Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Eltillverkning => Ämnet startat av: Frikraft skrivet 16 mar-08 kl 11:02
-
En liten tanke ploppade upp. Funderade om jag hade någon likströmsmotor liggandes någonstans som kan agera generator och kom på att jag har engammal traktorstartmotor liggandes. Är det någon här som har haft liknande tanke. Antar att det första man bör göra är att linda om den. men för den oerfarne kan det behövas liten kick i rätt riktning.
-
En kick i rätt riktning är att kolla in en växelströmsgenerator. Att linda om skulle jag dra mig för. En del beräknande och troligen misstag innan man får ihop det. En växelströmsgenerator känns lite mer modern, liten och effektiv. Regulator brukar vara inbyggd också.
-
Men då låter det åter som att vi börjar prata bilgenerator, något som i de här sammanhangen nästan är bannlyst. ::)
Alltså det det gäller egen strömproduktion, vatten eller vindkraft.
Fungerar inte en startmotor som generator utan omlindning?
-
Alla kommersiella vindkraftverk drivs av en "elmotor" utan modifikation. Den matas dock för att ge rätt växelström, den måste oxå varvkollas.
-
Ett vattenfall kan ha bättre förutsättningar att driva en generator från bil. Det blir ett jämnare vridmoment och varvtal vilket passar bättre för en bilgenerator. Jag tycker det borde vara en stor fördel att kunna anpassa effektuttaget helt steglöst vilket man kan med en bilgenerator med justerbart seriemotstånd i magnetiseringskretsen. Ingen ström=ingen effekt. Dra på lite magnetiseringsström så får man ut lite ström. Så drar man på tills vattenhjulet går med c:a halva varvtalet eller tills man avläser högsta elektriska effekt.
Om vattenmängden ökar i vattenfallet kan man ta ut större effekt och då är det bara att vrida lite på reostaten (justerbara motståndet).
-
Startmotorer är bra på en sak och det är att inte gå sönder när man matar dem med löjligt mycket ström. I övrigt är de kassa på nästan allt.
-
Kassa på vilket sätt, i vilket sammanhang?
-
Verkningsgrad, långtidskörning, friktion bla
-
Tanken var att jag skulle ta och testköra den och lägga upp resultatet här men den var för illa åtgången för det. Rost och anledningen till att den låg där den låg gjorde det omöjligt att testa den :'(. Om det är någon annan som trycker på någon gamal startmotor kan ni väl prova att köra den som generator istället så vi får veta vad den går för.
-
En startmotor är helt värdelös som generator.
Köp en lastbilsgenerator på 24volt och klistra dit
lite neodym magneter på rotorn så har du mycket större
chans att lyckas.
-
Detta var bara en tanke och ville bara få bekräftat att det var en bra/dålig ide och tackar för era svar.
Antar att du har provat daniel.h för det verkar inte ligga i din natur att inte omsätta tanke till handling.
Om det är DEN daniel.h med ångturbin projektet. :)
Dig sitter det inte fast för.
Lite nyfiken bara på vad e.on sade om asynkronmotorn som generator och vad det skulle innebära för krångel??
-
En växelströmsmotor utan magneter t.ex. sådana som brukar finnas i hushållsmaskiner såsom tvättmaskiner är samma typ av generator som används i större vindkraftverk. De ger den växelström som de matas med, vid ett bestämt varvtal, som lär vara lite över det varvtal det har som motor.
Mindre kraftverk brukar ha magnet och spolar då de ger ström över vidare varvtal och då inte behöver varvregleras. Denna växelström är ojämn, och brukar likriktas.
-
En mycket bra växelströms bil/lastbilsgenerator har 50% verkningsgrad. :P :P :P Inte mycket att hurra för....
Är siffran som ploppar upp ur mitt inre när jag tänker på det.
-
Det var 20 år sedan, de flesta bil/lastbils-alternatorer ligger på kring 80%, likriktningen ger inte nämnvärt med förluster.
-
Detta var bara en tanke och ville bara få bekräftat att det var en bra/dålig ide och tackar för era svar.
Antar att du har provat daniel.h för det verkar inte ligga i din natur att inte omsätta tanke till handling.
Lite nyfiken bara på vad e.on sade om asynkronmotorn som generator och vad det skulle innebära för krångel??
Jag har faktiskt inte provat den som generator men har provat lite att ha den som motor och
den kräver typ 50A innan den börjar röra sig och lindningarna ligger i serie så går den obelastad
så skenar den till den går sönder, jag antar att den kommer uppföra sig på liknande sätt som generator.
Tror att den kommer att ha svårt för att bygga upp magnetfält i lindningarna. kanske dags att prova den
som generator bara så man vet hur dålig den är.
Angående asynkronmotorn så sa e.on att det går bra att har en sån motor som generator om man hade rätt säkerhetsgrejor till den och så skulle man skicka hela sin anläggning till en firma i tyskland som skulle
göra mätningar på den och typgodkänna den, detta gällde även om det bara var en på 500W.
Jag frågade om det inte fanns någon sån firma i Sverige, och det visste han inte, så dom gör allt dom
kan för motverka småskalig elproduktion.
-
Nu har jag testat startmotor som generator och den gav inget alls, jag trodde den skulle ge lite men den
får väl inte upp någon magnetism i lindningarna.
(http://i286.photobucket.com/albums/ll120/danielturbin/994.jpg)
-
Jaha då har mannen med oändligt många tvingarna :)daniel.h :) lyckats räta ut frågetecknen för oss andra innan vi ens hunnitt funderat ut hur och var man skall rigga upp grejjorna för test. Den tackar jag för.
Slutar aldrig imponeras av din handlingskraft och din HELT otroliga verkstad.
Det här med e.on blir man ju en aning besviken på......tycker att det låter mer som att dom tycker att det är jobbigt med kunder som vill leverera och helt enkelt skrämer bort dom genom att säga att grejjorna skall skickas till tyskland för MÄTNING. SÅ himla avancerat är det inte. Kan man inte utbilda en snubbe med mätinstrument som har det som ett litet extraknäck att åka hem till folk med färdiga lösningar..... godkänna och koppla in det åt en. >:(
Imponerad av den där lösningen med oringarna och automatspänningen. :)
-
Det finns färdiga övervakningskåp som är godkända, då slipper man få produkten bakom den godkänt.
-
Misstänkte att det kunde finnas en sådan lösning. Du råkar inte veta någon länk till eller vart man kan köpa övervakningsskåp.
Antar att man inte kan bygga en själv för då måste man nog skicka den till Tyskland först för testkörning :)
-
Bra fråga, jag skulle kolla med firmorna som säljer små vindkraftvärk, grid-solcellspaneler och liknande.
-
Det hade varit kanon om man kan köpa ett sånt övervakningsskåp, det är ju en smidigare lösning än köra
helt off grind.
-
Gamla startmotorer är på nästan alla tänkbara sätt olämpliga som generator.
För det första är konstruktionen inte gjord för någon större livslängd - glidlager, kopparhaltiga kolborstar med högt borsttryck osv. Hur väl man än pysslar om den får man nog räkna med att livslängden vid kontinuerlig drift blir bara några enstaka timmar.
För det andra är den ur termisk synpunkt bara dimensionerad för att gå högst några tiotal sekunder åt gången, om man har den igång med någon nämnvärd belastning under längre tid blir den överhettad.
För det tredje är verkningsgraden dålig, i bästa fall omkring 30-40 %. Alla slags förluster - kopparförluster, järnförluster och friktionsförluster - är höga.
Och för det fjärde är det omöjligt att få en seriemagnetiserad maskin som en startmotor att lämna konstant spänning när man försöker köra den som generator. Eftersom fältlindningen ligger i serie med utgående ström, så kommer en stigande ström att medföra att spänningen ökar (om vi antar att den drivs runt med konstant varvtal). Enda möjligheten att få en seriemagnetiserad generator att gå stabilt är i ett system som arbetar med konstant ström men varierande spänning beroende på belastning, och det blir ju ganska opraktiskt eftersom alla apparater man vill driva, batterier som ska laddas osv, vill ha konstant spänning. Omkring förra sekelskiftet fanns det en del elanläggningar i Schweiz och Frankrike som arbetade med konstant ström och seriegeneratorer - det s k system Thury. Men de anläggningarna ersattes av vanliga trefas växelströmsanläggningar så småningom.
Beträffande verkningsgrad på en växelströmsgenerator för bil så varierar den kraftigt beroende på varvtal, belastning osv. Vid 12 V förlorar man hela tiden drygt 10 % genom framspänningsfallet i likriktaren, vid 24 V minskar den förlusten till hälften. Kopparförlusterna blir höga när man belastar generatorn maximalt, biltillverkarna upptäckte för många år sedan att man kunde spara bränsle genom att överdimensionera generatorn så att den sällan eller aldrig behöver gå fullt belastad. Det är därför man t ex kan hitta 90 A generatorer i VW Golf från mitten av 80-talet, dvs en bil som inte har mer elutrustning att den egentligen skulle klara sig bra med halva den generatorkapaciteten. Vid höga varvtal går mycket energi åt till kylfläkten och till att täcka virvelströmsförluster i de ganska tjocka statorplåtarna. Och vid låga varvtal och höga strömuttag, då maximal magnetisering behövs, går en hel del ström åt till magnetiseringslindningen.
I praktiken kan man vänta sig att en bilgenerator för 12 V har omkring 80 % verkningsgrad under ideala förhållanden (måttligt varvtal, ungefär halva maxvarvtalet, och kanske 1/3 av märkström), medan den sjunker till 50 % eller kanske ännu lägre när man försöker ta ut maximal ström vid ett olämpligt varvtal. En 24 V generator har kanske en aning bättre siffror. Man kan också räkna med att stora och dyra generatorer (sådana man hittar på t ex bussar och tyngre militärfordon) har bättre verkningsgrad än en vanlig personbilsgenerator.