka, som kostar några tusenlappar att gå.
Fundering två. Massageutbildning. Om man ändå småföretagar lite med hantverk och så så kanske man kan dra in nån krona på att massera stela nackar.. Kanske även kunna agera friskvårdskonsult i kombination med vårdjobb. Ragga kunder när man är ute och jobbar på olika ställen.
Fundering tre. Nåt i stil med lastbilskort eller busskort. Borde vara sånt som kan behövas lite här och var.. Fast det kanske kostar väl mycket att ta...
Vad har folk här för erfarenheter om ovanstående?
-
Buss och lastbilskort är en given vinnare. Problemet med buss är att man lätt hamnar på dubbelvakt eller vad fenomenet nu kallas i sverige, 3 timmar körning i morgonrusning och 5 timmar på eftermiddagen. Inget kul. Jag måste fortfarande ta mitt förbannade släpkort.
-
Buss och lastbilskort är en given vinnare. Problemet med buss är att man lätt hamnar på dubbelvakt eller vad fenomenet nu kallas i sverige, 3 timmar körning i morgonrusning och 5 timmar på eftermiddagen. Inget kul. Jag måste fortfarande ta mitt förbannade släpkort.
Hmmm... Då har jag nog inte uppfattat helt galet då. Måste kolla vad lastbilskort kan kosta. Har för mig att jag sett bussbolag som annonserar efter förare, som betalar busskortet åt folk de anställer... Men då kanske det blir riktigt knasiga arbetstider...
-
Som jag skrev nyss i en annan tråd, läste jag om en undersköterska som omskolade sig till rörmokare och började tjäna p e n g a r. Så vitt jag vet är det brist på hantverkare, så om du är händig kan det kanske vara nåt.
Fast du var ju inne på groddar. Vad sägs om svampodling? Såg en gång en film som handlade om några som odlade svamp i en nerlagd bio. Det är väl inte samma hygienregler för odling av mat som lagad mat.
-
Hmmm... Då har jag nog inte uppfattat helt galet då. Måste kolla vad lastbilskort kan kosta. Har för mig att jag sett bussbolag som annonserar efter förare, som betalar busskortet åt folk de anställer... Men då kanske det blir riktigt knasiga arbetstider...
Maskinförare är det också ont om. Beroende på fallenhet och maskintyp kan det dock ta en tid att komma upp i hyggliga prestationer. Hjullastarförare i täkt el motsvarande bör nog inte vara så väldigt lång startsträcka om man har hygglig fallenhet. Det lär också vara brist på bergborrare. Tyckte mig läsa att det finns gratis utbildning för den som är intresserad.
-
Bli Bilkårist och få körkortet därigenom.
-
Maskinförare är det också ont om.
Jojomen, förarbevis för hjullastare är alltid en vinnare :) , gott om jobb i flera olika branscher, eller köra dumper kanske? Även om dumperapor inte står jättehögt i kurs, så har dom åtminstone mer betalt än en undersköterska eller barnskötare. Och även om det är mansdominerade miljöer, är man som tjej väldigt uppskattad när man väl har visat att man visst kunde lasta en bil+släp lika fort som grabbarna...
-
är man som tjej väldigt uppskattad när man väl har visat att man visst kunde lasta en bil+släp lika fort som grabbarna...
Eller som en av lastbilstjejerna häromkring, kan backa den i mera krångligt terräng, snabbare än någon annan.
-
Jojomen, förarbevis för hjullastare är alltid en vinnare :)
Det är väl inte allt för långvarig utbildning för det?
Annars trivs jag ju väldigt bra som uska, men det är ju itne dumt att ha lite olika kompetenser! Om det inte finns jobb i en branch kansk edet finns i den andra! Det är min tanke i alla fall! Fördelningen kvinnor/män på arbetsplatsen är inget som bekommer mig! Jag ser hellre att en trevlig människa är trevlig oavsett kön! Det är alltså viktigare att folk är trevliga än vilket kön de har! :D
-
Om inte annat har du användning för olika färdigheter på din lilla gård, så det är aldrig bortkastat!
-
Det är väl inte allt för långvarig utbildning för det?
Vi som redan var inne i svängen, men enligt lag behövde ha våra kunskaper på papper, slarvade över det hela på en halvdag. Lite teori, samt en "uppkörning" med diverse praktiska moment. Det är något mer omfattande för den som inte kört innan.
Annars trivs jag ju väldigt bra som uska, men det är ju itne dumt att ha lite olika kompetenser! Om det inte finns jobb i en branch kansk edet finns i den andra! Det är min tanke i alla fall!
Fördelen med mitt (mansdominerade) jobb är dels att jag tycker det är kul...och så tjänar jag 3-4000 mer i månaden än en usk:a...kön har tyvärr viss betydelse, åtminstone när det ska sättas lön.
-
Vi som redan var inne i svängen, men enligt lag behövde ha våra kunskaper på papper, slarvade över det hela på en halvdag. Lite teori, samt en "uppkörning" med diverse praktiska moment. Det är något mer omfattande för den som inte kört innan.
kanske lönt att ta det efter man flyttat då... Och kunna övningsköra med farsans traktor då... Inte hjullastare visserligen, men att hantera skopa borde man väl kunna få lite koll på... Menar, jag vill ju itne lägga mer pengar än nödvändigt på utbildning... Min sambo/ex funderade på truckkort för nåt par år sen, och det skulle då kosta honom dryga sex tusen (själva kursen var nog mindre än en vecka vill jag minnas..), kan hjullastare vara nåt liknande tro?
-
Stapler Fahrer Klaus - Der erste Arbeitstag (http://www.youtube.com/watch?v=kNzWn0KZ27A)
-
Stapler Fahrer Klaus - Der erste Arbeitstag ([url]http://www.youtube.com/watch?v=kNzWn0KZ27A[/url])
Den är bäst, allra bäst.
Truck och hjullastare har inte ett skit med varandra att göra. För att köra hjullastare så går man till närmaste grusgrop och frågar vad gubben ska ha för att köra 2 timmar efter arbetstid med en.
-
Den är bäst, allra bäst.
Truck och hjullastare har inte ett skit med varandra att göra. För att köra hjullastare så går man till närmaste grusgrop och frågar vad gubben ska ha för att köra 2 timmar efter arbetstid med en.
Gissar att det är ett bra sätt att lära sig, men man får nog inget förarbevis på det sättet... Fast.. kanske jobb!
Sen menade jag inte att truck ohc hjullastare skulle ha speciellt mycket att göra med varandra, utan bara om utbildningarna eventuellt var någorlunda lika långa, och lika dyra... Men har kollat lite på nätet, och hittat hjullastarutbildningar som är på åtta veckor... Gissar att de kostar en del då också!
-
Men har kollat lite på nätet, och hittat hjullastarutbildningar som är på åtta veckor... Gissar att de kostar en del då också!
Äsch åttaveckorsutbildning är för hopplösa fall på arbetsförmedlingen, kan man köra lite traktor och är läskunnigt fixar man det lätt på 3 eftermiddagar.
-
Äsch åttaveckorsutbildning är för hopplösa fall på arbetsförmedlingen, kan man köra lite traktor och är läskunnigt fixar man det lätt på 3 eftermiddagar.
Gissar att det finns fler ställen som har kurser... Detta ställe hade åttaveckors, eller prov direkt om man hade minst fem års, eller 5000 timmars dokumenterad erfareneht...
Fast, vissa arbetsgivare kanske nöjer sig med att man kan...
Gissar att jag kommer att testa att ploga ridbanan med farsans traktor några gånger då ;D
-
För att återgå till Klaus så körde jag rätt mycket truck när jag jobbade på Lantmännen. Jag fick en femminuters utbildning. Här är spakarna, framåt, bakåt, höger, vänster, uppåt, neråt, där är magasinet och nu kommer lastbilen. Det gick så bra så. Jag tappade bara en enda pall utsäde på hela tiden.
-
Truck och hjullastare har inte ett skit med varandra att göra. För att köra hjullastare så går man till närmaste grusgrop och frågar vad gubben ska ha för att köra 2 timmar efter arbetstid med en.
Jo, om man ska lära sej gör man så, men man får tyvärr inte köra utan utbildningsbevis och skriftligt körtillstånd från arbetsgivaren, det är nytt sen 1:a juli förra året. (Och så länge det inte händer nåt är det ju lugnt, men den dagen man råkar mosa en felparkerad personbil med skopan är det bra att ha något att vifta med...och så skulle man ha saftblandarna på oxå... :P )
-
Jo, om man ska lära sej gör man så, men man får tyvärr inte köra utan utbildningsbevis och skriftligt körtillstånd från arbetsgivaren, det är nytt sen 1:a juli förra året. (Och så länge det inte händer nåt är det ju lugnt, men den dagen man råkar mosa en felparkerad personbil med skopan är det bra att ha något att vifta med...och så skulle man ha saftblandarna på oxå... :P )
Nja, arbetsgivaren kan utfärda ett skriftligt tillstånd när han anser att du är tillräckligt utbildad och då är det bra om du kan visa att du kan hantera maskinen ifråga.
-
Bor man inte alltför avigt är taxi ett alternativ, ofta får man taxibehörigheten betald.
Visserligen har dom nåt slags prestationslön, men folk livnär sig på det åtminstone.
Med taxibehörighet kan man väl också köra skolskjuts, eller?
-
Bor man inte alltför avigt är taxi ett alternativ, ofta får man taxibehörigheten betald.
Visserligen har dom nåt slags prestationslön, men folk livnär sig på det åtminstone.
Med taxibehörighet kan man väl också köra skolskjuts, eller?
Eller köra gamlingarna i färdtjänst när jag inte råkar få värma deras mat då ;)
Staplerfahrer har jag testat när jag var sjutton, och sommarjobbade på min fars jobb... En gubbe där tyckte det var elände att farsan inte övningskörde med mig, och satte mig i trucken för att öva. Jag kan väl meddela att jag åtminstone inte hade ihjäl någon... ;D
-
Bor man inte alltför avigt är taxi ett alternativ, ofta får man taxibehörigheten betald.
Visserligen har dom nåt slags prestationslön, men folk livnär sig på det åtminstone.
Med taxibehörighet kan man väl också köra skolskjuts, eller?
När jag tog taxilegitimationen (8,5 år sedan) försökte jag få arbetsförmedlingen att betala denna för mig. Med motiveringen att jag var lovad heltidsarbete när detta var klart. Detta var också sant. Detta vägrade de att göra. Kanske är det annorlunda i andra kommuner.
AF's motivering var att de hade så många arbetslösa(-sökande) taxichaufförer inskrivna. Det beror antagligen på att det kan vara ett säsongsbetonat jobb. Ibland behövs många, och ibland färre.
Det är ofta också ett deltidsjobb, vilket innebär att den tid man inte jobbar är man ju arbetslös. Nog är det bättre att jobba något än att inte jobba alls? Det blev lite annorlunda regler i April. Vilket med nuvarande regelverk innebär att vara arbetslös på deltid är det absolut sämsta alternativet.
Möjligen kan jag få läkaren att skriva ett intyg på deltids-sjukskrivning. Med möjlighet att kunna jobba mer under perioder när jag har mindre ont i kroppen. Då skulle jag inte behöva stämpla något alls.
Löneformen som nämns här kallas provisionslön. Alltså lönen är en viss procent av vad man kört in. Det är en verklig djungel av olika löneformer och anställningsformer.
Provisionslön inklusive semesterersättning, Provisionslön + semesterersättning, Timlön med eller + semesterersättning, Månadslön, Timlön+viss provision med eller + semesterersättning. Finns säkert flera former.
Anställnings former då. Fast anställd, Behovsanställd, Visstidsanställd. Kanske någon mer också.
Alla dessa former har sina för och nackdelar. Både för arbetsgivaren och arbetstagaren.
Jag tror att man automatiskt får rätt att köra skolskjuts med taxilegitimation. Att döma av ämnesrubriken gällde det dagjobb med sidoinkomster. Skolskjutsarna går dagtid så det faller bort. Jag minns nu inte vad som står i inläggen tidigare. Det kanske fanns möjlighet ibland.
Färdtjänst, sjukresor och vanlig taxikörning går ju nästan alla dygnet runt. Lite beroende på vilken ort det gäller. Vilka avtal företaget har o.s.v.
Yrket som sådant är oftast trevligt och roligt. Det händer ibland att man får in ett rötägg i bilen, men det är sällsynt. De senaste tre åren kör jag så gott som bara färdtjänst. Under mina 16-17 år som yrkeschaufför (körde tidigare budbil) är det vad jag trivs absolut bäst med.
Yrket som sådant kan jag rekommendera. Under förutsättning att man är rätt sorts människa, som orkar med alla dessa olika människor man ska skjutsa.
-
Jag tog busskort på KomVux! Jo, det är sant. :)
-
Det där att arbetsgivaren betalar taxilegget gäller i Stockholmstrakten vet jag, men troligen inte i landsorten där konkurrensen om jobben är större.
Ska man flytta ut från storstan kan det alltså vara taktiskt att skaffa behörighet innan flytt, gäller också busskort.
-
Jag betalade mitt busskort alldeles själv och det kostade tretusenfemhundra spänn. Visserligen var det 20 år sedan.
Googlade lite och tog första bästa jag hittade: http://www.str.se/hemsidor/priser.asp?strnr=1325&filial=
Han vill ha 10800:- för ett liknande paket idag som jag tog den gången för 20 år sedan.
M.a.o. så går första månadslönen till att betala körkortet, sen är det full fart...
-
Jag betalade mitt busskort alldeles själv och det kostade tretusenfemhundra spänn. Visserligen var det 20 år sedan.
Googlade lite och tog första bästa jag hittade: [url]http://www.str.se/hemsidor/priser.asp?strnr=1325&filial=[/url]
Han vill ha 10800:- för ett liknande paket idag som jag tog den gången för 20 år sedan.
M.a.o. så går första månadslönen till att betala körkortet, sen är det full fart...
Hmmm... Alltså, en liiten fundering är ju hur många körlektioner man kan tänkas behöva för ett C eller D-kort... Jag menar, lastbilar står ju inte på var mans bakgård, så det är ju inte lika lätt att öva privat mellan lektionerna. Men å andra sidan så slog det mig att man kanske inte behöver lika många lektioner som när man tog B-kort. Jag menar, om man har viss körvana. Har kört minibuss en del, så det där att det kan vara annorlunda att svänga har jag ju provat, om än i mindre skala. Skåp har jag kört det största tillåtna för b-kortet. Släp ger jag definitivt tusan i, för det har jag inte kört minsta lilla kärra ens! Men, ett C eller D-kort känns det som att jag eventuellt skulle kunna klara utan allt för många lektioner... Vad tror ni som vet?
-
Men det är lite onödigt att betala för d-kort när staten kan göra det.
Det är totalt 300 poäng och alltså "heltids"studier i 15 veckor, med studiebidrag på 2 572kr per månad. :)
-
Staten betalar inte ett rött öre om du redan har jobb eller en utbildning av något slag.
C eller D klarar du säkert på max 15 lektioner om du har lite självförtroende. Med tanke på att ett paket är på 11 lektioner så klarar sig nog ett gäng på dessa 11.
Själv tog jag det på 14 lektioner och då hade jag inte kört en meter med stort fordon innan.
CE eller DE är det lite mer pyssel med då backmomenten kräver övning. DE är ett helt meningslöst körkort då ledbuss klassas som ett fordon och då klarar man sig med D. Bussar med rena släp är det bara vissa beställningsföretag som har, aldrig skol- eller linjetrafiken.
-
Skrev kanske lite slarvigt, men utbildningen är faktiskt statligt finansierad (kommunen slipper alltså betala).
Bidrag kommer som vanligt från csn, om man får bidrag. Men det är en komvux-utbildning och för att gå på komvux finns det inga krav på att man har en dålig utblindning eller inget jobb. Det borde inte vara någon skillnad för "Yrkesförare, persontransporter, buss, PUN002"
http://www.google.com/search?hl=en&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=jno&q=persontransporter+buss+%28PUN002%29&btnG=Search (http://www.google.com/search?hl=en&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=jno&q=persontransporter+buss+%28PUN002%29&btnG=Search)
Fast det är en yrkes-utbildning och inte en körkorts-utbildning. Så det tar lite extra tid.
-
Den utbildningen som M8e pratar om är nog den jag har gått. Fast då var den inte riktigt så lång, men det kan ju ha ändrats eller variera lite. Och det fanns ganska gott om utrymme att jobba lite extra under tiden. :)
Vem som helst kunde söka, och man fick ha vilken utbildning man ville innan. Flera hade jobb redan innan utbildningen var avslutad, främst som linjebussförare.