Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: vGg skrivet 20 jan-08 kl 10:59
-
Hej alla!
Har en bekant som använt halmbalar/halm"skivor" (ni vet som det blir om man skär upp en halmbal) som isolering till en enkel gammal förrådsbyggnad av trä. Med andra ord - ytterst träpanel med lister, reglar, papp av något slag (mot drag antar jag), halmbalar staplade på sidan, råspont som innerytskikt. I snedtaket istället för hela halmbalar halmskivor (för att det inte ska bli för tungt troligtivs) som hålls på plats med jämna mellanrum av tvärreglar, så inte alltihop kasar ner till takfoten så småningom. Yttertak av plåt. Synpunkter på detta? Fuktproblem, tyngd, drag, brandskydd, musproblem osv. Vet att en arkitekt på Österlen använt sig av halmbalar som konstruktion/isolering (Äpplelunden/Vigs ängar?), men vet inte hur bra det fungerar... Någon som vet mer?
-
Borde väl fungera bra om man har vindtätande papp på utsidan av isoleringen.
Men tyngden kan bli ett problem i svaga konstruktioner, inte så bra om man måste banta tjockleken i taket pga detta, det är ju där det behövs mest isolering.
-
nej, det har du naturligtvis rätt i - men hur skulle man kunna lösa isoleringen i taket utan att det blir för tungt - det tunnare lagret halm (kanske några dm tjockt), hur pass bra isolerar det egentligen?
-
I många år så har man haft oisolerade stallar...
Dock fyllde man loftet med halm / hö..
Dels för att lagra och som osolering... ett kostall kunde bli riktigt varmt även en riktigt kall vinter..
Kompisen som har tre nordsvenskar har byggt upp ett utestall..
Som inte har några väggar under den varma delen av året...
På taket har hon lagt vanliga småbalar och täckt med reglad plåt..
Väggarna byggs upp var höst med med småbalar.. Det brukar vara precis frostfritt därinne och hästarna verkar trivas då det ibland kan vara riktigt jobbigt att locka ut dom....
Viktigt är ju att takstolen är stabil och kan hantera vikten...
Men tittar man på ursprungs taket så kan man få en grov uppskattning på vad taket ska klarar.. Gamla konstruktioner är som regel ganska väl tilltagna... och klarar sålunda en högre belastning...
Det kan vara lönt att göra en hållfasthets beräkning...
Halms isoleringsvärde u-värdet... Det är ganska högt..
Har inte hittat några exacta uppgifter ännu...
Men dom dyker upp rätt var det är...
-
U-värdet är detsamma som tidigare k-värdet, ju lägre desto bättre.
Halmbalar isolerar föga förvånande ganska bra, det krävs dock lite mer än dubbla tjockleken jämfört med mineralull.
The K value of straw in a strawbale is 0.09W/mK
http://www.strawbalefutures.org.uk/ (http://www.strawbalefutures.org.uk/)
Guide to Straw Bale Building by amazonails®: http://www.strawbalefutures.org.uk/images/strawbaleguide.pdf (http://www.strawbalefutures.org.uk/images/strawbaleguide.pdf)
(http://www.strawbalefutures.org.uk/images/tnClones%203%20finished.jpg)
Ett svenskt halmhus: http://www.ihregard.se/halmhus.html (http://www.ihregard.se/halmhus.html)
Dito i NZ: http://www.strawbaleconstruction.co.nz/straw-bale-definition.html (http://www.strawbaleconstruction.co.nz/straw-bale-definition.html)
-
Intressant med betongplatta med ingjutna halmbalar. Någon som testat?
Funderar på ett litet försöksprojekt här hemma och vill gå ner ca 1 meter i backen pga möjligheten att bygga större utan bygglov. Vore skoj att hitta nått bättre än frigolit och betongplatta.
ES
-
"ingjutna halmbalar i golv" - vad lägger man då underst för att inte halmen ska suga åt sig fukt; lecakulor eller liknande?
-
"ingjutna halmbalar i golv" - vad lägger man då underst för att inte halmen ska suga åt sig fukt; lecakulor eller liknande?
Troligen är halmbalarna ingjutna i vattentät betong. Jag skull nog hellre valt lecakulor, mindre risk för överraskningar.
-
men hur är det egentligen med brandsäkerheten? är halmbalar/skivor godkända av försäkringsbolagen som isolering? eller krävs det lera eller annat "brandsäkrare" runtomkring?
-
Ja, lera är bäst. Men att som du isolera en vanlig brädkåk med halm är inget nytt, jag har renoverat uthuset från 1902 och i två av väggarna var det halm, den var påfallande fräsch faktiskt.
Packa den tätt, så sjunker det inte ihop lika lätt. Vad ska du ha på insidan?
-
Vi har också uthus med halmisolering både i väggarna och på vinden. Även denna i gott skick trots läckage.
Halmen:
(http://gullringe.se/cgi-bin/bilder?d=/Boden/060416&f=p8110155.jpg&s=400)
Taket:
(http://gullringe.se/cgi-bin/bilder?d=/Boden/060416&f=p8110157.jpg&s=400)
-
Något från ämnet, men nog borde bladvass kunna utnyttjas bättre som både isolering och taktäckning.
Det är en god gärning att ta tillvara vassen istället för att den bryts ner och förbrukar syre i igenväxande insjöar.
Dessutom saknar den alternativ användning.
Helt gratis i de flesta fall förutom arbetsinsatsen (man får förstås inte ta utan lov).
Vass är också smidigt att arbeta med i buntar, som man knyter direkt när man skördar den, vintertid på isen.
På tak håller vasstak bortåt 50 år, bara nocken måste sättas om med råghalm ~vart 5:e år.
Vass är nte lika lättantändligt som halm, men skillnaden är inte så stor.
Själva vasstrået innehåller slutna luft(?)fyllda celler, lite som frigolit > bra isolering,
halmen är bara ett ihåligt rör där luften är rörligare > sämre isolering.
Pga sin växtplats i vatten är vassen mer anpassad för fuktig omgivning (som tak) än halm.
Halmen behövs ofta som foder, strömedel, hackad och nerplöjd för mullbildning och i vissa fall för uppvärmning.
Halm kräver en massa maskiner och bränsle från sädeskorn till färdigt strå i balar.
PS Intressant byggnadsbestånd du har där Ulric, på de flesta gårdar har man antingen rivit eller sönderrenoverat såna äldre uthus. DS
-
oj vad spännande att se era byggnader och höra alla intressanta idéer! min bekant har som sagt var använt halm i en enklare träbyggnad, men sen tänkte jag kolla upp idéen eftersom det börjar bli dags att inreda vår kallvind. Utifrån och in finns idag: halmtak på läkt (alltså luftspalt inunder), äldre tunt plåttak, träspån, läkt, bjälkar/takstolar. Halmtaket i sig ger faktiskt redan det en betydande skillnad i värme och drag, känns det som, men skulle man då kunna sätta papp och halm (blir väl skivor då, en hel bal blir nog för tungt för snedtaket?) och sen spont ytterst? Vad tror ni?
-
men hur är det egentligen med brandsäkerheten? är halmbalar/skivor godkända av försäkringsbolagen som isolering? eller krävs det lera eller annat "brandsäkrare" runtomkring?
Jag har sett det i Tyskland. Man försökte elda en höbal och konstaterade att det ta ungefär 30 min innan det börjar brinnar. Beroende på hur man fortsätter med väggen kan man klarar upp till EI 60 det vill säga att det tar ungefär 1 timme innan det börjar brinnar. I Tyskland bygger vi en trästomme (45X250) lägger i balerna och sedan läckt diagonal över stommen vilken sedan putsas med leraputs.
-
intressant! men om man bara tänkt sig spont utanpå, inte lera, hur blir det då med brandsäkerhet...? går det verkligen att leraklina/putsa brant snedtak? och blir det inte väldigt tungt (åtminstone i vått tillstånd?)?
-
i takstolen skulle jag nog använda flaxskivor och sen panel på insidan och vindpapp och spond på utsidan. Det finns igentligen ingen bättre isolering än det. Vet ej var man kan köpa det i Sverige. Jag ska bygga själv och köper mina från Tyskland. men det går nog putsa innertaket med men då måste du har en väldig stabil takstol. Till ex med stockar eller ett ryggåstak som har stämplade mellanåsar...
-
Har du billigt bränsle kanske det har mindre betydelse vilken isolering som finns i taket, men annars tror jag det på sikt är värt en extra kostnad för att isolera med exempelvis ecofiber istället för halm, det är betydligt effektivare och lättare.
-
absolut. bra isolering är det viktigaste. öavsett om man har billig bränsle eller ej. det gäller ju att vara miljövänlig eller. men cellulose isolering har inte lika bra k-värde som flax. vi gjorde en test i tyskland med olika miljövänliga isoleringar och flax vann med hästlängder.
http://www.fibre-tech.dk/DK/produkter.htm
hittade bara nåt i danmark. annars är det tyskland som gäller. vet inte hur det ser ut med tyskan här--- ;)
-
Intressant länk. Det är alltså linfibermattor (flax=lin, var tvungen att Wika ;) )
Ett annat fabrikat av linfiberisolering: http://www.isolina.com/se/default.cfm (http://www.isolina.com/se/default.cfm)
-
men mössen då...? skapar man ett paradis åt dem och ett h-vete åt sig själv, med ständigt rasslande och sprinigande bakom sponten? för visst finns det väl alltid någon ätbar rest kvar i halm - å andra sidan tycks det finnas få saker som möss älskar så mycket som gullfiber ;)
-
Ett problem med all lös isolering är att råttor och möss gillar att bo där.
Det gäller alltså att försvåra tillträdet.
Jag tror lerhusbyggen ger för mjuka väggar, en lätt match för gnagarna.
Cementbruk borde vara knepigare att ta sig igenom.
Ok, ett avsteg från naturenligheten, men längre hållbarhet kanske kompenserar en del?
Såg ett tv-program för några dagar sen på Kunskapskanalen - Build green, film från Kanada,
där fanns det med ett sånt halmisolerat hus med cementputs.
Programmet går förresten i repris imorgon fredag 8/2 kl 23.00
Tema: Ekologiskt byggande börjar kl 22.00 i samma kanal.
-
Har nån hört talas om katter? ??? ??? ???
Störst problemet hemma var fladdermöss bakom panelen. Mössen förvann av någon anledning...
Tror det är skit samma vilken isolering man kör. Finns det möjlighet att komma in så tar dom små gynnarna sig in där...
ES
-
Något från ämnet, men nog borde bladvass kunna utnyttjas bättre som både isolering och taktäckning.
Det är en god gärning att ta tillvara vassen istället för att den bryts ner och förbrukar syre i igenväxande insjöar.
Dessutom saknar den alternativ användning.
Helt gratis i de flesta fall förutom arbetsinsatsen (man får förstås inte ta utan lov).
Vass är också smidigt att arbeta med i buntar, som man knyter direkt när man skördar den, vintertid på isen.
På tak håller vasstak bortåt 50 år, bara nocken måste sättas om med råghalm ~vart 5:e år.
Vass är nte lika lättantändligt som halm, men skillnaden är inte så stor.
Själva vasstrået innehåller slutna luft(?)fyllda celler, lite som frigolit > bra isolering,
halmen är bara ett ihåligt rör där luften är rörligare > sämre isolering.
Pga sin växtplats i vatten är vassen mer anpassad för fuktig omgivning (som tak) än halm.
Halmen behövs ofta som foder, strömedel, hackad och nerplöjd för mullbildning och i vissa fall för uppvärmning.
Halm kräver en massa maskiner och bränsle från sädeskorn till färdigt strå i balar.
PS Intressant byggnadsbestånd du har där Ulric, på de flesta gårdar har man antingen rivit eller sönderrenoverat såna äldre uthus. DS
Bladvassen är inte så bra som halm... Halmens isolerande effekt beror till största delen att den är ihålig och luften som finns inne i håligheterna isolerar...
Men jag skall inte såga din tanke helt då vassen borde kunnas bli pressad till balar och då man i de flesta fall ska putseaväggarna så kan det fungera...
-
Har du billigt bränsle kanske det har mindre betydelse vilken isolering som finns i taket, men annars tror jag det på sikt är värt en extra kostnad för att isolera med exempelvis ecofiber istället för halm, det är betydligt effektivare och lättare.
Jo tanken finns där....
Om man använder "billigt" bränsle så kommer ju kostaden för var grad att stiga i samma takt som värmen försvinner ut genom taket...
Eldar du egenhuggen ved så kanske du måsste jobba dubbelt så mycket för att värma samma yta som grannen med bra takisolering
-
Visst möss och råttor trivs i halmen...
Men den är pressad hyffsat hårt så tar det längre tid för dessa varelser av detta slag äta upp huset..
Dessutom så har man ju på puts.. vilket ger ett visst skydd...
-
Jag hade inte tänkt mej att vassen skulle pressas, då blir det ju bara småspint av alltihop, och vasstråets struktur med lufttäta celler blir förstörd.
Man får såklart använda annan byggmetod än vid halmbalsisolering.
Enklast är kanske att fylla väggfack uppifrån med liggande vass, man bygger på väggen en bit och fyller upp till kanten, osv.
Alternativt kan man använda stående vasskärvar, placerade tätt ihop.
Tack vare det låga priset (bara arbetskostnad) så kan man ta till vassisoleringen ordentligt, kanske uppåt 1 meter i väggarna och ännu mer i taket.
Har man dessutom vassyttertak så blir det ännu varmare på vinden.
Jag skulle inte trivas i ett hus med gnagare i väggarna, i så fall vore det nog bäst om dom förstörde huset så snabbt som möjligt.
-
Har nån hört talas om katter? ??? ??? ???
jotack, vi har sex stycken, duktiga musfångare dessutom, men vad hjälper det? huset är fullt av möss ändå, inne i väggarna, under golvet och i taken. undrar bara var de får sin mat ifrån ???
-
jotack, vi har sex stycken, duktiga musfångare dessutom, men vad hjälper det? huset är fullt av möss ändå, inne i väggarna, under golvet och i taken. undrar bara var de får sin mat ifrån ???
Du får låta bli att skämma bort dom! Eller som borgarna säger "hungriga arbetare arbetar bäst"...
Bor du i halmhus?
ES
-
hej,
så börjar då första testprojektet (måste ju träna innan vi ger oss på jättevinden) - mindre träbyggnad... försöker hitta något lämpligt material till skydd mot drag (alltså mellan ytterpanel och halmen), men det enda byggvaruhusen kan erbjuda är visst någon slags inpregnerad "papp" :( Vill ju ha en som bara är gjord av papp helt enkelt - skulle vanlig täck/golvpapp kunna fungera, tro (ni vet sån som man använder när man målar om om man är en sån som spiller och stänker mycket :) Vad är det för skillnad på sådan och så kallad förhydringspapp? Suger golvpappen åt sig mer fukt (alltså olämplig), för inte släpper den igenom mer drag, inte...?
sugen på att komma igång!
-
ingen som vet...? :'(
-
Be om provbitar. Sätt en hårtork emot och kolla hur bra den håller emot vinddraget. :)
Ska du vara rättrogen så använd lera och gegga in som tätning. Förhydningspapp sägs ju andas så den torde ju kunna användas utan att det sabbar fuktvandring i väggen. Lite drag har väl ingen dött av...
ES
-
Jag skull nog hellre valt lecakulor, mindre risk för överraskningar.
Oj
Leca + kapillärbrytande? Jag vet ingen som provat enbart lecakulor under halmbalsgolv - vet ni? Då ska man nog bo väldigt torrt.
Ett problem med all lös isolering är att råttor och möss gillar att bo där.
Det gäller alltså att försvåra tillträdet.
Jag tror lerhusbyggen ger för mjuka väggar, en lätt match för gnagarna.
Enligt den norska arkitekten som ansvarat för de norska halmhusen så finns det i praktiken inget större problem med gnagare än i vanliga trähus. Vet inte om han menade nybyggda trähus eller gamla förfallna men troligen menade han "inget större problem över huvud taget" i det sammanhang han sade det.
-
Oj
Leca + kapillärbrytande? Jag vet ingen som provat enbart lecakulor under halmbalsgolv - vet ni? Då ska man nog bo väldigt torrt.
Enligt den norska arkitekten som ansvarat för de norska halmhusen så finns det i praktiken inget större problem med gnagare än i vanliga trähus. Vet inte om han menade nybyggda trähus eller gamla förfallna men troligen menade han "inget större problem över huvud taget" i det sammanhang han sade det.
Jag menade förstås leca ingjuten i vattentät betong (läs ursprungsinlägget på sidan 1 för att förstå meningen).
Det var väl inte heller tänkt att halmbalarna skulle ligga direkt på jorden?
Jag har ingen praktisk erfarenhet av halmhus men en del av halm och gnagare.
Erinrar mej en dansk sida om halmhusbygge, där föreslogs krossat glas i väggunderlaget (vad det nu var) för att stoppa gnagare.
-
Jag menade förstås leca ingjuten i vattentät betong (läs ursprungsinlägget på sidan 1 för att förstå meningen).
Sorry det var ganska förståeligt när jag läste om det. Anledningen att jag direkt associerade lecakulor som grund var att jag själv varit med och byggt liknande halmbalshuslösning i Danmark men då med blåmusselskal - man brukar göra så där.
Det var väl inte heller tänkt att halmbalarna skulle ligga direkt på jorden?
Nej var kom den idén ifrån?
Jag har ingen praktisk erfarenhet av halmhus men en del av halm och gnagare.
Erinrar mej en dansk sida om halmhusbygge, där föreslogs krossat glas i väggunderlaget (vad det nu var) för att stoppa gnagare.
Fast som sagt i just Danmark där de har blåmusselskal GRATIS - tror man inte att de stoppar gnagarna i sig med sina kanter så kan man väl som dansk slänga på krossade blåmusselskal? "Väggunderlaget" betyder förmodligen när de byggt en ränna av dubbla rader av betongstenar som isolerades med blåmusselskal i de fall jag sett.
Har själv tänkt på att man kan köra den danska varianten av grund under ett halmbalslager med glas- eller mycket hellre porslinskross eller någon annan vattentät kross om man råkar ha det billigt (=transportkostnad eventuellt) - danskarna kör ju med 30-50cm blåmusselskal ungefär och sedan direkt lergolvet på det eftersom de har ett varmare klimat - har själv varit med och gjort ett sådant lergolv - väldigt kul faktiskt. Annars tror jag mest på tvättad singel som kapillärbrytande om man vill bygga utan eller med så lite betong som möjligt.
Jag förstår din tanke om halm+gnagare men de tar sig inte in i halmbalarna (enligt dem som byggt en del)eftersom man ändå ska använda absolut hårdaste sorten, däremot skulle jag ta en funderare innan jag byggde med LERHALM - har själv varit med och reparerat svenska ganska nylagda lergolv (utan linolja) som blivit uppätna av råttor. Isolerar man med lerhalm ska man nog ha en extremt hård pressning den nedersta metern.
Som jag minns filmen var den norska arkitekten enbart halmBALSbyggare.
-
Leca + kapillärbrytande? Jag vet ingen som provat enbart lecakulor under halmbalsgolv - vet ni? Då ska man nog bo väldigt torrt.
Man väljer ju naturligtvis kapilärbrytande lecakulor (Leka K) om man funderar på en sådan lösning...
-
Att pressade halmbalar blir kanonbra hus det vet vi ju eller hur? men!
Jag "snöade" på lös (liggande)halm som isolering ett tag (i regelverksstomme).
det jag kom fram till var att halmrören i sig är bra å att det är de öppna ändarna som är problemet. (ganska självklart ju).. men vass har ju mellanväggar hmm..
Följande då..
klippt halm ändförseglas. med vad? lera,gips,limåspånblandning... blir det då en markant förbättring erlle når man ung samma resultat som med noggrann in och utvändig vindpappning?
kutterspån vs halm(lös) i isolervärde? så att man vet om det är lönt överhuvudtaget i väggar tunnare än 200mm?
mvh Heikki
-
Det är bara att ta i ordentligt med isoleringstjockleken, så slipper man finlira.
Halm är inte så himla dyrt, om man har lite känningar och hämtar direkt från åkern.
Ytterväggar tunnare än 200 mm, får man ens bygga nytt med så lite isolering idag?
Det räcker väl inte ens om det är mineralull eller cellplast, och naturmaterial brukar krävare tjockare lager än dessa.
-
Får å får, bör å bör , gör å gör :-[ :-X
jag bor i vad som betecknas som fritidshus (torp) och enligt vad jag har förstått så blir allt så mycket lättera då med olika krav på standard..å friheten..
Bygger man helt nytt så förstår jag att man kan få problem..
mvh Heikki
-
Jag skulle då inte isolera ett torp med halm, tänkbart på vinden men det är för brandfarligt.
Det finns t ex isolerskivor av hampa, råttsäkra också.
Kostar en del, men tiden att tillverka isolering av ändtätade, klippta halmstrån kan då bytas ut mot mer produktivt jobb. ;)
-
Jag skulle då inte isolera ett torp med halm, tänkbart på vinden men det är för brandfarligt.
Det finns t ex isolerskivor av hampa, råttsäkra också.
Kostar en del, men tiden att tillverka isolering av ändtätade, klippta halmstrån kan då bytas ut mot mer produktivt jobb. ;)
Jupps konstaterade jag med så därför blev det kutterspån istället ;D men iden som sådan dyker upp ibland vettu ,när man läser trådar som "gränsar".
halmen får jag och i den nyfiknes "villgöraalltsjälvkunskapstörstandes" namn (tid har jag gott om åxå) så hadde de vatt sköj..
å lerklinar man väggen så blir den ju brandsäker åxå..
mvh Heikki
-
Ju mer jag läst på om halmhus desto intressantare verkar det.
Skulle vara kul att testa nån gång, typiskt bara att det är så glest mellan hårdpressarna numera.
Man kanske skulle skaffa en gammal skrutt om en sån dyker upp, bra att ha i beredskap om det börjar värka i byggtarmen.
-
känner folk som byggde sig ett i en ekoby .ett underbart hus!
jo det hadde vart kul!
mvh H