Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: teufel skrivet 08 feb-08 kl 10:36
-
www.jorabtrading.se
Nån som har erfarenhet av dessa?
Behöver nåt som kan ta mig 2.6 mil dagligen, blandad körning.
Mvh Patrick
-
Tack för länken! Ser verkligen trevliga ut.
K.A.J
-
här kommer en länk till en annan elmoped.
www.elmoppo.se (http://www.elmoppo.se)
-
Kanske inte en elmoppe, utan en elcykel?
Same, same, but different.
http://www.ecoride.se (http://www.ecoride.se)
Fast jag hade ju velat haft en 28-tummare.
A.
-
Priserna har fallit ser jag. Sådana kostade ca 20 000:- för ett år sedan. Trevligt.
-
De låga priserna hänger väl(?) ihop med att cyklarna/mopparna kan tillverkas billigt i långtbortistan och sedan fraktas för en spottstyver över halva jordklotet.
-
Här är de tysktillverkade jag tänkte på:
http://www.emax-sweden.se/ (http://www.emax-sweden.se/)
29-33900:- per styck. Den dyrare har en räckvidd på 70-90 km på en laddning.
Då känns de tidigare länkarna billigare, så att säga.
Kvalitet? Är väl som att köpa en BMW eller en Fiat kan man misstänka.
Synd bara att man inte kan ta med två barn 2+5 år gamla på den bara. På ett säkert sätt.
-
Här är de tysktillverkade jag tänkte på:
De kommer från Kina som de billigare "Fiat"-Mopeder:
Entwickelt werden die Produkte in Deutschland und Italien. Das Design stammt von Paolo Valcic. Die e-max eigene Produktionsstätte unter deutscher Leitung befindet sich in Wuxi nahe Schanghai/China.
Certification of the E-MAX Sport (http://www.electric-scooter-world.com/emaxcert.htm)
-
Hej!
Har nyligen köpt en EVT-4000e el-scooter. Ska gå 45km/h fast jag har inte satt den i körbart skick ännu.
Batterierna är trötta tex. Fick den billigt :-) Fast det beror ju hur mycket jag behöver lägga ner på den
innan den är fullt användbar. Typ att man kan få acceptabel körsträcka per laddning osv.
http://www.solkraft.se/solceller/bike/teknisk_info.htm (http://www.solkraft.se/solceller/bike/teknisk_info.htm)
-
Det börjar hända en hel del på elmoppefronten!
Idag såg jag följande artikel:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=853&a=469406
Se även bildgalleriet. :)
Mvh Patrick
-
Motor på 20kw, 0-50 km/h på 3.6 sekunder. Batteri : 125V 30 Ah. 80-100 km rekkevidde :
http://www.vectrix-scooters.se/
-
Kul med elmotorcyklar*. Men de måste vara ganska dyra? Hittar inget pris... "If You Have to Ask, You Can't Afford It" eller?
*En elmoped får max ha en motoreffekt på 4kw!(1kw för klass 2)
-
någon här som har en elmoped och kan ge lite info om verklig räckvidd etc? känns lite som specifikationerna som elmopparna man har sett har i räckvidd inte riktigt stämmer överens med verkligheten..
-
Läs igenom den här tråden:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=196
-
Är det någon som vet ifall det går att underhållsladda batterierna till elmopparna eller eldrivna cyklar med solceller. Vad jag förstår så är batterierna gjorda för 24 volt mens solcellerna arbetar på 12 vol.Numera finns det solceller är böjbara för att kunna passa in lite överallt. Dom här solcellerna används på båtar och tål en hel del mekaniskt slitage
-
Solcellspanelens spänning är inget problem, sätt 2 st 12V i serie bara. Men det är ingen ide att försöka, det blir jättedyrt och du får bara lite lite ström.
-
Solcellspanelens spänning är inget problem, sätt 2 st 12V i serie bara. Men det är ingen ide att försöka, det blir jättedyrt och du får bara lite lite ström.
Två 25W paneler ger vid kraftig sol 2A till batteriet. Ett par dagar med sol så är det bara att åka. Kostnad 5000:- c:a
-
Och för de 5000 kronorna kan man få åtminstone 5000 kWh från elnätet, vilket bör räcka till minst 2000 laddningar av elcykeln om laddaren är någotsånär effektiv.
Än så länge är den elenergi man kan få från solceller mycket dyr, om man räknar med ränta och amortering på solcellen och tar hänsyn till att den knappast har obegränsad livslängd. I all synnerhet när det gäller relativt små solceller, där en stor del av priset för varje solcell går åt till kapsling och annat runt omkring.
-
Och för de 5000 kronorna kan man få åtminstone 5000 kWh från elnätet, vilket bör räcka till minst 2000 laddningar av elcykeln om laddaren är någotsånär effektiv.
Än så länge är den elenergi man kan få från solceller mycket dyr, om man räknar med ränta och amortering på solcellen och tar hänsyn till att den knappast har obegränsad livslängd. I all synnerhet när det gäller relativt små solceller, där en stor del av priset för varje solcell går åt till kapsling och annat runt omkring.
Finns det elnät så är ju saken klar. Men i elnätslösa torpet t.ex kanske redan finns några solceller. Så tekniskt är det inga olösliga problem.
-
Än så länge är den elenergi man kan få från solceller mycket dyr, om man räknar med ränta och amortering på solcellen och tar hänsyn till att den knappast har obegränsad livslängd. I all synnerhet när det gäller relativt små solceller, där en stor del av priset för varje solcell går åt till kapsling och annat runt omkring.
Det är därför man köper 2m2 stora solceller.
-
Jag har en god vän som har en sådan el-moped som är köpt på jorabtrading. Den är mycket tyst och komfortabel att åka på. Vad jag tycker är helt värt att satsa på. Den gör dessutom mycket för miljön också, låt oss skona moder Tellus.
-
Införskaffade mig en el moped för en tid sedan (bor i Kina) och jag är förundrad över att detta inte slagit i Sverige.
I Kina färdas en ohyggligt stor massa människor runt på dessa dagligen, och har så gjort i många år. (nästan alla har en el moped här)
Visst Kineserna är miljöbovar i många hänseenden, men när det gäller detta så är de många år före oss.
Vår tekniker på företaget kör dagligen 4,5mil till jobbet, laddar den där och kör hem på kvällen (samma moped i ett år), min kör jag dagligen (barnen till skolan m.m.) ca 6-8 km och laddar den 1-2 ggr i veckan, (mycket stop och full acc i statstrafiken här)men jag har även åkt på 5-6 mils utflykter med den utan några som helst problem.
(Det är för besvärligt att färdas med bil kortare sträckor här)
Har även börjat titta efter en lämplig partner för import till Sverige av dessa mopeder och i den efterforskningen får man positiva besken.
Oavsett märke som jag tittat på, de är i det närmaste underhållsfria (bara justering av trumbromsar som är standard här), utvecklingen av dessa har I Kina pågått i 10-15 år så kvalitets skillnad mellan märkena i dag är inte så stora = det som redan finns på den Svenska marknaden i dag är bra produkter oavsett märke.
När det gäller räckvidd är detta mycket beroende på körstil, fullgas, mycket stop och acc = kortar körsträckan avsevärt, men kör man lite ekonomiskt och inte med fullgas och hjälper till lite vid start (en liten putt framåt) så går dessa ofta en 7-8 mil på en laddning (med ett relativt fräscht batteri)
Fattar inte varför Svenskarna inte kör el mopeder, miljövänliga, inga avgaser som stinker, nästan helt tysta och går lika bra som en motordriven variant, vi som är så miljömedvetna.
Ljud nivån i stadstrafiken här i Kina är helt makalös låg i förhållande till en motsvarande situation i Sverige, det är faktiskt mer ljud från högljudda Kineser än från fordonsbuller.
Som förälder, mina barn skall köra el moppar när de kommer i den åldern, inga problem med trimmade brölande åbäken, pengar för tankning, reparationer m.m m.m.
-
Jag har 42 km till grabbens skola och sista året har jag några gånger kört om en ansvarslös idiot till förälder med det stackars barnet i en täckt cykelkärra bakom mopeden. Jag har tänkt att det måste vara ett totalt pucko som inte fattar hur mycket skit en mopeds tvåtaktsmotor spyr ur sig rakt i
ansiktet på barnet. -Men så upptäckte jag att det var en elmoppe av modern skotermodell... :-[
-
Införskaffade mig en el moped för en tid sedan (bor i Kina) och jag är förundrad över att detta inte slagit i Sverige.
I Kina färdas en ohyggligt stor massa människor runt på dessa dagligen, och har så gjort i många år. (nästan alla har en el moped här)
Visst Kineserna är miljöbovar i många hänseenden, men när det gäller detta så är de många år före oss.
Vår tekniker på företaget kör dagligen 4,5mil till jobbet, laddar den där och kör hem på kvällen (samma moped i ett år), min kör jag dagligen (barnen till skolan m.m.) ca 6-8 km och laddar den 1-2 ggr i veckan, (mycket stop och full acc i statstrafiken här)men jag har även åkt på 5-6 mils utflykter med den utan några som helst problem.
(Det är för besvärligt att färdas med bil kortare sträckor här)
Har även börjat titta efter en lämplig partner för import till Sverige av dessa mopeder och i den efterforskningen får man positiva besken.
Oavsett märke som jag tittat på, de är i det närmaste underhållsfria (bara justering av trumbromsar som är standard här), utvecklingen av dessa har I Kina pågått i 10-15 år så kvalitets skillnad mellan märkena i dag är inte så stora = det som redan finns på den Svenska marknaden i dag är bra produkter oavsett märke.
När det gäller räckvidd är detta mycket beroende på körstil, fullgas, mycket stop och acc = kortar körsträckan avsevärt, men kör man lite ekonomiskt och inte med fullgas och hjälper till lite vid start (en liten putt framåt) så går dessa ofta en 7-8 mil på en laddning (med ett relativt fräscht batteri)
Fattar inte varför Svenskarna inte kör el mopeder, miljövänliga, inga avgaser som stinker, nästan helt tysta och går lika bra som en motordriven variant, vi som är så miljömedvetna.
Ljud nivån i stadstrafiken här i Kina är helt makalös låg i förhållande till en motsvarande situation i Sverige, det är faktiskt mer ljud från högljudda Kineser än från fordonsbuller.
Som förälder, mina barn skall köra el moppar när de kommer i den åldern, inga problem med trimmade brölande åbäken, pengar för tankning, reparationer m.m m.m.
Du menar väl inte att det finns ungefär en miljard elmopeder i bruk i Kina? Nej skämt åsido, jag förstår att inte nästan alla kineser har en egen elmoped. Mycket intressant inlägg, jag tycker också att det är konstigt att de inte har slagit här, en sak är att skaffa en elbil för hundratusentals kronor som kräver en parkeringsplats, dyr försäkring, besiktning osv, men en elmoped som man utan större extrakostnader skulle kunna ha och många gånger kunna välja i stället för bilen. Det måste finnas någon hake, vad tror du de skulle kosta på svenska marknaden om de massimporterades? Hur fort går de? Hur kallt blir det som kallast där du är?
Trimmande ungdomar tror jag dock inte att man slipper helt och hållet, men många av de andra problemen blir man ju av med.
-
En elmoppe borde inte behöva vara dyrare än en bensindito om de tillverkades i stora volymer. En elmotor är enklare och mindre kritisk att tillverka. Styrelektroniken är sannolikt dyrare än ett elektroniskt tändsystem men transmissionen desto enklare. Man kan t.o.m. helt slippa transmission om elmoppen har en modern navmotor med direktdrift. Man slipper också avgassystem, bränsletank m.m. men det räcker nog inte för att bekosta batterierna. Dessutom behövs en laddare som naturligtvis kostar något. Jag tror främsta orsaken att elmoppar inte slår igenom på allvar främst är
att de flesta konsumenter är hopplöst konservativa och helst följer andra strömmar än de
elektriska... Vi gör som alla andra helt enkelt.
Kanske ekonomiska styrmedel uppifrån skulle kunna hjälpa folk att göra elmoppen vanligare?
Det finns ju inte så mycket att subventionera på en moped när de redan är skattefria, men statligt
finansierad trafikförsäkring skulle kunna vara en modell. Gratis laddningsplatser under små skärmtak
kunde kanske hjälpa till som komplement men jag tror investeringskostnaden blir orimligt stor.
Ytterligare problem med de flesta tvåhjulingar är att de vintertid varken är komfortabla eller
speciellt trafiksäkra. De är också ett hot mot vår önskan att vara spontan och flexibel så som vi kan
vara med den rymliga bilen som KAN köras många mil på en tankning. Att det sedan är sällan vi
verkligen utnyttjar bilens resurser är en helt annan sak...
Jag skulle gladeligen använda ett tvåsitsigt och lätt elfordon till mina dagliga transporter om
ca 17 mil bara jag kunde sitta varmt och skönt på vintern i minst 70 km/h med plats för sonen,
hunden och en kasse mat. Det jag efterlyser är troligen en eldriven MC-registrerad sak av samma
typ som en modern mopedbil, problemet är att den skulle kosta som en vanlig personbil i inköp.
Minns inte om jag redan berättat att för ca 15 år sedan bygde jag själv en elmoppe. Framdelen kom
från en 1970-tals REX Comet (moppe med MC-utseende), bakdelen var en hembygd fackverksram
med fyra vanliga fritidsbatterier (blyackar 12V/70Ah). Motorn 24v/2kW av compoundtyp från en lastbils bakgavellyft. Minns inte vad motorstyrningen var av för fabrikat men den kostade några
tusenlappar. Tror jag med en ny laddare betalade uppemot 8000:- för hela bygget. Moppen
marschade 40-45 km/h och gick omkring fyra mil på en laddning. Jag körde en hel sommar utan annat
underhåll än påfyllning av batterivatten ett par gånger. -Helt underbart! (utom när det regnade...)
-
Den borde snarare vara billigare så det blir snurr på försäljningen dessutom tror ja att den borde bli billigare att framställa i vicke fall motorerna? mvh
-
Miljömässigt och kanske också ekonomiskt tror jag det i slutänden handlar om innehållet i batterier vs bränsletank. Bly, kadmium, syror/alkalier m.m. är ju inte precis nyttiga saker. Restprodukterna vid förbränning av petroleum är ju heller ingen häslokur för moder natur. Synd att gummisnoddsmotorn inte torde gå att utveckla så mycket längre...
-
Man kan ju inte komma ifrån att det går åt mer av dyra material för en elmoppe än för en förbränningsmotordriven dito.
Dels i batterierna - bly- och nickelpriserna vägrar ju sjunka nämnvärt trots finanskrisen, och litiumbaserade batterier behöver visserligen inga dyra material men de blir dyra ändå pga komplicerad tillverkning och licensavgifter (det finns patent som ännu inte har passerat bästföredatum). Och dels i motorn, där går det åt både koppar, tunn järnplåt med bra magnetiska egenskaper (transformatorplåt) och förmodligen också någon form av kraftiga permanentmagneter.
Om man ser på en bensinmotor för en moped eller liknande så är ju den ytterst billig att tillverka - billiga aluminium- och stållegeringar överallt, och industrin har haft 100 år på sig att finslipa verkstadstekniken för massproduktion av sådana maskiner.
-
Torbjörn har nog rätt där, tyvärr. Även om elmotorn är enklare än tvåtaktaren är den förmodligen dyrare i material. Elektriska navmotorer utan växellåda antar jag kräver dyra neodym-magneter för att få bra verkningsgrad vid de låga varvtal det är frågan om. Man kan förstås göra elmotorer med ankarlindningar istället för permanentmagneter men då lär verkningsgraden sjunka rejält.
Blybatterier är ganska billigt men har förhållandevis dålig energitäthet och säkerligen heller inga direkta mirakel av miljövänlighet. Så om en elmoped ska bli lika billig som en bensinmoppe med tvåtaktsmotor blir det nog aktionsradien inget vidare...
Man kan förstås spara in på annat för att bygga en billig elmoppe. Med effektiva batterier och
motorer blir inte vikten så hög och man kanske inte måste ha fjädring på moppen? Inte heller
måste man ha alla plastkåpor och annat typiskt "mopedigt". En trampcykel med feta däck
vore kanske något? Man kan t.o.m. spara in på pedaler och frihjulsnav om man vill ha
en ren moped. Någon som sett de småskaligt tillverkade elekriska enhjulingarna med
datorassisterad aktiv balans? Materialmässigt kan det knappst bli enklare men några
45 EU-knutar skulle jag inte vilja åka på en sådan...