Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Eltillverkning => Ämnet startat av: klastorpet skrivet 28 feb-08 kl 11:17
-
är det någon som vet vart man kan få tag på en Stirling motor på ca 100-200Hk? 1500-2000Rpm
Kollat gamla båtmotorer o liknande.. men inte hittat något.. bara "snygga" skrivbords modeller..
funderar på att ha pellets eller flis/ved värmning (2-300gr) och rinnande vatten (20l/min) från källa som kylning, sedan koppla det på en passande generator..
-
100-200Hk blir många kW. Vad ska du göra med så mycket el?
Stirling denmark (stirling.dk) har iallafall en som ska ge 35Kw(ca 47Hk) el. Fast jag antar att den är dyr...
Om du är rik så kan du köpa 2-3 stycken. ;D
-
Hmm.. du har nog helt rätt.. jag vill få ut 6-10Kw i el av generatorn och vintertid 3-5kw värme av systemet.. sommartid får det värma upp en större kräft damm
Jag kollar upp stirling.dk
-
9 kW SD5-Stirling engine (http://stirling.dk/default.asp?ID=136)
Denna var ju perfekt!
då är det ju "bara" att slakta den å få den gå på pellets eller flis..
Troligen kan man ha "varma delen" kallare om man har kallare kylning.. annars får man göra gengas av fliset..
Då jag ändå är ute efter en "special lösning" så skulle man ju vilja få tag på en ren motor.. som man får göra sin egna kylning till och uppvärmning..
o sedan räcker nog 50Hk rätt långt ;)
-
9 kW SD5-Stirling engine ([url]http://stirling.dk/default.asp?ID=136[/url])
Denna var ju perfekt!
då är det ju "bara" att slakta den å få den gå på pellets eller flis..
Troligen kan man ha "varma delen" kallare om man har kallare kylning.. annars får man göra gengas av fliset..
Då jag ändå är ute efter en "special lösning" så skulle man ju vilja få tag på en ren motor.. som man får göra sin egna kylning till och uppvärmning..
o sedan räcker nog 50Hk rätt långt ;)
Jag antar att du inte hunnit fråga vad den kostar?
-
Förbanne mig det bästa jag funnit här på länge. Jag har mailat om prisoffert.
-
De är fler som gillar Stirling! (http://www.youtube.com/watch?v=c_uSJl0-Wfc)
-
Om man får tag i en 2 cylindrig V-motor har man goda förutsättningar att göra en stirlingmotor, förutsatt att man har cylindrarna i 90 graders vinkel. Det finns kanske motorcykelmotorer som passar?? Då har man kolvar, cylindrar och lager. Bara att förbinda cylindrarna. Värma den ena och kyla den andra. ;)
(http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-sctm/v200/123/19/549372318/n549372318_329571_1907.jpg)
-
Har man hjärta att skrota en Ducati så...
-
Egenligen krävs väl bara att kolven på den kalla sidan kommer (ca?) 90grader efter den varma.
Så man är inte begränsad till dyra motorcykelmotorer eller v8:or.
-
Ett värmländskt företag Precer - www.precer.se (http://www.precer.se) - har utvecklat en lite Buggy som drivs av en liten sterlingmotor.
Bränsle: Pellets. Det är inte konstigt att man gillar Sterling.
Det kanske inte är så lätt att göra om en vanlig V-motor. Om jag förstått det hela riktigt så
krävs en helt annan täthet än i konventionella explosionsmotorer. Anledningen till det är
väl att kraftutvecklingen går långsammare i Sterlingmotorn.
-
Ett "low-tech"-alternativ till sterling är ångpanna och ångmaskin. Lägre elutbyte, men mycket enkel och beprövad teknik. En ångmaskin går att bygga med tämligen enkel utrustning.
Bengt Breding har eleganta små ångmaskiner som borde vara lagom stora för att bygga sig ett eget kraftvärmeverk i microskala. Inte så blodigt dyrt heller. Om jag minns rätt ca 50´för panna och ångmaskin. Sen behöver man en lämplig generator, eventuellt batterier, laddare växelriktare, en vvx med tillbehör och diverse annat. (http://www.breding.nu/)
-
Det kanske inte är så lätt att göra om en vanlig V-motor. Om jag förstått det hela riktigt så
krävs en helt annan täthet än i konventionella explosionsmotorer. Anledningen till det är
väl att kraftutvecklingen går långsammare i Sterlingmotorn.
Det är nog en av anledningarna till att utvecklingen av Stirlingmotorer för allmänt bruk tar sån tid och varför alla hembyggedrömmar förblir just drömmar.
Men om bara efterfrågan ökade skulle nog priset sjunka så andra än militären får råd med dom.
Just den där Bredings ångmaskin har jag kikat på, den har funnits i decennier nu så den borde vara beprövad, synd att man inte har svarv och fräs.
Jag tror verktygsmaskinerna skulle bli betalda (begagnade) om man utgick från rågodssats jämfört med att köpa färdig ångmaskin (om man redan kan svarva alltså, annars blir det lätt dyrare än att köpa färdigt).
Jag såg priser nånstans nyligen men hittar dom inte nu, jag tror inte 50000 räcker mer än halvvägs men kanske minns jag fel.
Största problemet med ångan är säkerheten, pannan är ju en potentiell bomb.
-
Om jag inte minns fel säljer man, eller har sålt, ånglok på järvägsmuseet i Gävle, De kostade bara 1000 kronor styck men frakten fick man betala sjäv. En pjäs väger 100 ton, men skulle man ha möjlihet att frakta hem den på gården kunde det bli en grym elkraftanläggning till flera hushåll och en lokal sevärdhet! 8)
(http://photos-318.ll.facebook.com/photos-ll-sctm/v200/123/19/549372318/a549372318_330297_5504.jpg)
-
Ett ång lok vore ju kooolt.. bygga om det till en fetare fliseldning med automatik..
Rent teoretiskt o konstruktionsmässigt så "borde" man ju kunna få en 50Hk stirling för 50-75Tkr.. O det borde ju finnas "någon" i världen som gör dem..
Vart får Precer sin motor i från? de har troligen inte byggt Stirling motorn själva..?
Jag har ju hittat några andra som gör "el backupper" för båt o landsbyggd.. då är de offta Diesel/gas drivna.. men frågan är ju om de tillverkar själva Stirlingmotorn i källaren.. troligen inte..
Så det borde ju finnas några företag som är specialiserade på Stirlingmotorer som säljer dem vidare!
OM man skaffar en 39Kw stirling generator... hur mycket får man betalt av Eon för varje Kwh man stoppar tillbaka till dem??
-
Här är några jänkare som verkar veta en del om Stirlingmotorer. Läs särskilt vad som står i punkterna 9-10.
http://www.stirlingengine.com/faq/one?scope=public&faq_id=1 (http://www.stirlingengine.com/faq/one?scope=public&faq_id=1)
There are some Stirling engines available for those who have a military or hefty commercial budget.
-
Lite gott & blandat efter kvällens Stirlingsurfning
United Stirling. Linköping Sweden (http://hem.tyfon.net/wa0542/MainV160.htm)
SOLO (http://www.solo-germany.com/english/frames/frame_stirlingengine2.html)
sunmachine (http://www.sunmachine.com/download/prospekte/sunmachine_2006_pellets.pdf)
whispergen (http://www.whispergen.com/content/library/A4_Offgrid_House_2_Handout_LR_EnglishUS.pdf)
Bra att ha på vedspisen ;) freebreeze (http://www.mealtimestoves.on.ca/freebreeze.html)
-
Här är några jänkare som verkar veta en del om Stirlingmotorer. Läs särskilt vad som står i punkterna 9-10.
[url]http://www.stirlingengine.com/faq/one?scope=public&faq_id=1[/url] ([url]http://www.stirlingengine.com/faq/one?scope=public&faq_id=1[/url])
Jag gillade pukt 3 som bekräftar att det funnits bilat mef stirlingmotorer.
Men om man som amerikan inte kan vänta 20 sek på att starta bilen och inte kan bränna gummi när man lämnar parkeringen då förstår jag att stilingmotorn inte är något att ha.
-
som vill bygga en egen vedeldad stirlingmotor för el-generering, rekommenderar jag en varmluftsmaskin med två parallella vertikala rörformade slutna behållare, vattenkylda nertill och med övre ändarna i brasvärmen. Inne i rören två deplacementkolvar som flyttar luften mellan kalla och heta ändarna i otakt och mellan de två behållarna en turbin med en permanentmagnetgenerator på axeln.
Styrningen av deplacementkolvarna kan enklast ordnas med två skruvar och en batteridriven mekanism.
-
Det tråkiga med Stirlinggeneratorn Whisper är att det mesta blir värme. Den ska betraktas i första hand som en kamin. Ger max 800W el men 5 kW värme. Perfekt på vintern i en stor båt eller hus. Men inte blir det billigt att ha sin strömförsörjning med en sådan.
-
Det tråkiga med Stirlinggeneratorn Whisper är att det mesta blir värme. Den ska betraktas i första hand som en kamin. Ger max 800W el men 5 kW värme. Perfekt på vintern i en stor båt eller hus. Men inte blir det billigt att ha sin strömförsörjning med en sådan.
Dessutom drivs den med olja/diesel. Då kan man lika gärna köpa en vanlig generator.
och föresten... Bara för att en sak ger max 800W el och max 5,5kW värme behöver det inte betyda att den ger 5,5kW värme när den producerar 800W el. Kanske det finns ett läge där den ger extra värme? 5,5kW är ju ganska lite för en panna...
-
Angående sterlingsmotorns effektivitet lär den teoretiska verkningsgraden vara 60%.
Betydligt mer an bensin och dieselmotrn alltså.
Hur långt på denna väg som de nu arbetande sterlingmotorerna har nått vet jag inte.
Mycket har som nämnts tidigare att göra med mellan kyl och värmezon
-
kan man räkna på två sätt. Dels hur stor andel av bränslets kemiska energi man får ut som nyttigt arbete, dels hur mycket arbete man får ut som andel av det som begränsas av Carnots lag. - Ju större temperaturskillnad mellan heta och kalla delen av en stirlingmotor, desto större andel nyttigt arbete kan man få.
-
Jag undrar om nån har kommit längre än 25% verkningsgrad, det verkar klent med sånt.
-
jag funderar lite på att om man har en pellets/flis brändning med "efter bräningskammare" så kommer man ju upp i de 3-500gr som behövs, problem nr:1 är ju att få över den avgas/luft temperatur till motorn på bästa sätt.. en "kylflänns" kan ju vara ett enkelt men dock inte särskilt effektivt sätt.. men om man skulle bygga en större värmeväxlare o med olja som klarar temperaturerna (eller lämplig vätska) så kan man ju få fatt på maximal % av värmen innan den går ut till kråkorna :)
OM det nu rent praktiskt skulle vara möjligt så skulle man ju kunna ha en acc tank med olja och en temperatur på 500gr..
Kylning är i mitt fall ett mindre problem för mig då jag har en bäck där jag har kylvatten och en Damm på 500kvm/2m djup..
sedan är det ju iofs tempeatur skillnaden som är viktig.. o om kylningen är 10gr eller 50gr.. så är ju värmen det svåra/dyra..
en annan troligen ur drift synpunkt omöjlig lösning.. men.. om man hade ett större gengasaggregat som man kör på flis.. men då är frågan.. hur får man den att gå i en vecka.. eller 10 timmar utan underhåll.. (drömmen vore ju att fylla den med ett ton flis varannan månad..)
(gengasen kör man på stirling motorn)
-
All förbränning är inte bra för klimatet har jag hört. :( Stirlingmotorn är fatastisk om man inte eldar och har tillgång till klimatgratis solenergi.
En solfångare ska värma stirlingmotorn i första hand
-
Vad ska vi i mörka Norden göra om vintern om inte elda?
Och solen värmer inte tillräckligt mer än 6-8 timmar per dygn på de flesta platser.
-
jag har fått nys om ett större parti speglar i storleken 2X3meter som låg på en 10pallar.. men då är det ju bara dagtid som man får ut nått.. men jag vet inte om en Hektar-spegel-åker är det jag vill ha utanför.. då har jag hellre får..
o vist så är ju all förbränning skadlig för miljön.. men jag i mitt fall funderar på vindfångare som komplement.. även vatten kraft ligger på skissblocket.. o förutom för varmvatten (vår-sommar-höst) så är inte solkraft så intressant i mitt fall.. men det kan ju ändras ;)
ps, ved/fliset kommer från egen skog.. o kommer vara allt "skräpvirke" som grenar o tall/gran.. björk/ask går ju i kakelugnarna o köksspisarna.. Ds
-
Vi i mörka norden, hur ska vi göra...
Ja då solen skiner har vi användning av solfångare både vår, sommar och höst.
Problemet är onekligen när vattnet i bäcken har frusit, solen lysser med sin frånvaro och det är absolut vindstilla. Då har man lätt för att hålla sig för skratt.
Men kanske kan man överleva även då med lagrad energi, i form av spannmål till hästen som driver generatorn. Har man inte häst utan en familj kan man ta konditionspassen på träningscyklar som laddar batteribanken. 200 W orkar de flesta cykla några minuter.
Fyra personer som trampar på morgonen ger ström till en mikrovågsugn och en tallrik havregrynsgröt på tre minuter!
Fantastiskt ;)
-
är en förutsättning för få ut mycket nyttigt arbete ur vedens kemiska energi. Varmluftsmaskinen i olika varianter är idealisk för hembyggaren eftersom den kan byggas utan känsliga detaljer i de heta delarna.
-
Vi i mörka norden, hur ska vi göra...
Ja då solen skiner har vi användning av solfångare både vår, sommar och höst.
Problemet är onekligen när vattnet i bäcken har frusit, solen lysser med sin frånvaro och det är absolut vindstilla. Då har man lätt för att hålla sig för skratt.
Men kanske kan man överleva även då med lagrad energi, i form av spannmål till hästen som driver generatorn. Har man inte häst utan en familj kan man ta konditionspassen på träningscyklar som laddar batteribanken. 200 W orkar de flesta cykla några minuter.
Fyra personer som trampar på morgonen ger ström till en mikrovågsugn och en tallrik havregrynsgröt på tre minuter!
Fantastiskt ;)
Medan skogen står och ruttnar då eller?
-
Om stirlingmaskiner i annat än leksaksstorlek hade varit lätta att bygga hemma hade det funnits massor, precis som det finns hembyggda förbränningsmotorer och ångmaskiner.
-
är den jag beskrev med två grova rör/behållare som tål värme och med nedre delen vattenkyld och övre delen i brasvärmen. Med två volyminösa kolvar/burkar flyttar man luften i rören i otakt mellan den heta och kalla delen av behållarna. Mekanismen för detta kan kräva lite eftertanke men är inget komplicerat. Man får alltså en växlande tryckskillnad mellan de två behållarna som kan utnyttjas för nyttigt arbete via en turbin eller pneumatisk motor i en förbindelsekal. Denna högteknologiska detalj behöver man ju inte göra själv.
-
Jag håller just på tillverkar något enkelt som ska fungera enligt stirling principen.
Men jag lägger ner så lite tid och pengar som möjligt på detta experiment.
Jag har två hinkar med vatten, en varmt och en kallt. Som kolvar har jag upp och nedvända mindre hinkar som går ner i vattnet. Dessa ha långa vevaxlar upp till min generator.
Återkommer om det fungerar
-
och du kan bättre.
-
Om ni vill experimentera/bygga modeller så kan ni testa att använda ölburkar som cylindrar (bättre än hinkar)... Tänk er en stirling V12:a på 3-4 liter gjord av ölburkar. ;D
-
Ha! :D ja det kanske är bättre att köra på ölburkar än att skvimpa runt med vattenhinkar, om man nu skulle kunna använda det hela i ett fordon.
Fast man ska nog unvika att säga att man har en V12a under huven. Den som väntar på att få höra ljudet när man startat blir nog snopen av att bara hörs skrammel från aluminumburkar
-
Det är inte mycket värt att det snurrar på tomgång.
Det säger sig självt att de senaste förslagen inte klarar just mer än så.
-
Bo!
Det här skrev JohnA till mig en gång.
Därför vill jag tro att det fungerar med hinkarna..
"Jag minns en enkel sak jag såg på en mässa:
En vertikal stång ca 2m hög. Högst upp ett cykelhjul fastsvetsat endast på ena sidan mot stången. På andra sidan satt en vevaxel av kraftig bockad ståltråd. -Två vevslängar med 90 grader mellan varandra.
I vardera vevslängen hängde sedan ner två tunna träpinnar (typ blompinar) på dryga metern. I nederändorna av pinnarna satt två tomma konservburkar med urtagna bottnar. Konservburkarna "badade" sedan i två lite större vattenfyllda konservburkar så att de guppade upp och ner i vattnet då man snurrade cykelhjulet. I mitten av de lite större vattenfyllda burkarna gick ett U-format kopparrör, ca 20mm diameter så att respektive ände stack upp precis ovanför vattenytorna.
Då hjulet snurrades pumpade således de mindre konservburkarna luft mellan burkarna och vattnet tjänade främst som friktionsfri tätning. Den ena ytterburkens vatten värmdes från utsidan med en liten blåslampa medan den andra kyldes av omgivande luften. Vill minnas att motorn gjorde ca 50-100rpm."
-
Mitt förslag var ju på en stor "modell". och inte en "riktig motor". Den skulle så klart inte klara höga belastningar eller höga temperaturer = väldig låg effekt. Men i bland kan man ha användninga av låga effekter. Tex ladda ett batteri, blåsa varmluft från vedspisen, driva en radio/belysning...
Om en model inte klarar effekten man behöver. Varför då inte bygga sex modeller och bygga ihop dem till en?
-
------
Kan det vara denna: http://www.keveney.com/Ross.html
-
Jag tror det var något sånt här han, JohnA, menade.
Men om just den här motorn fungerar vet jag inte. Vevaxeln ser lite klen ut.
(http://itp.nyu.edu/~raf275/blog/images/stirling_engine-thumb.jpg)
-
... och det här är mitt exempel. Plåthinken med varmt vatten står på ett gasolkök.
Kraften finns där, viljan att snurra runt om man hjälper till. Tyvärr är rotationskraften inte konstant utan endast 90 + 90 grader av varvet. De övriga 180 graderna är den beroende av ett stort svänghjul för att rotera. Något sådant har jag inte ännu.
(http://photos-e.ak.facebook.com/photos-ak-sctm/v216/123/19/549372318/n549372318_336772_8999.jpg)
-
Samma princip. När luften är i den varma burken är trycket högre än när den är i den kalla och den gemensamma upphängningspunkten trycks uppåt.
-
Samma princip. När luften är i den varma burken är trycket högre än när den är i den kalla och den gemensamma upphängningspunkten trycks uppåt.
... och när den varma luften når den kalla burken, kontraheras luften och skapar undertryck som drar ner den
-
Förbanne mig det bästa jag funnit här på länge. Jag har mailat om prisoffert.
Fick du nått svar?
eller var det -if you ask, then you cant afford it..
-
Jag är inget mattegeni och har inte lyckats sätta mig in i hur en stirlingmotor fungerar riktigt. Vad jag däremot vet är att det är luft som expanderar när den blir varm och kontraherar när den blir kall i ett slutet utrymme. Skulle man inte kunna (rätta mig ni som kan räkna) bygga in två kylare från bil/lastbil i varsin tät låda, cirkulera varmt vatten från tex solfångare i den ena och kylt vatten från markslinga i den andra. Koppla ihop dessa två med tryckluftslang till en kolv där den kalla drar och den varma trycker. När kolven nått ändläge eller stannar växlar man bara om så att den kalla sidan värms upp och den varma sidan kyls ner så att processen vänds. Nu är det såhär att jag har ganska stor nivåskillnad på min tomt och tror att jag ganska lätt skulle kunna samla på mig en större mängd smältvatten och regnvatten så cirkulationen i solfångare och markslinga blir självgående. Vad tror ni om detta?
-
@Frikraft
For å få noen vesentlig effekt og virknigsgrad ut av en Stirlingmotor så må du ha et ganske høyt trykk(50atm) og stor temperaturforskjell(flere hundre grader K). Jeg tror du ville ha mer nytte av en varmepumpe.
-
Johole har nog bara alltför rätt, lite värmeexpanderad luft (i en stirlingmotor) har för lågt energiinnehåll jämfört med en gasblandning som exploderar (i en förbränningsmotor).
Det krävs ganska extrema förhållanden, och därmed följande relativt avancerad byggteknik, för att få ut någon nyttoeffekt ur en stirlingmotor.
Papperskonstruktioner på enkla hembyggda stirlingmotorer är knappast värda besväret att bygga dom, annat än möjligen som demonstrationsmodeller.
Det är säkert enklare och billigare med datoranimation, och ungefär lika användbart.
-
Eller så kan man göra en motor som är fem gånger så stor och bara köra med 10bar ;). Bara för att något är en motor så behöver det inte väga 100kg och ge massa Kw.
och om man ska få någon "nyttoeffekt" ur en stirlng beror ju på vad man ska använda den till. Om man ska ladda batterier så är det nog inte så svårt. Men om man ska driva en mopen eller något annat fordon så blir den helt omöjligt för en hemmapulare.
-
på att högre tryck på mediet ger högre verkningsgrad. Finns det teori och erfarenhet som talar för detta?
-
jo det finns det.
Teori: Om man har 50bar och trycket ökar med 10% så blir det ju 5bar skillnad mellan kalla och varma steget. Om man bara har 1bar så blir det bara en skillnad på 0,1bar. Så om man vill ha samma effekt så måste man kompensera genom att ha en större motor och/eller köra på högre varv.
-
så måste man nöja sig med lägre varv, om man har ett mera tröguppvärmt tätare medium.
Kalkylen varför det ena skulle vara bättre än det andra, var är den?
-
Jag tror att jag har avskrivit stirlingmotorn. (För datanördar)Den liknar i mängd och mycket en microkärna, mycket bra i teori, fortfarande fullständigt oanvändbar i verkligheten.
-
Det här med trycket det är ju unikt för varje enskild motor och vad du skall ha den till. Trycket är ju en optimeringsgrej man finlirar lite med när man bara har tillgång till en viss volym, värmekapacitet och kylkapacitet.
Min tanke med att ha två separata tankar med luft och värma resp kyla innifrån är att slippa regeneratorn i en stirling motor som jag anser är boven till att den får så dålig verkningsgrad. Här får ju kyl respektive värme delarna disans mellan varandra ochden ena kan inte påverka den andra annat än genom den rörliga delen"kolven". En sak jag glömde nämna i min ide är att när man vänder processen tryckutjämnar man tankarna mellan varandra så har man ju kommit en liten bit på vägen tillbaka. I och med att jag inte KAN räkna på detta har jag ingen aning om vilka volymer och dyligt man måste ha osv så nu rullar jag över bollen till er som kan igen.
-
Jo men take nu snackar vi ju inte att ersätta barsebäck eller värma huset. Detta handlar bara om i mitt fall att ha användning av två gamla kylare från en bil till att driva lite led belysningen i trädgården tex. Jag förlorar inget på detta. Vill bara veta om det går :)
-
hur det skulle fungera. Har du en het behållare och en kall, så händer ingenting.
En varmluftsmotor fungerar p g a tryckförändringar som kommer p g a temperaturförändringar. Det brukar man åstadkomma genom att byta läge på mediet t ex med en deplacementkolv. Stirling kom på att man kunde bättra verkningsgraden betydligt genom att komplettera med en värmeväxlare.
-
Johoda bo. Om du tar en pet flaska tex. Se till att det är varm luft i flaskan, sätt på korken och in med den i frysen så lovar jag att den har dragit ihop sig. Om du sedan tar en flaska som legat i frysen sätter på korken och värmer upp den så kommer det att höras ett pys när du öppnar den.
Ok jag förenklar min ide lite och beskriver processen närmare.
Ta två kylare modell bil.
Bygg ett skal runt dem och låter bara slanganslutningarna passera genom skalet.
Borra ett hål och fäst ett rör med kolv i i båda behållarna.
Kolvarna skall stå i mellanläge.
borra ett till hål i behållarna och fäst en tryckluftsslang mellan behållarna med fyra ventiler som gör att du kan öppna och stänga så att man kan tryckutgämna mellan behållarna.
Dessa ventiler placeras lämpligen i kolvarnas ändlägen så att tryckutgämning sker när någon av kolvarna nått slutet av sin räckvidd.
Låt kallt vatten cirkulera i den ena behållaren och varmt i den andra.
Då kommer kolven att pressas ut på den varma sidan och kolven på den kalla sidan kommer att dras in.
När sedan en av kolvarna har nått ett ändläge kommer tryckutjämning att ske och då vänder man på alltihopa.
Man cirkulerar varmt vatten på den sidan som blev kyld och kallt vatten på den sidan som blev värmd.
Ja ni fattar.
Anledningen till att jag vill använda kylare från bil är att den totala ytan(kylflänsarna) för uppvärmning och kylning som exponeras för luften i behållarna blir enormt mycket större än om man skulle värma/kyla ytan runt om behållaren vilket gör att uppvärmning kylning går mycket snabbare.
-
det som värms och kyls blir huvudsakligen godset och bara till en pytteliten andel det arbetande mediet. - I en väl genomtänkt konstruktion är det tvärtom.
-
det som värms och kyls blir huvudsakligen godset och bara till en pytteliten andel det arbetande mediet. - I en väl genomtänkt konstruktion är det tvärtom.
Bra, men såna stirlingmotorer har vi än inte sett röken av.
-
http://www.keveney.com/Engines.html
men Ross Yoke -varianten skall ha en värmeväxlare mellan kalla och varma cylindern.
-
[url]http://www.keveney.com/Engines.html[/url]
men Ross Yoke -varianten skall ha en värmeväxlare mellan kalla och varma cylindern.
Ja, animerade, det bevisar väl ungefär vad jag har emot stirlingmotorer.
-
Bra, men såna stirlingmotorer har vi än inte sett röken av.
I en vanlig stirling motor så kyler man ju ena sidan och värmer den andra. Det är bara när man startar motorn som man måste räkna bort energin som godset lagrar. Sen ger ju godset sämre "gasrespons" men det spelar ingen roll i många fall.
Men de som funderar på egna uppfinningar där man byter plats på varma och kalla sidan har förmodlingen inte tänkt tillräckligt långt...
Animerad beta-stirling http://www.keveney.com/Stirling.html (http://www.keveney.com/Stirling.html)
Animerad otto http://www.keveney.com/otto.html (http://www.keveney.com/otto.html)
En stirlingmotor ser jättesvår ut att bygga.
-
Om man bygger en beta-stirling så kanske man skulle kunna använda en cylinder får en bubbla till den kalla sidan(och kolv, ringar m.m). Sen kan man göra den varma sidan av ett lämplig rör, där finns det inga rörliga delar som nuddar varandra, så man kan till och med använda ett rör som blivit ovalt i ena änden utan att det skulle skada.
Men man skulle kanske behöva flytta stången till "Displacer kolven" till andra sidan... Men finns det något sätt att täta när det är så varmt? Om inte, så kan man göra en förlängning(rör) till runt stången så att man kan täta en bit bort där det är kallare.
ideer ideer...
-
Genomgångarna måste vara i kalla änden. Det finns inget sätt att få mekanismen att fungera som på animationen, - det är bara en principskiss, - men det finns bra lösningar.
Vedeldade stirlingmotorer fanns ute på gårdarna tidigt för att driva generatorer läste jag någonstans men det handlade kanske om USA.
-
Måste och måste... Om man inte kan gå genom kolven och man måste komma genom en kall sida, så får man göra en till kall sida. Sen får man länka ihop dom på lämpligt sätt. "Displacer kolven" är ju bara till för att flytta volymen och kan vara ganska lätt, så där blir det inte så stora krafter...
(http://img182.imageshack.us/img182/9017/betauc5.png)
(visst är jag duktig på paint ;))
-
Ett litet hål mitt i kolven och en oljad bussning där, så kan man låta den arbetande kolven styra deplacementkolven. - Som kan bestå av en plåtburk fylld med torr aska.
Mekanismen som får kolvarna att gå i rätt otakt kan utnyttja det faktum att om ett kugghjul roterar innuti en kuggkrans med dubbla diametern, beskriver varje punkt på kugghjulets omkrets en rak linje.
-
Ett litet hål mitt i kolven och en oljad bussning där, så kan man låta den arbetande kolven styra deplacementkolven. - Som kan bestå av en plåtburk fylld med torr aska.
Är inte vevstaken ivägen?
-
får du dela på den. Annars finns det lösningar med ena kolvstången som ett rör runt den andra. Man löste tidigt problemen med att översätta en linjär rörelse till en roterande och omvänt.
-
är en variant: http://www.flying-pig.co.uk/mechanisms/pages/stirlingrhom.html men den verkar gå baklänges.
Denna kan man nog kopiera rakt av: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:BetaStirlingTG4web.jpg
-
Visst, men de är så mycket enklare om man kan använda standard grejor (från bl.a skroten) och slipper tillverka massa egna precisionsmåsaker.
JAG måste ju kunna bygga en. :(
Eller skulle jag kunna beställa en från dig? ::)
-
av grejor från skroten. Man kommer inte ifrån att ordna en mekanism som får kolvarna att gå rätt i otakt. Hittar man en enklare variant än rhombic drive, väljer man den istället.
-
@Bo
Vedeldade stirlingmotorer fanns ute på gårdarna tidigt för att driva generatorer läste jag någonstans men det handlade kanske om USA.
Det handlade sikkert om USA, men det handlade kanskje også om en svenske i USA ?
John Ericsson från Värmland, arbeidet med varmluftsmaskiner i en periode.
Det ble solgt over 3000 Rider-Ericsson motorer i løpet av 3 år i USA.
Rider-Ericsson motoren ble brukt til vann-pumping.
Vannet ble samtidig brukt til å kjøle motoren.
http://engines.rustyiron.com/stable/re-ad1.jpg (http://engines.rustyiron.com/stable/re-ad1.jpg)
http://engines.rustyiron.com/stable/ericsson.html (http://engines.rustyiron.com/stable/ericsson.html)
http://www.stirlingengines.org.uk/sun/sola2.html (http://www.stirlingengines.org.uk/sun/sola2.html)
http://www.johnericsson.org/ (http://www.johnericsson.org/)
-
Stirling Teknik!
(http://img519.imageshack.us/img519/303/stirlinggeneratordt8.jpg)
En sådan här vedeldad stirlingmotor kunde vara bra att ha,
ifall man vore helt utan ström någonstans i bushen!
En vedeldad stirlingmotor för batteriladdning mm (youtube) (http://www.youtube.com/watch?v=2LOcyjZthsg)
-
Hur svårt kan de vara?
Allvarligt talat, hur svårt kan de vara för ”de Kinesiska barnen” att knåpa ihop några vedeldade stirlingmotorer till JULA´s butiker egentligen!!
• Ingen förgasare behövs(eller bränsleinsprutning)
• Inget tändningssystem(tändspole, stift mm) behövs
• Ingen överliggande kamaxel
• Ingen ljuddämpare
• Inget problem att få dom sålda, … eller tror dom de?
(http://img238.imageshack.us/img238/644/stirbewvj4.gif)
Så vad är problemet?
Vill inte marknaden ge oss det marknaden vill ha?
Jämför med en bensinmotors komplexitet! (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamaxel)
-
Skall se ut såhär: http://www.keveney.com/Ross.html
- Alltså när det handlar om kolvar och cylindrar. Mekanismen är bra nog.
Sedan gör en värmeväxlare mellan cylindrarna stor skillnad. Det var den som var Stirlings bidrag. Värmemotorer fanns det innan i olika varianter.
-
Så vad är problemet?
Vill inte marknaden ge oss det marknaden vill ha?
Problemet är väl om du ska ha bra verkningsgrad så blir det dyrt att tillverka dom.
T.ex den vedeldade du postade innan, om jag fattade rätt så gav den 6-7A 12V som
den driver en fläkt till kylvattnet, alltså noll i uteffekt.
-
Problemet är väl om du ska ha bra verkningsgrad så blir det dyrt att tillverka dom.
Just det där verkar ha svårt att sjunka in hos somliga.
Verkligheten är knepigare än enkla animationer.
-
Jag har hittat flertalet fungerande stirlingmotorer o länkat till dem i början på tråden..
http://stirling.dk/default.asp?ID=136 (http://stirling.dk/default.asp?ID=136)
http://hem.tyfon.net/wa0542/MainV160.htm (http://hem.tyfon.net/wa0542/MainV160.htm)
http://www.sunmachine.com/download/prospekte/sunmachine_2006_pellets.pdf (http://www.sunmachine.com/download/prospekte/sunmachine_2006_pellets.pdf)
http://www.whispergen.com/content/library/A4_Offgrid_House_2_Handout_LR_EnglishUS.pdf (http://www.whispergen.com/content/library/A4_Offgrid_House_2_Handout_LR_EnglishUS.pdf)
http://www.mealtimestoves.on.ca/freebreeze.html (http://www.mealtimestoves.on.ca/freebreeze.html)
En svensk bil som just nu testas som går på pellets och har en stirling för el-tillverkning (elen är för driften av bilen)
http://www.precer.com/index.html (http://www.precer.com/index.html)
Så att "förkasta" stirlingmotorn bara för att den är knepig att göra i garaget av en gammal V8'a motor, är nog inte rätt tänkt..
Sedan så har ju inte huvudparten av den köpstarka befolkningen "fri" tillgång på ved.. o än mindre möjlighet att förbränna det på bakgården.. Så målgruppen är ju grönavågare och Afrikabyar.. så det kan ju vara anledningen till att det kanske inte slagit för storproduktion av motorer.. Sedan finns det ju en annan klar konkurrent.. BENSIN! Man fyller tanken så går aggregatet i 15timmar.. o kostnaden för den som köper sin ved på macken i 25liter säckar blir ju ohållbar..
För min del så är det helt OK om den "drar" 0,5kubikmeter flis per dygn, o skulle jag kunna värma huset vore det ju ett plus!
Men rent tekniskt så har jag läst flera tester där stirlingmotorn har högre effektutbyte än förbränningsmotorn, dock så suger den i varvtalsändring.. men som statisk generatormatare är den klockren!
Änny way.. det var mina tankar ang. "varför finns de ej" eller "de görs ju inte -då är de inge bra"
Hare Bra!
-
I stället för att sura över att ingen annan hittar nått ::) så sprang jag ut o letade lite igen på jakt efter en överkomlig stirling..
O hittade lite kul saker iaf.. Men det är helt otroligt att jag inte kan hitta någon större köpbar stirling..
Det går att köpa färdiga "system", men har inte hittat någon som säljer en ren motor..
Gas brännare för varmvatten.. kör 1kw el undertiden.. för att ha under diskbänken..
http://www.americanantigravity.com/articles/446/1/Sunpower-Unveils-2007-Co-Generation-Technology/Page1.html (http://www.americanantigravity.com/articles/446/1/Sunpower-Unveils-2007-Co-Generation-Technology/Page1.html)
http://pesn.com/2006/03/03/9600241_SunPower_Micro_Cogeneration/ (http://pesn.com/2006/03/03/9600241_SunPower_Micro_Cogeneration/)
http://www.kobashi.co.uk/pdfs/micro1.pdf (http://www.kobashi.co.uk/pdfs/micro1.pdf)
4 kilowatt Power Plant
https://matteranenergy.us/Progress_Update.htm (https://matteranenergy.us/Progress_Update.htm)
En tysk sida om en 500-1000w stirling.. (fattar inte ett uns tyska..)
http://www.uwemoch.de/ (http://www.uwemoch.de/)
http://www.geocities.com/Viebachstirling/ (http://www.geocities.com/Viebachstirling/)
ST-5
http://www.stirling-tech.com/stirling/stirling.htm (http://www.stirling-tech.com/stirling/stirling.htm)
Lite hemmabyggen.. nu skulle ju inte jag kunna göra en sådan.. men jag skulle inte kunna göra en gräsklippare heller..
http://members.aol.com/bkammerich/stirleengl.htm (http://members.aol.com/bkammerich/stirleengl.htm)
Här är några ritningar/modeller som de "kinesiska barnen" kan knåpa med
http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/english/make.htm (http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/english/make.htm)
En fransk hembyggare.. både stort o smått
http://www.moteur-stirling.com/modeluk.htm (http://www.moteur-stirling.com/modeluk.htm)
Den här skulle ju vara perfekt..
http://www.geocities.com/yosemite/rapids/2068/SteveT.html (http://www.geocities.com/yosemite/rapids/2068/SteveT.html)
...A converted 3hp. Briggs-Stratton! (fliseldad gräsklippare?) ;)
http://www.geocities.com/yosemite/rapids/2068/boyette.html (http://www.geocities.com/yosemite/rapids/2068/boyette.html)
En annan svensk stirlingdriven bil och modellbåt
http://www.stirlingsouth.com/Roy/others/sweden/sweden.htm (http://www.stirlingsouth.com/Roy/others/sweden/sweden.htm)
Det senaste verkar vara att använda helium i en "stirlingmotor" utan kolv.. Man skapar över o undertryck av Heliumet o den skapar en svängning, sedan har man en manick som av "ljudet" skapar ström. Läst fragment på ett antal olika sidor..
http://www.sciencedaily.com/releases/2004/09/040917091220.htm (http://www.sciencedaily.com/releases/2004/09/040917091220.htm)
-
Letade lite efter Helium-stirling utan pistong..
NASA http://www.grc.nasa.gov/WWW/tmsb/stirling/doc/lrgfp.html (http://www.grc.nasa.gov/WWW/tmsb/stirling/doc/lrgfp.html)
Om man nu har Helium som far fram o tillbaka i ett "rör".. hur får de ut strömming ur den tryckförändringen??
Den stora helium-stirlingen på Nasa ger tydligen 25kWe (vad betyder "e")
Finns det ingen vätska som man kan magnetisera? o låta den få tryckförändringar o "bara" ta en spole o generera ström?
Tänkte bara det att en "magnet" kanske inte behöver vara hård.. men o andra sidan.. vad händer då med "polerna" på vår rinnande magnet.. ärs.det var inget..
o NASA's stirling sidor
http://www.grc.nasa.gov/WWW/tmsb/stirling.html (http://www.grc.nasa.gov/WWW/tmsb/stirling.html)
-
Om man nu har Helium som far fram o tillbaka i ett "rör".. hur får de ut strömming ur den tryckförändringen??
Den var kopplad till en linjär generator som jag förstod det, och den gick med 100Hz så det borde bli
växelström direkt.
25% verkningsgrad det är lite mer lagom :), synd bara att den krävde 150bar arbetstryck.
-
Den stora helium-stirlingen på Nasa ger tydligen 25kWe (vad betyder "e")
e står för elektricitet, eftersom man oftast vill ha det primärt.
Jag tänkte gå på en microturbine istället när elverket behöver bytas ut:
http://www.capstoneturbine.com/prodsol/solutions/cchp.asp
-
Den var kopplad till en linjär generator som jag förstod det, och den gick med 100Hz så det borde bli
växelström direkt.
25% verkningsgrad det är lite mer lagom :), synd bara att den krävde 150bar arbetstryck.
Men det fixar nog du ;D
-
e står för elektricitet, eftersom man oftast vill ha det primärt.
Jag tänkte gå på en microturbine istället när elverket behöver bytas ut:
[url]http://www.capstoneturbine.com/prodsol/solutions/cchp.asp[/url]
Har du stadsgas eller tänkte du köpa gasflaskor?
Om man fortfarande vill utgå från egen ved så är ju gengas ett alternativ.. problemet med gengas (tror jag) är underhåll.. o att få en gengasgenerator att gå i 24timmar är nog knepigt..
Men man kanske kan bygga en efterbränningskammare efter en flisbrännare.. frågan om turbinen trivs i den smutsiga gasen
Min idé från starten var att ha en flisbrännare som värmer en Stirling direkt eller via en Acctank (salt/kalk/gips/metall??) o ha rinnande vatten som kylning..
Kollar man på vindkraft eller solpaneler så hamnar man ju snabbt på över 50Tkr om man vill få ut 3Kwh/dygn
Nu skulle jag vilja få ut 10-14KWh/dygn kanske 20-22KWh vintertid..
Så om man hittar rätt stirling för 100-150Tkr så är det ju "prisvärt" O lämnar systemet 5-10Kw värme vintertid så gör det ju inget
-
Den var kopplad till en linjär generator som jag förstod det, och den gick med 100Hz så det borde bli
växelström direkt.
Hur funkar en "linjär generator"?
Är det en yta som gasen trycker ut och sedan in så sitter en magnet o en spole på ytan som då åker "fram o tillbaka" (ytan kan ju vara som ett högtalarmembran eller ett trummskin.. )
OT
Då jag är gammal akustiker så fick jag en idé.. om du står i ett skyddsrum eller källare o gör ett ljud med exakt den resonansen som rummet har, så behövs det extremt liten kraft för att ljudet skall bli väldigt starkt.. samma sak med ett glas som går sönder av exakt resonansfekvens..
om man i ett slutet utrymme skapar en frekvens som ligger i totalharmoni med den inbyggda resonansen så skulle all kraft koncentreras på en frekvens.. o igentligen så skulle man bara ta en "högtalare" (Helmholtz med "membrangenerator") o fånga ljudet o skapa ström..
Man kan ju använda en högtalare som mikrofon.. man behöver bara skrika högre ;)
nu borde resonansen för 100 hertz ligga runt 6m ?(har inte sånt i huvudet längr..20Hz är ju 18m o 2000Hz är ju 1cm) o helium är ju en lättare gas än luft å det borde då bli kortare (tänker jag rätt nu??)
Hur som helst.. skulle man pricka rätt så skulle man få klart användbar amplitud på en helt vanlig högtalare.. men o andra sidan vill jag nog inte ha en 100Hz generator ligga o brumma över nejden..
-
Skaffa en högtrycktub o fyll den med lite pellets och 10-20 kg/cm2 tryckluft.
Stäng tub.
Antänd bränsle med tex glödtråd utifrån.
Efter förbränning kan du få upp till 100-300 kg/cm2 i tuben.
Filtrera trycket och sänk det till lagom arbetstryck efter regulator.
Driv maskiner och generator med trycket.
Systemet är extremt mycket billigare än en stirling eller ångmaskin apparat.
Om du har tilräckligt stor förbränningstub i tex armerad betong kan du bygga ett mekaniskt system som laddar automatiskt.
Då inga rörliga delar finns i förbränningstuben kan man isoler insidan av tuben och spara den heta avgasen att kylas ner vilket ger dig högre verknings grad.
Var försiktig vid förbränning då förbränningen nästan är explosiv då saker brinner fortare under tryck.
Glöm inte att montera på sprängbläck ifall du dummar dig.
Vid katastrof hamnar du och dina grannar på månen.
Magi
-
Hei, Bo!
"Bo, April 01, 2008, 07:26:35 »
--------------------------------------------------------------------------------
Tvivlar på att högre tryck på mediet ger högre verkningsgrad.
Finns det teori och erfarenhet som talar för detta?"
Den øvre virkningsgraden til en stirlingmotor(Ns) er gitt ved Carnot-prosessens(Nc) virkningsgrad.
http://www.pha.jhu.edu/~broholm/l38/node7.html (http://www.pha.jhu.edu/~broholm/l38/node7.html)
Ta en titt på formel nummer 20 og 21 i linken over.
Man kan utrykke stirling-motorens virkningsgrad som en funksjon av Carnot-prossesens virkningsgrad :
Nc
Ns = _______________________________
1 + Cv
__________________ * Nc
n R 2 ln(V1/V0)
Ved hjelp av denne formelen kan man se at man kan bedre virkningsgraden ved å
øke antall gass-molekyler(n). Når du øker antall gass-molekyler så øker trykket.
Ved å regne litt på en tenkt 1-liters stirlingmotor for jordiske temperatur-forhold der temperaturen dobles,
så får man følgende resultat med formelen over:
p-atm gram luft n - mol Ns stirling virknngsgrad %
1 1,2 0,042857143 1,64
2 2,4 0,085714286 3,18
4 4,8 0,171428571 5,99
8 9,6 0,342857143 10,69
10 12 0,428571429 12,69
20 24 0,857142857 20,24
30 36 1,285714286 25,25
40 48 1,714285714 28,82
50 60 2,142857143 31,48
100 120 4,285714286 38,64
200 240 8,571428571 43,59
300 360 12,85714286 45,54
400 480 17,14285714 46,58
500 600 21,42857143 47,22
De ideelle gasslovene gjelder nok ikke helt ved disse temperaturer og trykk, men trenden er helt klar :
Stirlingsmotorens virkningsgrad går mot Carnot-prosessens virkningsgrad ved økende trykk.
Legg merke til hvor lav virkningsgraden er ved en atmosfæres trykk. Det er forklaringen
på at det ikke finnes noen anvendelige lavtrykks-motorer basert på luft på markedet.
(@EnRøst)Det er derfor "de Kinesiska barnen” inte knåpar ihop några vedeldade stirlingmotorer till JULA´s butiker........
-
bör det alltså vara slutet system där inget läckage är möjligt.
Jag har ett förslag till ett sådant: Två cylindrar som har kontakt med varandra via en turbin med permanentmagneter på axeln. - Statorlindningarna också innanför skalet. Deplacementkolvarna skruvas upp och ner i otakt med en motor som också är innanför högtrycksskalet varvid gasen bytar läge mellan en upphettad ände och en vattenkyld.
Gasen pressas fram och tillbaka genom turbinen när den omväxlande upphettas och avkyls. Enda genomgången är alltså för koppartrådarna och de tätas med epoxi.
-
VedStirling II
(http://img133.imageshack.us/img133/1776/vedstirlingiifl7.jpg)
Här är de senaste VedStirlingExperimentet inskickat på ”Youtube”(vad jag har hittat).
Vedeldad Stirling II, typ Alpha (inlagd 16 maj) (http://www.youtube.com/watch?v=pPVCLpnTnvI&feature=related)
-
YOUTUBE STIRLING
SUN stirling (http://www.youtube.com/watch?v=IjvP3FJXVYI)
JAPANESE stirling (http://www.youtube.com/watch?v=PDq61HYxJFQ)
PRIMITIV stirling (http://www.youtube.com/watch?v=DCUmsSvcc7Q)
RESONANS stirling (http://www.youtube.com/watch?v=cAyw_dOioMU&feature=related)
-
Är de inte ”Fucking Åmål” som rör på sig där borta? (http://www.nwt.se/ArticlePages/200808/01/20080801190502_623/20080801190502_623.dbp.asp)
Nyteknik (http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article396996.ece)
-
Man blir ju lite sugen ::)
http://www.ministeam.com/acatalog/Bohm_Stirling_Engines_and_Kits.html
Annars kan man ju köpa svenska värme-el-omvandlare från
http://www.termo-gen.se/sidor/generators.html
Men som vanligt har man ju inte råd... :'(
-
Om jag inte minns fel säljer man, eller har sålt, ånglok på järvägsmuseet i Gävle, De kostade bara 1000 kronor styck men frakten fick man betala sjäv. En pjäs väger 100 ton, men skulle man ha möjlihet att frakta hem den på gården kunde det bli en grym elkraftanläggning till flera hushåll och en lokal sevärdhet! 8)
([url]http://photos-318.ll.facebook.com/photos-ll-sctm/v200/123/19/549372318/a549372318_330297_5504.jpg[/url])
Tittade in för att jag blev intresserad av Sterlingmotor och hittade ett ånglok:)
Kul för jag har haft ett från jvg-museet och tänkte snabbt berätta om det.
Annars har jag mest bara sysslat med äpplen och en sugpropp i forumet :o
1000 kr för ett 100 ton lok?
det måste ha varit längesen..
Man får minst betala skrotvärdet på järn och det är vad jag köpte och sålde mitt
80 tons E-lok för. Det blev 25.000 ut och 40 in efter tre år.
Men jag ångrade naturligtvis försäljningen, sälj aldrig ett ånglok.
Kan ta fram bilder om nån är intresserad.
-
Här är en fin stirlingmotor med uteffekt på ca50watt.
http://www.youtube.com/watch?v=F9oQeq54NP8&feature=channel_page
-
Pellets-hybrid-båt :
http://www.precer.com/Files/STORSJOBAT_PRECER_Pressrelease_090128.pdf
-
Jag funderade lite på det där med att konvertera en bilmotor till sterling, men tänkte att det måste ju bli svårt att hålla värmen och kylan där man vill ha dem när de förbinds med ett bra värmeledande block hela tiden... Samtidigt gisssar jag att man vill ha fler än två cylindrar så man får drift på hela varvet istället för på 2x 1/4... Tänkte sen att V-motorer är ju inte ens särskilt vanliga på de svenska skrotarna...
Men om man tar två motorer (4-cylindriga rad-) och använder den ena som varm och den andra som kall... lägger dem ner med tändstiften mot varandra för att få så liten transport-volym som möjligt så är det ju bara att lista ut vilken cylinder man ska koppla ihop med vilken för att få 90 grader skillnad, lufttransport genom tändstifthålen ev uppborrade... Sedan kopplar man ihop vevaxlarna med kedja, kugghjul eller rem vad man råkar ha till hands... Koppla in en eller ett par kylare på kylsystemet i motorerna och värm/kyl genom dessa, i den varma motorn kan man ju byta ut vattnet till en vätska som tål högre temperaturer utan att koka vid rimliga tryck, olja kanske, kvicksilver får väl inte vi dödliga använda :-[
Behöver man ha bättre tätning genom kolvringarna så får man väl bygga upp ett övertryck på kolvarnas undersida, men då blir vevaxelpackningen lidande istället, vet inte vad den tåler... Om man utgår från dieselmotorer så har de väl ett högre arbetstryck normalt och borde ha bättre tätningar mellan kolvar-cylinderväggar? I gengäld finns bensinmotorerna med flytande foder om man vill ha hög värmetransport mellan vätska/cylinder
Om man bygger en låda runt respektive motor kan man ju isolera och det blir bara gasen respektive materialet i förbindningsrören som transporterar tjuv-värme emellan...
På köpet får man startmotorer och generatorer ;D
-bara en fundering... :)
-
Stirlingmotorn som Jänkarna fruktar(youtube)… (http://www.youtube.com/watch?gl=SE&hl=sv&v=v1UPG7XwhWw&feature=related)
-
Hur funkar en "linjär generator"?
Är det en yta som gasen trycker ut och sedan in så sitter en magnet o en spole på ytan som då åker "fram o tillbaka" (ytan kan ju vara som ett högtalarmembran eller ett trummskin.. )
OT
Då jag är gammal akustiker så fick jag en idé.. om du står i ett skyddsrum eller källare o gör ett ljud med exakt den resonansen som rummet har, så behövs det extremt liten kraft för att ljudet skall bli väldigt starkt.. samma sak med ett glas som går sönder av exakt resonansfekvens..
om man i ett slutet utrymme skapar en frekvens som ligger i totalharmoni med den inbyggda resonansen så skulle all kraft koncentreras på en frekvens..
Jag tror att det är just såna här "tvära" tankar som kan ge oanade resultat.
Resonansfenomen är mycket intressanta men jag såg att det finns "resonans-sterling"?
Kanske var den inte optimerad, för här verkar det finnas en genväg till bättre effekt.
En motor som är optimerad för bara ett varvtal är väl helt ok.
Jag studerade också en gång närmare membranrörelser och ändrade frekvens, det var ett
stort membran (30 tum) och resonansfrekvensen på systemet membran/upphängning var ca
10 HZ uppgavs det, vi filmade det hela vid varierad frekvens och vid precis 12 HZ blev det MYCKET
större rörelser på det (mer amplitud) utan att tillföra mer effekt. Det kallas visst Q-värde, förhållandet mellan amplitud-toppen och dess bredd (med frekvens på x-axeln)
Bara att smälla ihop en bra resonans-sterling och mitt extra tips till er är att använda flytande kväve till den kalla sidan :P
-
Man får fundera på vad resonansens kommer i från. Den kan också vara förstörande.
Mekanik som svänger ohämmat brukar ganska snabbt gå sönder.
Om bra resonans finns så beror detta som du skriver ett högt Q-värde.
Att Q-värde blir högt beror på att man tar bort så lite energi som möjligt. Så fort man leder bort energi så sjunker Q-värdet och svägningen dämpas.
Kuriosa ;D
Skulle en gång provköra en baslåda med en tongenerator. Betongväggen bakom ryggen började komma i svägning så prylar som var uppsatta på andra sidan började ramla ner. Fick sluta så inte väggen skulle spricka. Volymen var inte högre än låt säga en normalt påvriden stereo.
-
Jo jag känner igen det där.. pysslade i några år med "transmissionline" baslådor och lite sånt.
Länge sen.
Har läst om en husrivningsmetod, lastbil med roterande trumma på flaket med ett stort hål i.
Så startar man och varierar frekvensen runt några Hertz.
Efter ett tag så ramlar huset ihop.
Så fram för mer resonanser!
Man får vara lite rädd om de inre organen tror jag, men dom svänger visst vid högre frekvenser ärn det hus man bor i.
:-\
-
Att grejer går sönder brukar väl handla om att de inte är dimensionerade för de extra krafter som svängningarna ger upphov till, men det är ju bara en dimensionerings- och kostnadsfråga... :-)