Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: louise skrivet 24 mar-08 kl 20:27
-
jaha, nu sitter jag här igen å måste bestämma mig fort.
har kollat på en skoda pick up.10.000 mil, -98:a, ca 20.000 kr.
Hittar inga fel (men är knappast nån hejare på att hitta dem).
Fin och ingen rost, trögt å få i 1:an å 2:an. sladdrig växelspak, tydligen typiskt.
Kåpa+extraljus ingår, ej drag.
Några bra råd? Knipa den eller prova fler?
-
köp inte bil utan drag .....
-
går att sätta på i efterhand, ca 2000 spänn. Tyckte också att det var skit först men tänkte att jag prioriterar en bil i bra skick för låg peng i stället. Så får jag välja till drag sen.
-
skodas märkesservice tycker jag är rätt dyr. annars är vi nöjda med skoda, har dock ej kört deras pick up utan bara 70-talisternas familjebil.
-
Märkesservice? det låter som nåt för rika med nya bilar..:) Jag servar själv, eller Rune på min verkstad.
-
Märkesservice? det låter som nåt för rika med nya bilar..:)
En fråga om prioritering. Vilken tid tar det för mig, vad kostar det och vad kan jag få gjort för andra viktiga saker under den tiden om jag lämnar bort jobbet?
Jag servar själv, eller Rune på min verkstad.
Kolla om det finns en haynesguide eller liknande i så fall.... Lättare att serva själv med sådan guide än utan.
Har inte örnkoll, men priset verkar varken bra eller dåligt så jag kan inte tänka mig att det är jättebråttom att bestämma sig egentligen (säljaren försöker nog hetsa dig lite). Har sett både dyrare och billigare skodapickupper med liknande beskrivning och ålder genom åren.
Bensin eller diesel?
-
Bensin.
har försökt följa marknaden sista tiden och tycker det verkar billigt med tanke på att den har gått så lite och är rätt fin rostmässigt.
Men man vet ju inte vad bilarna går för egentligen, utan bara vad de annonseras för.
Å visst finns det billigare som gått längre men kanske är lika lite rostiga. Ja det är hopplöst att göra rätt när man köper bil! Jag är sååå trött på bilstrul.
-
och jo, säljaren hetsar mig troligen. Å jag går fett på det, suck. Men har också lärt mig att bilar ska knipas fort, annars missar man dem. Det går inte å gå å tänka, då får det bli en annan i så fall.
-
vad är det för däck på? du lär ju inte komma nånvart med den ändå just nu om det råkar vara kassa däck
-
de är ok. åretruntdäck.
-
de är ok. åretruntdäck.
lika dåliga hela året ;)
testkört den?
kolla om den klarar backen upp till din gård i snömodd
-
nä men så kan man ju inte köpa bil. Köra 8 mil för att testa backen hemma. Den är redan provkörd. tyckte den verkade ok. Till vintern blir det nog riktiga vinterdäck på den, så får åretruntdäcken bli sommardäck.
-
Ett par saker att tänka på innan köp.
-Är bilen firmakörd eller privatkörd? Den förstnämnda kategorin brukar vara hårdare körda än den sistnämnda. Är det en privatkörd bil får den vara något dyrare än en firmabil...
-Är inte skodorna tillverkade i galvaniserad plåt eller liknande? dvs rost är inget direkt problem om man inte varit oaktsam... (Rost har i alla fall inte varit några problem på de skodor vi haft) Rostargumentent är nog inte ett jättestarkt argument för köp av just den skodan (å andra sidan har jag ingen erfarenhet av deras pick uper).
-En ´98 är en rätt tidig "modern" skoda (dvs sedan VAG-koncernen tog över skodafabrikerna), kan dras med lite barnsjukdommar (det gjorde i alla fall den octavian från 98 som vi hade förut).
-Är kamrem mm bytt? Om inte så pruta ordentligt!!! Det blörjar nog bli dags, eller var dags, för byte redan för en stund sedan med tanke på såväl ålder som miltal....
Priset? En snabbjämförelse med vad som finns på Blocket (storgöteborg) gör att jag tycker att det verkar lite högt med tanke på att drag saknas och att det inte finns dubbade däck till...... Blocketpriserna brukar var rätt prutbara vilket skall vägas in när man jämför priserna.
Jag skulle nog köpt den om jag fick ner priset ett par tusen, men 20.000 kr låter lite väl mycket. Det finns fler där ute. Å andra sidan är du extremt desperat och får körförbud på din nuvarande bil i nästa vecka så kan du ju slå till.....
-
När jag sökte på blocket på den här antalet mil och årsmodell fanns kanske t3-5 stycken, och de låg en 2-3000 kr lägre, men också 5-8000 kr högre. En del är utan kåpa och en begagnad kostar ca 3000. Göteborgs-trakten lär ju bli lite dyrare än tex Dalarna.
-
När jag sökte på blocket på den här antalet mil och årsmodell fanns kanske t3-5 stycken, och de låg en 2-3000 kr lägre, men också 5-8000 kr högre. En del är utan kåpa och en begagnad kostar ca 3000. Göteborgs-trakten lär ju bli lite dyrare än tex Dalarna.
Du har fått de synpunkter av relevans jag kunde komma på. Valet är givetvis ditt.
Edit: du har givetvis redan kollat bilprovningen och vet vilka skodans svaga punkter är, t.ex. spindelleden, strålkastarinställning mm.... En ägarenkät jag såg gav inte skoda pick uper speciellt bra betyg..... Men det är en lågbudgetbil så man skall inte förvänta sig allt för mycket.
-
O andra sidan.. Man kanske har pick up för att INTE behöva ha släp med sig.. O sen är det det med vikter också! Beror ju på vad man vill ha bakom bilen.. hästsläp kan ju ställa till problem bakom en pick up..(tänker på körkort)
-
vad säger du!? Vad är det för problem med hästsläp och en pick up..? Det måste jag kunna använda.
-
Ja, det är inte alltid det är okej för B-kort med en stor bil o släp.. Kolla i reg.beviset vad den får dra!
-
har för mej att du får dra ungefär en cyckelkärra efter skodan ...
köp en 245 el 745 ist ;)
-
vad säger du!? Vad är det för problem med hästsläp och en pick up..? Det måste jag kunna använda.
Överstiger totalvikten av bil och släp tillsammans vad bilen får dra med behörighet B så har du flera alternativ.
Skaffa ett lättare släp.
Skaffa en bil som får dra släpet med B behörighet.
Skaffa BE behörighet.
Såna där basic saker som man lärde sig när man tog körkort.
-
Överstiger totalvikten av bil och släp tillsammans vad bilen får dra med behörighet B så har du flera alternativ.
Skaffa ett lättare släp.
Eller större bil, skaffade själv en FL6.
Skaffa en bil som får dra släpet med B behörighet.
Skaffa ett riktigt släp.
Skaffa BE behörighet.
Jag håller just nu på med BE CE DE, det löser de flesta problem
Jag har hittils aldrig blivit stoppad trots överlast bakom bilen.
-
Såna där basic saker som man lärde sig när man tog körkort.
Om det var några år sedan man tog körkortet så är det inte så enkelt att komma ihåg alla regler om saker som man kanske inte har behövt bry sig om förut.
Så jag tycker att det var onödigt att slänga ur sig denna kommentar på slutet av ditt inlägg.
-
Om det var några år sedan man tog körkortet så är det inte så enkelt att komma ihåg alla regler om saker som man kanske inte har behövt bry sig om förut.
Så jag tycker att det var onödigt att slänga ur sig denna kommentar på slutet av ditt inlägg.
Det var ingen kommentar som var onödig eller något illa menat med överhuvudtaget.
När man tog körkort fick man lära sig detta , inget konstigt med det.
Själv tog jag körkort för några år sedan, 27 år för att vara exakt.
Känner man att man "glömt" vilka skyldigheter man har när man sätter sig i ett fordon och ger sig ut i trafiken bör man kanske uppdatera sig.
Inget illa menat som sagt var.
-
Det var ingen kommentar som var onödig eller något illa menat med överhuvudtaget.
När man tog körkort fick man lära sig detta , inget konstigt med det.
Själv tog jag körkort för några år sedan, 27 år för att vara exakt.
Känner man att man "glömt" vilka skyldigheter man har när man sätter sig i ett fordon och ger sig ut i trafiken bör man kanske uppdatera sig.
Inget illa menat som sagt var.
Om man inte håller på med släp och last så har man ingen skyldighet att kunna reglerna om släp och last (men när man väl ska använda släp så har man ju skyldighet att veta hur reglerna ser ut), och detta gäller typ alla lagar/paragrafer.
-
Min nya fina Skoda får dra 900 kg. Ja, problem, för ett hästsläp väger 600. Det blir plats för ca 3 slaktgrisar..
Å andra sidan har jag mitt fantastiska flak som får ta 490 kg. Äntligen är tusen problem lösta! Fodertransport, badrumstransport, vedtransport, hö osv osv. Å allt detta utan det jävla släpet som man bara viker.
Håll tummarna för mig att inga överraskningar kommer med nya bilisen.
-
Min nya fina Skoda får dra 900 kg. Ja, problem, för ett hästsläp väger 600. Det blir plats för ca 3 slaktgrisar..
Mitt släp är ett 1300kg. Det innebär att det väger 650 kg och får därmed lastas med 650 kg.
När jag då åker med min häst som väger 750 kg innebär det att jag har lastat 100 kg för mycket i mitt släp.
Olagligt men ack så vanligt med överlast i hästtransporten.
Tänk då på att det inte allt för sällan står två vuxna häsar i samma transport.
Ja, din Skoda får dra 900 kg och ditt släp väger 600 kg vilket inte är intressant i det här fallet. Tjänstevikten på släpet torde vara 600 kg + 600 kg som den får lastas med, alltså 1200 kg. 300 kg mer än din Skoda får dra.
-
Då får du ta en BE-semitrailer som både får ta maxlasten på bilen och maxdragvikten på bilen.
-
Bäsen- jag förstår inte vad du säger. Den här Skodan får inte dra mer än 900, punkt. Hur man fördelar det mellan släpet och lasten bryr sig inte polisen om. Inte heller vilket körkort jag har.
Take- vad är BE-semitrailer?
-
Hur man fördelar det mellan släpet och lasten bryr sig inte polisen om. Inte heller vilket körkort jag har.
Skulle nog tro att dom gör det :P
-
Bäsen- jag förstår inte vad du säger. Den här Skodan får inte dra mer än 900, punkt.
Vad jag försökte få fram till dig är att din transport som väger 600 kg inte får dras av din Skoda då tjänstevikten på släpet är 1200 kg.
Det är tjänstevikten på släpet som avgör om du får dra det med din Skoda.
Inte vad släpet väger.
-
Nej.. jag förstår fortfarande inte.
-
Direkt från hästens mun:
http://www.vv.se/templates/page3wide____2957.aspx
-
http://www.allslapet.se/bilder_slap/trailers/trailers2.html
-
Jaha, nu har jag läst ditt första inlägg igen. Det var VW som berättade för mig att ett hästsläp väger 600, mer än så fick jag inte veta. Sen var det vägverket som sa att bilen fick dra 900.
-
Tack Ulric, men jag tror vårt problem inte är hur mkt bilen får dra, utan hur man beräknar vikten på ett släp.
-
Läs länken. Vikten på ett släp kan definieras på ett antal olika sätt och de förklaras där.
-
Jamen det har jag redan rett ut med vägverket. En dubbelkoll i din länk bekräftade bara vad de sa - bilen får dr 900.
Men bäsen är inne på avancerad beräkning av vad ett släp väger som jag inte förstår. Om jag nu har hängt med..
-
Men bäsen är inne på avancerad beräkning av vad ett släp väger som jag inte förstår. Om jag nu har hängt med..
Glöm det jag skrivit.
Läs Ulrics länk till VV så hamnar du rätt till slut skall du se. Tydligare där än vad jag kan få fram.
-
Men bäsen är inne på avancerad beräkning av vad ett släp väger som jag inte förstår. Om jag nu har hängt med..
Jag tror Bäsen har en egen definition av tjänstevikt. ;)
-
Med B-körkort får din bil dra ett släp som har en maxvikt på 900kg. Oavsett om släpet har last eller inte.
-
Nej usch, vet inte om jag vill gräva i det här. Snart kommer vi framtill att det faktiskt itne blir mkt mer än en cykelkärra.. Eller ett jävligt tungt släp utan last:)
-
Jag tror Bäsen har en egen definition av tjänstevikt. ;)
Inga protester härifrån.
-
Oavsett släp eller inte så är jag nyfiken på om lollo köpte bilen eller ej!
-
Jo jag gjorde ju det, å lär väl ha ångest minst två veckor till över att det kanske var fel..
-
Jo jag gjorde ju det, å lär väl ha ångest minst två veckor till över att det kanske var fel..
Oki, grattis!
Köpt är köpt, att grubbla är aldrig bra. Man får utgå från att maggropskänslan man hade vid köpet var helt korrekt. Men följ gärna upp tråden med lite egna intryck av bilen i fråga framigenom.
Av ren nyfikenhet undrar jag om du hade hjälp av denna tråd vid bilköpet eller om den bara skapade frustration och osäkerhet.
-
Nej den var aboslut till hjälp! Köpa bil innebär väl alltid frustration å förvirring å ångest.. sanningen måste man tåla, sen får jag ju själv ta beslutet.
-
Snart kommer vi framtill att det faktiskt itne blir mkt mer än en cykelkärra..
Eller ett jävligt tungt släp utan last : )
Utan last kan du glömma......
Det är totalvikten på släpet som spelar roll.
Totalvikten = släpets vikt + maxlastvikten.
Så ÄVEN om du kör ett stort släp TOMT så räknas det som fullastat när du blir stoppad polisen.
Du får alltid dra ett släp som har totalvikt som är lika eller mindre än bilens tjänstevikt
på B-körkort (om DRAG kroken tillåter det) om inte hela ekipaget då väger över 3,5 ton.
-
Lollo, du ska nog kolla upp vad ditt släp har för totalvikt så att släpet inte är för tungt för din nya bil om du bara har B-kort.
Det är lite krångligt tycker jag då. Mitt släp är typat till 1400 kg varav 500 kg är släpets vikt. Jag kan alltså lasta 900 kg. Min bil får dra max 1440kg med B-kort och därför går det bra för mig att dra mitt släp.
Om jag har fattat det rätt så är det skillnad på överlast och för tungt släp i polisens ögon. Om jag skulle lasta 1000 kg i släpet istället så innebär det överlast och om polisen kommer på mig så kan jag få böta. Om jag däremot skulle köra med ett släp som är typat till 1500 kg som bilen alltså inte får dra om jag kör med mitt B-kort så är det olovlig körning och jag kan bli av med körkortet. Stor skillnad i straffpåföljd alltså. Därför läge att vara säker på vad som gäller.
-
Det är ganska billigt att typa ner släpet till lägre maxvikt. Våran två-hästarsvagn får lasta 350kilo, go figure.