Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Norrsken skrivet 09 jan-08 kl 22:38
-
Har ett par gånger försökt mig på den här frågan på ljugarbänken, men.. Detta kanske är rätta stället. Jag undrar alltså vad som är det minst onda av två onda ting. Om man ska färdas inrikes och har att välja mellan flyg och bil av bensinsnål modell, vilket släpper ut mest? Anta att två personer färdas i bilen.
-
Det miljövänligaste är elektriskt självstartande segelplan! ;D
Men då får man resa när det är fina termikdagar och då kan man komma upp i medelhastigheter på 150-180 km/h. Och så måste man ha certifikat.
Men det var väl inte riktigt så Du tänkte Dej? ;)
Mvh K.A.J
-
Allra bäst är att cykla/gå. alternativt ta tåget.
Jag är ganska så säker på att bilen är mer miljövänlig än flygplanet i detta fallet.
(Eller kanske även i alla fall?)
Citat: "Exempel på utsläpp av koldioxid för en resa Stockholm – Göteborg:
Tåg - 1,55 kg
Buss - 14,34 kg
Bil - 76,48 kg (om du är ensam i bilen)
Flyg - 115,25 kg"
http://info.uu.se/uadm/dokument.nsf/sidor/C97591BD08F20367C1257341003E5F70
-
Hur har man räknat då? Inte så lätt om man skall ha med allt. All koldioxid som bildats vid byggandet av respektive transportsystem, (järnframstälning till de tunga tunga järnvägsvagnarna, räls, byggandet av banvallar, flygplatser, flygplan, vägar, bilar mm) ingen enkel och lätt beräkning.
K.A.J
-
Allra bäst är att cykla/gå. alternativt ta tåget.
Jag är ganska så säker på att bilen är mer miljövänlig än flygplanet i detta fallet.
(Eller kanske även i alla fall?)
Citat: "Exempel på utsläpp av koldioxid för en resa Stockholm – Göteborg:
Tåg - 1,55 kg
Buss - 14,34 kg
Bil - 76,48 kg (om du är ensam i bilen)
Flyg - 115,25 kg"
[url]http://info.uu.se/uadm/dokument.nsf/sidor/C97591BD08F20367C1257341003E5F70[/url]
Tack! Precis den typ av information jag var ute efter! Lite mer kött på benen i fortsatta funderingar!
-
Jag är ganska så säker på att bilen är mer miljövänlig än flygplanet i detta fallet.
(Eller kanske även i alla fall?)
Citat: "Exempel på utsläpp av koldioxid för en resa Stockholm – Göteborg:
Tåg - 1,55 kg
Buss - 14,34 kg
Bil - 76,48 kg (om du är ensam i bilen)
Segelflyg -0,x kg
[url]http://info.uu.se/uadm/dokument.nsf/sidor/C97591BD08F20367C1257341003E5F70[/url]
Tävlingssegelflygpiloter flyger 100 och 180 mil långa banor endast på solenergi!
Vid vinschstart går det kanske 2dl deiselolja! De Du det slår inte bilen! ;D
K.A.J
-
Har på skoj räknat på en resa mellan Nyköping - Göteborg, med olika typer av flygplan jag flyger, samt med min Toyota Prius. För uträkning av koldioxid har jag tagit bränslet i kg * 3. Detta är vad jag kom fram till.
Ultralätt flygplan, Jabiru, plats för 2 personer
(http://www.tomsvensson.com/plb/SE-YVN_120.jpg)
Flygtid: ca 2 h
Bränsleförbrukning/säte: ca 11 l
Utsläpp koldioxid/säte: ca 23 kg
Flygplan, PA28, plats för 4 personer
(http://www.tomsvensson.com/plb/SE-KOE_120.jpg)
Flygtid: ca 1:37 h
Bränsleförbrukning/säte: ca 14 l
Utsläpp koldioxid/säte: ca 30 kg
Flygplan, Mooney, plats för 4 personer
(http://www.aopa.org/oshkosh06/images/mooneyOvation3.jpg)
Flygtid: ca 1:13 h
Bränsleförbrukning/säte: ca 10 l
Utsläpp koldioxid/säte: ca 22 kg
Min Toyota Prius, plats för 4 personer
(http://tbn0.google.com/images?q=tbn:e_e0K3uv7FhZKM:http://www.crmfactory.be/blog/wp-content/uploads/toyota_prius008.jpg)
Körtid: ca 4:38 h
Bränsleförbrukning/säte: ca 5 l
Utsläpp koldioxid/säte: ca 15 kg
Observera att ovanstående bara en snabb simpel uträkning och inte det minsta vetenskaplig. Jag kan ha skrivit fel nånstans. Om ni vill veta exakt hur och vad jag räknat med, skicka ett meddelande.
Angående drömmarens frågeställning:
Om man ska färdas inrikes och har att välja mellan flyg och bil av bensinsnål modell, vilket släpper ut mest? Anta att två personer färdas i bilen.
En möjlig jämförelse kan då vara att flyga med planet med plats för 2 personer, och jämföra med Toyotan med 2 personer i.
Jabirun
Koldioxid för 2 personer: 46 kg
Flygtid: ca 2 h
Tur och retur: ca 4 h
Toyotan
Koldioxid för 2 personer: 42 kg
Körtid: ca 3:38 h
Tur och retur: ca 9:16 h
Flygplanet har snäppet högre koldioxidutsläpp.
En annan möjlig jämförelse kan vara att flyga 4 personer med Mooneyn, och jämföra det med 4 personer i Toyotan.
Mooney
Koldioxid för 4 personer: 86 kg
Flygtid: ca 1:15 h
Tur och retur: ca 2:30 h
Toyotan
Koldioxid för 2 personer: 42 kg
Körtid: ca 3:38 h
Tur och retur: ca 9:16 h
Flygplanet har ungefär dubbelt så mycket koldioxidutsläpp.
Lev väl,
Tom S.
-
Allra bäst är att cykla/gå. alternativt ta tåget.
Jag är ganska så säker på att bilen är mer miljövänlig än flygplanet i detta fallet.
(Eller kanske även i alla fall?)
Ett fortskafningsmedel som kan röra sej fritt i luften och drivs på något miljövänligt sätt vore nog det miljövänligaste och snabbaste transportsättet.
Trafiksystem som vägar, broar, tunlar, rondeller, järnvägar mm kors och tvärs genom landet är knappast varken miljövänligt (förbrukning av bördig åkermark) eller vackert för landskapsbilden! Framtida generationer kommer kanske att förfasa sej över vår "brutala" framfart i landskapet!
En ny istid behövdes kanke för att rätta till spåren efter oss. Men bevare oss väl för vad som händer med kärnkraftverken då när isen mal ner dem och sprider radioaktivt material över stora områden! Har kärnkraftsförespråkarna tänkt på det? Eller "efter oss syndafloden"! Ansvar för framtiden vadå?
K.A.J
-
Ett fortskafningsmedel som kan röra sej fritt i luften och drivs på något miljövänligt sätt vore nog det miljövänligaste och snabbaste transportsättet.
Ja visst!
Men finns detta?
Eller rättare sagt: finns det i någon form som passar för Svensson?
Jag tror inte skribenten här vill vänta på utvecklingen med att fara till Stockholm, eller vart h*n nu skulle.
:-)
Så i dagens läge : Cykel
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Gossamer_Albatross (http://en.wikipedia.org/wiki/Gossamer_Albatross)
Det är bara att börja bygga och träna. ;D
Annars så kan man ju bygga ett luftskepp. Då behöver man ju inte trampa så forbannat mycket.
-
Jadu, ser jag dig parkera en sådan här utanför Ica, så lovar jag att jag ska viga mitt liv åt dessa.
:-)
-
Jag skulle viga mig med personen som parkerat den :-[
-
Man laddar sitt flygplan!
http://www.youtube.com/watch?v=P8Pb_psj1A8
-
Kunde inte hitta någon annan tråd att lägga detta inlägg,så eftersom det handlar om flygbränsle(och även utvecklingen av alternativa bränslen);lägger jag det här.
(http://i216.photobucket.com/albums/cc168/sivan48/RichardBranson4_18411b.jpg) (http://i216.photobucket.com/albums/cc168/sivan48/GEnx_0_18410b.jpg) Richard Branson samarbetar med GE Aviation.
På bilden testas GE:s nya motor GEnx
Oktober 2007
Entreprenören och äventyraren Richard Branson har startat riskkapitalbolaget Virgin Fuels för investeringar i koldioxidneutrala bränslen.
Redan i början av 2008 ska flygbolaget Virgin flyga en Boeing 747 med biobränsle. Det säger den brittiske miljardären och vd:n för Virgin-gruppen Richard Branson.
ärmed hoppas Branson blir först med att testa biobränsle i ett jet-plan. Han släppte nyheten vid en konferens i Boston tidigare i veckan, enligt nyhetstjänsten Reuters.
För bara några veckor sedan meddelade flygmotortillverkaren Rolls-Royce och flygbolaget Air New Zeeland att de tänker testa biobränslen i en jetmotor på en Boeing 747 Jumbo under andra halvan av nästa år.
Richard Branson avslöjade inte vilket bränsle det rör sig om, men det handlar inte om etanol som fryser på hög höjd och som dessutom är frätande.
Enligt tidigare uppgifter ska Virgin testa åtta olika biobränslen tillsammans med sina samarbetspartners flygplanstillverkaren Boeing och flygmotortillverkaren GE Aviation som är en del av General Electric.
I sitt tal nämnde Branson butanol som en tänkbar kandidat.
I somras investerade hans riskkapitalbolag, Virgin Fuels, i Gevo, en avknoppning från California Institute of Technology som utvecklar just butanol som nästa generations biobränslen.
Företaget bygger på framsteg inom biotekniken som gör det möjligt att skräddarsy bakterier så att det producerar stora mängder av ett visst ämne.
På konferensen sa även Branson att Virgin hoppas kunna producera egna biobränslen för bussar, tåg och bilar inom fyra till fem år
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
25 Februari 2008
Biojumbo tankades med 150.000 kokosnötter
Entreprenören Richard Branson lät i går ett av sina jumboplan provflyga med biobränsle. En av motorerna gick på biosoppa framställd av 150000 kokosnötter.
Klockan 11.30 lokal tid startade planet som tillhör Bransons flygbolag Virgin från Heathrow utanför London för att 40 minuter senare landa på Amsterdams flygplats Schiphol. Flygningen uppges vara världens första flygresa gjord med biobränslen.
Bara en av de fyra motorerna drevs med biobränsle, de övriga tre med vanligt flygbränsle. Och endast 20 procent av bränslet i försöksmotorn var biobränsle, resten var flygfotogen.
Biobränsleden i soppan kom från kokosnötsolja från 150000 nötter, samt olja från babassupalmen, rapporterar the Guardian.
Från NyTeknik
-
150000 nötter för 20% av soppan till en motor för en resa mellan London och Amsterdam! :o
-
Det handlar ju om att utveckla och testa nya metoder,hur långt dom flög,och hur många nötter som gick åt,är ju inte vad det handlar om...
Det är ju viktigt att människor investerar i utvecklingen av nya bränslen och nya tekniker,eller hur?
Om vi ska kunna flyga, om så bara 1 x vart 10e år,måste det ju till alternativ.
Och våra fordon måste ju ha energi att gå på...
Du har en uppsjö av konstruktiva ideér och lösningar Z...Men detta var tyvärr inte ett sådant.
Har samlat massor av information och fått många nya ideèr genom alternativ-forumet under det året jag varit medlem här.
Ser fram emot att fortsätta med det.
-
Du behöver ju inte ta det personligt Sivan, jag tror bara inte just detta är en framkomlig väg.
Det görs ansträngningar på många håll för att påskynda utvecklingen av alternativa drivmedel, videoklippet nedan visar ett lovvärt initiativ:
http://www.youtube.com/watch?v=NLrm03soPHg&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?v=NLrm03soPHg&NR=1)
Ryssarna var tidigt ute med gasdrivna flygplan: http://www.tupolev.ru/English/Show.asp?SectionID=82 (http://www.tupolev.ru/English/Show.asp?SectionID=82)
-
Var det fel yuotube-länk? Verkade inte vara det minsta miljövänligt! ;D
K.A.J